Ilmus ERRis 02.08.2019
Mihkel
Kunnus: postmodernistlikud konservatiivid ja neopuritaanlikud
progressiivid
Vanakooli
mõtteloolasel ja erudiidil Ilmar Venel on üks tore essee, mille
pealkiri on „Pahustumine ehk Uusaja olemus“ (Ilmamaa 2002). Ilmar
Vene näitab seal, kuidas paljud uusaegsust iseloomustavad
metafüüsilised orientiirid on justkui pahupidi keeratud versioonid
keskaegsetest. Essee formaat on küll lootusetult aegunud (350
lehekülge ja kaaned ümber!), aga selle pealkirjaks valitud
koondkujund resoneerub üpris hästi ka palju väiksemas ja
päevakajalisemas mastaabis kui essees eneses käsitletud paar
aastatuhandet.
Eriti
ajalikke, aga ometi kõnekad näiteid võib leida juba meie parteide
enesenimetuste pahupidisusest – kõige tulipäisemalt ja
revolutsioonilisemalt riigitüüri kallal rapsida tahtev erakond
nimetab end konservatiivseks, seevastu partei, mille nimesse reform
ehk muutus on lausa ainusõnaliselt sisse kirjutatud, jutlustab tasa
ja targu peenhäälestusest, mis üldist kurssi võimalikult vähe
muudaks.
Parteide
nimed funktsioneerivad meie konnatiigis õnneks siiski suuresti
pärisnimedena ja küllap nii pinnapealseid inimesi eriti pole, et
siin liigsest otsetõlgendusest end eksitada laseks. Oma isikliku
kassi nimeks võib ju vabalt Koer panna, funktsionaalsust see ei
kõiguta ja oma loomake on armas ikka.
Tähelepanu
väärib ehk aga see, et ka üks levinuim ajakirjanduslik formaat –
analüütiline sõimamine – teeb sageli taolisi pahupidisusi. Ja
analüütilisel sõimamisel on kindlasti poliitiliste hoiakute
kujundamisel üksjagu mõju.
Siin tundubki
olevat tähelepanuväärne see, et kui praegusele kultuurisõjale
pragmatistliku pilguga vaadata, tähendab keskenduda leeride
enesekirjelduste asemel nende käitumisele ja taotlustele, siis on
siin leerid mitmes mõttes pahupidi. (Tuletan meelde, et pragmatismi
printsiibi üks sõnastusi on järgmine „Uskumuste sisuline
erinevus seisneb neist lähtuvate käitumisviiside erinevuses“,
lühimalt,
kellegi ideoloogiliseks positsioneerimiseks tuleb vaadata pigem ta
käitumist, kui kuulata ta enesekirjeldust.[1])
Võiks isegi
öelda, et vastast süüdistatakse enese pattudes, sõimamiseks
kasutatakse sõnu, mis iseloomustavad sõimajat tihti täpsemini kui
sõimatavat.
Konservatiivid
ja progressiivid
Võtame ühe
hiljutise näite Inglismaalt, Boris Johnsoni, vastse peaministri
konservatiivide parteist.
Arhetüüpse
Briti konservatiivina võiks meenuda näiteks sir Roger Scruton,
suures maahäärberis elav džentelmen, kes kannab peeneruudulist
pintsakut, armastab ratsutada, räägib väga peent kõrginglise
keelt ja tunneb vastumeelsust mis tahes rapsimiste ja
skandaalitsemiste vastu, jutlustab kogukondlikkust ja kiindumist oma
kodupaika, hindab ülikõrgelt traditsioone ja konventsioone.
Boris
Johnsoni kaubamärgiks on aga rõhutatult hooletu välimus,
ajakirjanikud leiavad ta tihti eest lillelistes šortsides ja
fliisis, soeng nagu harakapesa. Tal on endast paarkümmend aastat
noorem elukaaslane, kelle ta leidis oma abikaasa kõrvalt ja kelle
abordiarve ta vastumeelselt kinni maksis.
Johnson on
esimene, kes tõi ajaloolisse hoonesse elukaaslase, kellega pole
abielus. Ta on vallandatud ajalehest lugude ja tsitaatide võltsimise
eest, ta elu on kulgenud skandaalist skandaali[2].
Jättes
kõrvale igasugused moraliseerimised, siis võiks teda nimetada
uljaks elukunstnikuks ja pullivennaks, punkariks ja triksteriks või
milleks iganes, aga ta on kõike muud kui klassikaline briti
konservatiiv.
Hüppame
järgmise näitega teise serva, nn progressiivide leeri (tunnistan,
et viimasel ajal on raske rääkida konservatiividest või
progressiividest panemata neid jutumärkidesse või lisamata ette
„nn“).
Õhtumaise
(ja mitte enam ainult) kultuuri üks suuri ja pikki süvahoovusi on
olnud indiviidi vabastamine kõige laiemas ja üldisemas mõttes.
Võib öelda, et progressi lugu on inimese vabastamise lugu.
Kõigepealt vabaneti hüppeliselt loodusest pärit hädadest (st
näljast, külmast, paljudest haigustest jne).
Seejärel
mitmete institutsioonide survest: murdus perekonna ning külakogukonna
absoluutne võim. Kirik ei olnud enam kõikvõimas ning lindpriiks
kuulutamine või kirikuvande alla panemine ei võrdunud enam
surmaotsusega.
Teisel
tasandil võime jälgida, kes järk-järgult vabanesid. Kunagi olid
vabad üksnes mehed ja neistki vaid murdosa (kõrgemad seisused).
Siis vabanesid linnainimesed. Ajapikku said ka alamklassid
valimisõiguse ja kodanikuvabadused. Orjapidamine lõpetati.
Siis
vabanesid – vähemalt seaduse silmis – naised. Vabanesid (läänes)
teist värvi ja usku inimesed. Kui 20. sajandi esimestel kümnenditel
tekkis (linna)noortel oma töö ja teenistus, siis vabanesid nemadki.
Umbes nii
nagu Thomas Manni „Võlumäe“ Settembrini ütles Jeesuse kohta:
„Kas too mees tõesti elas, olevat ebakindel. Sündinud aga olevat
toona üksikhinge väärtuse aade ühes ühetaolisuse aatega, – ühe
sõnaga individualistlik demokraatia, mille võidukäik katkematult
edasi kestvat kuni tänapäevani.“
Vabanes
seksuaalsus igasugusest tsentraliseeritud regulatsioonist, hipid
laulsid vabaarmastust ning filosoofid tagusid maapõhja
essentsialistlikke sookäsitlusi.
Kui nüüd
tõmmata sellele vektorile vastassuunaline vektor, siis keda näeme
seda vedamas?
Keda näeme
püüdmas kehtestada võimalikult formaliseeritud ja ritualiseeritud
seksuaalkäitumist ja inimeste taaslahutamist meesteks ja naisteks,
nõudma, et sookategooria, mida rohkem kui sajand on seadusandlusest
välja roogitud, tuleks sinna tagasi?
Need on need,
kes nimetavad ennast progressiivideks! Rootsi radikaalfeministid ja
USA sotsiaalse õigluse sõdurid püüavad üksteist üle trumbata
sellega, kes koostab rangemad formulatsioonid seksuaalkäitumisele.
Igasugune
hipilik spontaanne kireuim tuleb soosuhtlusest välja rookida ning
erutus allutada asjalikule ja kainepäisele, selgelt ja
ühemõtteliselt formuleeritud konsensuslepingutele.
Vastne
Euroopa Komisjoni president Ursula von der Leyen tahaks „viia
naistevastase vägivalla aluslepingutesse kui kuriteo Euroopa
väärtuste vastu“[3] ning Istanbuli konventsioon juba käsitleb
naistevastast vägivalda essentsiaalselt erinevana meestevastasest
vägivallas st pragmatistlikult vaadatuna on tegu sookategooriate
taasessentsialiseerimisega – inimestel on seaduse ees jälle sugu!
– , kusjuures seda samadel põhjendustel, mida kasutavad kõige
arhailisemad religioossed traditsioonid, tähendab naiste kaitse ja
turvalisuse tagamiseks.
Taas: jättes
kõrvale igasuguse moraliseerimise ja hinnagu (pole ju võimatu, et
suur õhtumaine projekt inimeste võrdsuse ja ühetaolisuse aatest
osutuski inimkonnale realiseerimatuks), siis see on kõike muud kui
progressiivne selle sõna tavapärases tähenduses.
Kultuuritüpoloogiliselt on need selgelt reaktsioonilised
suundumused.
Progressiivide
suhtumine Jordan Petersoni
Heaks näiteks
on ka nn progressiivide suhtumine Jordan Petersoni, Kanada
kliinilisse psühholoogi, kes on sattunud kultuurisõdade eesliinile.
Teda võiks pidada tõeliseks progressiiviks, progressiiviks ilma
jutumärkideta, sest ta korraga hoiab kinni õhtumaiste väärtuste
baasimpulssidest – indiviidi ülimusest mis tahes kollektivismi ees
– ja samas arendab samas suunas edasi tendentse, mis meid siia on
kandnud.
Näiteks peab
Peterson homoabielu mõistlikuks sotsiaalseks eksperimendiks,
sealhulgas lapsendamisõigusega, sest kuigi me ei tea veel, kuidas
see lastele mõjub, et vanemad on samasoolised, on ta veendunud, et
„kaks vanemat on alati parem kui üks“ (seevastu meie
„konservatiivid“ on siin pahatihti õige „progressiivsel“
positsioonil – inimene muutku oma kaasasündinud loomust! Nad
võivad mõnuga pilada tegelasi, kes tahavad oma kaasasündinud sugu
muuta, aga ei suuda taibata, et seksuaalne orientatsioon on samavõrd
kaasa sündinud kui sugu, lihtsalt ühel juhul tuleb püksi vaadata,
teisel juhul tsipake sügavamale, hormonaalsele ja neuraalsele
tasandile).
Farmakoloogiliselt
ja psühhiaatriliselt pädevana ning teadustulemustele tuginedes
pooldab ka kanepi legaliseerimist (sest see on kordades ohutum kui
alkohol) jne. Ometi on talle virutamine saanud grupitunnuslikuks
lojaalsusžestiks just, ütleme, uusprogressiivide karjale.
Kenaks
pahupidistumise näiteks sobib siinjuures ja see, et Jordan Petersoni
mõneti ühekülgne käsitlus mõjukast Prantsuse mõtlejast Michel
Foucault'st – ühest progressiivide lemmikust – iseloomustab
jällegi praeguseid „konservatiive“.
Petersoni
sõnul ründas Foucault õhtumaise kultuuri aluseid sellega, et
väitis teaduse olevat alati võimu tööriista (mis kehtestab
ajastut iseloomustava tõerežiimi jne). Ja kui nüüd
pragmatistlikult küsida, et kes käitub nii nagu teadus oleks a
priori
võimu ja ideoloogiate tööriis, siis vastusena vaatab meile näkku
jälle mõni aarja vanamees, kes end konservatiiviks nimetab.
Eelkõige
ilmneb see igasugustes keskkonnaalastes debattides. Piisab vaid
mõnele keskkonnaalasele uuringule viidata, kui kargab välja
trobikond marufukojaanist „konservatiivi“, kes raiub nagu rauda,
et teadus ja tõde on pelgalt Võimu tööriistad, et IPCC ja ÜRO
kehtestavad domineerimise nimel oma tõerežiimi jne.
Aeg
liigestest on lahti
Muide,
kõrvalepõikena võib muidugi öelda, et skeptistsism on alati olnud
teaduse tubli tööriist, aga skeptitsismiga on see häda, et seda
saab alati
kangemaks keerata. Tõsikindlusnõude saab ajada nii rangeks, et
ükski fakt pole piisavalt tõestatud.
Tuntuim
absoluutse tõsikindluse otsija on ehk Descartes oma kuulsa cogito
ergo sum'iga.
Ta jõudis tulemusele, et kahelda saab kõiges, peale selle, et
olemas on keegi, kes parasjagu kahtleb. Kõik
muu võib olla illusoorne.
Aga veel
lammutavamalt mõjus ehk oli David Hume, kes näitas, et rangelt
võttes ei saa kindel olla isegi loodusseadustes, sest need toetuvad
minevikusündmustele, aga sellest, et midagi kehtis minevikus, ei saa
järeldada, et see kehtib ka tulevikus, sealhulgas loodusseadused. Ei
ole tõestatud, ega
ka saa tõestada,
et tulevik on sama struktuuriga mis minevik! Ja kui epistemoloogiline
vint nii peale keerata, siis ei saa tõesti enam midagi tõestatuks
ja faktiliseks lugeda.
Küll aga on
õpetlik vaadata, mis juhtub „konservatiivide“ skeptilisusega
siis, kui pilgu alla satuvad erinevad immigratsiooniteemad. Oo, see
on vägev temperamendimuutus, mis siis seda tõugu tabab!
Kui
kliimaküsimustes keeratakse skeptitsimikruvil vint nii peale, et
lähenetakse juba David Hume'i meistriklassile, siis
pagulastemaatikas usutakse silmagi pilgutamata kõige haigemaid,
fantaasiarikkamaid ja vastuolulisemaid luulusid, alates miljonitest
neegerimmigrantidest, keda sooroslased öö varjus riiki smugeldavad
kuni kõige põrunumate visioonideni kohe saabuvast homode
kalifaadist. Siin piisab oma veendumuste kinnituseks ka kõige
napakamast ja vihjelisemast kuulujutust ja „elutervest
skeptistsismist“ pole enam õrna vinetki.
Aeg
liigestest on lahti. Kultuurisuundumuste eesliinil madistavad
postmodernistlikud konservatiivid ja neopuritaanlikud progressiivid
_________________
P.S. Kui
vaadata Boris Johnsoni ja selle kohalikke analooge, siis meenub ikka
suure psühholoogi Fjodor Dostojevski kirjeldatud põrandaalune:
„Inimene on
ju rumal, fenomenaalselt rumal. Või õigemini – ta pole sugugi
rumal, kuid niivõrd tänamatu, et teist temasarnast pole leida. Ma
ei imestaks näiteks teps, kui keset seda tulevast üleüldist
mõistlikkust seisaks ühel heal päeval äkki üks džentelmen,
ebaõilis, või öelgem parem, progressivaenulik ja irvitav nägu
ees, paneks käed puusa ja ütleks meile kõigile: härrased, kui
lükkaks õige kogu selle mõistliku kupatuse jalahoobiga ümber,
lööks ta uppi – ainuüksi selleks, et kõiki neid logaritme
kuradile saata ja jälle oma tobeda tahtmise järgi elada! Sellest
poleks veel häda, aga paha lugu on see, et ta tingimata kohe endale
jüngreid leiab, selline on inimese loomus. Ja see kõik sünnib
tühisel põhjusel, mis muidu ei tasuks nagu mainimistki: nimelt
sellepärast, et inimene on alati ja igal pool, ükskõik kes ta ka
poleks, armastanud tegutseda nii, nagu ta on tahtnud, ja mitte sugugi
nii, nagu mõistus ja kasu talle ette kirjutavad; tahta võib iseenda
kasude vastaseltki, mõnikord on isegi hädatarvilik nõnda tahta
(see on juba minu idee). Omaenda isikupärane vaba tahe, omaenda
ükskõik kui pöörase tuju järgimine, oma fantaasia, olgu see
teinekord kas või hulluseni üles piitsutatud, – see on see üks
ja ainus, see äraunustatud kõige kasulikum kasu, mis ei sobi
mingisse kategooriasse ja mille tõttu kõik süsteemid ja teooriad
kokku varisevad. Kust need tarkpead selle siis võtavad, et inimese
tahtmised peavad olema just normaalsed ja mingil moel vooruslikud?
Mille põhjal nad nii kindlalt kujutlevad, et inimese tahtmised
peavad tingimata olema mõistlikult kasulikud? Inimene tahab ainult
oma tahtmistes suveräänne olla, ükskõik mida see suveräänsus ka
maksma läheks ja mis tagajärjed sel oleksid.“[4]
[1] Pikemalt
on seda lahti seletatud nt
https://mihkelkunnus.blogspot.com/2019/07/tuhja-see-retoorika-vaadakem-tegusid.html
[2] Vt
nt
https://epl.delfi.ee/valismaa/boris-johnson-poliitik-kes-kukub-ainult-ulespoole?id=86948967
ja
https://ekspress.delfi.ee/sisujuht/mees-valetas-ennast-peaministriks?id=86923007
[4]
Fjodor
Dostojevski „Ülestähendusi põranda alt“ I osa, VII peatükk.
LR 1971, nr 48-49. Tõlkinud Andres Ehin ja Lembe Hiedel
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar