”"Samas
ma väsi kordamast, et on täiesti mõttetu [seksuaalvähemusi] kiusata ja
ahistada, olen ilma igasuguse irooniata uue perekonnaseaduse poolt.
Konservatiivid, kes peavad seksuaalvähemuste kapis hoidmist
perekonna (saati iibe!) kaitsmiseks, on intellektuaalselt sama kaliibri
vennikesed, kui need vabastusveidrikud, kes igasuguseid trans-, queer- ja
muumõnuseksuaalsusi kõne- ja vabastamisväärilisteks Erinevusteks peavad."
[…]
Sellest johtuvalt
mõtlesin lihtsalt küsida, kas osundatud sõnad ongi mõeldud nii, nagu paistab.
Võiks ju küsida muudki, nagu nt seda, kas vastuseis abielu ja perekonna
institutsiooni seadustega ümberkirjutamisele on samastatav
"seksuaalvähemuste kapis hoidmisega".
[…]
ma olen nii palju
taibanud, et tekstil on enamasti alltekst. Ent kui väited esitatakse kasutades
sõnu "ilma igasuguse irooniata", siis võiks ju arvata, et ehk
kirjutataksegi ilma igasuguse irooniata. Kui aega leiate, siis oleks küll
huvitav lugeda pikemat vastust, sest mulle tõepoolest pakub huvi, mille eest Teie
seisate ehk mis on need fundamentaalsed printsiibid, millele oma
ilmavaatelistes positsioonides toetute.”
Jah, ma olengi
ilma igasuguse irooniata uue perekonnaseaduse poolt.
Üldiselt proovin
ma olla oma esseedes võimalikult täpne ja selge. Aga kommuikatsioon jääb
paratamatult ähmaseks, sest ühiskondlikel teemadel arutledes ei pääse kuidagi
ümber mõistetest, mille tähendus on väga varieeruv ja ähmane.
Olen tähele
pannud, et sellised suured mõisted nagu näiteks õiglus, hoolivus,
mõistlikkus jmt tähendavad üsna ebamäärast hüvelisust ja on seega oma
ebamäärasuses lausa vastastikku väljavahetatavad.
Et hüved võivad
olla konfliktis, tundub vahest isegi enamikule kontraintuitiivne. Inimestel on
sageli väga raske mõista, et mõistlikkus, õiglus, hoolivus jmt võivad tähendada
ka negatiivseid suundumusi, et neil võib olla hind ja ka üle maksevõime käiv
hind.
(Konservatiivne)
moralism ja (revolutsioonilembene) idealism on mõlemad üpriski
anti-intellektuaalsed; nende mõlema eesmärgiks ja eelduseks on märkimisväärne
intellektuaalne piiratus, kusjuures mõlemal juhul tajutakse tüüpilisi
intellektualismi voorusi – paindlikkust, kompromissivõimelisust, nüansirikkust,
pooltoonidega arvestamist – puudustena. Nii moralist kui idealist jälestavad
kompromisse, vastutulekut ”vaenlasele” jne. Moralist väljendab seda eelkõige
ranguse ja puhtuse kategooriates, idealist põlgusena konformismi, piskuga
leppimise jms vastu.
Ja mõlemad
väljendavad oma rahulolematust praeguse olukorraga mõne lööklauselise nõudmise
näol; nad esindavad nõudvaid hoiakuid ühiskonnale.
Konservatiivne
moralism iseloomustab pigem vanemate inimeste sotsioloogilist ebapädevust ja
võimetust näha seoseid – kui mingi ühiskondlik tendents ei meeldi, siis selles
on süüdi kombelõtvus ja moraalne allakäik. Iive on madal, sest kombed on lõdvad
ja pühadusi ei austata; maalt lahkuvad noored pole mitte majanduspõgenikud vaid
reeturlikud koerad, kelle isamaa ja vanemad jne pole olulised, tänamatud
kutsikad jne.
Revolutsiooniline
idealism on samuti sotsioloogilise ebapädevuse avaldumisvorm, üks viis
väljendada oma rahulolematust eestleituga. Kuid erinevalt eelmisest, mida
toidab moonutav mälu ja müüdiline teadvus, siis siin eelistatakse mingit
unistust, ideaali, utoopiat, millega mittevastamise eest praegune ühiskond on
segipeksmist väärt.
Tagasi alguses
toodud tsitaadi juurde. Kordan: see on täpne. Nii abielu pühadust kaitsvad
kristlikud konservatiivid kui õiguslastest idealistid on intellektuaalselt sama kaliibri vennikesed, aga see, mis nö üle
jääb, on vastastikku karikeerivas nihkes, mistõttu on nad üksteise
verivaenlased. Ühtlasi on nad ideoloogilised lähisugulased.
Kuigi kristikud
konservatiivid kasutavad humanistlike idealistide ründamiseks (nende oma
süsteemi järgi) ränka süüdistust: "Te arvate, et inimene on Jumal [ja võib ise
kõik siin omatahtsi ümber korraldada]!", lähtuvad nad ise samast eeldusest: siinpoolne
maailm on läbini inimeste meelevallas ja järelikult, niipea kui võtta perekonnaseadusest
sooline määratlus, siis kaasnevad sellega kohe suured ühiskondlikud muudatused
(a la
pooled abielud on homoabielud, iive poole väiksem jne)
Humanistlik
õiguslane aga hüüab kuraasikalt: „partner on lihtsalt inimene ning ühtegi muud kitsendust polegi“ ning
endalt tuleb heita kõik piirangud ja ahistavad normid, sest ainult „neist
kastidest vabanedes saame olla tõeliselt vabad ning tõeliselt meie ise. Ja
mitte lihtsalt olla, vaid ooh-la-la-la!“
Tähendab, mõlemad
arvavad, et kogu piiratus ja süsteemsus on inimeste kätes. Esimesed ütlevad, et
ei tohi neid piire ületada, muidu valgub kõik laiali! Teised ütlevad, et
saadame need piirid, kus kurat, ja oleme lõpuks täiesti vabad!
Lähisugulust
näitab seegi, et mõlemad jälestavad bioloogiat ja evolutsionismi. Ilmalikul
humanistil läheb Darwinit vaja ainult niipalju, et kristlikud konservatiivid
kukele saata, kes edasi tuleb pärilikkusest ja miskist bioloogilisest
determinismist kobisema, on hoobilt saatanast (ilmalik saatan on teadagi
Hitler, oma Blut’i ja Boden’iga).
Kordan,
humanistlik idealism ja moralistlik konservatism on lähisugulased; lisaks
eelnevale, mõlemad esindavad teatavat pretensiooni, nõudvat hoiakut ühiskonna
suhtes, mis projitseerib Kurja lätted endast välja poole. Mõlemad loevad
inimese kõikvõimsaks isandaks, aga halvasti
käituvaks kõikvõimsaks isandaks.
Kui midagi on
halvasti, siis on süüdi Põhjuste Põhjus ehk Jumal ehk Inimene. Sest õnnetusi
pole ju olemas, on ainult inimese süü.
Muidu on iseenesest huvitav ka see, et teadust ja selle saavutusi enamikus eluaspektides aktsepteeritakse, isegi ülistatakse kui edasiviivat jõudu. Samas kui asi hakkab puudutama ühiskonda tervikuna, siis on kõhutunne, isa soovitus, juturaamatu luul jne kõik palju võimsamad "argumendid" kui teadusel pakutav. Teadus võib üksikisikut ravida, pikendada selle eluiga, hõlbustada ta igapäevaelu, isegi üritada planeeti päästa inimeste koosmõjulise lolluse tagajärgede käest, ent inimeste koosmõjulist lolluse hulka ta vähendada ei tohi - see oleks saatanast taaskord. Siin ma vist olen muidugi koheselt poole valinud, sest vaevalt teaduslikust aspektist mingit vahet on, kes kellega käib.
VastaKustutaTeadus on väljakannatamatult ebademokraatlik.
KustutaIsegi minu tekstidele on ette heidetud liigset ebademokraatlikkust.
Nt selline kommnetaar viimasele EE esseele:
Jama
11.05.2012 17:18
Jah, jäägu readuslik keel ikka teadusasutustesse - netis paeks lihtsaöt arusaadavam olema
Sellest konkreetsest kommentaarist paistab mulle pigem, et etteheide on keelekasutuse mitte sisu osas? Samas olgem ausad, teadus vajab oma keelt, et arusaadav olla. Keemiahuvilisena sa pead ka ju kasutama korrektseid nimetusi, mitte, et võta kollast paha lõhnaga hapukat möga ja viruta peotäis rohelisse leigesse vedelikku. Lõpptulemus võib üsna ootamatult erineda ootuspärasest.
KustutaSelle kohta on inglise keeles isegi tore nali, variatsioonidel et teaduslik "data" pole kunagi nii kõnekas kui isiklik "anecdata".
Kustutaon olemas teatud inimesed, kes näevad, kuivõrd ebavõrdsed on inimesed, kui ebavõrdne on nende pärilik pagas jne ning teevad sellest siis järelduse, et teaduslik tõde õõnestab demokraatlikku maailmapilti ja humanismi väärtusi. et tegelikult töötab bioloogia humanismiideaalidele vastu. et inimesed on tegelikult ebavõrdsed ja maailm ebaõiglane koht. aga kui mõtiskleda Darwini evolutsiooniteooria kallal, siis tegelikult koorub sellest mõtiskelust välja tõdemus, et inimene mitte ei arenenud ahvist, vaid ahviga ühistest eellastest. ehk siis miljoneid aastaid evolutsiooni pole kulmineerunud mitte üksnes inimese, vaid ka ahvi ja prussakaga.
VastaKustutaDarwini ajal oli sotsiaaldarvinistide meeliskujundiks 'survival of the fittest'. et kõige tugevam jääb ellu, et selline on 'eluseadus' ja tegelikult ongi parem, et tugevaim säilib, sest vastupidisel juhul me võibolla sureme välja. Nietzsche näiteks minu teada haaras sellest kujundist kinni. rääkimata kõigist eugeenikutest, kelle jaoks oli "Liikide tekkimine" ja "looduslik valik" suur inspiratsiooniallikas. natsid muidugi ei tapnud üksnes vaimuhaigeid, vaid lisasid nagu muuseas juudid jm kah hulka, mis on muidugi meditsiinilises mõttes juba absurd.
aga natuke absurdne on sotsiaaldarvinismi ideoloogia ise. Darwini evolutsioon on objektiivselt võetuna vähem dramaatiline kui olelusvõitlus, "tugevam jääb ellu" jms, mis seda kirjeldab. Darwini ajal öeldi, et "inimene on arenenud ahvist" - et evolutsioonil on varjatud mõte, kõik lähevad paremaks, tugevamaks, tervemaks, intelligentsemaks, ilusamaks. kõik ainult tänu võitlusele ellujäämise pärast. nii karastub teras jne.
aga tegelikult ütleb ju Darwini teooria, et "inimene arenes ahviga ühistest eellastest" ja lasknud selle mõtte enda peast läbi, saame reaalsest maailmast juba mõneti erineva pildi.
kui miljonid aastad olelusvõitlust on kulmineerunud ahviga, siis tekib küsimus - ja ma tahaks seda küsida sotsiaaldarvinistide ja eugeenikute käest - et kas me saame evolutsiooni ikkagi usaldada? evolutsioon ei ole kulmineerunud intelligentsusega, kultuursusega vms, vaid ahvidega ja pluss veel inimesega.
muidugi, eugeenika ju iseenesest pole veel evolutsioon, vaid vbl evolutsiooni nö lükkamine õigele rajale ühiskonna ja tuleviku hüvanguks, nagu eugeenik kahtlemata arvab. ehk siis tegu pole mitte evolutsiooni 'abistamisega', vaid sellesse sekkumisega. see on tõuaretus. ja siin saabki humanist kokku natsiga, kes olevat saatanast. vastupidi - bioloogilisest determineeritusest kõnelevad kõige rohkem ikka need, kelle jaoks "inimene arenes ahvist", aga mitte "ahviga ühistest eellastest". absurdi asemel nad näevad evolutsioonis mingit sügavamat tähendust. midagi positiivset. minu arust ei saa üldse öelda, et ilmalik humanist on alati olnud bioloogilise determinismi vastu, aga sellega kaasneb ikkagi mingi positiivne nägemus evolutsiooni hüvedest.
Nietzsche kohta, mõneti kõrvalmärkusena. Kui võtta mõni ta teos, nt Teispool head ja kurja, ja noppida sealt välja kõik haigust ja tervist, tugevamat ja nõrgemat kirjeldavad lõigud, siis selgub, et tervikpildis on need süstemaatiliselt teineteisega vastuolus. Ja neid vastuolusid lõi Nietzsche teadlikult. Tema maine mingi üliinimese kultuslase ja protonatsina tuli aga hiljem, peamiselt tema antisemiitliku õe tegevusest, kui Nietzsche ise oli juba teovõimetu hullumeelne. Aga kuna tõepoolest tol ajal oli evolutsiooni musternäidiseks "tugevamate ellujäämine", siis tollased lugejad ja kommenteerijad noppisid nendest vastuolulistest tsitaatidest välja need, mis ajastu vaimuga paremini kokku sobisid. Ja nii ongi välja kujunenud tänapäevane kujutlus Nietzschest.
KustutaLisaks veel - evolutsioon ei ole kulmineerunud, ega kulmineerugi kunagi millegagi. Tal puudub täielikult igasugune laiaulatuslik suund. Tal ei ole eesmärki, mille suunas liikuda, vaid on ainult pikaldane kohanemine parajasti käesolevate tingimustega. Muutuvad tingimused, muutub ka kohastumiste laad. Ka inimene on juhus, ja kui evolutsioon nt nii 50 miljonit aastat tagasi kerida ja uuesti käima lükata, inimese taolist olendit vaevalt enam tekib.
Ma'i tea, aga... kas nende moralistlike konservatiivide seisukohta ei või ka nii tõlgendada, et 1) on olemas teatud (jumalik) looduse kord, 2) selle rikkumine toob kaasa kannatusi (mitte ainult ühiskonnale, vaid ka) rikkujale endale isiklikult (kui mitte siin-, siis sealpool); 3) selliste rikkumiste seadustamisega antakse inimestele valeinformatsiooni, esitades vale käitumist õigena; seega: kära tehakse puhtast ligimesearmastusest (muuhulgas ka) nende inimeste endi suunamiseks oma hingi päästma, ei? Noh, nagu ei maksa lasta lapsel proovida, mis tunne on viiendalt korruselt alla hüpata või seepi süüa. See kõlab muidugi ühelt poolt patroniseerimise ja teisalt jehoovatunnistajaliku tõeomamise moodi, aga kahe hüve - vabaduse (valesti otsustada) ja, ee, hingeõndsuse? inimeste vaimse ja füüsilise heaolu? - konfliktis nad valivadki pigem selle teise. Kelle silmad on tõele veel pimedad, see ongi ju veel alaealine, ärkamata, desorienteeritud ja vajab juhtimist. Pealegi, ega see perekonnaseadus füüsiliselt kellegi vabadust ei piira, ainult semiootiliselt-juriidiliselt, tegu on pigem kerge müksuga õigeks peetavas suunas kui mingi ühiskonna kulgu määrava pöördega.) (Ühesõnaga, point oli, et nii vaadatuna ei sisalda nende vaated seda loogilist vastuolu, et lähtutakse samast väärast inimese-kõikvõimsuse-eeldusest, milles teisi süüdistatakse - või kuidas?)
VastaKustutaKogu see asi ripub muidugi tolle "jumalast seatud korra" konksu otsas. Kelle arust on see konks olemas, sel oleks kuritegu teisi mitte sellest teavitada. Kelle arust seda konksu pole, siis ta ilmselt ei näe jah mingit alust.
Muidugi kui intellektuaalsus seostada otseselt ja ainult sellise diletantismiga, nagu Bourget seda kirjeldab Renani puhul, siis ei saa jah eelpool esitatud hoiakut intelligentseks pidada. Aga kristlike konservatiivide Tõde ongi ju intellekti*ülene*.
Oi jah, ma kardan, et see oli nüüd üks veidi läbikukkunud hermeneutikaharjutus.
Aga need "fundamentaalsed printsiibid" Sinu "ilmavaatelises positsioonis" - kas Sul on üldse sihukesed asjad? Ühel "mõistuse säilitanud diletandil" vist ei saa olla.
Ütleks lühimalt nii: kord korraks, see on tõesti olemas (nimetagem seda siis jumalikuks või Looduslikuks), aga see on prokrusteslik (st on vähemus, kelle suhes on see köndistav; on indiviidi-, mitte inimloomused). Aga see pole kõige olulisem.
KustutaKüsime parem nii: milline agentsus üldse Jumalale jäetakse? Kas saab rääkida üldse kristlas-konservatiiv-moralistist, kui see kogu (moraalse) agentsuse põrmlikule inimesele jätab?
Ja kui jätab, siis mis asi on siin köbiseda riigil (mis on ju ometi ilmalik, siinpoolne institutsioon! Keisrile, mis keisri, jumalale, mis jumala, eks)?
Okei, moraliseeri ja lutita kui ligimene, aga ilmalik seadus pole ligimene.
;)
Jah, on küll mõni fundamentaalsus (oma blogi, võin olla isiklik küll), ma nimelt olen täiesti veendunud organismi surelikkuses. Ja et surm on isendi lõpp. St põrgut ei karda ja taevast ei looda.
KustutaJa siia on maetud ka see päris raske probleem konservatiivse kristlusega, nimelt ei saa viimane enam põrguga hirmutada, ometi pärineb just sealt see ligimese kui lapse kaitsmise retoorika. Oma hinge eest pidi hoolt kandma ja pidi ka vaatama, et ligimene oma hinge põrgu ei saadaks.
"kära tehakse puhtast ligimesearmastusest (muuhulgas ka) nende inimeste endi suunamiseks oma hingi päästma" - kust neid hingi päästa?
Opositsiooniliste äärmuste nahutamine pole tõepoolest kuigi kõrge pilotaaž. Peenem tausta näitamine, miks mitte dekonstruktsioon, on juba huvitavam. Ent probleemile osutamine on teadlaseks jms. pretendeerija jaoks pool tööd - sama oluline on positiivne programm. Antud juhul siis, olles ära näidanud valitseva diskursuse küündimatuse, peame küsima, mismoodi siis antud küsimusest mõelda, mida ette võtta, kuidas edasi minna - algne küsimus on ju ikka veel õhus.
VastaKustutaSeadusandvat ja täidesaatvat praktikat huvitab väga see, kust piire tõmbame. Okei, legaliseerime homod. Lolitasid ilmselt mitte? Aga intsesti? Emakeppimine ilmselt ei ole õige? Aga nõbu? Aga nekrofiilia? Zoofiilia? Arvestama peab, et iga grupi legaliseerimine toob kaasa järgmiste huvigruppide poliitilise aktiivsuse kasvu, seega tekib meil libeda nõlva argument. Siis peaks pigem konservatiivset joont hoidma, kuid selle näitasime enne rumala olevat? Dr. Noorman, vasta sa.
Jah, tõesti-tõesti, meie, inimesed ehk jumalad, peame tõesti hoolega vaatama, kuhu piire tõmbame, sest meie ju ülimad piiritõmajad oleme. Hea on, et praegu veel mõnigi piir paigas on ja Miisu saab mulle öösel hirmu tundmata voodi tudile pugeda. Aga anname käest heteronormatiivse tuumikperekonna...brh.. varsti läheb siis hõõrdejõud ka ja siis kukuvad kõik perseli ja ei saa ka roomates edasi. Või gravtatsioon, ei-ei, siia tõmbame meie, inimesed ehk jumalad ehk ülimad piiritõmbajad, ikka piiri.
KustutaHea, et ikka moraal veel paigas on, saavad kõik need poissmehed oma emadega siivsalt koos elada (Itaalia lausa kubisevat neist, jube mõeldagi, milliseks patupesaks kujuneks paavsti lähiümbrus kui ka ema-poja kkhm-khm piiri meie, ülimad piiritõmbajad, ära kaotaksime).
Loodus/Jumal on küll mingid piirid paika pannud ja pärimustes on need kirjas, aga meie, inimesete ehk ülimate piiritõmbajate, vägi on ju suurem, kõige suurem üldse, iga õige kristlane teab, et tema on ülim piiritõmbaja.
Esimene küsimus on Mihkel Kunnusele, teine pool on mõeldud peamiselt postitajale "j" (kuid ei takista mõlemal vastata mõlemale).
KustutaMiks keskenduda ideoloogiale kui homoseksuaalsus eisneb looduses ja mõnel puhul on lausa kohastumuslik (homoseksuaalne paar adopteerib hukkunud vanematega järglase)? Vikipeedias hea artikkel http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexual_behavior_in_animals (inglise keelne vikipeedia on juba väga heal tasemel tänu suurele tähelepanule ja rangetele viitamise, usaldusväärsuse ning objektiivsuse nõuetele, muidugi see käib peamiselt populaarsete artiklite kohta)? Ehk kui teaduslikult on võimalik tõestada homoseksuaalsuse loomulikkus või lausa vajalikkus, miks kinnituda ideoloogiale?
"j"le:
Teiseks kui rääkida libedast argumendist seksuaalteemadel, siis need on kõlanud tihti väga ideoloogilised. Kui internet leiutati ning koos sellega hakkas levima internetiporno, räägiti kui õudne see on. Internetiporno promob seksuaalsust, seega vägistamist ning siis tulevad intsest, lapsed jne. Reaalsuses aga vägistamiste arv alates 1991 on langenud rohmkem kui 85% USAs (ja on seostatud internetiporno levikuga). Rääkides lolitadest, siis võib näiteks tuua Jaapani, kus vastav tööstus on arenenud alates 1980ndatest ning tänapäeval võid osta põhikooli või isegi algklasside tüdrukutest mingeid videosid mis on kergelt seksualiseeritud või lausa joonistatud reguleerimata lastepornot massilistes kogustes. Ometigi on alates 1980ndatest langenud seksuaalsete kuritegevuste arv.
Ma ei promo viimasega mingit lastepornot (isiklikult arvan vastupidi, reaalseid lapsi sisaldavaid seksuaalset sisu tuleks keelata, fiktiivne lasteporno on.. fiktiivne ja on keeruline määratleda selle reguleerimise vajadust), vaid tahan öelda, et seksuaalkuritegevus on siiski toime pandud KURJATEGIJATE poolt (näiteks osa laste ärakasutamisest pole seotud pedo - või efebofiiliaga, vaid psüühilise probleemiga mille väljendumisel juhtus ette lihtsalt laps, siis räägitakse paaniliselt pedofiiliast ja laste ära kasutamisest, selleasemel et rääkida põhiprobleemist. Sama inimese poolt sooritatud vägistamist täisealise suhtes oleks tõenäoliselt ignoreeritud kui lithalt statistikat kuritegevuses). Kurjategijad on aga peaaegu alati vaimselt tasakaalust väljas, mille peamiselt põhjustab sotisaal-majanduslik keskkond. Seega kui sotsiaal-majanduslik keskkond on hea(tasuta tervisekaitse, keskendumine haridusele, lapse kasvatusele jne) ja võrdne (võrdsus ennekõike klasside vahel, mis vähendab sotsiaalet stressi ja seega kuritegevust ehk progressiivne tulumaks), miks ei võiks olla lubatud igasugune seksuaalsus niikaua kuni see jääb kahe täiskasvanu (homo sapiens sapiens) vahele ja on konsensuaalne (Eestis 14 a konsensuaalset vanus on liiga noor, peaks olema min. 16)?
Lisaks: Kas mitte moraal pole puhtalt ajastust sõltuv ja valitseva kultuuri poolt loodud (mitte universaalne)? Lugesin Odüsseiat, kui kangelane tuli tagasi koju, poos 12 teenivat orja ülesse ning see oli moraalselt korrektne kuna olid rikkunud reegleid peremehe äraoleku ajal. Lugesin Sokratese elust, Vanas-Kreekas ei olnud midagi imelik kui Sokrates ja kohalik kuningas (kahjuks ei mäleta nime) läksid bordelli kus käppisid rindu ja kus kuningas armus 14 a alasti tüdrukusse, kellega abiellus. Rääkimata rohkest homoseksuaalsusest.
NB! Vabandan nõrga eesti keele oskuse pärast.
Arvamus, et iga tunnus on kohastumus (ja et selle loo väljamõtlemine, KUIDAS see tunnus kohastumuslik on, on teadus) on ideoloogia, mitte teadus.
KustutaTeadusest ei saa moraalile ei poolt- ega vastuargumente. Teadus vaatab, kuidas asjad on, moraal kirjutab ette, kuidas olema peaks. Hume'i giljotiin jne, eks.