Alljärgnev on väike
arutlus kuu teemal (okasionalism). Kuna formaadi maht – päeva
kommentaar - on väga napp ja üldleviline, siis on mõiste pigem
kunstilise metafoori vormis.
Oli eetris Kuku raadios 12.07.2019
Oli eetris Kuku raadios 12.07.2019
Mille
Jumal on lahku loonud, seda inimene ärgu sidugu
Mis on okasionalism?
Kui te olete vähegi normaalne inimene, mitte näiteks akadeemiline
filosoof, siis pole te seda peletislikku sõna kuulnudki.
Õigupoolest on see
idealistlik metafüüsika filosoofiaski surnud. Kusjuures
piinlikkusse. Nimel on see on üks järjekordne katse oma mõistuse
lüngad Jumala mõistega kinni katta. Küsimusele, kuidas saab vaim
mõjutada ainet ja vastupidi, oli okasionalistlik vastus umbes
järgmine: mingit maist põhjuslikkust üldse polegi, kõikvõimas
Jumal klapitab kõik ja nii tekib meile vastav mulje. Olevik pole
kuidagi mineviku põhjustatud, minevik ei struktureeri midagi.
Võib isegi öelda,
et selline okasionalism on praeguse metafüüsilise peavoolu
äärmusesse ekstrapoleeritud vastandsuundumus, sest viimase järgi
maailm muud polegi kui üks suur pundar põhjuslikkusahelaid. Ning
mingi nähtuse tundma õppimine ei tähenda muud, kui selle põhjuste
tuvastamist. Tunnetuse kuningas Teadus püüab kaardistada üha
pikemaid ja peenemaid põhjuslikkusahelaid.
Kusjuures see
metafüüsika ei pea olema tingimata ilmalik. Suurt midagi ei muutu,
kui postuleerida või uskuda selle süsteemi taha Looja. Olemuslik on
aga see, et maailm kõige üldisemas mõttes on korrastatud ja
läbistatud põhjus-tagajärg seosest. See uskumus peegeldub samuti
näiteks argisügavamõttelisises usutunnistuses „Miski ei sünni
ilma põhjuseta!“.
Selle printsiibi
absolutiseerimine viib igavana filosoofilise probleemini, nimelt
tahtevabaduse probleemini. Kuhu jääb siis vabadus, kui iga praegune
olek määratud eelmistest olekutest ja nõnda aja alguseni välja?
Tähelepanuväärne
on aga see, et kogemuslikult, fenomenoloogiliselt, psühholoogiliselt
ilmneb vabadus probleemina, ränga koormana. Suure psühholoogi
Dostojevski suurinkvisiitori sõnadega: „Inimesel ei ole rängemat
muret kui see, kuidas leida, kellele võimalikult kiiresti loovutada
oma vabaduse and, millega ta õnnetukene siia ilma sünnib.“ Kui
filosoofi piinab tahtevabaduse probleem, täieliku determineerituse
probleem, siis tegelikkuses elavat inimest piinab pigem püsiv
aladetermineerituse probleem. Korda ja seaduspära on vaja püsivalt
ise luua, selleks vaeva näha. Loodusseadused ei determineeri
piisavalt!
Truism on seegi, et
kultuur pole väga suurel määral midagi muud, kui vaevaga üles
ehitatud süsteem liigse vabaduse piiramiseks. Kõik reeglid ja
kombed, riitustest ja eetikast kirjapandud seadusteni on erinevad
mehhanismid liigse vabaduse piiramiseks. Nende läbi püüab inimene
ise endale leiutada käitumisreeglid ja seadused, oma käitumise
determineerijad, et ta elukaoses nii palju ei piinleks või lausa ei
hukkuks.
Vaadake või
vastseid lapsevanemaid. Nende põhitegevus on oma lapsukese liigse
vabaduse piiramine, et ta ei hukkuks või end ei kahjustaks.
Lapsukesel on vabadus ronida kõrgele, kust saab alla kukkuda,
vabadus toppida suhu nii söödavaid kui mürgiseid marju, kõndida
lõkkesse jne.
Minnes veel
sammukese praktilisemaks, olemegi kohe keskse ühiselulise küsimuse
juures – milline kord luua? Millised
käitumisvõimalused jätta ja milliseid püüda välistada?
Ja üldkehtivatena. Sest ühele vitaalsete instinktidega normaalsele
inimesele ilmneb vabadus probleem ikka sellena, et teistel on
liiga suur käitumisvabadus.
Üks käepärasemaid
ja koduseimaid näiteid vastastikku loodud enese determineerimise
mehhanismist on leping. Luuakse endale kord, mille järgi lubatakse
tulevikus käituda. Leping on siin konstruktsioon, mis determineerib
edasise käitumise. Selle vanem ja arhalisem versioon, mis on päritud
kirjaoskuse eelsest ajast, on suusõnaline lubadus. See on komme
muuta end oma minevikuseisukohtade vangiks, panna tahteaktiga oma
praegune käitumine determineeruma oma minevikukäitumisest.
9. mail toimus
Tartus, Kogo galeriis ühe feministliku õigusteadlase avalik loeng
teemal “Inimõiguste põhine lähenemine reproduktiiv- ja
seksuaaltervisele”. Selle alguses ta käisitles muu hulgas
suhtemudeleid ja ühtlasi avaldas nördimust, et ikka pole veel
üldvaldav arusaam, et keegi ei ole suhtes millekski kohustatud ja
igas etapis võib öelda ei. „Ei“ on igal ajal „ei“ ja suhe
on igal hetkel katkestatav. Pole raske näha, millistest olukordadest
on need imperatiivid välja destilleeritud. Selles nähakse
vastumeedet igaugusele kohustamisele stiilis „Musi on seksi
käsiraha“. Ei, ükski eelnev käitumine ei determineeri järgmist,
ei tohi! Minevik ei struktureeri olevikku. Mingi naise poolne
käitumine ei kohusta teda järgmisteks sammudeks, sest muidu saaks
mees n.ö. seksi välja pressida. Mõistetav. Iseasi kui
universaalseks soosuhtlusmudeliks saab seda ööklubietiketti
laiendada. Mingis eas ja mingile kontingendile on see kahtlemata väga
sobiv. Näiteks neile, kelle elukogemus on selline, et ei tule
pähegi, et probleem võib tekkida ka mehe liigse vabadusega ära
jalutada (noorema naise juurde näiteks). Olgu selleks siis lesbid,
noored atraktiivsed naised või n-järku oomega-mehed, tähendab,
need, kes suudavad soosuhtluses näha naist ainult tõrjepositsioonil.
Pole raske ka näha, et see okasionalistlik suundumus kiilub kinni siis, kui mehe ja naise soosuhtlusleping lihastub kõige otsesemas mõttes st kehastub uue inimesena ja kannab mõlema komponenti iga rakutuuma bioloogilises reaalsuses. Tõsi, lepingu algfaasis on see veel tagasivõetav, katkestatav. Seda kutsutakse abordiks. Aga pärast seda on leping tühistamatu.
Pole raske ka näha, et see okasionalistlik suundumus kiilub kinni siis, kui mehe ja naise soosuhtlusleping lihastub kõige otsesemas mõttes st kehastub uue inimesena ja kannab mõlema komponenti iga rakutuuma bioloogilises reaalsuses. Tõsi, lepingu algfaasis on see veel tagasivõetav, katkestatav. Seda kutsutakse abordiks. Aga pärast seda on leping tühistamatu.
Psühholoogid on
ikka öelnud, et kui suhte kohal ripub püsivalt selle katkemise
kirves, siis sellesse eriti ei investeerita, tähendab, selline
„okasionalistlik“ suhe on olemuslikult midagi muud, kui selline,
kus teatakse, et mis ka ei juhtuks, siis teine jääb. Lahutuse
võimalikkus muudab suhte iseloomu ja tüüpi. Toas, mille tagasuks
on alati lahti, jääb teatud õdusus kättesaamatuks.
Ei saa eitada, et
katoliiklik sakrament paneb abielule talumatu raskuse. See on suhe,
mis maiste vahenditega on lahutamatu. Mida Jumal on ühte pannud,
seda maised tahtmised ei saa lahutada.
Okasionalism
tähistab siin vastandkujutlust: Mida Jumal on eraldi loonud, seda
maised tahtmised ei saa ühte siduda. Pole riitust, mis võiks siin
anda kindluse, et sind ei jäeta üksi. Ja see, nagu on näidanud üks tšehhi kirjanik, annab olemisele kerguse, mis pole sugugi vähem
talumatu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar