Luuletamine
pärast Auschwizi ja kirjandus enne ökoloogilist
katastroofi
Alljärgnev intervjuu on tehtud 2019 aasta juuli alguses ajakirja Estonian Literary Magazine jaoks. Mihkel Kunnus küsitleb kirjanikku ja teoloogi Meelis Friedenthali.
Meelis Friedenthal, ühe su meeldejäävamava teksti, romaani „Mesilased“ tegevus toimub nn väikse jääaja ajal, mil siinse ala rahvastik langes suure kolksuga. Nüüd terendab midagi sarnast ees, aga lausa globaalselt, temperatuur liigub küll vastassuunas, aga taas tuleb esile inimese abitus ja olemishaprus. Pärast Auschwitzi olevat (olnud) luuletamine võimatu. Kuidas on lood kirjandusega enne ökoloogilist kollapsit, kuuenda suure väljasuremislaine esimestel päevadel?
Alljärgnev intervjuu on tehtud 2019 aasta juuli alguses ajakirja Estonian Literary Magazine jaoks. Mihkel Kunnus küsitleb kirjanikku ja teoloogi Meelis Friedenthali.
Meelis Friedenthal, ühe su meeldejäävamava teksti, romaani „Mesilased“ tegevus toimub nn väikse jääaja ajal, mil siinse ala rahvastik langes suure kolksuga. Nüüd terendab midagi sarnast ees, aga lausa globaalselt, temperatuur liigub küll vastassuunas, aga taas tuleb esile inimese abitus ja olemishaprus. Pärast Auschwitzi olevat (olnud) luuletamine võimatu. Kuidas on lood kirjandusega enne ökoloogilist kollapsit, kuuenda suure väljasuremislaine esimestel päevadel?
Osaliselt
on sinu küsimuses juba vastus sees, siin on mitmeid viiteid
minevikule. Kirjandus toetubki paratamatult alati minevikule,
ajalisus on nii kirjutamise kui ka lugemise protsessi sisse
kirjutatud. Muidugi võib öelda, et selline minevikule toetumine ja
selle tõlgendamine toimub sageli oleviku probleemidele lahenduste
leidmise pärast. Sellisena on kirjandus teatava piirini võimeline
kujundama arusaamu minevikust ja selle kaudu mõjutama tulevikku.
Võibolla see ongi kirjanduse utopistlik võimalus, luua olemasoleva
põhjal mingisugust uut kimäärilist maailma, mitte niivõrd
prohvetlikult seda maailma ette ennustada. Mulle näib, et praegu,
elades aeglase katastroofi eelaimduses, võib proovida vaadata tagasi
minevikku, et kas me suudame sealt midagi õppida. Utoopia kerkis
žanrina esile varauusajal, just sellel perioodil kui olid levimas
apokalüptilised hirmud maailmalõpust ja tajuti selgelt olemasoleva
maailmakorra kokkuvarisemist. Kokku varisesidki nii poliitilised kui
ka religioossed struktuurid, mis olid keskaja jooksul Euroopat
kujundanud ning asemele tekkis modernne maailm. Utoopiad olid osa
sellest protsessist, mille kaudu üritati sõnastada programme uue
maailma jaoks. Olemata teinud sellealast statistikat on mul aga
tunne, et utopistlikku vaadet on praegusel ajal vähe, pigem on
levinud rohkem või vähem moralistlik düstoopilis-apokalüptiline
ootus. Mis on mõistagi vajalik ja vältimatu, olukorra diagnoosimine
ja isegi karikeerimine on paratamatu, aga usutava ja vastuvõetava
pääste sõnastamine tundub puudu. Kui aga päästet ei ole
sõnastatud, siis seda ka ei tule.
Tunnistan,
et mu küsimus oli vähem formaalne kui mulle meeldinuks. Ühelt
poolt saan aru suhtumisest, mis käratab, et maja põleb ja see pole
aeg tegeleda kirjanduse ja muu meelelahutusega, või et
igasugused kunsti-inimesed tuleks tootvale tööle saata. Teiselt
poolt tahaks vastu käratada, et praegu pole suuremat sigadust kui
tootev töö ja et me koduplaneet on kooma veerele toodetud. Küll
oleks hea kui inimesed ohjeldamatu ja üha enam robotiseeritud
tootmise asemel musitseeriks, loeks ja kirjutaks, mitte ei tarbiks
asju ja reisiks oma sisemaailmas, mitte lennukiga niigi hapras
atmosfääris. Kuidas sa seda pingevälja näed?
Ma kardan,
et see ei ole päris otsene vastus su küsimusele, aga ma olen juba
mõnda aega mõelnud igavuse tundmise olulisusest ja - näilise -
mittemidagitegemise vajalikkusest. Teisisõnu näib, et nii
meelelahutus kui tootev töö on mingil moel ikkagi tegutsemine,
enese tegevuses hoidmine. Eriti just praegusel ajal on võimalik
pidevalt end lõbustada kasvõi seriaalide vaatamisega või võrgust
poliitika kohta lugemisega. No ei ole igav, kahjuks. Muidugi võib
öelda, et võimalus tunda igavust tähendab, et keegi teine peab
eluspüsimiseks vajaliku töö sinu eest ära tegema ja tegelikult
pole võimalik pikalt tõelist igavust tunda, sest kui inimene
paigutada sensoorse deprivatsiooni tingimustesse, siis läheb ta
varsti hulluks. Aga samas selline pidev vaimses lõbustuspargis ringi
jooksmine või tähtaegade hirmus rabelemine toidab ärevust ja
pinget ning see üldine ärevuse foon muudab inimesed muidugi
tähelepanelikuks, aga samas vastuvõtlikuks rutakatele ja
läbimõtlematutele otsustele, kiirele vihale, tähelepanu
hajumisele. Seesama poliitiline ärevus, mis meil siin praegu
valitseb, on mingit pidi just sellise hirmuseguse põnevuse tagajärg,
kuidas jagunetakse kangelaslikeks ja dissitentlikeks patriootlikeks
võitlejateks, radikaalseteks headuse kaitsjateks. See on oma
monotoonnses ärevuses tüütu, seda ei jõua lihtsalt enam vastu
võtta. Ma saan muidugi aru, et kui sina ei sekku maailma, siis
sekkub maailm sinu ellu ja muidugi ma ei ole - ega tahagi olla -
neutraalne. Aga see on kõik lihtsalt tüütu, nagu peavalu. Ei saa
tunda igavust, ei saa midagi muud teha kui vaid selle tuikamise peale
mõelda. Kirjandus on siin vahest teatavas eelisseisundis, sest see
on aeglasem, vahel oma arutluskäikudes natuke igavgi.
Huvitav.
Ma olen ikka mõelnud - võib-olla on see liiga julge üldistus -, et
teatud seesmise arenguastme juures kaob ära võime tunda igavust.
Vähemasti siis, kui mõistame igavuse all nälga väliste muljete
järele, seisund, mis näiteks (nutiseadmete eelses) lapsepõlves oli
sage. Nüüd piinab pigem väliste muljete liig. Millal sa üldse
viimati tundsid tõelist igavust?
Ma vahel
püüan igavust tunda, selles mõttes, et ei tee otseselt mitte
midagi, vaatan näiteks niisama aknast välja ja ei püüa peas
midagi planeerida ega selgeks arutada. Mõtted muidugi tulevad ja
lähevad iseenesest, väga kaua niimoodi olla ei saa, aga selline
mittemidagitegemine, isegi mitte mediteerimine või millegi nimel
pingutamine, tundub kuidagi sobiv. Selle kohta on viimasel ajal ka
hulgaliselt uurimusi tehtud, et igavuse tundmine on igatpidi
loominguliselt kasulik, ma ei oska neid tulemusi ei ümber lükata
ega kinnitada, aga igavus kui tunne on ilmselt midagi järjest
haruldasemat juba iseenesest. Näiteks valu, hirmu või kiivuse käes
ei ole võimalik seda tunda. Niiviisi on igavus väga erinev
tüütusest, sest igavatest asjadest ei tüdine ära. Ma vahel olen
sattunud lugema mingisugust igavat raamatut, aga kuidagi nii täpselt,
et ei hakka tüütama, ei hakka vastu, aga ei ole ka põnev. Loed ja
oled kuidagi parajal kaugusel kõigest. Ma ei ole muidugi kindel, et
see alati autoritel meelega valitud stiil on. Samas on muidugi
raamatuid kus põnevuse või emotsiooni püüdmine on omaette
eesmärgiks, lihtsalt siis mingi ekstreemsusega šokeerida või
häbitusega rabada, see ei tundu palju parem populistliku poliitika
võtetest.
Vahel
mõtlen - alati välja ütlema seda ei kipu - et kui kirjandus
suudaks inimesi kasvatada, siis peaks Venemaa olema üks arenenumaid
ühiskondi. Aga.
Samas
olen ikka veendunud, et see on õige, et ülikoolides on
kirjadusteaduskonnad enesestmõistetavad, aga näiteks
arvutimänguteaduskonnad mitte. Teatud kirjanikutüüp -
romaanikirjanik umbes nii nagu määratleb Milan Kundera - on olnud
uusaegse inimmõistmise tipp. Kui elujõulisena näed seda
traditsiooni?
Võibolla
mitte igakülgselt elujõulisena, aga samas väga vajalikuna.
Kirjandus mitte ainult ei uuri inimest vaid ka loob inimest, annab
lugejale ettekujutuse, milline üldse saab olla inimene. Ma arvan
küll, et Dostojevskil on suur rolli Vene inimese kujundamisel, tema
programm oli ju luua vastukaal “Lääne mõtlemisele” ja mitmes
mõttes see on praegu ju teostundki. Kui me näiteks vaatame meie
kooliprogramme, siis kirjandus on üks väheseid valdkondi seal,
mille kaudu õpitakse inimest tundma, ei inimeseõpetus ega bioloogia
ei anna seesuguseid teadmisi, meie koolides puudub üldiselt eetika
ja filosoofia, religiooniõpetus jms ained ning vaid ajaloo ja
kirjanduse kaudu toimub üldse inimvaimu käsitlemine. Kuni
valgustusajastu lõpuni aga toetus enamus Lääne haridusest just
antiikkirjandusele ja Piiblile. Kirjanduse lugemine on
põhimõtteliselt üks väheseid ligipääsuteid nende teemade juurde
ka tänapäeval, terved rahvad koonduvad mingisuguste tekstide ümber,
mille kaudu nad end mõtestavad. Raamatud, mida kõik on mingil
põhjusel lugenud (nt kasvõi kohustuslik kirjandus koolis), määrab
põlvkonnad, nad saavad nende tekstide kaudu omavahel kontakti, see
loob ühise mõtlemisplatvormi. Praegu on muidugi probleemiks, et
selliseid tekste jääb üha vähemaks, mida “kõik” on lugenud.
See tekitab paratamatult kultuurilist getostumist, kaotab võimaluse
vihjeteks ja viideteks suuremate rühmade vahel, vandeseltsliku
tihedama ja lühendatud suhtluse vormi. On oht, et suhtlemine muutub
iroonia- ja viidetevabaks, vaid ühetasandiliseks
informatsioonivahetuseks. Ma ei ole kindel kui hästi suudavad seda
meemid ja netflixi seriaalid asendada.
Sellega
on raske mitte nõustuda. Kohustusliku kirjanduse kohustuslikkuse üle
hädaldatakse alatasa ja sageli teevad seda just nimelt kaasaegsed
autorid, kes näevad selles institutsionaliseeritud nimekirjas liiga
vägevat konkurenti. Ometi on mul tunne, et selles tohutus
paljususes, mis meid tänapäeval ümbritseb, peitub killustumisoht
ning just nimelt on vaja ekstra rõhutada klassika tähtsust, et
tekiks korralik vaimne ühisbaas, mis üldse võimaldaks vähegi
sügavamat suhtlust. Milline on sinu suhe kohustuslikku kirjandusse?
Lugesid omal ajal hea meelega? Kas “Tõde ja õigus” ja “Kevade”
läksid korda?
Ega väga
ei läinud. Ma lugesin truult kõik kohustusliku kirjanduse küll
läbi, aga ei Tammsaarega ega Lutsuga mul kooli ajal mingisugust
kontakti ei tekkinud. Näiteks Goethe Fausti lugesin küll juba kooli
ajal väga hea meelega. Aga see muidugi polegi alati vajalik, et
tekiks kontakt, vaid vaja on nendest lehekülgedest ennast kasvõi
läbi lohistada. Ma hindan neid kohustusliku kirjanduse tekste praegu
palju rohkem, Tammsaart olen pärast paaril korral üle lugenud, tema
ambitsioon ja haare on muljetavaldavad. Aga kooli ülesanne ei olegi
õpetada ju seda mis on lastele enne teada või mis on neile meeldiv,
vaid seda, mida peetakse vajalikuks. Kõik õpivad meil matemaatikat
hoolimata sellest, kas see on neile huvitav või mitte, sest nii
ühiskond kui õpetajad usuvad kuidagi, et see on neile väga vajalik
ja selline usk aitab ületada kõhklusi, kas ikka on vaja
ruutvõrrandit õppida või mitte. Kuna meil pole sarnast usku
kirjandusse, siis on sellist ebakindlat rabelemist palju ja nii nagu
koeraomaniku ebakindlus kandub üle koerale, nii kandub ühiskondlik
ebakindlus kirjanduse suhtes üle. Kuigi viimasel ajal on muidugi
palju juttu olnud selles, et need ühiskondlikud muutused kõige oma
alternatiivsete faktide, populismi jms kraamiga, on valdkond, mille
vastu aitaksid vaid teadmisest inimesest ja ühiskonnast ja ajaloost
- ehk siis humanitaarsed teadmised - pole ometi see kuidagi
ametlikult ikkagi selgelt sõnastatud. Hiljuti just oli uuring, et
filosoofia on parem vahend teatavate pseudoteaduslike argumentide
äratundmiseks kui koolimatemaatika või -füüsika.
Küsimus
võib näida piinlikkuseni tüüpiline, aga mind huvitaks väga,
millised on su viimased sügavamad lugemiselamused? Mida soovitaks ja
miks?
Ma
katsun mõõdukalt palju lugeda, tähendab, erialasele kirjandusele
lisaks ka niisama, ilma mingi selge eesmärgita. Viimasel ajal on
filmid ja seriaalid pigem pettumust valmistavad, aga kirjandus
üldiselt ei valmista pettumust - kuigi suuri ja eredaid
lugemiselamusi tuleb vist harvem ette kui enne. Ma kahtlustan, et
siin on tegemist mingi võimetusega kirjandust nautida “niisugusena
nagu see on”, vaid selle asemel ma kipun ikkagi analüüsima, et
kuidas see on tehtud ja miks autor on just selliseid valikuid
langetanud. Samas mõned tekstid jälle ületavad selle distantsi.
Kõige viimane raamat, mille ma lõpetasin oli Susanna Clarke “The
Ladies of Grace Adieu”, see on lühilugude kogumik, kus on toredat
erinevate stiilidega mängimist. Hiljuti loetud jutukogumikest
meeldis mulle David Foster Wallace “Teatavate piiride poorsusest”,
üldse maksab Loomingu Raamatukogus ilmunud raamatuid kõiki lugeda.
Viimati loetud romaanidest tahaks - erinevatel põhjustel - soovitada
Lukas Bärfussi “Koalat” ja Daniel Galera “Verest nõretavat
habet”. Eesti autoritest paar aasta tagust Baturini “Mongolite
unenäoline invasioon Euroopasse”, ma arvan, et see on viimaste
aastate jooksul üks paremaid Eesti keeles ilmunud tekste.
Ja küsimus sulle kui kirjanikule. Mis suunas uitab praegu sinu kui autori (ala)teadvus? On midagi vaimus küpsemas?
Ja küsimus sulle kui kirjanikule. Mis suunas uitab praegu sinu kui autori (ala)teadvus? On midagi vaimus küpsemas?
On
küpsemas, või õigemini ei teagi, kuidas seda nüüd kirjeldada -
ma arvasin, et ma isegi olen päris kaugele jõudnud järgmise
raamatuga, aga siis hakkasin seda üle lugema ja jõudsin
järeldusele, et niisugusel kujul ei kõlba. Ma ei teagi täpselt,
mida sellega nüüd peale hakata, võibolla peab otsast peale
alustama. Iseenesest on see mul esmakordne kogemus niiviisi raamatule
otsa vaadata ja jõuda järeldusele, et ei sobi, võrdlemisi
segadusseajav, aga õpetlik muidugi ka.
Elagu
õpetlikkus! Lõpetuseks sarnane küsimus kogu kirjanduselule
laiendatult: tajud ehk mingeid üldisemaid tendentse praeguses
kirjanudeselus? Kas ehk tegevpoliitikute spontaansed sõnavõtud
pole võtnud satiirikutelt ja absurdikirjanikelt töö? Kas
sotsiaalmeedia on autori ellu äratanud ja autori biograafiast saanud
loomingu oluline osa?
Tõsi ta
on, et kui postmodernism jõuab juba poliitikasse, siis kirjandus
peaks olema juba edasi liikunud. Selliselt tahaks näha tegelikult
uut modernsust, uue maailma mõtestamise püüet. Nende biograafiate
taga võib olla autentsuse otsing, mis muidugi on väga modernne
igatsus, sealtsamast hakkab mõistagi ka autor taas surnust üles
tõusma. Mul on tunne, et autor on praegu igasuguste väljamõeldud
uudiste ja eksitavate valede rägastikus üks võimalus mingisuguse
kindluse, aususe, tõenäolisuse saavutamiseks. Et kirjatüki taga on
tõepoolest keegi, kes vastutab ja see vastutus ei ole pelk
konstruktsioon.
Igatahes
nende sõnade taga oli Meelis Friedenthali meiliaadress. Aitäh ja
pikka iga!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar