Pilt laste joonsitusvõistluselt 2016 |
Ilmus „Postimehe“ veebis
27.09.2019
Täiskasvanud on alasti. Kas füüsikatund rahustaks lapsed maha?
Mihkel Kunnus
Täiskasvanud on alasti. Kas füüsikatund rahustaks lapsed maha?
Mihkel Kunnus
Maarja Vaino kirjutas hiljuti artikli
laste kliimastreigist („Laste kliimasõda“ 25.09.2019). Mulle
väga meeldis lõik, mis oli tõstetud artikli päiseks: „Selle
asemel, et kutsuda lapsi koolist ära kliimamuutuste vastu
protestima, tuleks neil teha endale selgeks füüsikaseadused ja
arvutusoskus ning õppida kasutama oma kujutlusvõimet – siis on ka
lootust jõuda keskkonda hoidvate lahendusteni“.
Kujutlusvõime on miski, mida on raske
õpetada, sest õpetatakse ju ikkagi midagi juba olemasolevat, aga
kujutlusvõime peaks looma midagi, mida veel olemas ei ole. Õnneks
lastel kujutlusvõimet jätkub, piisab, kui jätta neile selleks
lihtsalt piisavalt aega hinge tõmmata. Küll aga tahaksin osutada
matemaatika-füüsika ja kujutlusvõime komplitseeritud seostele.
Matemaatika ja füüsika annavad ühelt poolt meile imelise võime
hankida teadmisi, milleni vahetu kogemus ei küündi, nad annavad
võime surra halbadel ideedel meie eest, et halvasti ehitatud maja
kukuks kokku juba projekteerimislaual, mitte reaalsuses, aga teiselt
poolt vaadatuna on nad just seeläbi kujutlusvõime kammitsejad ja
maale kutsujad, unistaja halastamatud kainestajad.
Näiteks kujutlus loob filmi „Matrix“,
fantaasia maailmast, kus uinutatud inimesi kasutatakse
energia-allikana, aga füüsikateadmistega mõistus toriseb pahuralt,
et see süsteem pole võimalik, sest inimene, nagu kõik teisedki
bioloogilised organismid, on elavana termodünaamiliselt tasakaalust
väljas, nad on elavana alati ja ainult energiatarbijad, mitte
-allikad. Ainus viis inimest energiaallikana kasutada on ta ära
süüa.
Parafraseerides vaimufilosoof Daniel Dennettit: kujutlusvõime tuleb odavalt kätte, kui endale füüsika ja matemaatikaga tüli ei pea tegema.
Parafraseerides vaimufilosoof Daniel Dennettit: kujutlusvõime tuleb odavalt kätte, kui endale füüsika ja matemaatikaga tüli ei pea tegema.
Leibnizi üleskutse „milleks vaielda,
arvutagem!“ väärib palju laiemat rakendamist kui pelgalt
füüsikatund. Ma rakendan nüüd oma kujutlusvõimet ja see maalib
mu ette järgmise stseeni ühest füüsikatunnist, mille
realiseerumistõenäosusega on nagu on.
Õpilast tabab kujutlus ja ta hüüatab:
„Õpetaja! Ma käisin autopoes, tavaline aku pole üldse hirmkallis
võrreldes auto hinnaga ja elektrimootor on palju parem mootor kui
sisepõlemismootor. Miks ei võiks pagasiruumi tavalisi akusid täis
laduda ja sedasi sõita?“
Õpetaja: „Aga arvutame! Arvutame kasvõi ligikaudselt! Näiteks palju kaaluvad need akud ja palju neid vaja läheks, et annaks sama energia, mis sellises keskmises bensiinipaagitäies, näiteks 40kg-s bensiinis?“
Õpilane: „Oi, arvutame! Mulle hirmsasti meeldib arvutada! Katsusin seda akut, see oli päris raske, nagu ämber vett, kümme kilo vähemalt. Mahutavus 60Ah.“
Õpetaja: „Tore. Bensiini kütteväärtus on 46MJ/kg“
Õpetaja: „Aga arvutame! Arvutame kasvõi ligikaudselt! Näiteks palju kaaluvad need akud ja palju neid vaja läheks, et annaks sama energia, mis sellises keskmises bensiinipaagitäies, näiteks 40kg-s bensiinis?“
Õpilane: „Oi, arvutame! Mulle hirmsasti meeldib arvutada! Katsusin seda akut, see oli päris raske, nagu ämber vett, kümme kilo vähemalt. Mahutavus 60Ah.“
Õpetaja: „Tore. Bensiini kütteväärtus on 46MJ/kg“
Õpilane: „Jess, algandmed! Nii. 40kg
bensiini – see on päris hea paagitäis! – annab 40kg x 46MJ/kg
tähendab 1840MJ energiat. Nii, 60Ah, amper tähendab kulonit
sekundis, järelikult 60 kulonit sekundis tund aega jutti, see on
60x3600 = 216000 kulonit. 12-voldise pinge juures teeb see tööd 12
x 216000 ehk 2592000 džauli, ümardatult 2,6MJ. 1840MJ jaoks läheks
selliseid akusid vaja 1840MJ/2,6MJ ehk 708 tükki, need kaaluks siis
umbes 7080kg, veidi üle seitsme tonni ...“
Õpetaja: „Esiteks, keskmise sõiduauto kandevõime on poole tonni kandis, teiseks auto kaalub ise ka vähemalt tonni, sellist akut kandev rohkemgi, kolmandaks, kaheksatonnisele jurakale enam tavalisi rehve alla ei pane, neljandaks, teed peavad olema ka märksa tugevamad, viiendaks, kiirendus ja pidurdusvõime ning juhitavus langeb ka kordades, kuuendaks kasvab energiatarve kilomeetri kohta...“
Õpilane: „Näh, mul läks tuju ära! Arvutan parem, kas inimene saaks toituda hiirtest!“
Õpetaja: „Õige! Arvutame! Võtame ööpäevaseks energiakuluks 2500kcal, hiir on keskmiselt 25g ja kaloraažilt lahja liha, tähendab neljast hiirest saab umbes 150kcal, ööpäevas läheks vaja seega umbes 67 hiirt, kui püüda päevas kümme tundi pausideta hiiri, siis peaks saama uue hiire kätte iga 9 minuti tagant“.
Õpilane: „Näh! Füüsika ja matemaatika on ju halastamatu kitsenduste süsteem! See ei ütle, et kõik on võimalik, vaid pigem, et väga vähe on võimalik!“
Õpetaja: „Nii on, Greta, nii on.“
Õpetaja: „Esiteks, keskmise sõiduauto kandevõime on poole tonni kandis, teiseks auto kaalub ise ka vähemalt tonni, sellist akut kandev rohkemgi, kolmandaks, kaheksatonnisele jurakale enam tavalisi rehve alla ei pane, neljandaks, teed peavad olema ka märksa tugevamad, viiendaks, kiirendus ja pidurdusvõime ning juhitavus langeb ka kordades, kuuendaks kasvab energiatarve kilomeetri kohta...“
Õpilane: „Näh, mul läks tuju ära! Arvutan parem, kas inimene saaks toituda hiirtest!“
Õpetaja: „Õige! Arvutame! Võtame ööpäevaseks energiakuluks 2500kcal, hiir on keskmiselt 25g ja kaloraažilt lahja liha, tähendab neljast hiirest saab umbes 150kcal, ööpäevas läheks vaja seega umbes 67 hiirt, kui püüda päevas kümme tundi pausideta hiiri, siis peaks saama uue hiire kätte iga 9 minuti tagant“.
Õpilane: „Näh! Füüsika ja matemaatika on ju halastamatu kitsenduste süsteem! See ei ütle, et kõik on võimalik, vaid pigem, et väga vähe on võimalik!“
Õpetaja: „Nii on, Greta, nii on.“
Õpilane: „Aga bensiin tuleb naftast
ja kui nafta saab ju ükskord otsa?“
Õpetaja: „Nafta ei saa otsa, selle varude täielik ammendamine ei tasu end ära, piisab sellest, et pinnalähedane nafta otsa saaks, arvuta, kui sügavalt tasuks üldse urgitseda, et energeetiliselt plussi jääda!“
Õpilane: „Pole enam tuju! Arvutame parem seda, kui palju peaksid vanad noortele ka ammendamatuid loodusvarasid jätma, mis õigusega üldse nõutakse tuhamäe otsas iibetõusu!“
Õpetaja: „Ee... seda ei saa arvutada, see on poliitika ja eetika küsimus. Praegu on lähtutud printsiipidest, kes ees see mees ja pärast mind tulgu või veeuputus. Veeuputus.. hehee.. noh, mõnel pool tuleb hoopis veepuudus!“
Õpilane: „Aitab, lähen streikima!“
Õpetaja: „Istu, viis!“
Õpetaja: „Nafta ei saa otsa, selle varude täielik ammendamine ei tasu end ära, piisab sellest, et pinnalähedane nafta otsa saaks, arvuta, kui sügavalt tasuks üldse urgitseda, et energeetiliselt plussi jääda!“
Õpilane: „Pole enam tuju! Arvutame parem seda, kui palju peaksid vanad noortele ka ammendamatuid loodusvarasid jätma, mis õigusega üldse nõutakse tuhamäe otsas iibetõusu!“
Õpetaja: „Ee... seda ei saa arvutada, see on poliitika ja eetika küsimus. Praegu on lähtutud printsiipidest, kes ees see mees ja pärast mind tulgu või veeuputus. Veeuputus.. hehee.. noh, mõnel pool tuleb hoopis veepuudus!“
Õpilane: „Aitab, lähen streikima!“
Õpetaja: „Istu, viis!“
Kui konkreetsemalt keskkonnateema
juurde tulla, siis füüsikaõpetajal pole õpilasele rahustavaid
lugusid pakkuda. Pole ka liiga lihtsustav öelda, et ühed esimesed
hädakraaksujad olid just nimelt füüsikud, ning esimene teaduslik
maailmalõpustsenaarium on ka just nende välja pakutud, (täpsemalt
siis 19. sajandi esimese poole termodünaamikute poolt ennustatud
universumi soojussurm).
Ning kui ideoloogia mõiste laiendada
mis tahes reeglite süsteemile, siis füüsika on totalitaarne
ideoloogia par excellence, inkvisitsioonikohtuks on
füüsikaline reaalsus ise ja seal pole dissidentidel vähimatki
lootust.
A.H. Tammsaarel on võrratu ütlus –
noorelt pole häbi olla noor. Täiskasvanuna aga võiks ja peaks
küll. Näiteks kui täiskasvanud ei suuda reaalsusega leppida on see
juba lausa ohtlik. Ei pea minema XX sajandi sõgedaimate projektide
juurde, geo- ja sotsiaalinseneerluse juurde, oleme veelgi maisemad.
Läheme füüsika juurde. Pinna- ja ühiseluvormid on küll
ümberkujundatavad, aga mitte lõpututes piirides. Savi on voolitatav
aga piiratud ulatuses, potte ja ahjusid saab teha, aga pitsi sellest
ei koo ja täikammi ei tee. Füüsika fundamentaalprintsiibid on aga
täiesti jäigad.
Füüsikute ja lüürikute vastanduse
on kultuurimällu põlistanud Charles Percy Snow oma põhjaliku
esseega „Kaks kultuuri ja teadusrevolutsioon“ (e.k. 2017, olen sellest raamatust pikemalt kirjutanud SIIN)
Füüsikalise keemia haridusega Snow,
kes oli ka arvestatav ilukirjanik, meenutab oma mitmeid viibimisi
kirjanduslike intellektuaalide koosviibimistel, kus mõnigi kord
suure naudinguga väljendati „oma uskumatust [loodus]teadlaste
kirjaoskamatuse üle“. Ja kui provokatsioonile allunud Snow on
küsinud vastu, et kui paljud neist suudaks selgitada termodünaamika
teist seadust. „Reaktsioon on olnud jahe; ja vastus on olnud eitav.
Ometi ma küsisin midagi sellist, mille vasteks oleks küsimus: kas
te olete lugenud mõnd Shakespeare'i teost?“
Snow oli britt, meie kultuuriruumis võiks asendada Shakespeare'i näiteks A.H. Tammsaarega, aga sellele osutamine juhtiks tähelepanu peamiselt kõrvale. Nimelt sellele, et termodünaamika teist seadust ei saaks asendada Newtoni teise seaduse, Ohmi seaduse või mõne muu koolifüüsikasse kuuluvaga. Snow ei tee osutust, et ei tunta triviaalsusigi, vaid et ei tunta fundamentaalsematki.
Snow oli britt, meie kultuuriruumis võiks asendada Shakespeare'i näiteks A.H. Tammsaarega, aga sellele osutamine juhtiks tähelepanu peamiselt kõrvale. Nimelt sellele, et termodünaamika teist seadust ei saaks asendada Newtoni teise seaduse, Ohmi seaduse või mõne muu koolifüüsikasse kuuluvaga. Snow ei tee osutust, et ei tunta triviaalsusigi, vaid et ei tunta fundamentaalsematki.
See pole juhus, et meie viimane
universaalgeeniusele lähenev haritlane Uku Masing ohkas
eksistentsiaalse meeleheite sügavusest religioosset lootust välja
pigistades, et ehk saab inivaim kuidagi kunagi termodünaamika teise
seaduse vastu.
Termodünaamika seadustest tuleneva on
detaliselt eesti keeles lahti kirjutanud Kaupo Vipp raamatus
„Globaalpohmelus“. See sünge raamat on tore seetõttu, et
kliimasoojenemisest seal praktiliselt ei räägita. Asjad keskkonnaga
on praegu väga hapud lood ka siis, kui kogu kliimavärk üldse
kõrvale jätta.
Lühema maakeelse ülevaate
termodünaamika teise seaduse ehk entroopia kasvu seaduse
ülemvalitsusest võib saada ENSV Teaduste Akadeemia pikaaegse
presidendi füüsik Karl Rebase (1926-2007) kõnest, mille ta pidas
1988. aastal NB! just nimelt noortele teadlastele („Akadeemia“
1993 nr 3).
„Kas entroopia seaduse tõttu on
tänapäeva tsivilisatsioonil perspektiivi väga kaua eksisteerida ja
edasi areneda? Just nimelt — ka edasi areneda,“ küsib Karl
Rebane kohe kõne alustuseks olles enne veel tsiteerinud ühe
põhjaliku termodünaamika raamatu algust, kus viidatakse just nimelt
sellele Snow kirjakohale, mis siingi just toodud sai. Karl Rebane
jätkab: „Oma ebaharilikkuse tõttu oleks entroopia seaduse maine
just nagu ebakindel: üsnagi tihti esineb ütlusi, seisukohavõtte,
otsuseid, mis seda seadust ei arvesta. Arvatakse, nagu oleks
entroopia kasvu seadust erinevalt energia jäävuse seadusest siiski
võimalik mõnevõrra ignoreerida, sellest mööda hiilida. Aga ei
ole. Ja sellest tulebki süvaraskus keskkonnakaitses.“
Olen Vainoga nõus ka selles, et debatt
tuleb hoida avatuna, aga debati sisuks peaks olema see, mida teha ja
kuidas käituda selles täbaras olukorras, kus faktiliselt oleme. Ja
oleme. Inimesed, kes kardavad – ja õigusega – et looduskaitse
nime all tahetakse meil kehtestada taas mingeid kvaasikommunistlikke
utoopiad, ei tohiks last pesuveega välja visata. Lahendus pole
keskkonnaprobleemide nürimeelne eitamine kõige napakamate
vandenõuteooriateni välja, vaid arukamate lahenduste pakkumine.
Briti konservatiiv Roger Scruton on
sellest hästi aru saanud ning kirjutanud mahuka raamatu „Kuidas
tõsiselt mõelda koduplaneedist. Keskkonnateadlik konservatism“
(How To Think Seriously About The
Planet. The Case For An Environmental Conservatism. Oxford
University Press 2012). Selles raamatus joonistub teravalt välja
Scrutoni sügav erinevus võrrelduna kõigi nende pahurate
tarikatega, kes tahavad, et asjad „lihtsalt oleks nii nagu nad kogu
aeg on olnud“, tähendab, nii nagu nad on juhtumisi harjunud,
põlistagu see siis autostatud kesklinna, plasitiktaarat või
pinnalähedast põlevkivi läbi aegade. Scruton ütleb
„termodünaamika teine seadus ütleb meile, et entroopia alati
kasvab ja iga süsteem, iga organism, iga spontaanne korrastus hajub
lõpuks juhuslikkuses. Kas ei ole konservatiiv lihtsalt keegi, kes ei
suuda leppida selle tõega? Ma saan vastata, et inimlike asjade
kaduvus ei tee konservatismi kasutuks – mitte rohkem kui on kasutu
meditsiin lihtsal põhjusel, et „lõppude lõpuks oleme me kõik
surnud”, nagu Keynes on tabavalt väljendanud. Pigem tuleks meil
tunnistada lord Salisbury tarkust oma filosoofia napisõnalises
kokkuvõttes ja nõustuda, et „viivitus on elu”.“
Väljasuremislaine on alanud, võimalik, et me ei suuda seda peatada,
aga meie kohus on pidurdada negatiivseid tendentse maksimaalselt.
Scruton rõhutab, kui oluline on ümber
teha praegune süsteem, kus suurkorporatsioonid lõikavad tootmiselt
kasumi ja jätavad reostuse kõigi teiste kanda. Ta rõhutab ka seda,
et eesootavates rasketes ja pöördelistes aegades – aruka
inimesena näeb ta nende vältimatust – on väga oluline säilitada
kõik lokaalne, kodune ja omane. Selles sarnaneb ta kõigi nendega,
kes, kasutades Kaupo Vipi kujundit, näevad globaalpohmeluse
vastumürgina lokaalravitsust. Eesti asi on hoida eelkõige Eestit,
eesti loodust, mitte maha võtta metsi, mitte mürgitada mulda ja
vett, mitte kahjustada elupaiku, mitte kuivendada soosid jne. Eestil
on keskkonnaküsimuses praegu kaks kolm suurimat ja pakilisimat
vaenlast: õigustatult hingevaakuv põlevkivitööstus, millel tuleks
rahus surra lasta, Rail Baltic praegu kavandataval kujul ja metsade
jõhker üleraie. Järgmisena tuleks põlumajanduskeemia
ületarvitamine jne. Süsihappegaasi emissiooni vähenemise võiks
jätta eelmiste paranduste kõrvalnähuks.
Kui Greta Thunberg'ile mingi
kultuurilooline analoogia otsida, siis ta oleks see laps, kes hüüdis,
et kuningas on alasti. Ta pole kindlasti lahendus, aga veel vähem on
ta probleem. Probleem on ökosüsteemi taastootepiiri ületamine. Kus
see piir täpselt on? Täpselt ei tea, aga kindlasti kuskil selja
taga.
Lühidalt: kardan, et lapsed, kes on korralikult matemaatika ja füüsikatunnis käinud, mässavad praeguste poliitikute vastu veelgi vihasemalt. Ja õigusega. Ning kui nad veel bioloogiat ja ökoloogiat peaks ka juurde õppima, siis hoidke piip ja prillid. Ja värvilised sokid ja kaabu.
Lühidalt: kardan, et lapsed, kes on korralikult matemaatika ja füüsikatunnis käinud, mässavad praeguste poliitikute vastu veelgi vihasemalt. Ja õigusega. Ning kui nad veel bioloogiat ja ökoloogiat peaks ka juurde õppima, siis hoidke piip ja prillid. Ja värvilised sokid ja kaabu.
Pilt laste joonsitusvõistluselt 2016 |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar