Juuli alguse
nädalavahetusel püüdis Laur Järv oma maamajja koondada kõik need, kes Oswald
Spengleri „Õhtumaa allakäigu“ vastse tõlke kaanest kaaneni on läbi lugenud.
Meid tuli koguni
seitse, sest Laur – leebe ja mõistev nagu budistile kohane – ei keelanud ka
neid, kes polnud tervet jõudnud. Või üldse jõudnud.
Ega me midagi
väga tarka ei rääkinud.
See ainult kinnitas mu veendumust, et midagi tarka ei saagi eriti rääkida. Vestluse vorm on nii abitu ja kohmakas, et see sobib vaid sotsiaalsete sidemete loomiseks ja tugevdamiseks, meelelahutuseks ja lõõgastuseks. Sellega kutsutakse vastastikku esile naeru, mitte mõtteid.
See ainult kinnitas mu veendumust, et midagi tarka ei saagi eriti rääkida. Vestluse vorm on nii abitu ja kohmakas, et see sobib vaid sotsiaalsete sidemete loomiseks ja tugevdamiseks, meelelahutuseks ja lõõgastuseks. Sellega kutsutakse vastastikku esile naeru, mitte mõtteid.
Igasugused
salongitamised, kohvikukultuur ja toonaste intellektuaalide-kultuurainemeste
legendaarsed vestlusõhtud jms tekitavad skepsist. See on rohkem vaimuinimeste
etendamine, vastava müüdi konstrueerimiseks vajaliku foto- või
mälestusevõimalikkuse loomine kui miski sisuline sünergia vms.
Seltsis ollakse
vaimukad, mitte vaimsed.
Vaimsuse meedium
on ikka kirjalikkus, sest ainult
„kirjutamine
lubab teil vabalt kõnelda oma mõtetest. Muidugi programmeerib aju igasugust
kõnet ja nii on see allutatud sisemise kõrva järelvalvele: see, mida me oma
mõteteks nimetame, koosneb enamjaolt vaikivast kõnest. Aga üksnes väike osa
sellest, mille üle me mõtiskleme, toimub tegelikult isikutevahelise
suhtlusaktina, nagu „A räägib B-le
X-ist“, ehkki isiksusesisesed suhtlusaktid (mõtisklused) võivad potentsiaalselt
olla vägagi tähtsad.
Päris mitmetel põhjustel ei leia need
mõtisklused teed kuuldavusväljale. Võib-olla ei olnud antud hetkel kuulajat
käepärast ja läbi pea libisevat mõtet on raske tuleviku tarbeks tallele panna. Võib-olla
tsenseeris neid mõtteid Freudi postuleeritud viisil mingi sisemine mehhanism;
võib-olla oli kuulaja võimupositsioonil, vaenulik, tüdinud või — nagu enamik
meist — lihtsalt hõivatud omaenese probleemidega ja seetõttu küll valmis astuma
vastastikku huvipakkuvasse vestlusse ühistel alustel, kuid tõrges kuulama monoloogi,
teise inimese mõtete halastamatut ekspositsiooni, välja arvatud ehk teatavatel
sotsiaalsetel asjaoludel nagu kohtuasi, matusekõne, pulmakõne või palve jumala
poole.
Kirjutamine annab meile aga võimaluse
pidada just niisugust monoloogi, mida suuline suhtlus pahatihti takistab. See
võimaldab inimesel „väljendada“ oma mõtteid pikalt ja laialt, ilma et keegi vahele
segaks; teha parandusi või tõmmata maha ja järgida sobivat vormelit“.
(Jack Goody „Metsiku mõtlemise
kodustamine“)
Küllap jääb
„Õhtumaa allakäik“ mu selle aasta vägevaimaks ja avardavamaiks
lugemiskogemuseks.
Tõnu Õnnepalu ütleb „Sirbis“ küllalt hästi:
”Isegi kui „Õhtumaa allakäigu”
maht teid kohutab, soovitaksin ikkagi lugeda, vähemalt siitsealt. Alles seda
raamatut lugedes saab aru, kui palju me oleme teda juba lugenud isegi siis, kui
pole teda üldse lugenud.Ta on ikka tohutult kultuuri sisse läinud, hoolimata sellest ja tänu sellele, et ta pole vist iial olnud päris akadeemiliselt tsiteeritav teos, et teda pole tunnustatud sellise ajalooteadusena, mida ta kõigest hingest ometi olla tahab”.
Ja ehk on
illustratiivseim G.H. von Wrighti essee ”Spengler ja Toynbee” (kogumikus ”Minerva öökull”).
On iseloomulik,
et Wright peab vajalikuks üle korrata kõik standardsed (ja kahtlemata
õigustatud!) etteheited Spengleri suurteosele.
Von Wright:
”Võrreldes Spengleriga paistab Toynbee silma kaine usaldusväärsusega. Tema teos
on rikkalik faktiliste teadmiste allikas ja seda võib võrdleva ajaloouurimise
käsiraamatuna kasutada ka lugeja, kes ei usalda tema teoreetilisi
konstruktsioone või need lausa kõrvale heidab. See ei kehti ”Õhtumaa allakäigu”
puhul. Spengler ärritab vältimatult ka vähem asjatundlikku lugejat ohtrate
vigade ja faktimoonutustega. See tuleneb tema innust sobitada tegelikkus
teooriatega ja mõnikord ilmselt ka lausa asjatundmatusest. Need, keda ei huvita
Spengleri filosoofilised probleemid ja teesid, talitavad targemini, kui nad
tema teostega üldse tegemist ei tee.
[…]
[…]
Sõltumata
sellest, mida arvata Spengleri seisukohtade tõesusest ja võrdlusest eri aegade
kõrgemate kultuuriväljenduste vahel, peaks aru saama, et need äratavad alati mõtteid, on tihti tabavad ja geniaalsed.
Toynbee seisukohavõtud filosoofiast, teadusest ja kunstist ajaloonähtustena
tunduvad mulle peaaegu eranditult triviaalsed” [minu rõhutus – M.K.].
Üks häda
Spengleriga on see, et ta suurteos on heidutavalt mahukas (eriti tänapäeva
lugemisharjumuste kontekstis), aga samas äärmiselt halvasti refereeritav ja
kontsentreeritav. Kui ”Õhtumaa allakäigust” teha konspekt, sisukokkuvõte (mida
on ka palju tehtud), siis jääb järele õige kahtlase väärtusega teesistik ja
kaotsi läheb üks suurimaid väärtusi: just see geniaalsus ja mõttete äratavus,
mida mainis ka Wright.
Ei ole ju
elementaarne, miks von Wright, kes laob välja terve hulga Spengleri miinuseid,
sealhulgas ka nt ”vähe sellest, et Spengleri seisukohad puhtalt filosoofilistes
– kunstiteaduslikes ja metafüüsilistes – küsimustes on lubamatult ähmased ja
ebamäärased, nad on ka mõnikord piinlikult diletantlikud”, Spenglerit
iseloomustab ”peaaegu haiglane ülbus ja enesekindlus”, ”noriv pretensioonikus
ja labane künism”, ütleb sellest hoolimata, et ”professor Tähenärija lükkab
loomulikult alati Spengleri ninakirtsutusega kõrvale. Kuid oleks kasulik
õpetatud autoriteetide mainele, kui nad tutvuksid enne Spengleri tööga, enne
kui nina kirtsutavad. Kahjuks jääb mulje, vahel ka väljapaistvate kirjutajate
puhul, et nii ei ole sündinud.
See on
kahetsusväärt. Sest kõige oma ebaühtluse ja vigade kiuste näib ”Õhtumaa
allakäik” mulle ühe selle sajandi
silmapaistvama raamatuna, millest ei saa mööda minna keegi, kes taotleb
sügavamalt mõista meie oma aega ja meie ajaloo mõtet”. [minu rõhutus – M.K.]
Nõus.
Samas kogumikus
on von Wrightil ka võrratu essee Dostojevskist, kus ta muu hulgas ütleb et
„ainsaks õigustuseks Dostojevskist kirjutada on püüd tekitada inimestes huvi
õppida tema enese käest“.
Küllap käib see
ka Spengleri kohta (ja miks mitte ka von Wrighti esseede kohta).
Õigustagu see ka
käesolevat blogisissekannet.
Mõned üldistused võtaks
siiski teha.
Esiteks.
Spengler on üks
kõige järjepidevamalt ja sügavamalt ilmalik mõtleja, keda olen kohanud. Filosoofide
hulgas on nii radikaalne ilmalikkus väga haruldane. Reeglina jääb
ratsionaalsusele, vaimule, mentaalsetele representatsioonidele jms sügav religioosne-teoloogiline
algupära, inimene ja-või-ehk mõistus on midagi väljaspool loodust, väljaspool
evolutsiooni jne. Küllap see on ka üks asi, mis tekitab põhimõttelisema
võõristuse kui mingid veakesed ja aegumised ajaloolises andmestikus.
””Inimkonnal”
pole eesmärki, ideed, plaani, niisamuti nagu seda pole ka liblikatel või
orhideedel. ”Inimkond” on kas zooloogiline mõiste või tühi sõnakõlks”.
Paljukest neid
mõtlejaid on, kellele inimkond on zooloogiline mõiste (st kes ei kasuta
konstruktsiooni ”inimene, erinevalt loomadest..”)? Käputäis.
Sellest järeldub
ka Spengleri antihumanistlikkus ja normaalsele filosoofile tavapärast
mõistuseusku valusasti kärpiv biologism ( a
la filosoof pole inimsuse-preester, olemise järele pärija, vaid pigem
samasugune pentsik ja ühekülgne liialdus nagu gurmaan või kulturist).
Teiseks.
Spengler on väga
tänapäevane mõtleja. ”Üldkehtivus on alati eksijäreldus enda põhjal teiste
kohta”.
Ta on täielik
kultuurirelativist: ”Tänapäeva hiinlase või araablase täiesti teistsuguse
intellekti jaoks on filosoofial Baconist Kantini üksnes kurioosumi väärtus”.
Vajalik on ”arusaamine
oma järelduste (mis on ise ühe üksiku – ja ainult
selle ühe – eksistentsi väljendus) ajaloolis-suhtelisest iseloomust,
teadmine nende kehtivuse paratamatutest piiridest, veendumus, et tema ”ümberlükkamatud
tõed” ja ”igavesed tõdemused” on tõesed üksnes tema jaoks ja igavesed ainult
tema maailmanägemise seisukohast, ning et lisaks neile tuleb otsida selliseid,
mida on samavõrd tõsikindlalt välja arendanud teiste kultuuride inimene”.
”Tõelise
inimesetundja jaoks pole olemas absoluutselt õigeid või valesid seisukohti. […]
teised kultuurid räägivad teist keelt. Teiste inimeste jaoks on teised tõed. Mõtleja
jaoks kehtivad nad kõik, või siis ei kehti neist ükski”.
Spengler on nii
ilmalik ja ajaloolise ehk metafüüsikavaenuliku hoiakuga, et ei halasta isegi
matemaatikale. ”Pole olemas ühteainukest
matemaatikat, on vaid matemaatikad”[Spengleri rõhutus – M.K.], ajaloolised
ja kultuurisõltelised.
Antihumanismiga
käib komplektis (vähemasti epistemoloogiline) antidemokraatlikkus, üks osa
Spengleri ülbusest ja barbaarsusest seisneb selles, et ta on loobunud
humanistlikust teesist, et põhimõtteliselt võiks iga inimese intellekt järgida
ratsionaalselt esitatud mõttekäike ning ta ei häbene sellest lähtuda ega seda
ka välja öelda.
”Mitte-ajalooline
vaatlusviis on tõsiasjana olemas. Seevastu
religioosne vaatlus peab paratamatult tunnistama ennast õigeks ja teist valeks. See
vastuolu pole ületatav.”
Ühe märkuse
Õnnepalu öeldule siiski teeks: pisteliselt võiks Spenglerit lugeda ainult
pärast esimese osa sissejuhatuse ja teise osa esimese peatüki mõttega
läbilugemist. Muidu võib jääda kohati lausa vastupidine mulje Spengleri maailmavaatelisest
põhihoiakust nt inimese kosmilis-taimsest komponendist lugedes võib esimese
hooga pidada seda lausa millekski esoteeriliseks ja eneseabiõpiklikuks
naiivreligioossuseks, mitte järjepideva ilmalikkuse (osalt fenomenoloogiliseks)
järelmiks. Kosmilised rütmid on siin kosmilised kõige ilmalikumas mõttes st öö
ja päeva vaheldumine, aastaajad jms.
Väga hea on ka
tõlge (pluss tõlkija võrdlevad viited) ja teose üldine kirjanduslik kvaliteet.
Hoolimata
üldtooni prohvetlikust tõsidusest on siin ka palju spetsiifilist huumorit.
”Siin pole mingit
filosoofiat. Jeesuse ütlused, millest mõnedki olid kaaslastel veel kõrges eas
sõna-sõnalt meeles, on lapse ütlused kesk hilisaegset võõrast maailma. Pole mingeid
ühiskonnavaatlusi, probleeme, juurdlemist.”
”Me oleme juba
öelnud, et kogu filosoofia, kogu loodusteadus, kõik, mis on mingis seoses ”tunnetamisega”,
pole sügavamas tähenduses muud kui lõputult rafineeritud viis rakendada
primitiivse inimese nõidust võõra suhtes. Õige nime (füüsikas: õige mõiste)
väljaütlemine on vannutamine. Nii tekivad jumalused ja teaduslikud põhimõisted kõigepealt
nimedena, mille poole pöördutakse ja millega seostub meeleliselt üha kindlam
kujutlus. Nuumenist saab deus, mõistest kujutlus. Milline vabastav vaõlu on enamiku
õpetatud inimeste jaoks selles, kkui neil on põhjust üksnes nimetadagi mõisteid
nagu ”asi iseeneses”, ”aatom”, ”energia”, ”raskusjõud”, ”põhjus”, ”arenemine”!
Seesama võu haaras latiini talupoega, lausudes nimesid Ceres, Consus, Janus,
Vesta”.
Ja mingi vaimne
kamikazelikkus. Ta suunab kõigi kutsumuslike mõtlejate ja vaimuinimeste pihta –
st sh enda pihta! – sellise kriitilise turmtule, et ainult vägevamad (sh ta ise)
jäävad püsti. Kultuurieugeenika par
excellence.
P.S. Spengler ei
ole pessimist. Allkäik (der Untergang) on ühtlasi täidumine (die Vollendung). „Meie jaoks on see areng juba alanud, ja ma
tõepoolest näen selle vägeva rajatise lõpuleviimises sakslaste kui Õhtumaa
viimase rahvuse tõelist missiooni“.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar