LOE SEDA RAAMATUT! |
Saamaks paremat pilti
sellest, mis toimub meie ühiskonnas, tuleks aeg-ajalt püüda mis
tahes retoorikast mööda vaadata ja keskenduda tegelike soorituste
kaardistamisele.
Mihkel Kunnus
Kui filosoofia tähendab
paljude jaoks elukauget targutamist ja tühja sõnavahu üles
kloppimist, siis ometi on üks filosoofiline koolkond, mis juhatab
vastassuunas, tähendab annab praktilisi ja konkreetsed juhiseid
mõttetu sõnavahu seest väärt ivade leidmiseks. Ja see on vajalik
oskus, sest mõttetut sõnavahtu suudavad tööstuslikus koguses
toota ka need institutsioonid, mille oleme ellu kutsunud praktiliste
elumurede lahendamiseks.
Koolkond, või õigupoolest
rohkem intellektuaalne hoiak avaramas tähenduses, mida silmas pean,
on pragmatism. See on enam-vähem ainus algupärane Ameerika panus
filosoofiasse, just sobilik pärinema ühiskonnast, mille on suuresti
üles ehitanud kunagise Euroopa demograafilise materjali
teotahtelisem ja vähemkontemplatiivne ülejääk. Omadussõna
„pragmaatiline“ on küll põhjusega hakkanud tähistama ka teatud
küünilist hoiakut, mis ignoreerib teadlikult eetilist mõõdet ja
väärtusorientiire, aga see ei ole kindlasti algupärane pragmatism.
Sõna „filosoofia“ tuleb teadupärast kreeka keelest ja tähendab
tarkuse armastust. Etümoloogia on siin sisuliseltki tabav. Armastus
tähendab ju tingimatut positiivset suhtumis ning tõelisele
filosoofile on tarkus ja tõde väärtusteks iseeneses. Seevastu
pragmatism sündis 19. sajandi lõpul ja oli tugevasti mõjustatud ka
darvinismist. Mõtlemine on üks pelgalt üks bioloogiline funktsioon
ja elu tähendab laiemas plaanis eelkõige tegutsemist. Mõtlemisest
on tolku ainult nii palju, kui aitab meil paremini ja õigemini
tegutseda. „Mõtlemise kogu funktsioon on luua
tegutsemisharjumusi,“ kinnitas Charles Sanders Peirce, üks
pragmatismi alusepanija.
Wilhelm Ostwald,
nobelistist keemik, kellel bareljeefike kaunistab mõningate seoste
tõttu ka Tartu ülikooli peahoone seina, ütles ühes kirjas teisele
pragmatismi aluse panijale William Jamesile: „Kõik realiteedid
mõjutavad meie praktikat ja see mõju ongi nende tähendus meile. Ma
olen harjunud oma auditooriumile esitama küsimusi sel viisil: mille
poolest oleks maailm teistsugune, kui tõene oleks see või teine
alternatiiv? Kui me ei suuda avastada mingit erinevust, siis puudub
alternatiivil mõte.“
William James resümeerib
hiljem: „Hämmastav on näha, kui mitmed filosoofilised vaidlused
langevad mõttetusse nii pea, kui allutada nad konkreetsete
tagajärgede tuvastamise lihtsale testile“ ja „ei saa olla mingit
erinevust abstraktses tões, mis ei väljenduks erinevusena
konkreetsetes faktides ja nendest tulenevates tulenevates
sündmustes“i.
Maakeeli võiks
pragmatismi printsiibi võtta siis ütlusesse: „Möla maha!“,
tähenduses siis, et möla tuleks maha lahutada ja vaadata, mis siis
järgi jääb. Või aktuaalsemalt – tühja see retoorika, vaadakem
tegusid! Siis võime üsna williamjameslikult öelda, et hämmastav
on näha, kui mitmed poliitilised vaidlused langevad mõttetusse nii
pea, kui allutada nad konkreetsete tagajärgede tuvastamise lihtsalt
testile.
Näiteks valimiste ajal
võeti taas üles aborditemaatika. Enne seda oli riiklik
abordipoliitka selline, et haigekassa toetab ja see on kõigile
kättesaadav ja nõnda ka nõustamine. Suure käraga tõsteti teema
lauale, ärritati üles palju inimesi, solvati arste jne. Millised
olid oponeeriva poole ettepanekud? Keelta? Ei. Nõustada soovijaid?
Jaa, ehk isegi rohkem jne. Lõpptulemus: haigekassa toetab ja see on
kõigile kättesaadav ja nõnda ka nõustamine. Järelikult kogu
debatt oli suuresti nii sama üles kisutud möla ja sõnavaht.
Võtame veel ühe näite.
Koalitsioonikõneluste reportaažis rakendas ilukirjanduslikus vormis
pragmatismi printsiipi Facebooki-karakter Vello Nelikendkaks
ja tulemus oli õige humoorikas. Tsiteerin katkeliselt:
„EKRE üks põhinõue läbirääkimistele minnes on sõjaväestatud piirivalve! Ei lähe kaua mööda, kui avaneb maja uks, välja astub näost õhetav Helme ja teatab, et great victory, saime sisuliselt kaks rulli okastraati ja võibolla ühe paksu politseiniku piirile juurde, kes liikluspatrullist üle tuuakse. Da fuq nagu? Mis sõjaväestatud piirivalvest sai? Ratas kõrval muheleb.
„EKRE üks põhinõue läbirääkimistele minnes on sõjaväestatud piirivalve! Ei lähe kaua mööda, kui avaneb maja uks, välja astub näost õhetav Helme ja teatab, et great victory, saime sisuliselt kaks rulli okastraati ja võibolla ühe paksu politseiniku piirile juurde, kes liikluspatrullist üle tuuakse. Da fuq nagu? Mis sõjaväestatud piirivalvest sai? Ratas kõrval muheleb.
Järgmine laks.
Sisenetakse taas majja.
EKRE nõue 15% tulumaks. Uks lahti, näost rõõsa Helme teatab
kaamerasse malbel häälel, et saime 20% tulumaksu! Mis mõttes
saite? See on sama nagu praegu! /.../
Teeme korra veel.
EKRE lööb rusika lauale,
„Võimule saades saadame kõik 503 pagulast riigist välja!“.
Reaalsus – kvoodid jäävad ja et EKRE-l oleks oma valijatele ette
näidata mingisugustki edu, siis hakatakse riiklikult kottima kahte
üksikut, immigratsioonipumbast Muusikakooli neegrit, kes pole
kandlel veel Kungla rahvast jõudnud ära õppida.“ii
Lühimalt: kui kogu „suuga
tehtud suur linn“ maha lahutada, siis ei jäänud järele „kärbse
pesagi“.
Pragmatistlik hinnang
toimunule sõltub positsioonist. Ei ole seal hullu midagi, sest kõik
jääb suuresti vanaviisi. Või siis: ei ole neist suurt tolku
midagi, sest kõik jääb suuresti vanaviisi. Muutus ainult
retoorika, möla kvalieet (aga seegi paraku halvemuse suunal).
Siiski tuleb teha oluline
eristus. Inimelu puudutab väga erinevat laadi valdkondi. Ühes ääres
on füüsilis-insenerlik reaalsus, kus praktika on ainuliselt tõe
kriteeriumiks, ja teises ääres sümboolne reaalsus, kus retoorika
ja sümboolsus ongi ainsaks määrajaks. Kui viimase näiteks par
excellence või tuua matuse – peale lohutavate rituaalide polegi
mitte midagi teha – , siis esimese näiteks võib poliitikas tuua
looduskaitse ja seda looduse seisukohalt. Piltlikult öeldes:
ökosüsteeme ei huvita vähemalgi määral, kas ekskavaatorijuhtjuht
nutab süümepisaraid või irvitab küüniliselt koppa maasse lüües,
langetatava puu seisukohalt pole vahet, kas ta võtab maha
hingestatud rituaali tegev kirvemees, või asine harvester. Samuti
pole ökoloogilisest vaatepunktist vahet, kas põlevkivi jätkuva
kaevandamise eest seisab sotsiaaldemokraatlik Marju Lauristin (nagu
ta Eesti eurosaadikuna tegi), või ökoloogiliselt täisjuhm
„rahvuskonservatiiv“.
Mis puudutab tegelikku, pragmatistlikku rohelisust, siis näiteks Rail Balticu seisukohalt oli viimastel valimistel ainult neli rohelist valikut – ERE, rohelised, EKRE ja Vabaerakond. SDE ajas küll hoogsalt rohelist möla, aga kui praktilised käitumisjuhised ei eristu suhtumisest „suva see Rääma raba ja maha võetavad metsad, auklikuks uuristatud maa ja lõhutud ökosüsteemid, me ei vaja looduse armuande, võtame ise mis vaja ja siia saagu üks ilgepirakas raudtee!“, siis pragmatistlikust seisukohast on need „metafüüsikad“ identsed. Nii nagu on EKRE migratsioonipoliitika suuresti identne seniolnuga. Praktilised muutused puuduvad, järelikult on identne.
Mis puudutab tegelikku, pragmatistlikku rohelisust, siis näiteks Rail Balticu seisukohalt oli viimastel valimistel ainult neli rohelist valikut – ERE, rohelised, EKRE ja Vabaerakond. SDE ajas küll hoogsalt rohelist möla, aga kui praktilised käitumisjuhised ei eristu suhtumisest „suva see Rääma raba ja maha võetavad metsad, auklikuks uuristatud maa ja lõhutud ökosüsteemid, me ei vaja looduse armuande, võtame ise mis vaja ja siia saagu üks ilgepirakas raudtee!“, siis pragmatistlikust seisukohast on need „metafüüsikad“ identsed. Nii nagu on EKRE migratsioonipoliitika suuresti identne seniolnuga. Praktilised muutused puuduvad, järelikult on identne.
Kordan üle: pragmatismi
printsiibi üks sõnastus kõlab järmiselt: „Uskumuste sisuline
erinevus seisneb neist lähtuvate käitumisviiside erinevuses.“
Muide, siit tuleb ka üks
pragmatistliku (ja analüütilise) psühholooga – William Jamesi on
muuseas ka tunnustatud psühholoogiaklassik – alusteese: inimene
käitub oma ideoloogiaid ja uskumusi ning see, kelleks ta end
ise peab, võib märkimisväärselt erineda sellest, kellena ta
käitub. Ja see ei tähenda sugugi esmajoones silmakirjalikkust, vaid
tõsiasja, et eneserefleksoon väga keeruline protsess ning pigem on
reegliks see, et inimese minapilt on puudulik, kui see, et see on
adekvaatne. Näiteks, kes ei oleks kohanud variatsioone teemal „ma
ei ole rassist, aga neeger pole ikka inimene“, ometi on seda teed
minemas pragmatistlikult sama struktuuriga „ma võtan
keskkonnaküsimusi väga tõsiselt, aga Rail Balticut toetan ikka
praegu kavandataval kujul“.
(Siin juures kindlasti
tahaks tervitada ka üliaatelisi, sirgeselgseid ja ülimittepunaseid
mittesotse, kes arvavad, et nende heroilisest moralismist piisab
selleks, et tagada pinnalähedase põlevkivi jätkumine läbi
aegade).
Veel üks näide:
Prantsuse mõjuka filosoofi Michel Foucault' üheks negatiivseks
toimeks on sageli väja toodud seda, et temast inspireerituna
taandatakse teadus poliitikaks ja tõde võimu vahendiks. Vaatame
nüüd pragmatistlikult – kes käitub nõnda nagu teadus
oleks pelgalt poliitililine vahend ja võimu ripats, kes kohtleb
teadlasi kui ideoloogiateenistujaid. Siis võib öelda, et pole
paremaid näiteid „marufukojaanidest“ kui igasugused
„kliimaskeptikud“. Nad võivad eht michelfoucault'liku kirega
sukelduda inimkonna ajalooarhiivi kõige laiemas tähenduses, et
sealt samasuguse selektiivsusega otsida kinnitust oma aprioorsele
veendumusele, et kogu kliimatemaatika on mingite müstilste roheliste
vandenõu õilsate ja aateliste naftamagnaatide vastu.
P.S. Möla ei tohi muidugi
alahinnata, näiteks valimiseelsel mölal on kõige praktilisemad
tulemused – hääled, tähendab see, kes saab tegutsevale
positsioonile. Ja pragmatism tunnustab siin igasugust retoorikat
täiesti tõsiselt. Valimiskampaaniate pragmaatiline tulem ongi
häälte hulk. Lihtsalt see, mis juhtub pärast valimisi, see,
kuivõrd valitud on oma valimiseelsete sõnade taga, vajab uut
pragmatistlikku analüüsi.
iVt
2. peatükk raamatus William James „Pragmatism ja elu ideaalid“
Vagabund 2005, tõlkinud Märt Väljataga
Täpne ja huvitav
VastaKustuta