Poliitiku vastutus ja eetikakoodeks
Mihkel Kunnus
Seoses 2011.
aasta korruptsioonitajumise indeksi tulemuste avalikustamisega ning meedias
kajastust leidnud elamislubade skandaaliga rõhutas ühing Korruptsioonivaba
Eesti, et Riigikogu liikmetele on vaja luua käitumiskoodeks. Eetikakoodeks peab
olema ühemõtteliseks aluseks juriidiliselt korrektsete, kuid avaliku
õiglustundega selgelt vastuolus olevate tegude hukkamõistmiseks Riigikogu
tasandil.
Selline mäss
jokitamise vastu. Tore.
Käitumiskoodeks
aitavat muu hulgas suurendada poliitikute avalikku vastutust ja ühtlasi
parandada riigikogu mainet. Topelttore.
Selle
vastutamisega on asjad natuke kehvasti küll. Ainuüksi tehnilises mõttes. Mida
tähendab vastutama? Üks põhilisemaid määratlusi on ”oma tegude tagajärgede
kanda võtmine ja nende heastamine”. Siin on paistab juba kohe oluline piirang –
tagajärjed peavad olema sellised, et neid saab üldse kanda võtta ja heastada.
Kuidas heastada mõrva, raisus noorust, vägistamist või oma riigi maha müümist?
Pöördumatute sündmuste puhul on inimlik vastutus insenertehnilises mõttes
võimatu. On ainult rituaalne heastamine (aga kelle ees?). Näiteks mõrvar ütleb,
et ta tõesti kahetseb. Kuidas vastutab Schröder või Lipponen, kui Nord Stream
Läänemere lõplikult tuksi keerab? Kahetsevad? Astuvad tagasi (kust?)? Ega vist
Läänemere surnud elustik hooli sellest kui inimene pärast siin mingeid rituaale
teeb – paneb vastutajad vangi näiteks. On siis ”vastutajate” vangisolek
ökoloogilise pöördumatuse heastamine?
Üldiselt on meil
kombeks selline rituaal, et kui poliitik mingi käki kokku keerab, siis ta astub
tagasi st ei püüa heastada, vaid ”astub tagasi”, see tähendab, läheb rakendab
oma kõrgelttasustatavaid oskusi järgmises kohas. Või siis järgmiste valimiste
aeg jälle seal samas.
Lapsevanemaks
olemisega kaasnevat ka suur vastutus ja lapsevanemad seda ka reeglina
tunnetavad. Kõige vastutustundlikumad on siin enamast noored mehed, sest nemad
kipuvad siin kõige sagedamini võtma poliitilist vastutust st astuvad isadusest
tagasi. Emad kipuvad olema vastutustundetumad ja hoiavad oma emadusest kinni ka
siis, kui õieti midagi lapsele süüagi pole anda. Lätis olevat vähemasti nn
beebi-kastid, kuhu vastutustundlikud vanemad saavad oma lapse jätta, kui
tahavad võtta poliitilise vastutuse ja vanemlikkusest tagasi astuda.
Kaja Kallaskirjutab oma blogis, et riigikogu käitumiskoodeksi rikkujate sanktsioneerimise
küsimus ”vajab läbimõtlemist, aga usun et väga suures osas on selgete reeglite
kehtestamisel preventiivne mõju. Tuues taas näite advokatuurist, siis
eetikakoodeksi rikkumismenetluste käik toodi ära kõigi poolt huviga loetavates
advokatuuri aastaraamatutes ja sellisesse häbiposti ei soovinud keegi sattuda. Riigikogu puhul toimib samalaadselt avalikkuse kõrgendatud huvi”.
Siin näikse asjad Eesti Vabariigis juba
ilusti korras olevat, sest mulle tundub, et kõige kõrgemad ja võimukamad
poliitikud – eesotsas Andrus Ansipi ja Edgar Savisaarega – on permanentselt
häbipostis, võiks isegi öelda, et meie riiki ei valitseta troonilt, vaid
häbipostist (see on üks küpse demokraatia tunnuseid). Kes aga saavad valitseda häbipostist? Need, kellel
häbitunne puudub, need, kellel ”on paks nahk”. Tähendab, kui riiki valitsetakse
häbipostist, siis häbiselektiivses konkurentsis jõuavadki valitsema ainult
need, kes end häbipostis liiga halvasti ei tunne, need, kes iial häbisse ei
sure.
Nagu öeldud pöördumatute
protsesside suunamise eest ei saagi vastututada, seal saab “vastutama”
tähendada ainult lubadust tunda end kehvasti kui “tahtsime parimat, välja kukkus nagu alati”. Siin tulebki poliitikule appi rahvas
ja teeb kõik, et ta võtaks vastuse ainuvõimalikul moel – tunneks ennast
halvasti. Rahva sõim on poliitiku vastutuse mõõt. Väga palju see ei päästa, aga
natuke ikka.
Sest demokraatia
on tõepoolest rahva võim, seega võtab lõppeks ikka rahvas vastutuse. Ja ikka
selle, mis pöördumatute protsesside puhul ainuvõimalik – tunneb end halvasti.
Kultuuriliste
konstantide abil väljendatuna: ka igati demokraatlikul teel võimule tulnud
Hitler lubas, et võtab kõik vastutuse enda peale. Saksa rahvas tunneb end
tänase päevani halvasti, sest ta on üks vastutustundlik rahvas.
Milline on üks vastustundelik
tallinlane? See, kes ütleb: ”Edgar Savisaar – see olen mina!” Milline on üks vastutustundlik
EV kodanik? See, kes ütleb: ”Andrus Ansip – see olen mina!”
Käitumiskoodeks
aitavat muu hulgas suurendada poliitikute avalikku vastutust ja ühtlasi
parandada riigikogu mainet.
Märkus Läänemere kohta. Tehtud on uuringuid naftatoru panekuks kuid näiteks setteuuringud on tehtud ainult 6 cm sügavuselt ja väga pealiskaudselt. Kuid näiteks poole meetrise settekihi all võib olla terve ladvik endiseid keemiarelvi (Läänemerre neid mitukümmend tuhat tonni puistatud). Kui nad nüüd panevad oma 60 tonnise betoonkamaka sinna peale võivad olla tagajärjed katastroofilised. Hoolimata noomimistest ja keskkonnaministeeriumile kirjade saatmisest pole midagi tehtud, kuna raha on mängus. Eetika ja moraalsus ei loe, kuna tegemist on rahaga. Kas eetika ja moraalsuse küsimused on pseudoprobleem kui arvesse võtta inimloomus ja raha?
VastaKustutaHäbipostis valitsemisest rääkides sobib Jaapan. Jaapanis on tavaline, et poliitik, kes on käinud vangis korruptsiooni süüdistuste tõttu, valitakse uuesti inimeste poolt valitsusse. Kuid Jaapani kultuur on väga alandlik ja endassetõmbunud (üheks põhjuseks näiteks Samuraide ajastu, kus härra samurai võis sul pea maha võtta väga tühise häirituse pärast) ja negatiivne surutakse tahaplaanile või ignoreeritakse kuna tahetakse välja näha hea (suureks probleemiks koolivägivald, kus pigem palutakse ohvril lahkuda koolist kui kiusajad välja visata, et hoida kooli mainet kõrgemal). Kas kommunismi mõju võib olla sarnane Eestile, kelle rahvas ei taha eriti oma võimu kasutada (miks on Savisaar ikka valitsuses kui on dokumenteeritud tema raha vastuvõtmine venelaste poolt??????????????)?