Tere!
Mina olen Mihkel Kunnus ja see on minu nädalakommentaar teemal
„holism“.
Briti
matemaatik ja filosoof Bertrand Russell on muigamisi jaganud
filosoofid kaheks, nendeks, kes usuvad, et maailm on ämbritäis
haavleid, ja nendeks, kes usuvad, et see on kausitäis želeed.
Russell sündis aastal 1872, tähendab tema vaimse võimekuse
kõrgaeg kattus murranguliste sündmustega füüsikalises
maailmapildis. Kuid toona ilmsiks tulnud lõhed kummitavad
teoreetilist füüsikat tänini. Ämbritäis haavleid on metafooriks
universumile, mille algosad on eneseküllased ja tervik on lihtsalt
nende kogum.Muidugi nad mõjutavad vastastikku üksteist, eriti kui
satuvad lähedale või lausa põrkuvad, aga on siiski eneseküllased.
Želee parteisse kuulujad aga usuvad, et universum on esmaselt
terviklik ja igasugused kohalikud eripärad on terviku suhtes
sekundaarsed. Näiteks Einsteini järgi on kõigil vastasmõjudel
täiesti ületamatu piirkiirus, valguse kiirus, ja kui üks asi on
teises väga kaugel – nagu astronoomilises maailmas sageli – siis
ei avalda see teisele mingit mõju. Vähemasti senikaua kui mõju
vahendaja kohale jõuab ja seda kiirusega, mis ei saa ületada
valguse kiirust. Kvantfüüsika aga postuleerib kvantpõimituse,
seose, mida ruumiline distants üldse ei sega, kvantpõimitus on
seos, mis avaldub hetkeliselt mis tahes vahemaa taha. Need
maailmavaated ei ühildu kohe kuidagi ja see, et kummastki
maailmavaatest lähtuvad insenerid suudavad luua igati toimivaid
tehnoloogiaid, on seda ärritavam.
Küll
aga võib vist öelda, et sügavalt korda lähevad toonased
probleemid märksa vähematele kui siis. Nagu tänapäeval võib
vaevalt leida inimest, kes oleks valmis surema vankumatu veendumuse
tõttu küsimuses, kas Maa tiirleb ümber Päikese võis vastupidi.
Ometi
mõttemustrid, millest sündisid ka eelkirjeldatud
fundamentaalfüüsika parteid, avalduvad ka sellistes valdkondades,
mis lähevad meile vägagi korda.
Füüsikutele
paistab njuutonlik maailmapilt nostalgiat ja melanhooliat süstiva
naiivse lapsepõlveidüllina – oh, kui selge ja ilus toona kõik
paistis. Oli suur tühi ruum, kus selgepiirilised asjad liikusid
üheselt ja viksilt lihtsate ja rangete matemaatiliste
seaduspärasuste järgi. Tõsi, romantikud ja igasugused muud
udutajat siunasid Newtonit, et too võttis maailmalt lummuse, aga
matemaatikat armastavad inimesed nägid seal teistsugust ilu –
selguse ja ranguse matemaatilist ilu. Siis, 19. sajandil hakkas see
ilu lagunema. Eelkõige termodünaamika ja statistilise
molekulaarfüüsika tõttu. Näiteks energia jäävuse seaduse
formuleerija Hermann von Helmholtzi tõukas väidetavalt enesetapule
see, et ta ei suutnud välja kannatada hävitustööd, mis ta ise
njuutonliku maailmapildi kallal korda saatis. Newton oli armas, aga
tõde oli armsam, kuigi lõppeks väljakannatamatu.
Samas
njuutonliku maailmapildi tunnistavad lootusetult naiivseks ka
omavahel lepitamata kvantfüüsika ja relatiivsusteooria mõlemad.
Jätame kvantfüüsika praegu kõrvale ja vaatame
relatiivsusteooriat. Pange tähele, tegu on just nimelt
relatiivsusteooriaga, see mõiste on täpne. Relatiivsusteooria
postuleerib relatiivse ontoloogia, sellise, kus olemasolevad asjad on
kõige fundamentaalsemal tasandil suhtelised. Mingis mõttes on see
veel välja kannatatum kui kurikuulus moraalirelativism, sest kui
moraalirelativismi saab südametäiega sildistada selle jutlustaja
moraalseks hälbeks või moraalse kompassi puudumiseks, siis nii
neutraalne ja inimülene asi nagu füüsikaline reaalsus on selliste
intellektuaalsest laiskusest sündinud hinnangute suhtes täiesti
immuunne.
Näiteks me oleme argikogemusele tuginedes harjunud mõtlema, et mass on keha omadus. Omadus ja punkt. Relativistliku ontoloogia järgi pole see aga sugugi nii. Kui rangelt relativistilt küsida, et mis on mingi konkreetse keha mass, siis vastaks ta, et see on suhteline ja oleneb, mille suhtes ja mis kiirusel. Jah, relativistlikus füüsikas sõltub keha mass keha kiirusest. Õnneks väikestel kiirustel ehk maises maailmas ja makrokehade puhul võib jumala rahus vanaviisi lähtuda eeldusest, et mass on keha fundamentaalse omadus ja see ei sõltu kuidagi sellest, kui kiiresti keha liigub.
Aga läheme veidi inimlikumaks ja vaatame massi asemel inimlikumaid kvaliteete.
Saksa kangelaaseeposes „Nibelungide laul“ võtab Burgundi kuningas Gunther Sigfriedi abiga endale naiseks vägilasneiu Brünhildi. See oli aga pisut liiga suur suutäis. Kui pulmaööl peig Brünhildile läheneb, siis seob Brünhild ta pikemalt mõtlemata kinni ja riputab terveks ööks konksu otsa rippuma. Seejuures nimetab ta Guntherit ikka „võimsaks“ ja „õilsaks rüütliks“. Praegusajal kõlab see irvitamisena, kuid kultuuripsühholoogid on väitnud, et muistne autor ei näinud siin mingit vastuolu. Ta oli, ütleme, psühholoogiline njutonjaan. Gunther oli õilis ja väärikas olenemata sellest, mis temaga sünnib. Guntheri õilsus ja väärikus olid tema fundamentaalsed ja võõrandamatud omadused, mis ei sõltunud kuidagi Guntheri olukorrast või käitumisest.
Selline tagasivaade süstib pisut optimismi. Me siiski suudame areneda relativistlikuma ja holistlikuma ontoloogia suunas. See võimaldab loota,et tuleb aeg, mil vaadatakse sama kummastusega praeguse ajastu peale, kus inimesed tõsimeeli uskusid, et inimese moraalsed omadused iseloomustasid inimest nagu mass füüsikalist objekti njuutonlikus füüsikas, et kriminogeensus või agressiivsus on inimese omadus, mitte situatsiooni karakteristik. Uskusid, et XX sajandi koletused ei saa korduda, sest toimivas heaoluühiskonnas paistis neile nende endi humaansus sama suur ja kindel ja kadumatu nagu nende dieedi- ja treeningukindel mass.
Näiteks me oleme argikogemusele tuginedes harjunud mõtlema, et mass on keha omadus. Omadus ja punkt. Relativistliku ontoloogia järgi pole see aga sugugi nii. Kui rangelt relativistilt küsida, et mis on mingi konkreetse keha mass, siis vastaks ta, et see on suhteline ja oleneb, mille suhtes ja mis kiirusel. Jah, relativistlikus füüsikas sõltub keha mass keha kiirusest. Õnneks väikestel kiirustel ehk maises maailmas ja makrokehade puhul võib jumala rahus vanaviisi lähtuda eeldusest, et mass on keha fundamentaalse omadus ja see ei sõltu kuidagi sellest, kui kiiresti keha liigub.
Aga läheme veidi inimlikumaks ja vaatame massi asemel inimlikumaid kvaliteete.
Saksa kangelaaseeposes „Nibelungide laul“ võtab Burgundi kuningas Gunther Sigfriedi abiga endale naiseks vägilasneiu Brünhildi. See oli aga pisut liiga suur suutäis. Kui pulmaööl peig Brünhildile läheneb, siis seob Brünhild ta pikemalt mõtlemata kinni ja riputab terveks ööks konksu otsa rippuma. Seejuures nimetab ta Guntherit ikka „võimsaks“ ja „õilsaks rüütliks“. Praegusajal kõlab see irvitamisena, kuid kultuuripsühholoogid on väitnud, et muistne autor ei näinud siin mingit vastuolu. Ta oli, ütleme, psühholoogiline njutonjaan. Gunther oli õilis ja väärikas olenemata sellest, mis temaga sünnib. Guntheri õilsus ja väärikus olid tema fundamentaalsed ja võõrandamatud omadused, mis ei sõltunud kuidagi Guntheri olukorrast või käitumisest.
Selline tagasivaade süstib pisut optimismi. Me siiski suudame areneda relativistlikuma ja holistlikuma ontoloogia suunas. See võimaldab loota,et tuleb aeg, mil vaadatakse sama kummastusega praeguse ajastu peale, kus inimesed tõsimeeli uskusid, et inimese moraalsed omadused iseloomustasid inimest nagu mass füüsikalist objekti njuutonlikus füüsikas, et kriminogeensus või agressiivsus on inimese omadus, mitte situatsiooni karakteristik. Uskusid, et XX sajandi koletused ei saa korduda, sest toimivas heaoluühiskonnas paistis neile nende endi humaansus sama suur ja kindel ja kadumatu nagu nende dieedi- ja treeningukindel mass.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar