Ilmus
ERRis 26.08.2019
Jumala vari ja mehe rinnanibude teoloogia
Jumala vari ja mehe rinnanibude teoloogia
Mihkel
Kunnus
Alljärgnev
tekst on kirjutatud Carl Gustav Jungi raamatu „Vastus Iiobile“
eesti keeldes ilmumise puhul.
Siin
arutletakse, miks ja kuidas Jungi looming väärib tutvumist ja
kuidas sellega alustada ning seejärel vaadeldakse tema teooriate
sobitumist oma- ja praegusaegse bioloogiateadusliku ning üldisema
kultuurifilosoofilise kontekstiga mõnes relevantsemas aspektis.
Pikemad tsitaadid ja märkused on joonealustes.
Pikemad tsitaadid ja märkused on joonealustes.
***
Inimesed
on ajaloo jooksul õppinud küll valitsema maailma enda ümber, kuid
oma sisemaailma pole nad seni suutnud kuigivõrd kontrolli alla
saada. Me oskame ehitada paisu ja peatada jõe voolamist, aga me ei
oska peatada keha vananemist. Me oskame luua niisutussüsteeme, aga
meil pole seni olnud aimugi, kuidas luua aju. Kui sääsk meie kõrva
ääres piniseb, siis oskame selle maha lüüa, aga kui mingi mõte
meil peas kumiseb ega lase magada, ei oska suurem osa meist seda
mõtet vagaseks teha.
-
Yuval Noah Harari „21 õppetundi 21. sajandiks“
Seda,
et jumalus avaldab meile mõju, saame kindlaks teha ainult psüühika
vahendusel, kusjuures meie võimuses ei ole eristada, kas see toime
tuleneb jumalast või alateadvusest, s.t meil ei ole võimalik
kindlaks teha, kas jumal ja alateadvus on kaks erinevat suurust.
-
Carl Gustav Jung „Vastus Iiobile“
Sissejuhatuseks
Carl
Gustav Jung sündis paar aastat enne Anton Hansen Tammsaaret. Kas
sellise teadlase tekstid väärivad enamat kui teadusajaloolist huvi?
Väärivad, sest õigus on neil, kelles eelmises lauses toodud
määratlus – teadlane – protesti tekitas. Šveitsi psühhiaater
ja analüütilise psühholoogia rajaja Carl Gustav Jung (1875-1961)
ei ole teadlane. Vähemasti selle sõna kitsamas, modernistlikumas ja
positivistlikumas tähenduses, kus teaduse mõiste sisaldab
vaikeeeldusena ajas arenemist, seda, et tänapäeva teadlased
arendavad oma eelkäijate ideid edasi ja ületavad need. Näiteks
Valdur Mikita on öelnud, et sisekõne uurimine pole pärast Lev
Võgotskit eriti edasi arenenud. Ja tal on suuresti õigus. Ja see on
igati mõistetav, sest sisekõne on miski, mis on ühel poolt meile
kõige vahetum reaalsus üldse, teisalt teeb just see vahetus selle
teadusliku uurimise nii raskeks (eriti arvestades tänapäevase
teaduse institutasionaalseid ja formaalseid nõudeid, mis tuleb
garantiitunnistuse „Teaduslik“ saamiseks täita). Seepärast
tasub sisekõnest huvitujal ikka ammuse Võgotski teoste poole
pöörduda.
Sama on Jungi käsitletava ainesega. Kummati on Jungi ja Valdur Mikita huvivaldkond paljus kattuv, nad mõlemad arutlevad selle üle, kuidas meie kehadesse pakitud evolutsioonivanune mälu aktualiseerub kogemuslikult, kuidas kerkib teadvusesse, kuidas mõjutab motivatsioonidünaamikat ja afektistruktuuri. Valdur Mikita sügavam geniaalsus ja originaalsus peitub just seal, kuigi tuntud ja armastatud on ta hoopis muude kihistuste pärast. Aga alljärgnev käsitlus on Carl Gustav Jungist.
Sama on Jungi käsitletava ainesega. Kummati on Jungi ja Valdur Mikita huvivaldkond paljus kattuv, nad mõlemad arutlevad selle üle, kuidas meie kehadesse pakitud evolutsioonivanune mälu aktualiseerub kogemuslikult, kuidas kerkib teadvusesse, kuidas mõjutab motivatsioonidünaamikat ja afektistruktuuri. Valdur Mikita sügavam geniaalsus ja originaalsus peitub just seal, kuigi tuntud ja armastatud on ta hoopis muude kihistuste pärast. Aga alljärgnev käsitlus on Carl Gustav Jungist.
Milleks üldse tutvuda Carl Gustav Jungiga?
Küllap
on viimatine eestindus, Jungi hilise loomeea suurteos „Vastus
Iiobile“ (EKSA, 2019) üks ebasobivamaid tekste, millega alustada
Jungi mõttemaailmaga tutvumist. Ometi tutvumist see väärib. Võib
ehk isegi öelda, et iseäranis praegusel ajastul, mil inimhinge
hämaramates soppides peituvad motiivitasandid ähvardavad taas
jõulisemalt sekkuda ühiskondliku elu suunamisse. Sest nagu Juri
Lotman kirjutab essees ”Nõiajaht. Hirmu semiootika”, et ”otse
Euroopa tsivilisatsiooni kõige valgustatuma ajastu hakul, ajal, mil
tehnika, kunsti, maadeavastuste, tootmise alal tehti silmapaistvaid
edusamme, saavutas hirm nõidade ees ja nende julm tagakiusamine
sellise hoo, millist keskajal polnud nähtud ning millega ei
kaasnenud mitte üksnes taandareng kohtumenetlustes, vaid ka väga
arhailiste kujutelmade taassünd” ja essees ”Tehnikaprogress kui
kulturoloogiline probleem”i
lisab ta, et ”kiire ning plahvatuslik progress teaduse ja tehnika
vallas pöörab segi kogu argise elukorra ja muudab niihästi ajastu
sotsiaalset kui psühholoogilist struktuuri”. Kui ühiskondlikud
muudatused on liiga kiired, siis ”harjumuslik, tavaline lakkab
olemast efektiivne; see sünnitab massilisi stressi- ja
hirmusituatsioone ning reanimeerib väga arhailisi teadvusmudeleid.
Teadusliku progressi taustal võib aset leida psühholoogiline
regress, mis oma potentsiaalsete võimalustega viib kontrollimatute
tagajärgedeni. Teadus suurendab sündmuste ennustatavust, reaalelus
aga võib ilmneda midagi täiesti ennustamatut”.
Arhailised
kujutelmad ja nende kõikuv aktuaalus inimese püühikas ja sedakaudu
motivatsioonidünaamikas olid aga Carl Jungi kesksed
analüüsiobjektid. Heaks meenutuseks võib olla nooremas keskeas ja
vanemale Eesti lugejale märksõna „Monoloog tundmatuga“.
Mäletate seda Vahur Kersna juhitud jutusaadet aastatel 1990-91? Sel
eriti terava ühiskondliku murrangu ajal oli meie riigitelevisioonis
iganädalane
ülevaade inimeste UFO-kogemustest. Selle fenomeni ühe
süvapsühholoogilise analüüsi andis Carl Jung juba aastal 1958
(külma sõja kuumematel alguspäevadel kubises taevas samuti
tundmatutest lendavatest objektidest) ning selle tõlge oli esimene
eestikeelne raamat Jungilt („Tänapäeva müüt. Asjadest, mida
nähakse taevas“, Vagabund 1995, tõlkinud Mati Unt).
2. Kust alustada tutvumist Jungiga?
Üsna hea ja referatiivse eestikeelse ülevaate saab Epp Annuse toimetatud kogumikust „20. sajandi mõttevoolud“ (TÜ Kirjastus 2009), kus Jungile on pühendatud omaette artikkel. Päris hea oleks alustada ka tema autobiograafiast „Mälestused, unenäod, mõtted“, mille tõlkest ilmus hiljuti kordustrükk (Eesti Raamat 2017, edasi: MUM, pikemad tsitaadid on toodud artikli lõpus). See on isiklikuma mõõtmega teos ning evib ka kultuuriloolise väärtusega kõrvalepõikeid, ent on selle võrra mahukam (ca 400lk) ja laialivalguvam. Küllap aga tasub siin ära märkida, et Jung oli pikalt tõrges oma mälestusi publitseerima ning seda osalt just seetõttu, et „Vastus Iiobile“ leidis nii halva ja mõistmatu vastuvõtuii.
Vaevalt,
et praegune vaimne õhustik selleks eriti soodsam on. Pigem
vastupidi. Seda aitab hästi näitlikustada moto, mille Ivar Tröner
valis raamatu „Vastus Iiobile“ tutvustuse alustamiseks:
„… Maarja Taevasse võtmise dogma, mida – olgu möödaminnes öeldud – pean olulisimaks religioosseks sündmuseks alates reformatsioonist. Protestantlikul vaatenurgal ei jää muud üle kui vihastada, olles vaid meeste religioon, milles pole mingit metafüüsilist vastet naisele …“ (ptk XIX). Moto on väga hästi valitud, täpselt ja representatiivselt, aga paljud üldse tänapäeval mõistavad selles öeldut ja ammugi see veel kaasa kõlab? Kas keegi on näiteks kohanud feministi, kes viitab Maarja Taevasse võtmise dogmale?
„… Maarja Taevasse võtmise dogma, mida – olgu möödaminnes öeldud – pean olulisimaks religioosseks sündmuseks alates reformatsioonist. Protestantlikul vaatenurgal ei jää muud üle kui vihastada, olles vaid meeste religioon, milles pole mingit metafüüsilist vastet naisele …“ (ptk XIX). Moto on väga hästi valitud, täpselt ja representatiivselt, aga paljud üldse tänapäeval mõistavad selles öeldut ja ammugi see veel kaasa kõlab? Kas keegi on näiteks kohanud feministi, kes viitab Maarja Taevasse võtmise dogmale?
Olgu
siin kohe ka ära öeldud, et see, kes end Jungi mõttemaastikul ja
kaasaja teoloogias kodusemalt tunneb, võibki pigem pöörduda
Tröneri kommentaari ja Iiobi-raamatu enese juurde. Kuid vaevalt
leidub eesti lugejate hulgas palju neid, kes üldse sest 1950. aastal
paavst Pius XII poolt vastu võetud Maarja taevasse võtmise dogmastiii
suuremat kuulnudki on, saati siis valmis on nõustuma selle
pidamisega reformatsioonimõõtu religioosseks sündmuseks.
Lühimalt:
Jungi „Vastus Iiobile“ eeldab avanemiseks üle keskmise ulatuvat
teoloogilist ja psühholoogilist eruditsiooni ning küllap ka autori
ja lugeja filosoofilise temperamendi märkimisvääret kattumist.
Eelöldu
tõttu arvangi, et kõige optimaalsem on algajal Jungi huvilisel
alustada näiteks Jordan Petersoni Jungi-teemalistest videoloengutest
või siis Calvin S. Halli ja Vernon J. Nordby väiksemahulisest
raamatust „Sissejuhatus Jungi psühholoogiasse“ (Väike Vanker
2007).
3.
Ilmumisajastu toonaseid ja praeguseid jälgi
Tõlkija
Kristiina Kivil on psühhoanalüüsi ühe keskse mõiste Unbewusste
vastena kasutanud alateadvust (väikse tõlkeloolise ülevaate
annavad teemast Alo Jüroloo ja Vaino Vahing Jungi „Psühholoogiliste
tüüpide“ (Ilmamaa, 2015) eessõnas.). Leian, et sõna
„alateadvus“ on hea valik. Eelkõige seetõttu, et see Johannes
Semperi kasutusele võetud vaste („Kalevipoja rahvaluulemotiivide
analüüs“, 1924) on juba meie keeles kodunenud, kuigi
akadeemilisemad tõlkijad ja käsilejad peavad vajalikuks selle ümber
ikka polemiseerida (põhjendatult!). Teiseks „alateadvuse“
plussiks on minu arust see, et see viitab sellele, et alateadvus on
teadvusega mingis mõttes „samast ainest“. Tõlkevasted
„teadvusetus“, „mitteteadvus“ jms tekitavad mu arust mulje,
et alateadvuse ja teadvuse vahel on mingi radikaalsem ontoloogiline
lõhe. Eriti on see mulje sõnaga „mitteteadvus“, mis
implitseerib õige järsu eituse teadvuse suhtes, ometi jutlustab
Jung ju mingis mõttes teadvuse haarde laienemist alateadvusesse,
tähendab teadvuse ja alateadvuse piir on sujuv ja muutuv-muudetav
(küllap kõige igapäevasemalt kogeme seda oma uinumisprotsessi
tähele pannes). Samuti tundub mulle, et „mitteteadvus“
implitseerib, ütleme, antropomorfistliku antropotsentrismi. Ometi
Jung nägi inimese ja teiste liikide vahel evolutsioonilist pidevust,
tähendab esindas maailmapilti, mis on veel praegugi nõnda
haruldane, et üks tuntumaid kaasaja primatolooge Frans de Waal on
pidanud vajalikuks seda pikalt avada ning on sihtsõimamiseks loonud
isegi vastav termini – neokreatsionism. Viimane seisneb siis
selles, et „tunnistab evolutsiooni, ent ainult poolenisti. Selle
keskne tõekspidamine on, et põlvneme ahvidest küll keha, aga mitte
mõistuse poolest. Otsesõnu välja ütlemata eeldab see, et
evolutsioon seiskus inimpea juures. See idee on jäänud valdavaks
paljudes sotsiaalteadustes, filosoofias ja humanitaarteadustes"iv.
Inimese loomuse mõistmist ähmastav eelarvamus radikaalsest erinevusest inimese ja looma vahel, mis on saanud kultuurilooliselt küllalt täpse määratluse mõiste „kartesiaanlik dualism“ näol, ei kummitanud Jungi isegi mitte noorusaastatelv. Küpsemas eas formuleeris ta selle arusaama juba üsna klaarilt:
Inimese loomuse mõistmist ähmastav eelarvamus radikaalsest erinevusest inimese ja looma vahel, mis on saanud kultuurilooliselt küllalt täpse määratluse mõiste „kartesiaanlik dualism“ näol, ei kummitanud Jungi isegi mitte noorusaastatelv. Küpsemas eas formuleeris ta selle arusaama juba üsna klaarilt:
„Lõppude
lõpuks on kujutlus, nagu oleks inimene kogu oma aus ja hiilguses
loodud ilma eelastmeta kuuendal loomispäeval, mõnevõrra liiga
lihtne ja arhailine, et see võiks meid rahuldada. Kuid kõiges
selles, mis puudutab psüühet, jäävad meie arusaamad kindlalt
püsima: meile on mugav mõelda, et psüühes pole mingeid
arhetüüpseid eeltingimusi, et see on tabula
rasa, et see tekib uuesti sünni
puhul ja on üksnes see, mida ta endast ise kujutab.
Teadvus
on fülo- ja ontogeneetiliselt sekundaarne. Me peame omati seda
selget tõsiasja mõistma. Nii nagu kehal on miljonite aastate
pikkune anatoomiline eelajalugu, nii kujutab ka psüühiline süsteem
nagu iga inimorganismi osa sellise evolutsiooni resultaati ja kõikjal
võib leida varase arengu jälgi. Nii nagu teadvus alustas oma
evolutsiooni teadvustamatult animaalselt tasandilt, nõnda kordab
seda diferentseerumist iga lapse areng. Lapse psüühiline struktuur
kujutab oma teadvuseelses seisundis kõike muud, aga mitte tabula
rasat; ta on juba varustatud
äratuntavate individuaalsete eelvormide ja peale selle kõigi
spetsiifiliste inimlike instinktidega, samuti ka kõrgemate
funktsioonide aprioorsete põhialustega.“ (MUM, lk 311)
4.
Jungi arusaam inimese evolutsioonist
Hall ja Vernon resümeerivad: „Kollektiivse alateadvuse avastamine oli orientiir psühholoogia ajaloos. Meel on läbi oma füüsile vaste, aju, pärinud omadused, mis määravad kindlaks viisi, kuidas inimene kogemustele reageerib ja mis tüüpi kogemusi ta saab. Seega, üksikisik on seotud oma minevikuga, mitte ainult imikueaga, vaid olulisemalt liigi minevikuga ja sellele eelnenud orgaanilise maailma evolutsiooniga. See psüühe paigutamine evolutsiooniprotsessi oli Jungi silmapaistvaim saavutus.“ (lk 39)
Siin
söandaks teha väikse paranduse. Jungi suurus ei seisne psüühe
paigutamises evolutsiooniprotsessi – arusaamas, mis õigupoolest ei
eelda muud kui evolutsioonilise maailmapildi läbimõeldud omaksvõttu
ehk de Waali sõnadega neokreatsionismi tagasi lükkamist –, samuti
ei olnud ta siin sugugi esimene ega ammugi mitte erakordne. Jungi
suurus seisneb pigem ikka tema erakordses fenomenoloogilises
võimekuses, võimes tähele panna neid psüühika elemente, mida
tavaliselt eriti ei märgatagi ja kui, siis on harjumuslik pidada
neid tähendusetuks psüühiliseks sodiks. Nõnda sarnaneb ta pigem
suurte psühholoogiliste realistidega, kirjanikega, kelle teoseid
lugedes tunneme end ära ja kes suudavad artikuleerida mõtteid ja
tundmusi, mida ise ainult ähmaselt adume või kõrvalise abita
tähelegi panna ei oska (näiteks siinkirjutajal oli huvitav
äratundmine, kui Jung kirjeldas seika varajasest lapsepõlvest, kus
ta tegi endale väikse puust mehikese ja peitis selle pööningule
laetalade vahele, ning kirjeldas siis, kui tähtis talle oli toona
sellise saladuse olemasolu. Seda lugedes tuli mulle meelde, et olin
ise koolieelikuna midagi õige sarnast teinud). Ka Jungi
noorusaastate suur lemmik Arthur Schopenhauer hiilgab ju eelkõige
sellega, kui peeni eristusi suudab ta oma sisemaalima vaatlemisel
teha.
Vernoni
ja Halli muidu väga heas käsitluses on ka üks ilmumisajast pärinev
mõra, üks aegunud parandus, mis on järgmises märkuses:
„Bioloogid
on esitanud kaks seisukohta kollektiivse alateadvuse evolutsiooni
mehhanismidest. Üks vaatenurk väidab, et tulevased põlvkonnad
pärivad eelnevate omandatud kogemused ning neid pole vaja uuesti
omandada. Harjumused muutuvad instinktideks. Seda nimetatakse
omandatud tunnuste doktriiniks või lamarkismiks selle looja järgi.
Teine seisukoht, mida aktsepteerib enamik biolooge, ütleb, et
evolutsioon jätkub muutuste kaudu pärilikkusaines, mida nimetatakse
mutatsioonideks. Mutatsioonid, mis soodustavad üksikisiku kohanemist
keskkonnaga ja suurendavad võimalusi ellu jääda ning paljuneda,
kalduvad olema põlvkkonnalt põlvkonnale edasi kantud. Need
muutused, mis kahjustavad kohanemist, ellujäämist ja paljunemist,
elimineeritakse.
Jung
võttis kahjuks omaks ebapopulaarse lamarkismi seisukoha: ühe või
mitme põlvkonna vältel omandatud hirm madude või pimeduse ees võib
päranduda ka järgnevatele põlvkondadele.“ (lk 40)
Kõnekas
mõra olekski siis arvamus, et Jung n.ö. lamarkismiga eksis. Esiteks
on juba eksitav öelda, et Jung oli lamarkist. Jung rõhutab väga
sageli, et ta on empiirik (tõsi, ka see enesemääratlus võib olla
eksitav, sest reeglina peetakse empirismi all silmas välismaailma
tõsiasjadele toetumist, aga Jungi empirism toetub ikka psüühilistele
tõsiasjadele st tema empirismi alla käivad ka viirastused,
hallutsinatsioonid, UFO-kogemusedvi
jms – tema empirism on psüühiline
empirism) ja siin on oluline märkida, et bioloogilise evolutsiooni
mehhanismide kontseptualiseerimine teda ülearu ei huvitanudki.
Veel,
Vernoni ja Halli raamat on kirjutatud 1972. aastal. See oli aeg, mil
psüühika asetamine adekvaatsesse bioloogilisse konteksti oli
juhtumisi mitmekordselt takistatud ja ei sobinud kuidagi ajastu
vaimuga. Täpsemalt siis inimindiviidi käitumise biologiseerimine
oli topeltraskendatud. Esiteks kadus siis indiivid – üldisemalt
siis üksikorganism – bioloogia vaateväljalt. Viiekümnendate
alguses oli kindlaks tehtud DNA struktuur ja piltlikult öeldes
haaras suur hulk biolooge vaimustusega mikroskoobi järele. Samuti
leiutati elektronarvutid ning loodi tehniline võimekus
matemaatiliseks populatsioonigeneetikaks, tähendab, teine osa
biolooge haaras sarnase vaimustusega teleskoobi järele ning neid,
kes ei haaranud kätte ei mikro- ega teleskoopi, ehk siis neid, kelle
vaatevälja jäi üksikorganism, jäi õige väheks.
Indiviid,
üksikorganism kadus bioloogia vaateväljalt, pilk suundus palju
kaugemale – populatsioonigeneetikasse – ja palju lähemale,
DNAsse, lausa biokeemiasse. Samuti oli suureks takistuseks Teise
maailmasõja õuduste kaja, mis tegi inimkäitumise bioloogiliste
algete otsimisest sellise tabuteema, et sellest pole tänini
toibutud. Psüühika on aga nähtus, mis on samuti evolutsiooniline,
aga ometi selline, millele ei pääse ligi kui tahes filigraansete
populatsioonigeneetliste mudelitega või kui tahes innustunud iseka
geeni jälgimisega. Ajapikku on aga bioloogiline pilk taas avardunud
(või eelmise metafoori kasutades – fokusseerunud) ning „Jungi
lamarkism“ leidnud endale igati väärika teoreetilise katuse. N.ö.
„epigeneetilise pöörde“ ülevaateartikli kokkuvõttes kirjutab
Kalevi Kull: „Epigeneetiline pööre on seotud sügava muutusega
ontogeneesi ja fülogeneesi, fenotüübi ja genotüübi vahekorra
käsitlemisel. Epigeneetilise arusaama kohaselt määravad
ontogeneesi võimalused fülogeneesi võimalusi, mitte vastupidi.
Muutused genoomi ekspressioonis võivad selle mehhanismi kohaselt
eelneda neid muutusi fikseerivatele juhuslikele muutustele genoomis.
Organismi aktiivsus ei ole siis mitte niivõrd genoomi tulem, kuivõrd
iseseisev elussüsteemide struktuure kujundav faktor. Epigeneetiline
pööre langeb suuresti kokku süsteemibioloogia esilekerkimisega.
Praegusaegne epigeneetiline pööre võib olla sõnastatud ka kui
üleminek neodarvinismilt postdarvinismi “vii
Oluline koht selles kontseptuaalses nihkes on Baldwini efektilviii ja James Mark Baldwin'i (1861-1934) töödega oli Jung tuttav (nt viitab talle „Psühholoogilistes tüüpides).
Oluline koht selles kontseptuaalses nihkes on Baldwini efektilviii ja James Mark Baldwin'i (1861-1934) töödega oli Jung tuttav (nt viitab talle „Psühholoogilistes tüüpides).
Nii
võib Hallile ja Vernonile – kelle raamat on sissejuhatuseks Jungi
juurde siiski väga hea – teha märkuse, et
evolutsiooniteoreetilisest aspektis tegi Jung õigesti, kui oma
empirismile truuks jäi. Sest, nagu resümeerib Kalevi Kull,
„ühelpoolt on selge, et Cricki dogma kehtib, eluajal omandatu ei
saa adekvaatselt muuta DNA järjestusi. Teiseltpoolt, DNA ei toimi
kui organismi elu
determineerija.“ix
Pärilikkusel ja mälul on palju mehhanisme ja need on mitmel
tasandil tagasisidestuvad. On Baldwini efekt ja on epigeneetika, on
Cricki tsentraaldogma, aga on ka kultuur, mille üks laiemaid
määratlusi ongi pärilikkuse kaudu – kultuur kui mittegeneetiline
pärilikkus. Kokkuvõtlikult võib ehk lihtsalt rõhutada tõsiasja,
et mitte kunagi pole ükski geen läbinud pudelikaela, kus teda
poleks mõjutanud organism kogu oma keerukuses ja hetkekski paigale
tardumatus ontogeneetilises komplekssuses, tähendab, mälulises
ja interpreteerivas keskkonnas,
mis ulatub rakusisust maastiku ja kultuurini.
5.
Psühholoogilise empirismi väljataandamatu pluralism
Ühes oma peateoses, raamatus „Psühholoogilised tüübid“, tsiteerib Jung pragmatismi alusepanija ja psühholoogiaklassiku William Jamesi paljuviidatud kirjakohta sellest, kuidas filosoofia ajalugu on jäädvustus kokkupõrgetest väljataandamatute filosoofiliste temperamentide vahel.x
Küllap
tasub siin meelde tuletada, et William Jamesi temperamendikäsitlusel
pole suurt midagi pistmist ekstra- või introvertsusega, tähendab
mõistetega, mille alles Jung ise tõi meie argisesse kõnepruuki ja
seda pikalt pärast kõnealust Jamesi sedastust. Märt Väljataga
selgitab: William Jamesi temperamendimõistest kumab läbi selle
märksa arhailisem ja kosmilisem taust ning temperament on Jamesil
rohkem „muusikaline termin, mis tähendab häälestust, ning see
kuulub sisult ja etümoloogiliselt kokku temperatuuriga.
Temperamendimõistes väljendub muistne arusaam mikro- ja
makrokosmose, meeleolu ja atmosfääri harmooniast, taevaliku ja
maise muusika kooskõlast“xi.
William Jamesi sõnadega: see „ei ole mingi tehniline asi; see on
meie enam-vähem väljendamatu aimus, mida elu kõige ausamas ja
sügavamas mõttes tähendab. See pärineb ainult osaliselt
raamatutest; see on meie isikupärane viis lihtsalt näha ja tunda
kosmose totaalsuse tõuget ja survet.“ xii
„Psühholoogiliste
tüüpide“ lõppsõnas rõhutab Jung sellest tulenevat
väljataandumatut pluralismi nii psühholoogiateooriates kui
filosoofias üldisemalt. Mistõttu oleks sobilik püüda teha paar
märkust Jungi enese temperamendi (Jamesi mõttes) kohta ja
rõhutades, et tegu pole kriitika, vaid kaardistamiskatsega.
6.
Jungi filosoofiline temperament
Tähelepanek,
mis Jungi töödes laiemalt, aga eriti kõige isiklikumas teoses,
autobiograafias silma torkab, on see, et Jung on suuresti oma
sisemaalimas elav üksildane introvert. Tema enese sõnadega:
„Sisemised
elamused nooruses või mõnevõrra hiljem avaldasid oma mõju kõigele
minuga toimuvale ja olid mulle tähtsad. Olin jõudnud väga varakult
arusaamisele, et kui elu küsimustele ja komplikatsioonidele ei anta
sisemist vastust ega lahendust, siis ei ole sel õigupoolest suurt
tähtsust. Välised asjaolud ei suuda sisemisi elamusi asendada.
Seepärast on minu elu olnud erakordselt vaene välistest
sündmustest. Mul pole neist palju pajatada. Mina suudan ennast
mõista ainult sisemiste sündmuste kaudu. Ainult need moodustavad
minu elu eripära, ja neid käsitleb ka minu „autobiograafia“.“
(MUM lk 16-17)
Sellest
võib kahtlustada tema mõningast ebarepresentatiivsust sotsiaaluse
osakaalsu hindamisel psüühika kujunemisel, eriti arvestades Jean
Piaget'st lähtuvate traditsioonide valgusesxiii.
Selle mitte kuigi kaaluka märkuse juurest aga tahaks hüpata kohe
kõige fundamentaalsema temperamendierinevuse juurde Jamesi mõttes.
Selle enam-vähem väljendamatu aimduse juurde, mida elu kõige
ausamas ja sügavamas mõttes tähendab, ja kuidas isikupäraselt
tuntakse kosmose totaalsuse tõuget ja survet.
7.
Kõige keerulisemast: Sokrates ja Jeesus või maailmatahe ja muusika
vaim
Küllap
hargnemispunkt, kus joonistub teravamalt esile olulisim eristus, on
kuskil Schopenhaueri ja Nietzsche juures. Nietzsche –
Schopenchaueri õpilane ja Jungi õpetaja – ütleb tagasivaates oma
läbimurdeteose „Tragöödia sünd“ kohta, et selle teine kandev
telg peale vaenulikkuse Sokratese pärandi ehk mõistusearmastuse
kõrval oli „sügavalt vaenulik vaikus kristluse suhtes kogu
raamatu ulatuses“xiv.
Nietzsche kirjeldatud tragöödiline elutunne sündis teadupärast
muusika vaimust.
Selle raskesti lähenetavale mõiste avamisel võib ehk abi leida
Oswald Spenglerilt, suurvaimult, kes jagas Jungiga peamisi õpetajaid
(ikka Schopenhauer, Nietzsche jne), aga oli metafüüsiliselt
temperamendilt kaunikesti erinev:
“Kuid igasugust religioossust iseloomustab hirm nähtamatu ees. Jumalused on aimatud, kujutletud, kaemuslikult kogetud valguse-esemed (Lichtwircklichkeiten) ning mõte „nähtamatust jumalast“ inimliku transtsendentsi ülim väljendus. Teispoolsus on teisel pool valgusemaailma piire; lunastus on vabanemine valguse ja tema tõsiasjade lummast. Meie, inimeste jaoks peitub muusika sõnulseletamatu võlu ja tõeliselt lunastav jõud just selles, et ta on ainuke kunst, mille vahendid jäävad väljapoole valguse-ilma, mis meie jaoks on ammugi hakanud tähendama maailma üldse, nii et ainult muusika võib meid sellest otsekui välja viia, murda läbi valguse valitsuse teraskõva lummuse, ja lasta meil kujutleda, et puudutame siinkohal hinge ülimat saladust – mis on vaid sulnis illusioon, sest virget inimest valitseb kindlalt nägemismeel, nii et ta ei suuda luua kuulmismuljeist kuuldelist maailma, vaid lisab needki muljed oma visuaalsele maailmale”.xv Lühimalt: sellel teelahkmel, mille selgeimalt artikuleeris ehk Nietzsche, keeras Jung otsustavalt vastandsuunas. Jungi raamatutes – ja „Vastus Iiobile“ on neist üks kontsentreeritumaid ja sügavamaid – puudub justnimelt muusika vaim, see, milles Nietzsche nägi eksistentsiaalset alternatiivi Sokratesest ja Jeesusest hingestatud traditsioonile. Ja mõiste „muusika vaim“ pürgib siin sama abstraktsusastme suunas, mis on valgusel, kui räägitakse seesmisest valgusest või valgustatusest, sellest, kus Jungi eksitentsisihi kõrgeim aste on üha suurem teadvustatus ja seda nõnda, et teadvustatus on valgustatusega vaat et sünonüümne. Sellisel abstraktsusastmel käsitles muusikat ja muusikalisust näiteks veel Thomas Mann – taas samade õpetajate järgija – , kes nägi näiteks enda ja Jungi suures imetlusobjektis Goethe „Faustis“ just nimelt puudusena seda, et Goethe ei sidunud Fausti kuju musikaalsusega. „Muusika on deemonlik valdus. Negatiivse märgiga kristlik kunst,“xvi rõhutab Mann ning siin võiks siis krüptilise sünteetilisusega kokku võtta, et muusika on Jumala vari. Või ehk pareminigi: muusikas on pole valgust ega varju. Elusümfoonia jaguneb valguseks ja varjuks kui mõistus selle tarretab.
“Kuid igasugust religioossust iseloomustab hirm nähtamatu ees. Jumalused on aimatud, kujutletud, kaemuslikult kogetud valguse-esemed (Lichtwircklichkeiten) ning mõte „nähtamatust jumalast“ inimliku transtsendentsi ülim väljendus. Teispoolsus on teisel pool valgusemaailma piire; lunastus on vabanemine valguse ja tema tõsiasjade lummast. Meie, inimeste jaoks peitub muusika sõnulseletamatu võlu ja tõeliselt lunastav jõud just selles, et ta on ainuke kunst, mille vahendid jäävad väljapoole valguse-ilma, mis meie jaoks on ammugi hakanud tähendama maailma üldse, nii et ainult muusika võib meid sellest otsekui välja viia, murda läbi valguse valitsuse teraskõva lummuse, ja lasta meil kujutleda, et puudutame siinkohal hinge ülimat saladust – mis on vaid sulnis illusioon, sest virget inimest valitseb kindlalt nägemismeel, nii et ta ei suuda luua kuulmismuljeist kuuldelist maailma, vaid lisab needki muljed oma visuaalsele maailmale”.xv Lühimalt: sellel teelahkmel, mille selgeimalt artikuleeris ehk Nietzsche, keeras Jung otsustavalt vastandsuunas. Jungi raamatutes – ja „Vastus Iiobile“ on neist üks kontsentreeritumaid ja sügavamaid – puudub justnimelt muusika vaim, see, milles Nietzsche nägi eksistentsiaalset alternatiivi Sokratesest ja Jeesusest hingestatud traditsioonile. Ja mõiste „muusika vaim“ pürgib siin sama abstraktsusastme suunas, mis on valgusel, kui räägitakse seesmisest valgusest või valgustatusest, sellest, kus Jungi eksitentsisihi kõrgeim aste on üha suurem teadvustatus ja seda nõnda, et teadvustatus on valgustatusega vaat et sünonüümne. Sellisel abstraktsusastmel käsitles muusikat ja muusikalisust näiteks veel Thomas Mann – taas samade õpetajate järgija – , kes nägi näiteks enda ja Jungi suures imetlusobjektis Goethe „Faustis“ just nimelt puudusena seda, et Goethe ei sidunud Fausti kuju musikaalsusega. „Muusika on deemonlik valdus. Negatiivse märgiga kristlik kunst,“xvi rõhutab Mann ning siin võiks siis krüptilise sünteetilisusega kokku võtta, et muusika on Jumala vari. Või ehk pareminigi: muusikas on pole valgust ega varju. Elusümfoonia jaguneb valguseks ja varjuks kui mõistus selle tarretab.
Veel
ühe maisema kujundiga vihjates: Kolmas Reich polnud ideoloogilisele
sõrestikule ehitatud, polnud valgusvaimu väändumine, see oli
muusikaline nähtus,
aforistlikult: Kolmas Reich oli riäälitiooper.
„Et
seda kirjatööd õiglaselt hinnata, peab muusika saatuse kui alasti
haava ääres kannatanud olema,“ kirjutab veel viimaseid hetki
selge Nietzsche oma Wagneri käsitluse kohta.
Muusika
vaimu ja saatusega rähklevad nii Thomas Mann kui Robelt Musil, nii
Hermann Hesse kui meie oma Tammsaarexvii.
Spengler, eelmainitute mõjutaja, arendab muusika metafoorika
sellisesse nõtkusesse, et muutub logose-traditsioonile
kohati kättesaamatukski (kuidas me mõistame näiteks tõutakti?
Taktimõõtu ei saa tajuda ka eredaimas valguses.) Kestvust –
muusikalist taandamatust jutlustab samal ajal Prantsusmaal Henri
Bergson.
Muusikaliste
metafoorideni jõudis ka arengubioloogia suurkuju Karl Ernst von
Baerxviii,
kelle arengumudelile toetub ka Jung, ning tänapäeval
bioloogiateadust täielikustav, silmaklappidega geenipõrnitsust
ületav Denis Noble kirjutab elu muusikast, evolutsiooniga
samastusvast elust kui dirigendita orkestristxix.
Mis
oleks Nietzsche vastus küsimusele, mille vastu Viktor Frankl arendas
välja logoteraapia? Eksistents on õigustatav ainult esteetilise
fenomenina, selgitatakse „Tragöödia sünnis“. Milleks ja kuidas
ometi kõigeväeline Looja lubab maailma kurjuse? Mis vastuse saaks
siin piinatud Iiob, kui küsib, et kus on ometi õiglus? Elu on
ilus.xx
8. Jung kui evolutsiooniliselt
mõtlev, tõeliselt kaasaegne kristlane
Eelöeldut
võib aga vaadelda kui väga suure ja ornamendirohke ringiga öeldud
triviaalsust, et Jung on kristlane (mitte aga, ütleme, muusiklane).
„Vastus Iiobile“ on päevselgelt kristliku pärandiga tegelev ja
seda aktiivselt mõtestav tekst. See on nii päevselge, et seda on
ebamugav välja öeldagi. Kuid märkimist väärib siin veel ehk see,
et Jung näeb kristlust evolutsioonilisena. Mitte lihtsalt muutuvana,
vaid just nimelt evolutsioonilisena. Tähendab igasugune
fundamentalism ja radikalism kui tendentsid, mis taotlevad mingi
kadunud autentsuse ja juurte juurde tagasi
minekut, on põhimõtteliselt välistatud. Evolutsioon on
tagasipöördumatu protsess. Jung tõlgendab Iiobi lugu Jeesuse loo
vältimatu ja orgaanilise eeletapina, evolutsioonilse eellasena. Ning
see vahest enam nii triviaalne ei ole.
Jung kahtleb, kas jumal ja
alateadvus on eristatavad, evolutsioneerub inimene – ja Baldwini
efekt lubab kultuurilist evolutsiooni, mis ei sõltu geneetilisestki
– ja evolutsioneerub inimese ja jumala suhe, nende vahekord,
eristamatus ja eristatavus, tähendab, meie alateadvus on ju korraga
immanentne ja transtsendentne. Nii nagu nende vahel võnkuv teoloogia
ajalugu ka näitab.
Näiteks raamatu „Vastus
Iiobile“, mis oli Jungile ääretult oluline teos, üks kesksemaid
ideid kajastub järgmises lõigus:
„Paavsti
deklaratsiooni paikapidavus on ületamatu ning protestantlikul
vaatenurgal ei jää muud üle kui vihastada, olles vaid meeste
religioon, milles pole mingit metafüüsilist vastet naisele [kursiiv
originaalis – M.K.]; sarnane oli lugu mitraismiga, millele see
eelarvamus vägagi kahjuks tuli. Protestantism ei ole ilmselgelt
piisaval määral märganud aja märke, mis viitavad naiste
võrdsetele õigustele. Nimelt on võrdõiguslikkusel vaja oma
metafüüsilist ankrut „jumaliku” naise kujus, Kristuse pruudis.
Nii nagu Kristuse isikut ei saa asendada organisatsioon, ei saa ka
kirik asendada pruuti. Naiselik vajab just niisama isikulist vastet
nagu mehelikki.
Dogmaatilisest vaatenurgast ei tähenda Maarja taevassevõtmise dogmatiseerimine, et Maarja oleks tõusnud jumalanna staatusesse, ehkki taeva valitsejannana (vastandina kuualuse õhuriigi vürstile, saatanale) ja vahendajannana on ta Kristuse, kuninga ja vahendajaga, funktsioonide poolest samahästi kui võrdväärne. Igal juhul on see positsioon arhetüübi vajaduse jaoks piisav. “ (lk 127-8)
Dogmaatilisest vaatenurgast ei tähenda Maarja taevassevõtmise dogmatiseerimine, et Maarja oleks tõusnud jumalanna staatusesse, ehkki taeva valitsejannana (vastandina kuualuse õhuriigi vürstile, saatanale) ja vahendajannana on ta Kristuse, kuninga ja vahendajaga, funktsioonide poolest samahästi kui võrdväärne. Igal juhul on see positsioon arhetüübi vajaduse jaoks piisav. “ (lk 127-8)
Mis see nüüd siis on?
Protestantism ei suuda (võrreldes katoliiklusega!) ajaga piisavalt
kaasas käia ja paavst dogmatiseeris feminismi otsapidi
transtsendentsusesse juba aastal 1950? Kuidas ja mis suunas on
põhjuslikud seosed kirikliku dogmaatika ja ühiskondlike suundumuste
vahel? Igatahes Jungi sõnul „[s]eda, et jumalus avaldab meile
mõju, saame kindlaks teha ainult psüühika vahendusel, kusjuures
meie võimuses ei ole eristada, kas see toime tuleneb jumalast või
alateadvusest, s.t meil ei ole võimalik kindlaks teha, kas jumal ja
alateadvus on kaks erinevat suurust.“ (lk 131-132)
Arengubioloog teab hästi, miks ja
kuidas mehel on rinnanibud, tähendab, kuidas mehe fenotüübis on
naiselikkuse elemendid, või täpseminigi – miks mehe ja naise
soolinegi ülesehitus on vastastikku sel määral difundeerunud, et
sooessentsi välja destilleerimine on võimatu. Seepärast ei maksa
mehe rinnanibusid unustada ka psüühesse ja teoloogiasse süübides.
Jung on siin abiks.
P.S.
Saamaks paremini aimu, millest, miks ja kuidas räägib Jung raamatus
„Vastus Iiobile“ soovitan otsida EBSi Youtube'i kanalilt üles
saate „Tähenduse teejuhid“ see osa, kus Hardo Pajula
saatekülalisteks tõlkija Kristiina Kivil ja õpetlane Ivar Tröner
ning käsitlemisel just see
raamat:https://www.youtube.com/watch?v=OdhLT_Jpae0&t
iMõlemad
viidatud esseed on kogumikus „Hirm ja segadus. Esseid
kultuurisemiootikast“, Varrak, 2007
ii
Oma autobiograafia kohta ütleb vana Jung: „Mina olen kogu oma
eluaja seda materjali endas hoidnud ja pole lasknud seda kordagi
avalikkuse ette; aga kui nüüd peaks sellega midagi juhtuma, siis
on mulle antud veel valusam löök kui mu teiste raamatute puhul. Ma
ei tea, kas ma suudan – juba nii eemal olles sellest maailmast –,
et kriitilised nooled enam minuni ei lendaks, ja kas suudan
negatiivseid reageeringuid taluda. Ma olen küllaldaselt kannatanud
mõistmatuse ja isolatsiooni tõttu, millesse satutakse, kui
öeldakse välja asju, mida teised ei mõista. Kui juba Iiobi-raamat
põhjustas nii suure mõistmatuse, siis mõjuvad minu mälestused
veel palju negatiivsemalt. „Autobiograafia“ on minu elu,
vaadelduna nende teadmiste valguses, mida ma olen oma tööga
omandanud. Mu elu ja töö moodustavad terviku, ja seega on see
raamat raskeks lektüüriks inimestele, kes minu teaduslikke mõtteid
ei tunne või ei mõista. Minu elu on teatud mõttes selle
kvintessents, mida olen kirjutanud, ja mitte ümberpöördult.
Niisugune, nagu ma olen, ja see, mida ma kirjutan – moodustab
terviku. Kõik minu mõtted ja kogu minu püüdlemine – see olen
mina ise. Nõnda on „autobiograafia“ veel ainult punktike „i“
peal“.( lk 12-13)
ivFrans
de Waal „Kas oleme küllalt nutikat mõistmaks, kui nutikad on
loomad?“ Tänapäev 2018, lk 146 vt ka arvustust:
https://mihkelkunnus.blogspot.com/2019/04/kuidas-simpansikarja-jalgimine-tappis.html
v
Meenutades oma kooliaastaid kirjutab Jung: „ [Ma] olin üles
kasvanud maal – keset jõgesid ja metsi, keset loomi ja inimesi,
väikeses külas, mille kohal paistis päike, millest libisesid üle
tuuled ja pilved ning mis oli mähkunud pimedasse, arusaamatuid asju
täis öösse. See polnud üksnes mingi koht maakeral, vaid Jumala
maailm, nõnda korraldatud ja salajase tähendusega täidetud.
Inimesed nähtavasti ei teadnud seda ja ka loomad olid kuidagiviisi
arusaamise sellest tähendusest kaotanud. See paistis välja lehmade
nukker-lootusetust pilgust ja hobuste resigneerunud silmadest, koera
alandlikkusest, kes meeleheitlikult inimese külge klammerdus, ja
isegi kassi enesekindlast olekust, kes oli valinud küüni endale
eluasemeks ja jahimaaks. Nagu loomad, näisid ka inimesed mulle
ebateadlike olevustena; nad vahtisid kas maha või puude latvadesse,
et näha, mismoodi ja mis otstarbeks saaks neid kasutada; nad
kogunesid loomade kombel karjadesse, paaritusid ja tülitsesid
omavahe ega näinud, et nad elavad kosmoses, Jumala maailmas,
igavikus, kus kõik on sündinud ja kõik on ka juba surnud.
Ma
armastasin kõiki püsisoojaseid loomi seepärast, et nad olid nii
inimese moodi ja viibisid teadmatuses koos meiega. Ma armastasin
neid selle eest, et neil oli hing nagu meilgi, ja ma uskusin, et
mõistame neid instinktiivselt. Nemadki tunnevad nagu meie, arvasin
ma, rõõmu ja kurbust, armastust ja vihkamist, nälga ja janu,
hirmu ja usaldust – kõik need eksisteerimise olulised komponendid
olid neil olemas, kõik peale keele, teritunud teadvuse ja teaduse.“
(MUM, lk 70)
viNäiteks
„Tänapäeva müüdi“ eessõna lõpetab Jung järgmiselt:
„Psühholoogina pole mul UFOde füüsilise olemuse kohta midagi
lisada. Võin oma hooleks võtta ainult nende psüühilise aspekti,
mis kahtlemata eksisteerib, ja edaspidi piirdungi peamiselt sellega“
viiKalevi
Kull „Epigeneetiline pööre“ raamatus „Teoreetilisest
bioloogiast. Eluteadus matemaatika ja semiootika vahel“ TÜ
Kirjastus 2019, lk 364-365
viiiVt
„Baldwini efektist“ raamatus Kalevi Kull „Teoreetilisest
bioloogiast. Eluteadus matemaatika ja semiootika vahel“ TÜ
Kirjastus 2019, lk 221-225
x
„Filosoofia ajalugu on suurel määral inimtemperamentide
kokkupõrgete ajalugu. Kuigi niisugune käsitlus võib mõne mu
kolleegi silmis paista alavääristav, püüan ma neid kokkupõrkeid
arvesse võtta ja seletada nende abil suurt hulka
filosoofidevahelisi lahknevusi. Olgu professionaalse filosoofi
temperament milline tahes, püüab ta filosofeerides
temperamendifakti igati varjata. Temperament ei ole
konventsionaalselt tunnustatud põhjendus ja seega püüab filosoof
oma järelduse toetuseks rõhuda umbisikulistele põhjendustele.
Ometigi annab filosoofi temperament ta mõtlemisele märksa tugevama
kallaku kui ükski tema rangelt objektiivsetest eeldustest.
Temperament, nii nagu ka mõni fakt või printsiip, muudab teatud
tõendid tema jaoks kaalukamaks, mille tulemuseks on tundelisem või
kalgim maailmavaade. Filosoof usaldab oma temperamenti. Ihates
universumit, mis tema temperamendiga sobiks, usub ta iga
universumikujutust, mis sellega sobib. Ta tunneb, et vastupidise
temperamendiga inimesed ei taba maailma iseloomu, ja ta peab neid
oma südames ebapädevaiks ja tõelise filosoofia suhtes
„kõrvalseisjaiks“, olgugi et nad võivad oma dialektilise
võimekuse poolest temast kõvasti üle olla.
Ometigi ei saa filosoof avalikul foorumil
pretendeerida ülemale tunnustusele või autoriteedile ainuüksi oma
temperamendi põhjal. Sellest sugenebki meie filosoofilistesse
aruteludesse teatav ebasiirus: kõikidest meie eeldustest kõige
võimsamat ei mainitagi.“
Siin
toodud tsitaat võetud Märt Väljataga tõlkest William James
„Pragmatism
ja elu ideaalid“ Vagabund
2005, lk 16
xi
Märt Väljataga „William Jamesi temperamentne
konstruktivism“ järelsõna raamatule William James
„Pragmatism
ja elu ideaalid“ Vagabund
2005, lk 374
xiiiJean
Piaget'l on oluline, et mitte öelda keskne roll
sotsiaalkonstruktivismi sünnil, ometi on see mõiste viimaste
dekaadide jooksul nn kultuurisõdades nii drastliselt teisenenud, et
seda on ebamugav joonealuses märkuseski mainida. Hea ülevaate
sotsiaalkonstruktivismist võib leida Peter L. Pergeri ja Thomas
Luckmanni klassikastaatusesse tõusnud teosest „Tegelikkuse
sotsiaalne ülesehitus. Teadmussotsioloogiline uurimus“ Ilmamaa,
2018; head ülevaate Jean Piaget' pärandist ja selle olulisusest
annavad ka Jordan Petersoni loengud temast nt
https://www.youtube.com/watch?v=BQ4VSRg4e8w
xivFriedrich
Nietzsche „Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“,
tõlkinud Jaan Undusk. Vagabund 1996. lk 71
xvOswald
Spengler „Õhtumaa allakäik. II köide. Maailma-ajaloolised
perspektiivid“, tõlkinud Mati Sirkel ja Katre Ligi. Ilmamaa 2012,
lk 19-20
xvi
Essees
„Saksamaa ja sakslased“, kättesaadav:
https://www.scribd.com/doc/51545362/Thomas-Mann-Deutschland-und-die-Deutschen
„Es
ist ein großer Fehler der Sage und des Gedichts, dass sie Faust
nicht mit der Musik in Verbindung bringen. Er müßte musikalisch,
müßte Musiker sein. Die Musik ist dämonisches Gebiet, - Sören
Kierkegaard, ein großer Christ, hat das am überzeugendsten
ausgeführt in seinem schmerzlich - enthusiastischen Aufsatz über
Mozarts Don Juan. Sie ist christliche Kunst mit negativem
Vorzeichen. Sie ist berechnetste Ordnung
und chaosträchtigeWider - Vernunft zugleich, an beschwörenden,
inkantativen Gesten reich, Zahlenzauber, die der Wirklichkeitfernste
und zugleich die passionierteste der Künste, abstrakt und mystisch.
Soli Faust der Repräsentant der deutschen Seele sein, so müsste er
musikalisch sein; denn abstrakt und mystisch, d. h. musikalisch, ist
das Verhältnis
des Deutschen zur Welt, - das Verhältnis eines dämonisch
angehauchten Professors, ungeschickt unddabei von dem hochmütigen
Bewußtsein bestimmt, der Welt an Tiefe überlegen zu sein.“
Mihhail Lotman kirjutab Thomas Mannile
kummardades:
„Ka Saksamaal võttis natsionaalsotsialismi vastasus tihti lihtsustatud vorme, pidades natslust saksa kultuurile sama võõraks nagu teistele ja eristades seda rangelt saksa vaimust. Ehk: on kaks Saksamaad – hea, mis andis maailmale Goethe, Schilleri, Beethoveni ja Schuberti, ja halb Hitleri-Saksamaa.
„Ka Saksamaal võttis natsionaalsotsialismi vastasus tihti lihtsustatud vorme, pidades natslust saksa kultuurile sama võõraks nagu teistele ja eristades seda rangelt saksa vaimust. Ehk: on kaks Saksamaad – hea, mis andis maailmale Goethe, Schilleri, Beethoveni ja Schuberti, ja halb Hitleri-Saksamaa.
Thomas Mann näitab
selle vaate naiivsust ja ka valelikkust. Kuhu paigutada näiteks
Wagner või Nietzsche („Doktor Faustuse“ peategelase Adrian
Leverkühni üks prototüüp)?
Romaaniga
püüabki Mann tõestada, et halb ja hea Saksamaa on üks ja sama –
oma tippude eest tuleb maksta. Manni positsioon on karm ja
vaieldav, kuid vaieldamatult aus ja julge, tehes au autorile ja kogu
saksa kultuurile.“
„Kummardus Thomas
Mannile“ PM 16.07.2005
https://www.postimees.ee/1486931/kummardus-thomas-mannile
xvii
Muusika ja muusikalise metafoorika olulisusest võib
ülevaate saada Maarja Vaino doktoritööst või sellest tehtud
raamatust „Tammsaare ja irratsionaaluse poeetika“ (EKSA 2016),
aga teeks siin täiendava märkuse, et kuigi muusika kätkeb
Tammsaarel kosmilist harmooniat ja elujõudu, on sel mõrad sees
niipea, kui läheneda sellele Sokratese-Jeesuse traditsiooniga,
näiteks just siis kui Katku Villu tantsib, tähendab on elu
muusikada kooskõlas, on ta korraga naistele väga kütkestav,
vitaalne ja pulbitsev, aga just siis ta ka lõhub ja tapab.
xviii
Vt
nt Karl Ernst von Baer „Milline vaade elusloodusele on õige? ning
kuidas seda rakendada entomoloogias?“Akadeemia
2002, nr 12,
lk 2556-2584.
xix
Vt Denis Nobe „Elu muusika. Bioloogia teispool geene“
Varrak 2016, tõlkinud Lauri Laanisto. Kalevi Kulli kirjutatud
järelsõna on kättesaadav siin:
http://mihkelkunnus.blogspot.com/2016/05/organism-kui-dirigendita-orkester.html
xx
„Metafüüsiline lohutus – juba siinkohal viitan ma
sellele, millega iga tragöödia meid vabastab –, et elu on asjade
põhiolemuses hävimatult võimas ja nauditav, hoolimata kõigist
muutustest, see lohutus ilmub käegakatsutavas selguses saatürite
koorina, loodusolevuste koorina, kes otsekui elaksid iga
tsivilisatsiooni taga ja jäävad alati samaks, hoolimata
põlvkondade ning rahvaste ajaloo vaheldumisest.
Selle koori abil lohutab end raskemeelne ja tundelistele ning tõsiseimatele kannatustele erakordselt aldis kreeklane, kes on vaadanud terava pilguga niinimetatud maailmaajaloo hirmsat hävitamistungi ja samuti ka looduse julmust, ning teda ähvardab oht hakata igatsema budistliku tahteeituse järele. Teda päästab kunst ja kunsti kaudu ta pääseb elule,“ kirjutab Nietzche, muusikale erirolli andnud Schopenhaueri järglane. („Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“, lk 126)
Selle koori abil lohutab end raskemeelne ja tundelistele ning tõsiseimatele kannatustele erakordselt aldis kreeklane, kes on vaadanud terava pilguga niinimetatud maailmaajaloo hirmsat hävitamistungi ja samuti ka looduse julmust, ning teda ähvardab oht hakata igatsema budistliku tahteeituse järele. Teda päästab kunst ja kunsti kaudu ta pääseb elule,“ kirjutab Nietzche, muusikale erirolli andnud Schopenhaueri järglane. („Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“, lk 126)
iMõlemad
viidatud esseed on kogumikus „Hirm ja segadus. Esseid
kultuurisemiootikast“, Varrak, 2007
ii
Oma autobiograafia kohta ütleb vana Jung: „Mina olen kogu oma
eluaja seda materjali endas hoidnud ja pole lasknud seda kordagi
avalikkuse ette; aga kui nüüd peaks sellega midagi juhtuma, siis
on mulle antud veel valusam löök kui mu teiste raamatute puhul. Ma
ei tea, kas ma suudan – juba nii eemal olles sellest maailmast –,
et kriitilised nooled enam minuni ei lendaks, ja kas suudan
negatiivseid reageeringuid taluda. Ma olen küllaldaselt kannatanud
mõistmatuse ja isolatsiooni tõttu, millesse satutakse, kui
öeldakse välja asju, mida teised ei mõista. Kui juba Iiobi-raamat
põhjustas nii suure mõistmatuse, siis mõjuvad minu mälestused
veel palju negatiivsemalt. „Autobiograafia“ on minu elu,
vaadelduna nende teadmiste valguses, mida ma olen oma tööga
omandanud. Mu elu ja töö moodustavad terviku, ja seega on see
raamat raskeks lektüüriks inimestele, kes minu teaduslikke mõtteid
ei tunne või ei mõista. Minu elu on teatud mõttes selle
kvintessents, mida olen kirjutanud, ja mitte ümberpöördult.
Niisugune, nagu ma olen, ja see, mida ma kirjutan – moodustab
terviku. Kõik minu mõtted ja kogu minu püüdlemine – see olen
mina ise. Nõnda on „autobiograafia“ veel ainult punktike „i“
peal“.( lk 12-13)
ivFrans
de Waal „Kas oleme küllalt nutikat mõistmaks, kui nutikad on
loomad?“ Tänapäev 2018, lk 146 vt ka arvustust:
https://mihkelkunnus.blogspot.com/2019/04/kuidas-simpansikarja-jalgimine-tappis.html
v
Meenutades oma kooliaastaid kirjutab Jung: „ [Ma] olin üles
kasvanud maal – keset jõgesid ja metsi, keset loomi ja inimesi,
väikeses külas, mille kohal paistis päike, millest libisesid üle
tuuled ja pilved ning mis oli mähkunud pimedasse, arusaamatuid asju
täis öösse. See polnud üksnes mingi koht maakeral, vaid Jumala
maailm, nõnda korraldatud ja salajase tähendusega täidetud.
Inimesed nähtavasti ei teadnud seda ja ka loomad olid kuidagiviisi
arusaamise sellest tähendusest kaotanud. See paistis välja lehmade
nukker-lootusetust pilgust ja hobuste resigneerunud silmadest, koera
alandlikkusest, kes meeleheitlikult inimese külge klammerdus, ja
isegi kassi enesekindlast olekust, kes oli valinud küüni endale
eluasemeks ja jahimaaks. Nagu loomad, näisid ka inimesed mulle
ebateadlike olevustena; nad vahtisid kas maha või puude latvadesse,
et näha, mismoodi ja mis otstarbeks saaks neid kasutada; nad
kogunesid loomade kombel karjadesse, paaritusid ja tülitsesid
omavahe ega näinud, et nad elavad kosmoses, Jumala maailmas,
igavikus, kus kõik on sündinud ja kõik on ka juba surnud.
Ma
armastasin kõiki püsisoojaseid loomi seepärast, et nad olid nii
inimese moodi ja viibisid teadmatuses koos meiega. Ma armastasin
neid selle eest, et neil oli hing nagu meilgi, ja ma uskusin, et
mõistame neid instinktiivselt. Nemadki tunnevad nagu meie, arvasin
ma, rõõmu ja kurbust, armastust ja vihkamist, nälga ja janu,
hirmu ja usaldust – kõik need eksisteerimise olulised komponendid
olid neil olemas, kõik peale keele, teritunud teadvuse ja teaduse.“
(MUM, lk 70)
viNäiteks
„Tänapäeva müüdi“ eessõna lõpetab Jung järgmiselt:
„Psühholoogina pole mul UFOde füüsilise olemuse kohta midagi
lisada. Võin oma hooleks võtta ainult nende psüühilise aspekti,
mis kahtlemata eksisteerib, ja edaspidi piirdungi peamiselt sellega“
viiKalevi
Kull „Epigeneetiline pööre“ raamatus „Teoreetilisest
bioloogiast. Eluteadus matemaatika ja semiootika vahel“ TÜ
Kirjastus 2019, lk 364-365
viiiVt
„Baldwini efektist“ raamatus Kalevi Kull „Teoreetilisest
bioloogiast. Eluteadus matemaatika ja semiootika vahel“ TÜ
Kirjastus 2019, lk 221-225
x
„Filosoofia ajalugu on suurel määral inimtemperamentide
kokkupõrgete ajalugu. Kuigi niisugune käsitlus võib mõne mu
kolleegi silmis paista alavääristav, püüan ma neid kokkupõrkeid
arvesse võtta ja seletada nende abil suurt hulka
filosoofidevahelisi lahknevusi. Olgu professionaalse filosoofi
temperament milline tahes, püüab ta filosofeerides
temperamendifakti igati varjata. Temperament ei ole
konventsionaalselt tunnustatud põhjendus ja seega püüab filosoof
oma järelduse toetuseks rõhuda umbisikulistele põhjendustele.
Ometigi annab filosoofi temperament ta mõtlemisele märksa tugevama
kallaku kui ükski tema rangelt objektiivsetest eeldustest.
Temperament, nii nagu ka mõni fakt või printsiip, muudab teatud
tõendid tema jaoks kaalukamaks, mille tulemuseks on tundelisem või
kalgim maailmavaade. Filosoof usaldab oma temperamenti. Ihates
universumit, mis tema temperamendiga sobiks, usub ta iga
universumikujutust, mis sellega sobib. Ta tunneb, et vastupidise
temperamendiga inimesed ei taba maailma iseloomu, ja ta peab neid
oma südames ebapädevaiks ja tõelise filosoofia suhtes
„kõrvalseisjaiks“, olgugi et nad võivad oma dialektilise
võimekuse poolest temast kõvasti üle olla.
Ometigi ei saa filosoof avalikul foorumil
pretendeerida ülemale tunnustusele või autoriteedile ainuüksi oma
temperamendi põhjal. Sellest sugenebki meie filosoofilistesse
aruteludesse teatav ebasiirus: kõikidest meie eeldustest kõige
võimsamat ei mainitagi.“
Siin
toodud tsitaat võetud Märt Väljataga tõlkest William James
„Pragmatism
ja elu ideaalid“ Vagabund
2005, lk 16
xi
Märt Väljataga „William Jamesi temperamentne
konstruktivism“ järelsõna raamatule William James
„Pragmatism
ja elu ideaalid“ Vagabund
2005, lk 374
xiiiJean
Piaget'l on oluline, et mitte öelda keskne roll
sotsiaalkonstruktivismi sünnil, ometi on see mõiste viimaste
dekaadide jooksul nn kultuurisõdades nii drastliselt teisenenud, et
seda on ebamugav joonealuses märkuseski mainida. Hea ülevaate
sotsiaalkonstruktivismist võib leida Peter L. Pergeri ja Thomas
Luckmanni klassikastaatusesse tõusnud teosest „Tegelikkuse
sotsiaalne ülesehitus. Teadmussotsioloogiline uurimus“ Ilmamaa,
2018; head ülevaate Jean Piaget' pärandist ja selle olulisusest
annavad ka Jordan Petersoni loengud temast nt
https://www.youtube.com/watch?v=BQ4VSRg4e8w
xivFriedrich
Nietzsche „Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“,
tõlkinud Jaan Undusk. Vagabund 1996. lk 71
xvOswald
Spengler „Õhtumaa allakäik. II köide. Maailma-ajaloolised
perspektiivid“, tõlkinud Mati Sirkel ja Katre Ligi. Ilmamaa 2012,
lk 19-20
xvi
Essees
„Saksamaa ja sakslased“, kättesaadav:
https://www.scribd.com/doc/51545362/Thomas-Mann-Deutschland-und-die-Deutschen
„Es
ist ein großer Fehler der Sage und des Gedichts, dass sie Faust
nicht mit der Musik in Verbindung bringen. Er müßte musikalisch,
müßte Musiker sein. Die Musik ist dämonisches Gebiet, - Sören
Kierkegaard, ein großer Christ, hat das am überzeugendsten
ausgeführt in seinem schmerzlich - enthusiastischen Aufsatz über
Mozarts Don Juan. Sie ist christliche Kunst mit negativem
Vorzeichen. Sie ist berechnetste Ordnung
und chaosträchtigeWider - Vernunft zugleich, an beschwörenden,
inkantativen Gesten reich, Zahlenzauber, die der Wirklichkeitfernste
und zugleich die passionierteste der Künste, abstrakt und mystisch.
Soli Faust der Repräsentant der deutschen Seele sein, so müsste er
musikalisch sein; denn abstrakt und mystisch, d. h. musikalisch, ist
das Verhältnis
des Deutschen zur Welt, - das Verhältnis eines dämonisch
angehauchten Professors, ungeschickt unddabei von dem hochmütigen
Bewußtsein bestimmt, der Welt an Tiefe überlegen zu sein.“
Mihhail Lotman kirjutab Thomas Mannile
kummardades:
„Ka Saksamaal võttis natsionaalsotsialismi vastasus tihti lihtsustatud vorme, pidades natslust saksa kultuurile sama võõraks nagu teistele ja eristades seda rangelt saksa vaimust. Ehk: on kaks Saksamaad – hea, mis andis maailmale Goethe, Schilleri, Beethoveni ja Schuberti, ja halb Hitleri-Saksamaa.
„Ka Saksamaal võttis natsionaalsotsialismi vastasus tihti lihtsustatud vorme, pidades natslust saksa kultuurile sama võõraks nagu teistele ja eristades seda rangelt saksa vaimust. Ehk: on kaks Saksamaad – hea, mis andis maailmale Goethe, Schilleri, Beethoveni ja Schuberti, ja halb Hitleri-Saksamaa.
Thomas Mann näitab
selle vaate naiivsust ja ka valelikkust. Kuhu paigutada näiteks
Wagner või Nietzsche („Doktor Faustuse“ peategelase Adrian
Leverkühni üks prototüüp)?
Romaaniga
püüabki Mann tõestada, et halb ja hea Saksamaa on üks ja sama –
oma tippude eest tuleb maksta. Manni positsioon on karm ja
vaieldav, kuid vaieldamatult aus ja julge, tehes au autorile ja kogu
saksa kultuurile.“
„Kummardus Thomas
Mannile“ PM 16.07.2005
https://www.postimees.ee/1486931/kummardus-thomas-mannile
xvii
Muusika ja muusikalise metafoorika olulisusest võib
ülevaate saada Maarja Vaino doktoritööst või sellest tehtud
raamatust „Tammsaare ja irratsionaaluse poeetika“ (EKSA 2016),
aga teeks siin täiendava märkuse, et kuigi muusika kätkeb
Tammsaarel kosmilist harmooniat ja elujõudu, on sel mõrad sees
niipea, kui läheneda sellele Sokratese-Jeesuse traditsiooniga,
näiteks just siis kui Katku Villu tantsib, tähendab on elu
muusikada kooskõlas, on ta korraga naistele väga kütkestav,
vitaalne ja pulbitsev, aga just siis ta ka lõhub ja tapab.
xviii
Vt
nt Karl Ernst von Baer „Milline vaade elusloodusele on õige? ning
kuidas seda rakendada entomoloogias?“Akadeemia
2002, nr 12,
lk 2556-2584.
xix
Vt Denis Nobe „Elu muusika. Bioloogia teispool geene“
Varrak 2016, tõlkinud Lauri Laanisto. Kalevi Kulli kirjutatud
järelsõna on kättesaadav siin:
http://mihkelkunnus.blogspot.com/2016/05/organism-kui-dirigendita-orkester.html
xx
„Metafüüsiline lohutus – juba siinkohal viitan ma
sellele, millega iga tragöödia meid vabastab –, et elu on asjade
põhiolemuses hävimatult võimas ja nauditav, hoolimata kõigist
muutustest, see lohutus ilmub käegakatsutavas selguses saatürite
koorina, loodusolevuste koorina, kes otsekui elaksid iga
tsivilisatsiooni taga ja jäävad alati samaks, hoolimata
põlvkondade ning rahvaste ajaloo vaheldumisest.
Selle koori abil lohutab end raskemeelne ja tundelistele ning tõsiseimatele kannatustele erakordselt aldis kreeklane, kes on vaadanud terava pilguga niinimetatud maailmaajaloo hirmsat hävitamistungi ja samuti ka looduse julmust, ning teda ähvardab oht hakata igatsema budistliku tahteeituse järele. Teda päästab kunst ja kunsti kaudu ta pääseb elule,“ kirjutab Nietzche, muusikale erirolli andnud Schopenhaueri järglane. („Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“, lk 126)
Selle koori abil lohutab end raskemeelne ja tundelistele ning tõsiseimatele kannatustele erakordselt aldis kreeklane, kes on vaadanud terava pilguga niinimetatud maailmaajaloo hirmsat hävitamistungi ja samuti ka looduse julmust, ning teda ähvardab oht hakata igatsema budistliku tahteeituse järele. Teda päästab kunst ja kunsti kaudu ta pääseb elule,“ kirjutab Nietzche, muusikale erirolli andnud Schopenhaueri järglane. („Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“, lk 126)
iMõlemad
viidatud esseed on kogumikus „Hirm ja segadus. Esseid
kultuurisemiootikast“, Varrak, 2007
ii
Oma autobiograafia kohta ütleb vana Jung: „Mina olen kogu oma
eluaja seda materjali endas hoidnud ja pole lasknud seda kordagi
avalikkuse ette; aga kui nüüd peaks sellega midagi juhtuma, siis
on mulle antud veel valusam löök kui mu teiste raamatute puhul. Ma
ei tea, kas ma suudan – juba nii eemal olles sellest maailmast –,
et kriitilised nooled enam minuni ei lendaks, ja kas suudan
negatiivseid reageeringuid taluda. Ma olen küllaldaselt kannatanud
mõistmatuse ja isolatsiooni tõttu, millesse satutakse, kui
öeldakse välja asju, mida teised ei mõista. Kui juba Iiobi-raamat
põhjustas nii suure mõistmatuse, siis mõjuvad minu mälestused
veel palju negatiivsemalt. „Autobiograafia“ on minu elu,
vaadelduna nende teadmiste valguses, mida ma olen oma tööga
omandanud. Mu elu ja töö moodustavad terviku, ja seega on see
raamat raskeks lektüüriks inimestele, kes minu teaduslikke mõtteid
ei tunne või ei mõista. Minu elu on teatud mõttes selle
kvintessents, mida olen kirjutanud, ja mitte ümberpöördult.
Niisugune, nagu ma olen, ja see, mida ma kirjutan – moodustab
terviku. Kõik minu mõtted ja kogu minu püüdlemine – see olen
mina ise. Nõnda on „autobiograafia“ veel ainult punktike „i“
peal“.( lk 12-13)
ivFrans
de Waal „Kas oleme küllalt nutikat mõistmaks, kui nutikad on
loomad?“ Tänapäev 2018, lk 146 vt ka arvustust:
https://mihkelkunnus.blogspot.com/2019/04/kuidas-simpansikarja-jalgimine-tappis.html
v
Meenutades oma kooliaastaid kirjutab Jung: „ [Ma] olin üles
kasvanud maal – keset jõgesid ja metsi, keset loomi ja inimesi,
väikeses külas, mille kohal paistis päike, millest libisesid üle
tuuled ja pilved ning mis oli mähkunud pimedasse, arusaamatuid asju
täis öösse. See polnud üksnes mingi koht maakeral, vaid Jumala
maailm, nõnda korraldatud ja salajase tähendusega täidetud.
Inimesed nähtavasti ei teadnud seda ja ka loomad olid kuidagiviisi
arusaamise sellest tähendusest kaotanud. See paistis välja lehmade
nukker-lootusetust pilgust ja hobuste resigneerunud silmadest, koera
alandlikkusest, kes meeleheitlikult inimese külge klammerdus, ja
isegi kassi enesekindlast olekust, kes oli valinud küüni endale
eluasemeks ja jahimaaks. Nagu loomad, näisid ka inimesed mulle
ebateadlike olevustena; nad vahtisid kas maha või puude latvadesse,
et näha, mismoodi ja mis otstarbeks saaks neid kasutada; nad
kogunesid loomade kombel karjadesse, paaritusid ja tülitsesid
omavahe ega näinud, et nad elavad kosmoses, Jumala maailmas,
igavikus, kus kõik on sündinud ja kõik on ka juba surnud.
Ma
armastasin kõiki püsisoojaseid loomi seepärast, et nad olid nii
inimese moodi ja viibisid teadmatuses koos meiega. Ma armastasin
neid selle eest, et neil oli hing nagu meilgi, ja ma uskusin, et
mõistame neid instinktiivselt. Nemadki tunnevad nagu meie, arvasin
ma, rõõmu ja kurbust, armastust ja vihkamist, nälga ja janu,
hirmu ja usaldust – kõik need eksisteerimise olulised komponendid
olid neil olemas, kõik peale keele, teritunud teadvuse ja teaduse.“
(MUM, lk 70)
viNäiteks
„Tänapäeva müüdi“ eessõna lõpetab Jung järgmiselt:
„Psühholoogina pole mul UFOde füüsilise olemuse kohta midagi
lisada. Võin oma hooleks võtta ainult nende psüühilise aspekti,
mis kahtlemata eksisteerib, ja edaspidi piirdungi peamiselt sellega“
viiKalevi
Kull „Epigeneetiline pööre“ raamatus „Teoreetilisest
bioloogiast. Eluteadus matemaatika ja semiootika vahel“ TÜ
Kirjastus 2019, lk 364-365
viiiVt
„Baldwini efektist“ raamatus Kalevi Kull „Teoreetilisest
bioloogiast. Eluteadus matemaatika ja semiootika vahel“ TÜ
Kirjastus 2019, lk 221-225
x
„Filosoofia ajalugu on suurel määral inimtemperamentide
kokkupõrgete ajalugu. Kuigi niisugune käsitlus võib mõne mu
kolleegi silmis paista alavääristav, püüan ma neid kokkupõrkeid
arvesse võtta ja seletada nende abil suurt hulka
filosoofidevahelisi lahknevusi. Olgu professionaalse filosoofi
temperament milline tahes, püüab ta filosofeerides
temperamendifakti igati varjata. Temperament ei ole
konventsionaalselt tunnustatud põhjendus ja seega püüab filosoof
oma järelduse toetuseks rõhuda umbisikulistele põhjendustele.
Ometigi annab filosoofi temperament ta mõtlemisele märksa tugevama
kallaku kui ükski tema rangelt objektiivsetest eeldustest.
Temperament, nii nagu ka mõni fakt või printsiip, muudab teatud
tõendid tema jaoks kaalukamaks, mille tulemuseks on tundelisem või
kalgim maailmavaade. Filosoof usaldab oma temperamenti. Ihates
universumit, mis tema temperamendiga sobiks, usub ta iga
universumikujutust, mis sellega sobib. Ta tunneb, et vastupidise
temperamendiga inimesed ei taba maailma iseloomu, ja ta peab neid
oma südames ebapädevaiks ja tõelise filosoofia suhtes
„kõrvalseisjaiks“, olgugi et nad võivad oma dialektilise
võimekuse poolest temast kõvasti üle olla.
Ometigi ei saa filosoof avalikul foorumil
pretendeerida ülemale tunnustusele või autoriteedile ainuüksi oma
temperamendi põhjal. Sellest sugenebki meie filosoofilistesse
aruteludesse teatav ebasiirus: kõikidest meie eeldustest kõige
võimsamat ei mainitagi.“
Siin
toodud tsitaat võetud Märt Väljataga tõlkest William James
„Pragmatism
ja elu ideaalid“ Vagabund
2005, lk 16
xi
Märt Väljataga „William Jamesi temperamentne
konstruktivism“ järelsõna raamatule William James
„Pragmatism
ja elu ideaalid“ Vagabund
2005, lk 374
xiiiJean
Piaget'l on oluline, et mitte öelda keskne roll
sotsiaalkonstruktivismi sünnil, ometi on see mõiste viimaste
dekaadide jooksul nn kultuurisõdades nii drastliselt teisenenud, et
seda on ebamugav joonealuses märkuseski mainida. Hea ülevaate
sotsiaalkonstruktivismist võib leida Peter L. Pergeri ja Thomas
Luckmanni klassikastaatusesse tõusnud teosest „Tegelikkuse
sotsiaalne ülesehitus. Teadmussotsioloogiline uurimus“ Ilmamaa,
2018; head ülevaate Jean Piaget' pärandist ja selle olulisusest
annavad ka Jordan Petersoni loengud temast nt
https://www.youtube.com/watch?v=BQ4VSRg4e8w
xivFriedrich
Nietzsche „Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“,
tõlkinud Jaan Undusk. Vagabund 1996. lk 71
xvOswald
Spengler „Õhtumaa allakäik. II köide. Maailma-ajaloolised
perspektiivid“, tõlkinud Mati Sirkel ja Katre Ligi. Ilmamaa 2012,
lk 19-20
xvi
Essees
„Saksamaa ja sakslased“, kättesaadav:
https://www.scribd.com/doc/51545362/Thomas-Mann-Deutschland-und-die-Deutschen
„Es
ist ein großer Fehler der Sage und des Gedichts, dass sie Faust
nicht mit der Musik in Verbindung bringen. Er müßte musikalisch,
müßte Musiker sein. Die Musik ist dämonisches Gebiet, - Sören
Kierkegaard, ein großer Christ, hat das am überzeugendsten
ausgeführt in seinem schmerzlich - enthusiastischen Aufsatz über
Mozarts Don Juan. Sie ist christliche Kunst mit negativem
Vorzeichen. Sie ist berechnetste Ordnung
und chaosträchtigeWider - Vernunft zugleich, an beschwörenden,
inkantativen Gesten reich, Zahlenzauber, die der Wirklichkeitfernste
und zugleich die passionierteste der Künste, abstrakt und mystisch.
Soli Faust der Repräsentant der deutschen Seele sein, so müsste er
musikalisch sein; denn abstrakt und mystisch, d. h. musikalisch, ist
das Verhältnis
des Deutschen zur Welt, - das Verhältnis eines dämonisch
angehauchten Professors, ungeschickt unddabei von dem hochmütigen
Bewußtsein bestimmt, der Welt an Tiefe überlegen zu sein.“
Mihhail Lotman kirjutab Thomas Mannile
kummardades:
„Ka Saksamaal võttis natsionaalsotsialismi
vastasus tihti lihtsustatud vorme, pidades natslust saksa kultuurile
sama võõraks nagu teistele ja eristades seda rangelt saksa
vaimust. Ehk: on kaks Saksamaad – hea, mis andis maailmale
Goethe, Schilleri, Beethoveni ja Schuberti, ja halb
Hitleri-Saksamaa.
Thomas Mann näitab
selle vaate naiivsust ja ka valelikkust. Kuhu paigutada näiteks
Wagner või Nietzsche („Doktor Faustuse“ peategelase Adrian
Leverkühni üks prototüüp)?
Romaaniga
püüabki Mann tõestada, et halb ja hea Saksamaa on üks ja sama –
oma tippude eest tuleb maksta. Manni positsioon on karm ja
vaieldav, kuid vaieldamatult aus ja julge, tehes au autorile ja kogu
saksa kultuurile.“
„Kummardus Thomas
Mannile“ PM 16.07.2005
https://www.postimees.ee/1486931/kummardus-thomas-mannile
xvii
Muusika ja muusikalise metafoorika olulisusest võib
ülevaate saada Maarja Vaino doktoritööst või sellest tehtud
raamatust „Tammsaare ja irratsionaaluse poeetika“ (EKSA 2016),
aga teeks siin täiendava märkuse, et kuigi muusika kätkeb
Tammsaarel kosmilist harmooniat ja elujõudu, on sel mõrad sees
niipea, kui läheneda sellele Sokratese-Jeesuse traditsiooniga,
näiteks just siis kui Katku Villu tantsib, tähendab on elu
muusikada kooskõlas, on ta korraga naistele väga kütkestav,
vitaalne ja pulbitsev, aga just siis ta ka lõhub ja tapab.
xviii
Vt
nt Karl Ernst von Baer „Milline vaade elusloodusele on õige? ning
kuidas seda rakendada entomoloogias?“Akadeemia
2002, nr 12,
lk 2556-2584.
xix
Vt Denis Nobe „Elu muusika. Bioloogia teispool geene“
Varrak 2016, tõlkinud Lauri Laanisto. Kalevi Kulli kirjutatud
järelsõna on kättesaadav siin:
http://mihkelkunnus.blogspot.com/2016/05/organism-kui-dirigendita-orkester.html
xx
„Metafüüsiline lohutus – juba siinkohal viitan ma
sellele, millega iga tragöödia meid vabastab –, et elu on asjade
põhiolemuses hävimatult võimas ja nauditav, hoolimata kõigist
muutustest, see lohutus ilmub käegakatsutavas selguses saatürite
koorina, loodusolevuste koorina, kes otsekui elaksid iga
tsivilisatsiooni taga ja jäävad alati samaks, hoolimata
põlvkondade ning rahvaste ajaloo vaheldumisest.
Selle koori abil
lohutab end raskemeelne ja tundelistele ning tõsiseimatele
kannatustele erakordselt aldis kreeklane, kes on vaadanud terava
pilguga niinimetatud maailmaajaloo hirmsat hävitamistungi ja samuti
ka looduse julmust, ning teda ähvardab oht hakata igatsema
budistliku tahteeituse järele. Teda päästab kunst ja kunsti kaudu
ta pääseb elule,“ kirjutab Nietzche, muusikale erirolli andnud
Schopenhaueri järglane. („Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis
ollakse“, lk 126)
iMõlemad
viidatud esseed on kogumikus „Hirm ja segadus. Esseid
kultuurisemiootikast“, Varrak, 2007
ii
Oma autobiograafia kohta ütleb vana Jung: „Mina olen kogu oma
eluaja seda materjali endas hoidnud ja pole lasknud seda kordagi
avalikkuse ette; aga kui nüüd peaks sellega midagi juhtuma, siis
on mulle antud veel valusam löök kui mu teiste raamatute puhul. Ma
ei tea, kas ma suudan – juba nii eemal olles sellest maailmast –,
et kriitilised nooled enam minuni ei lendaks, ja kas suudan
negatiivseid reageeringuid taluda. Ma olen küllaldaselt kannatanud
mõistmatuse ja isolatsiooni tõttu, millesse satutakse, kui
öeldakse välja asju, mida teised ei mõista. Kui juba Iiobi-raamat
põhjustas nii suure mõistmatuse, siis mõjuvad minu mälestused
veel palju negatiivsemalt. „Autobiograafia“ on minu elu,
vaadelduna nende teadmiste valguses, mida ma olen oma tööga
omandanud. Mu elu ja töö moodustavad terviku, ja seega on see
raamat raskeks lektüüriks inimestele, kes minu teaduslikke mõtteid
ei tunne või ei mõista. Minu elu on teatud mõttes selle
kvintessents, mida olen kirjutanud, ja mitte ümberpöördult.
Niisugune, nagu ma olen, ja see, mida ma kirjutan – moodustab
terviku. Kõik minu mõtted ja kogu minu püüdlemine – see olen
mina ise. Nõnda on „autobiograafia“ veel ainult punktike „i“
peal“.( lk 12-13)
ivFrans
de Waal „Kas oleme küllalt nutikat mõistmaks, kui nutikad on
loomad?“ Tänapäev 2018, lk 146 vt ka arvustust:
https://mihkelkunnus.blogspot.com/2019/04/kuidas-simpansikarja-jalgimine-tappis.html
v
Meenutades oma kooliaastaid kirjutab Jung: „ [Ma] olin üles
kasvanud maal – keset jõgesid ja metsi, keset loomi ja inimesi,
väikeses külas, mille kohal paistis päike, millest libisesid üle
tuuled ja pilved ning mis oli mähkunud pimedasse, arusaamatuid asju
täis öösse. See polnud üksnes mingi koht maakeral, vaid Jumala
maailm, nõnda korraldatud ja salajase tähendusega täidetud.
Inimesed nähtavasti ei teadnud seda ja ka loomad olid kuidagiviisi
arusaamise sellest tähendusest kaotanud. See paistis välja lehmade
nukker-lootusetust pilgust ja hobuste resigneerunud silmadest, koera
alandlikkusest, kes meeleheitlikult inimese külge klammerdus, ja
isegi kassi enesekindlast olekust, kes oli valinud küüni endale
eluasemeks ja jahimaaks. Nagu loomad, näisid ka inimesed mulle
ebateadlike olevustena; nad vahtisid kas maha või puude latvadesse,
et näha, mismoodi ja mis otstarbeks saaks neid kasutada; nad
kogunesid loomade kombel karjadesse, paaritusid ja tülitsesid
omavahe ega näinud, et nad elavad kosmoses, Jumala maailmas,
igavikus, kus kõik on sündinud ja kõik on ka juba surnud.
Ma
armastasin kõiki püsisoojaseid loomi seepärast, et nad olid nii
inimese moodi ja viibisid teadmatuses koos meiega. Ma armastasin
neid selle eest, et neil oli hing nagu meilgi, ja ma uskusin, et
mõistame neid instinktiivselt. Nemadki tunnevad nagu meie, arvasin
ma, rõõmu ja kurbust, armastust ja vihkamist, nälga ja janu,
hirmu ja usaldust – kõik need eksisteerimise olulised komponendid
olid neil olemas, kõik peale keele, teritunud teadvuse ja teaduse.“
(MUM, lk 70)
viNäiteks
„Tänapäeva müüdi“ eessõna lõpetab Jung järgmiselt:
„Psühholoogina pole mul UFOde füüsilise olemuse kohta midagi
lisada. Võin oma hooleks võtta ainult nende psüühilise aspekti,
mis kahtlemata eksisteerib, ja edaspidi piirdungi peamiselt sellega“
viiKalevi
Kull „Epigeneetiline pööre“ raamatus „Teoreetilisest
bioloogiast. Eluteadus matemaatika ja semiootika vahel“ TÜ
Kirjastus 2019, lk 364-365
viiiVt
„Baldwini efektist“ raamatus Kalevi Kull „Teoreetilisest
bioloogiast. Eluteadus matemaatika ja semiootika vahel“ TÜ
Kirjastus 2019, lk 221-225
x
„Filosoofia ajalugu on suurel määral inimtemperamentide
kokkupõrgete ajalugu. Kuigi niisugune käsitlus võib mõne mu
kolleegi silmis paista alavääristav, püüan ma neid kokkupõrkeid
arvesse võtta ja seletada nende abil suurt hulka
filosoofidevahelisi lahknevusi. Olgu professionaalse filosoofi
temperament milline tahes, püüab ta filosofeerides
temperamendifakti igati varjata. Temperament ei ole
konventsionaalselt tunnustatud põhjendus ja seega püüab filosoof
oma järelduse toetuseks rõhuda umbisikulistele põhjendustele.
Ometigi annab filosoofi temperament ta mõtlemisele märksa tugevama
kallaku kui ükski tema rangelt objektiivsetest eeldustest.
Temperament, nii nagu ka mõni fakt või printsiip, muudab teatud
tõendid tema jaoks kaalukamaks, mille tulemuseks on tundelisem või
kalgim maailmavaade. Filosoof usaldab oma temperamenti. Ihates
universumit, mis tema temperamendiga sobiks, usub ta iga
universumikujutust, mis sellega sobib. Ta tunneb, et vastupidise
temperamendiga inimesed ei taba maailma iseloomu, ja ta peab neid
oma südames ebapädevaiks ja tõelise filosoofia suhtes
„kõrvalseisjaiks“, olgugi et nad võivad oma dialektilise
võimekuse poolest temast kõvasti üle olla.
Ometigi ei saa filosoof avalikul foorumil
pretendeerida ülemale tunnustusele või autoriteedile ainuüksi oma
temperamendi põhjal. Sellest sugenebki meie filosoofilistesse
aruteludesse teatav ebasiirus: kõikidest meie eeldustest kõige
võimsamat ei mainitagi.“
Siin
toodud tsitaat võetud Märt Väljataga tõlkest William James
„Pragmatism
ja elu ideaalid“ Vagabund
2005, lk 16
xi
Märt Väljataga „William Jamesi temperamentne
konstruktivism“ järelsõna raamatule William James
„Pragmatism
ja elu ideaalid“ Vagabund
2005, lk 374
xiiiJean
Piaget'l on oluline, et mitte öelda keskne roll
sotsiaalkonstruktivismi sünnil, ometi on see mõiste viimaste
dekaadide jooksul nn kultuurisõdades nii drastliselt teisenenud, et
seda on ebamugav joonealuses märkuseski mainida. Hea ülevaate
sotsiaalkonstruktivismist võib leida Peter L. Pergeri ja Thomas
Luckmanni klassikastaatusesse tõusnud teosest „Tegelikkuse
sotsiaalne ülesehitus. Teadmussotsioloogiline uurimus“ Ilmamaa,
2018; head ülevaate Jean Piaget' pärandist ja selle olulisusest
annavad ka Jordan Petersoni loengud temast nt
https://www.youtube.com/watch?v=BQ4VSRg4e8w
xivFriedrich
Nietzsche „Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“,
tõlkinud Jaan Undusk. Vagabund 1996. lk 71
xvOswald
Spengler „Õhtumaa allakäik. II köide. Maailma-ajaloolised
perspektiivid“, tõlkinud Mati Sirkel ja Katre Ligi. Ilmamaa 2012,
lk 19-20
xvi
Essees
„Saksamaa ja sakslased“, kättesaadav:
https://www.scribd.com/doc/51545362/Thomas-Mann-Deutschland-und-die-Deutschen
„Es
ist ein großer Fehler der Sage und des Gedichts, dass sie Faust
nicht mit der Musik in Verbindung bringen. Er müßte musikalisch,
müßte Musiker sein. Die Musik ist dämonisches Gebiet, - Sören
Kierkegaard, ein großer Christ, hat das am überzeugendsten
ausgeführt in seinem schmerzlich - enthusiastischen Aufsatz über
Mozarts Don Juan. Sie ist christliche Kunst mit negativem
Vorzeichen. Sie ist berechnetste Ordnung
und chaosträchtigeWider - Vernunft zugleich, an beschwörenden,
inkantativen Gesten reich, Zahlenzauber, die der Wirklichkeitfernste
und zugleich die passionierteste der Künste, abstrakt und mystisch.
Soli Faust der Repräsentant der deutschen Seele sein, so müsste er
musikalisch sein; denn abstrakt und mystisch, d. h. musikalisch, ist
das Verhältnis
des Deutschen zur Welt, - das Verhältnis eines dämonisch
angehauchten Professors, ungeschickt unddabei von dem hochmütigen
Bewußtsein bestimmt, der Welt an Tiefe überlegen zu sein.“
Mihhail Lotman kirjutab Thomas Mannile
kummardades:
„Ka Saksamaal võttis natsionaalsotsialismi vastasus tihti lihtsustatud vorme, pidades natslust saksa kultuurile sama võõraks nagu teistele ja eristades seda rangelt saksa vaimust. Ehk: on kaks Saksamaad – hea, mis andis maailmale Goethe, Schilleri, Beethoveni ja Schuberti, ja halb Hitleri-Saksamaa.
„Ka Saksamaal võttis natsionaalsotsialismi vastasus tihti lihtsustatud vorme, pidades natslust saksa kultuurile sama võõraks nagu teistele ja eristades seda rangelt saksa vaimust. Ehk: on kaks Saksamaad – hea, mis andis maailmale Goethe, Schilleri, Beethoveni ja Schuberti, ja halb Hitleri-Saksamaa.
Thomas Mann näitab
selle vaate naiivsust ja ka valelikkust. Kuhu paigutada näiteks
Wagner või Nietzsche („Doktor Faustuse“ peategelase Adrian
Leverkühni üks prototüüp)?
Romaaniga
püüabki Mann tõestada, et halb ja hea Saksamaa on üks ja sama –
oma tippude eest tuleb maksta. Manni positsioon on karm ja
vaieldav, kuid vaieldamatult aus ja julge, tehes au autorile ja kogu
saksa kultuurile.“
„Kummardus Thomas
Mannile“ PM 16.07.2005
https://www.postimees.ee/1486931/kummardus-thomas-mannile
xvii
Muusika ja muusikalise metafoorika olulisusest võib
ülevaate saada Maarja Vaino doktoritööst või sellest tehtud
raamatust „Tammsaare ja irratsionaaluse poeetika“ (EKSA 2016),
aga teeks siin täiendava märkuse, et kuigi muusika kätkeb
Tammsaarel kosmilist harmooniat ja elujõudu, on sel mõrad sees
niipea, kui läheneda sellele Sokratese-Jeesuse traditsiooniga,
näiteks just siis kui Katku Villu tantsib, tähendab on elu
muusikada kooskõlas, on ta korraga naistele väga kütkestav,
vitaalne ja pulbitsev, aga just siis ta ka lõhub ja tapab.
xviii
Vt
nt Karl Ernst von Baer „Milline vaade elusloodusele on õige? ning
kuidas seda rakendada entomoloogias?“Akadeemia
2002, nr 12,
lk 2556-2584.
xix
Vt Denis Nobe „Elu muusika. Bioloogia teispool geene“
Varrak 2016, tõlkinud Lauri Laanisto. Kalevi Kulli kirjutatud
järelsõna on kättesaadav siin:
http://mihkelkunnus.blogspot.com/2016/05/organism-kui-dirigendita-orkester.html
xx
„Metafüüsiline lohutus – juba siinkohal viitan ma
sellele, millega iga tragöödia meid vabastab –, et elu on asjade
põhiolemuses hävimatult võimas ja nauditav, hoolimata kõigist
muutustest, see lohutus ilmub käegakatsutavas selguses saatürite
koorina, loodusolevuste koorina, kes otsekui elaksid iga
tsivilisatsiooni taga ja jäävad alati samaks, hoolimata
põlvkondade ning rahvaste ajaloo vaheldumisest.
Selle koori abil lohutab end raskemeelne ja tundelistele ning tõsiseimatele kannatustele erakordselt aldis kreeklane, kes on vaadanud terava pilguga niinimetatud maailmaajaloo hirmsat hävitamistungi ja samuti ka looduse julmust, ning teda ähvardab oht hakata igatsema budistliku tahteeituse järele. Teda päästab kunst ja kunsti kaudu ta pääseb elule,“ kirjutab Nietzche, muusikale erirolli andnud Schopenhaueri järglane. („Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“, lk 126)
Selle koori abil lohutab end raskemeelne ja tundelistele ning tõsiseimatele kannatustele erakordselt aldis kreeklane, kes on vaadanud terava pilguga niinimetatud maailmaajaloo hirmsat hävitamistungi ja samuti ka looduse julmust, ning teda ähvardab oht hakata igatsema budistliku tahteeituse järele. Teda päästab kunst ja kunsti kaudu ta pääseb elule,“ kirjutab Nietzche, muusikale erirolli andnud Schopenhaueri järglane. („Ecce homo. Kuidas saadakse selleks, mis ollakse“, lk 126)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar