Antud essee on esimene osa 11.05.2012 Eesti Ekspressis ilmunud esseele "Naiste efektiivsus ja rahvuse kestmise hind". Mõni päevakajaline viide on juba aegunud, sest kirjutasin need tekstid märtsi lõpus (esimese teksti saatsin toimetusse 02.04.2012), mis teha, vähe sellest, et Tallinn kuskil karup***s asub, nad on seal ka jube aeglased.
Tuumikperekonna efektiivsus ja rahvuse kestmise hind
Mihkel
Kunnus
Optimistlikumad
kultuuriinimesed arvavad, et Eesti Rahva Muuseumi kerkimine Raadile on nüüd
juba pöördumatu protsess ja pessimistlikumad kardavad, et optimistidel on
õigus. Kardetakse, et Raadile kerkib tõesti Eesti rahva muuseum. Samas nii
mõnigi toetub eestlaste väljasuremisele kui ühele vähestest kindlatest asjadest
praegusel ebakindlal ajal. Kas sureme välja? Üpris kindlasti, Päikegi kustub
kord, aga siin on nagu iga suremisega st suremise enda faktile pole mõtet
keskenduda, küll aga suremise ajale ja elule enne seda. Organismi seisukohalt
on elu niikuinii iselõppev protsess ja ainult lapsed ja revolutsionäärid
tahavad seda protsessi kiirendada (et jõuda järgmisesse etappi, kus saaks oma
tahtmise järgi õlut ja suitsu), aga ülejäänud püüavad ikka pidurdada, et elu
kauem kestaks. Keskmise eluea tõusus nähakse üsna üheselt ühiskonna arengut.
Ühiskonna,
kultuuri, riigi võrdlemine organismiga või selle esmase laiendusega –
perekonnaga – on tihti küllalt viljakas
analoogia. Tööjaotus ja sellest tulenev efektiivsuse tõus on üks üpris keskne
nähtus ühiskondade arengus. On jõuorganid ja õigusorganid, riigipea ja
rahvuskehand jne. Võib näiteks öelda, et lasteaed on institutsionaliseeritud
vanavanem (täpsemalt: üks vanavanema funktsioone). Suurperekondade aegu
tegelesid vanemate tööl olemise ajal väikeste lastega vanavanemad, siis tulid
lasteaiad ja võtsid selle funktsiooni üle. Kunagi õpetasid vanemad oma lapsi ja
ameteid päriti, nüüd on selleks koolid ja iga haridusasutus on pööraselt
efektiivsem ja võimsam õpetamisfunktsiooni täitja kui lapsevanem. Rahvusmuuseum
on institutsionaliseeritud rahvusmälu ja see on mitmes aspektis kujutletamatult
võimsam ja detailitäpsem kui rahvas ise. Samuti on (vähemalt ideeliselt)
õigusemõistmine ja indiviidide vaheline jõukasutus nüüd täielikult riigi
monopol jne. Väga paljud funktsioonid on sootuks mehhaniseeritud ja masinad
teevad hulganisti töid inimeste eest ära, aga ei maksa unustada, et selles on
alati nähtud nii õnnistust kui needust. Uue funktsioonijaotusega vana hävib
ning see protsess on alati valuline. Näiteks praegu tahetakse koolisüsteemi
funktsioonijaotus muuta efektiivsemaks ja sellega paljud (maa)koolid kaovad.
Nõutakse ka lasteaedade võrgu efektiivsemaks muutmist ja on juba täiesti
enesestmõistetav, et mis tahes omavalitsusel oleks täiesti mõeldamatu välja
käia ettepanek, et vanavanemate põlvkond selle funktsiooni jälle oma kanda
võtaks (seda saab küll riiklikult soodustada, näiteks vist Austraalias
kompenseeriti osa eluaseme hinnast, kui see soetati oma vanemate lähedale).
Efektiivsus pole
kaugeltki ainus asi, mis tõukab tagant funktsioonijaotuse teisenemisi. Üks asi
on näiteks õiglus ja solidaarsus. Kui perekonna mõni funktsioon on mis tahes
põhjusel täitmata, siis eeldatakse üha rohkem, et riik selle täidab ja tagab
võimalikult võrdsed tingimused igale lapsele. Alates toitjakaotuspensionist
perekonna täieliku asendamiseni (lastekodu). Riigi üheks suurimaks plussiks
peetakse (ideaalis!) suuremat usaldusväärsust võrreldes inimesega: kui seadus
sätestab mingi toetuse, siis on see kindlam kui ligimese pakutu: riiklik
pension on kindlustus saamatute või tänamatute laste vastu, lastetoetus ühe
vanemliku funktsiooni täitmatuse vastu jne. Nende protsesside kõrvalnähuks on
perekonna nõrgenemine – lasteaedade levik oli üks oluline põhjus, miks perekond
ei koosne enam kolmest, vaid kahest põlvkonnast. Ka nn „traditsiooniline
tuumikperekond“ on praegu kadumas ja konservatiivid põhjendatult ähmis. Kuidas
kaitsta tuumikperekonda? Lühim retsept oleks: tuleb seista vastu
tuumikperekonna funktsioonide institutsionaliseerimisele ja nende funktsioonide
kadumisele üldisemalt. Linnastumisel on funktsioonijaotusele tohutu mõju.
Näiteks on lastel olnud nii taludes (kui ka kunagi tehastes) funktsioon
tööjõuna ja ka rahalise sissetulekuna, nüüd pole see funktsioon mitte lihtsalt
kadunud, vaid muutunud lausa vastupidiseks.
Kui aga pöörame
pilgu läände, meie paleuse poole ja
küsime, milline on seal lapse roll, või äärmusesse minnes: mis
funktsioon on lapsel näiteks veresidemest lahutatud sooneutraalsete eellaste A
ja B juures? On „oma laps“ on seal veel midagi enamat kui universaalõigustega
vürtsitatud progressiivne kategooria omandi ja lemmiklooma vahel?
Tuumikperekonnale mõjuvad
lagundavalt veel riiklik pension, lastetoetus, lasteaed, vanemapalk,
turvakodud, lähisuhtevägivalla vastased seadused jms. Juba see lühike loend
sisaldab nii palju armsaid asju (nt mõni meede soosib sündivust), et kui neist
mõnedki panna kaalukausile, siis kerkib kohe põhjendatud küsimus, miks meile
ikkagi seda tuumikperekonda üldse vaja, saati sellise hinnaga? Õhtumaised
ühiskonnad on sammhaaval kobades ja intuitiivselt aru saanud, et ega eriti
polegi. Tuumikperekond pole mingi väärtus, mida kaitsta, ja seepärast see juba
mõnda aega suure hooga lagunebki. Leitakse üha enam teid, mis tuumikperekonna
funktsioone paremini ja efektiivsemalt täidavad. XX sajand sünnitas küll kitši
idüllilisest perekonnaelust kui enam-vähem alternatiivideta õnnelikkus-stsenaariumist,
mistõttu kõik justkui peaksid oma
algatusel selle poole pürgima ja selle saavutanuna seda ka vankumatult hoidma,
aga reaalsus räägib kesk issanda liberalismust ja võimaluste paljusust pisut
teist keelt – kui perekonnad tekivadki, siis lagunevad kiirelt (ja peale
seksuaalvähemuste pole enam kellelgi romeo-julialikke võimalusi paisutada oma
tundeid eelarvamuslike takistuste taha). Aga see pole ka oluline, sest õnnelikkus-stsenaariume
riik niikuinii ette kirjutada ei tohi, sest iga inimene teab ise, mis on tema
Tõelise Mina Tee ning vaatab ise televiisorist või elustiiliajakirjast, milline
toode tal õnnelikust elust veel puudu on.
Moodsad trendid on
andud pisku ka abielusidemete tugevdamiseks, sest kui üksi elades koristad sa
vahel lihtsalt tuba, pesed sokke ja pühid tagumikku, siis abielus olles teed sa
samu menetlusi läbi viies „tasustamata majapidamistöid“ ja õige soolise
sattumuse korral on see serveeritav diskrimineerimisena, mis omakorda annab
võimaluse dramatiseerida oma identiteeti ja parimal juhul isegi esitada avaldus
vastavale volinikule kui institutsionaliseeritud väiklusele (homoabielud on
seega ühest olulisemast abielu moodsast voorusest a priori ilma – ebavõrdselt jaotunud kodutöid ei saa esitada
soolise diskrimineerimisena).
Kui tahame
võimalikult kaugele lükata Eesti kultuuri välja suremist, siis me ei peaks
kaitsma tuumikperekonda (kõigi vahenditega), vaid soosima iibe tõusu,
demograafilist kosumist (kõigi vahenditega). Meetmed võivad siin kattuda, aga
ei pruugi. Või siis jäävad mõnele teisele moodsale arengule lausa jalgu.
Näiteks igati
eeskujuliku Õhtumaa Rootsi edasipürglikumad noored on sedavõrd progressiivsed,
et on revolutsionääridele kohaselt kogu mõistuse ja reaalsustaju idealismi ja
õiglustundega asendanud ning kuulutavad otsesõnu, et nende „eesmärk on hävitada
tuumikperekond kui norm“. Ka meil leidub küllaga taolisi lühinägelikke
moraliste, kes peavad fundamentalistlikku truudust õiglusele ühiskondliku
korralduse ainuorientiiriks, mille poole pürgimisel võib siis kõik „igandliku“
puruks peksta. Nii progressiivset institutsiooni meil veel pole, mis suures
õiglustundeõhinas poisse ja tüdrukuid sooneutraalseteks üldinimesteks treiks,
küll aga võib tihti kohata neid, kes igat kleidiga poissi ja kraanaga mängivat
tüdrukut isiklikuks töövõiduks peavad.
Lapsikumad humanistid ja võrdõiguslased taovad
küll reipalt rusikakestega vastu oma sooneutraalseid rindu ja demonstreerivad
uhkusega, et sugu on sotsiaalne konstruktsioon – näe, seelikuga mees! näe, see tõmbas noksi
sissepoole ja pahupidi ja on nüüd naine, mis naine! näe, siin on noks ja noks,
aga ikkagi on abielu ja puha! Ometi pole see tüütu karneval midagi muud kui
performatiivselt korratud väikelapse vannimängud tilu ja piluga, mida need
lärmakad ullikesed siis võidukalt Emantsipatsiooniks peavad.
Samas ma väsi kordamast,
et on täiesti mõttetu neid kiusata ja ahistada, olen ilma igasuguse irooniata
uue perekonnaseaduse poolt. Konservatiivid, kes peavad seksuaalvähemuste kapis
hoidmist perekonna (saati iibe!) kaitsmiseks, on intellektuaalselt sama
kaliibri vennikesed, kui need vabastusveidrikud, kes igasuguseid trans-, queer- ja muumõnuseksuaalsusi kõne- ja vabastamisväärilisteks
Erinevusteks peavad.
Tõepoolest,
komplekt „töötav mees ja lapsi kantseldav pereema“ on mudelina rudiment,
agraarühiskonna tüütu kaja moodsas linnas, aga tuletan meelde, et sealt samast
suunast pärineb ka seksuaalsuse kaal argumendina, nimelt seksuaalsusele annab
kaalu ainult selle seotus paljunemisega, kui aga seksuaalsus paljunemisest
lahti haakida (peaaegu lõpule jõudnud protsess), siis muutub see täiesti tühiseks
erahobiks, millel puudub igasugune avalik väärtus (samas protsessis lahutub
seksuaalsus ka moraalisfäärist, mistõttu neile, kellele seksuaalsus on seotud
veel moraaliga, saavad tänapäevased tendentsid tunduda ainult õudseima
langusena). Avalik huvi on ainult paljunemine, rahvuskehandi taastootmine,
demograafiline jätkusuutlikkus, laste heaolu jne aga nii vaprad vabastajad kui
kanged kaitsjad sõdivad nürimeelselt täiesti teisejärgulise jäänukiga. Ühed
kaitsevad ja teised ründavad kantsi, kust väärtus on juba ammu põgenenud.
Lühimalt: iibe langus ei ole praegu mitte kuidagi seksuaalmoraaliprobleem.
Inimesed kolivad
linna ja on üksteisele lähemal, funktsioonijaotused üha teisenevad, kõik on
suunatud efektiivsuse kasvule, ikka rohkem, ikka tõhusamalt, ikka kiiremalt.
Viimases aastalõpu „Postimehes“ oli reportaaž sünnitusmajast reipa pealkirjaga
„Tartus sünnivad lapsed üha kiiremini“.
Tihti kirutakse
meie koolisüsteemi, et see on veel otsapidi 19. sajandis, ometi on üks
osutamatuseni igandlikum jäänuk, mis seisab justkui kalju keset üha kiirenevat
veevoolu, nimelt naiste paljunemisefektiivsus pole mitte 19. sajandis, isegi
mitte 9. sajandis, vaid ankurdub tõelise progressipidurina lausa pleistotseeni.
Tammsaare kirjutas juba aastal 1936: „Aru võib kaotada mõeldes, kui ruttu
sõidavad masinad maas, vees ja õhus, kui kiiresti valmistavad määratul hulgal
igasuguseid tarbe- ja toredusasju, aga samal ajal inimene, see masina peremees,
sigib ja kasvab endise aeglusega! Kellel on veel mahti või kannatust masinlikus
kärsituses sellise aeglase toiminguga jännata?!“
Veel XXI sajandil ollakse
ikka üheksa kuud rasedad – no tule taevas appi!
"Eesti naistel püksis pilu,
VastaKustutatilu-lilu, tilu-lilu.
Eesti meestel püksis tilu,
tilu-lilu, tilu-lilu.
Lapsi teevad tilu-pilu,
tilu-lilu, tilu-lilu.
Lapsi tulen niikui kilu,
tilu-lilu, tilu-lilu."
A. Trapeež
Huh kui halb luuletus
Kustuta"Tihti" võib kohata neid, kes seelikus poisse töövõiduks peavad? Eesti kontekstis pigem kahtlen ja pooldan küll igati suundumust, kus seelikus poisse töövõiduks peetakse, sest kardetavasti elan ühiskonnas, kus normiks on pigem loominstinktiivne tahe seelikus poisile rusikatega kallale minna. Või noh, praktilisemalt, võrdõiguslaste tegevuse tagajärjed on üldjuhul vähem vägivaldsed kui konservatiivide omad.
VastaKustutaimelik
VastaKustutasiin tekstis ei ole seda miskit, mis selles eelmises
kus ta kadus?