Artikkel ilmus kärbitud kujul EPLis sel kolmapäeval (04.06.2014). Selle nädala sündmuste tõttu on seda nüüd oluliselt täiendatud.
Autor on Siim Tuisk.
Miks vilistavad erakonnad ravimituru korrastamist
edasi lükates Riigikohtu otsusele ja miks ajakirjandusel sellest suva on
Riigikogu otsus jätkata põhiseaduse rikkumist ja pikendada apteekide asutamispiiranguid sunnib küsima erakondade ja ravimituru liidrite seotuse järele.
Riigikohus tunnistas apteekide asutamispiirangud põhiseaduse
vastaseks. Need oleks kaotanud kehtivuse 9. juunil, mil jõustunuks vastav
Riigikohtu otsus. Üle-eelmise nädala kolmapäeval pikendas Riigikogu aga
apteekide asutamispiirangute kehtivust aasta võrra. Selline tegevus on
Riigikohtu otsusega otseses vastuolus. Pikendamise põhjusena toodi välja eelkõige
ajapuudus ning suutmatus leida kiiresti paremaid lahendusi.
Arvestades et õiguskantsler pöördus põhiseadusvastaste
piirangute kaotamise ettepanekuga Riigikogu poole juba rohkem kui poolteist
aastat tagasi, on see põhjendus naeruväärne. Selle nädala kolmapäeval oli aga
ka president sunnitud uue regulatsiooni puudumise tõttu asutamispiirangu
kehtivust pikendava seadusemuudatuse välja kuulutama. Kui niivõrd olulise
valdkonna regulatsiooniga tegelemiseks pole leitud nii pika aja jooksul
ressursse, siis on oluline küsida, mis oli erakondade tegelik motivatsioon
hoiduda apteekide asutamispiirangutega tegelemisest.
Praegune regulatsioon on teatavasti tekitanud ravimiturul
monopoli. Turu maht Eestis oli 2013. aastal umbes 260 miljonit eurot, millest
suuremat osa kontrollivad kaks ettevõtet*1, välistades konkurentsi ja uued
turuletulijad. Turuliidrid kasutavad oma positsiooni kindlustamiseks kõiki
vahendeid, markantseima näitena võib esile tuua 800 riiulifirma loomise. Uue
apteegi asutamise luba loositakse taotlejate vahel välja ning need ettevõtted
on loodud üksnes selleks, et loosimisel võidušansse suurendada.*2
Ravimituru piirangute eesmärk paistabki olevat takistada
konkurentsi tekkimist*3, mis toob tarbijate jaoks loomulikult kaasa kõrgemad
hinnad kui toimiva turu tingimustes.*4*5 Seda olukorda, kus sellist sisuliselt
varjatud ravimimaksu maksavad kõik Eesti elanikud — põhiliselt muidugi
pensionärid —, toetavad kõik parlamendierakonnad. Väga suure summa maksab
ravimite eest ka riik haigekassa hüvitiste kujul. Küsimus on, kuhu see raha
tegelikult läheb?
Tegelikku huvi olukorra parandamiseks pole näidanud üles
ükski parlamendierakondadest. IRL-i vastuhääl seaduse kolmandal lugemisel oli
lihtsalt näitemäng, kuivõrd nad ise esitasid veel kuu aega varem
sotsiaalkomisjoni juhtides eelnõu, mis paistis välja nagu oleks see tulnud otse
turuliidrite juristide sulest. Näiliselt karmikäelise regulatsiooniga oleks
tekitatud olukord, kus omandiõigusse sekkudes ja kutsudes sisuliselt esile
apteekide sundvõõrandamise oleks riigi vastu algatatud hulganisti kohtuasju.
Proviisoreid, kellele võõrandada, poleks leidunud ning seadus oleks jäänud
reaalsuses jõustamata. Oleks säilinud praegune olukord ravimiturul. Apteekrite
vaikimist sellise regulatsiooni väljapakkumise puhul seletab arvatavasti
turuliidrite ja parlamendierakondade hea “teineteisemõistmine”.
Apteekide regulatsioon Eestis kuulubki üldiselt fantastika
valdkonda. Riigikohus on leidnud, et apteekide asutamispiirangud ei sobi
maa-apteekide säilitamiseks ja maapiirkondades ravimite kättesaadavuse
tagamiseks*6. Seda kinnitab ka kogemus — maa-apteeke on järjest suletud ja
ravimite kättesaadavus maapiirkondades üha vähenenud*7. Alternatiivseid
lahendussuundi on soovitanud nii õiguskantsler*8 kui ka Riigikohus*9. Võiks ju
arvata, et kui isegi Eesti kõige kõrgemad õigusinstantsid on viidanud kehtiva
regulatsiooni põhiseadusvastasusele, siis võiks opositsioonil olla huvi see
kella külge panna. Ometi ei ole seda tehtud.
Riigikogu valimised on vähem kui aasta pärast. President
kuulutas küll sel kolmapäeval (04.06.2014) seadusemuudatuse välja, sest oli seatud sundseisu, kuid
rõhutas ühemõtteliselt, et Riigikogu ei ole suutnud probleemi lahendada.
Hoolimata presidendi tungivast soovitusest luua uus regulatsioon juba
novembriks, ootamata õiguskantsleri ja Riigikohtu järjekordseid hinnanguid,
satume ilmselt jälle nõiaringi, kus Riigikogu venitab, asi jõuab uuesti
Riigikohtusse ning kõik kordub taas. Mis põhjusel lastakse õiguskantsleril
taaskord algatada põhiseaduslikkuse kontroll, kui nii õiguskantsleri,
Riigikohtu kui ka presidendi sõnul ei vasta ravimiseadus silmnähtavalt sellele
seatud nõuetele? Kas ravimimüüjate surve parlamendierakondadele on tõesti nii
tugev?
Siinjuures on tähelepanuväärne, et Eesti ajakirjanduse
lipulaev Postimees on piirdunud viimaste kuude arengute kajastamisel vaid
vastaspoolte sõnasõja vahendamisega ega ole kirjutanud ühtegi toimetusepoolset
analüüsivat artiklit. Kõigile on teada, et Postimehe grupp vahetas mullu
septembris omanikku, kelleks sai Eesti ravimituru liidri Magnumi suuromanik
Margus Linnamäe. Tahaks loota, et see seos on juhuslik ja vaikimise põhjuseks
on kõigest ajakirjanike suur koormus ja lugejahuvi alahindamine.
Üldiselt võibki tekkinud olukorra üheks peamiseks põhjuseks
pidada ajakirjanduse tegemata tööd. Teemat peetakse keeruliseks ning apteekide
asutamispiiranguid spetsiifiliseks ja tavainimesele kaugeks. Teema sisulist
avamist raskendab ka turuliidrite agressiivne lobitöö leheveergudel, mille
iseloomulikuks näiteks on viimaste kuude koordineeritud rünnakud õiguskantsleri
vastu. Ent arvestades teema olulisust — vastamisi on siin ju Riigikohus,
parlamendierakonnad ja ulatuslikud ärihuvid — ei tohiks avalikkus ja vaba
ajakirjandus sellise mugavuspositsiooniga leppida.
Mäletatavasti kinnitas Edgar Savisaar kohalike valimiste
eelses linnapeakandidaatide debatis, et korruptsioon inimesi ei huvita. Tahaks
loota, et see ei vasta tõele, sest teatavasti maksavad korruptsiooni kinni kõik
riigi elanikud ühiselt. Parlamendierakondade suutmatuse taustal leida
olukorrale lahendust mõjub aga lausa farsina IRL-i eurovalimiste kampaania
loosung “vähem korruptsiooni, kõrgem elatustase”.
Samamoodi nagu erakondade rahastamisskandaali ajal on siin
nii koalitsioon kui opositsioon ühtviisi vait. Kui aga asjad on nii, nagu need
ülalt kirjeldusest paistavad, siis avaneb meile siin Silvergate’i tegelik
tähendus. Kaks aastat tagasi sai avalikuks teadmiseks see, mida paljud ammu
kahtlustasid — et erakonnad on kasutanud musta raha. Siit aga hakkab välja
joonistuma, milliseid seadusi või otsuseid võib olla selle eest ostetud.
Riigikohtu otsuse eiramine parlamendierakondade poolt, mis
on Eesti parlamentaarses ajaloos enneolematu, ning selleks teadlikult valitud
venitamistaktika seavad kahtluse alla õigusriigi olemasolu üldse. Kui
kartellistunud erakonnad on riigiaparaadi äriettevõtete toetusel hõivanud ning
omavahel jaganud — ja ajakirjandus ei suuda olulisi teemasid avalikkuse ette
tõsta —, siis mandub meie demokraatia peagi oligarhiaks.
Kuningas on tegelikult ammu alasti, aga tal hakkab piinlik
alles siis, kui tema alastuse üksikasjad kõigi jaoks avalikuks tehakse ja nende
üle arutatakse. Avalikkuse ülesanne võiks olla Riigikogu suvepuhkuseni jäänud
ajal — pisut üle nädala — pidevalt aru pärida, kas Riigikogu on uue
regulatsiooni väljatöötamisega juba alustanud ning uurida tehtud edusammude
kohta. Sellega tuleks jätkata ka erakorraliste istungite ajal, mis arvatavasti
toimuvad juulis, ning sügisel, kui Riigikogu uuesti koguneb. Kuigi tegelikult
oleks muidugi kõige õigem sotsiaalkomisjon seekord tegemata töö eest üldse
suvetööle jätta. Ajakirjanduse roll peaks siin mõistagi olema kogu praeguse regulatsiooniga
tekkinud olukorra täiendav avamine ja käsitlemine, et hammustada lõpuks läbi
eri huvigruppide varjatud motiivid.
VIITED:
1. Asutamispiirangute mõju kohta üldapteekide turule märgib Riigikontroll, et need ei võimalda turule tulla uutel sõltumatutel apteekidel või apteegikettidel. Sellega kindlustavad asutamispiirangud turuosa kahe suurema ravimite hulgimüüja jaoks, kelle käes oli 2011. aastal 80,6% hulgimüügiturust ja kelle mõjusfääris oli 2012. aasta veebruaris enamusosaluse, vähemusosaluse, kaubamärgi kasutamise kokkuleppe kaudu või muul viisil 81% Eesti üldapteekidest. Teisisõnu on Eesti ravimiturg tugevalt kontsentreeritud (kahe ettevõtja kätte) ja vertikaalselt integreeritud (hulgimüüja kontrollib erinevatel viisidel jaemüüjaid ehk üldapteeke). Kuigi asutamispiiranguid on kehtestatud ka teistes riikides, on Eesti siiski erandlik selle poolest, et piirangud on kehtestatud jae- ja hulgimüügitasandi ulatusliku vertikaalse integratsiooni ja turukontsentratsiooni tingimustes. (Allikas: Riigikontroll 4.04.2013)
2. ”Selleks et liisuheitmisel võiduvõimalust parandada, on mõlemal Eesti ravimiturgu valitseval hulgimüüjal, nii Magnumil kui ka Tamrol, 100 täisühingut, kes konkurssidel osalevad. Magnumi kontrolli all on täisühingud Starting1 kuni Starting100 ja Tamro kontrolli all on Summer Üks kuni Summer Ükssada. Kontrolli täisühingute üle omatakse vastavalt Magnumi või Tamroga seotud isikute kaudu. Praeguseks on liisuheitmisele lisandunud 600 firmat TÜ Proviisor 1 kuni TÜ Proviisor 600, mille üle omab kaudselt kontrolli Magnum.” (Riigikontroll 4.04.2013)
3. “Piirangu tegeliku mõju järgi otsustades teenib see turul
kanda kinnitanud suurte jaekettide huve, kes saavad loasüsteemi kasutades hoida
ära konkurentide tulekut oma apteekide kõrvale.” (Konkurentsiamet 7.11.2011)
4. “Riigikontrolli hinnangul on aastal 2012 Eesti
ravimiturul konkurentsi olukord pigem halb. Ravimite hulgi- ja jaemüügituru
põimumine ja koondumine kahe suure tegija kätte ei taga normaalset konkurentsi.
Tõenäoliselt oleksid üldapteekides ravimite (sh käsimüügiravimite) hinnad
madalamad kui konkurentsisituatsioon oleks parem.ˮ (Õiguskantsler 9.01.2013)
5. “Konkurentsiameti hinnangul ei motiveeri kehtiv
juurdehindluste süsteem ravimimüüjaid sisse ostma odavamaid käsimüügiravimeid.
Samuti, arvestades kõrget kontsentreeritust ning vertikaalset integreeritust
kogu ravimimüügi turul, ei saa rääkida ka konkurentsisurvest kui motivaatorist
parima ja soodsaima kauba ja teenuse pakkumiseks.” (Konkurentsiamet 18.09.2009)
6. “148. Üldkogu leiab, et nõudluse suurusest lähtuvalt ei
ole asutamispiirangud sobivad vähese nõudlusega piirkondades apteegiteenuse
pakkumise jätkamiseks ega sellega alustamiseks.” (Riigikohtu
9.12.2013 otsuse punktid 138-148)
7. “26. Eeltoodu tõttu on mõistetav, miks pole, vaatamata
pea seitse aastat kehtinud apteekide asutamise piirangutele, maa-apteeke lisandunud
ega nende hulk samaks jäänud ja ravimid pole osale Eesti elanikkonnast
geograafiliselt kättesaadavad. Statistika kohaselt on maa-apteekide arv
piirangute kehtestamisest saati jätkuvalt vähenenud. Riik seisab sarnaselt
2005. a silmitsi vajadusega välja töötada meetmed, kuidas tagada ka
vähemasustatud piirkondades elavate inimeste ravimitega varustamine.” (Õiguskantsler 9.01.2013, vt ka Ravimiamet 14.03.2012)
8. “23. /.../ Seega ei saa riik RavS § 421 lõigetes 1-3
sätestatud geograafiliste ja demograafiliste piirangute puhul olla kindel, et
need viivad soovitud tagajärjeni, st et apteegiteenuse kättesaadavus maal
paraneb või vähemalt ei halvene. Hoopis kindlamalt viivad soovitud eesmärgini,
kuid kahjustavad konkurentsi ja ettevõtlusvabadust vähem, erinevad otseselt
maa-apteekide arvu suurendamisele suunatud meetmed, näiteks maa-apteekide
subsideerimine, linnas tegutsevate ettevõtjate kohustus pidada apteeke vähematraktiivses
piirkonnas jne. Väikeapteekide toimetulekule suunatud meetmete vajalikkust
näitab ilmekalt ka kohalike omavalitsuste tegevus.
/.../
25. Ravimiameti hinnangul on piirang maal taganud
olemasolevatele apteekidele stabiilsuse konkurentsi mõttes, kuid ei aita mitte
kuidagi nende toimetulekule kaasa ega taga apteegiteenuse säilimist kindlas
piirkonnas. Seejuures märgib õiguskantsler, et maa-apteekide majandusliku
toimetuleku halvenemise vältimiseks on riigil ravimiseaduse alusel ka teisi
võimalusi, mis on jäetud kasutamata. Näiteks arvestades asjaolu, et arvestatava
osa tegutsevate maa-apteekide käibest moodustab kohaliku hoolekandeasutuse
ravimitega varustamine, siis potentsiaalselt on apteeke ohustav iga
sotsiaalministri otsus täiendada asutuste nimekirja, kellel on õigus osta
ravimeid otse hulgimüüjalt.”
9. “157. Apteegiteenuse paremat kättesaadavust saaks tagada
suure nõudlusega piirkondade apteekide pidajate kohustusega osutada
apteegiteenust ka vähese nõudlusega piirkondades. Apteegiteenuse kättesaadavuse
saaks tagada kas püsiapteegi olemasoluga või ka näiteks apteegibussi abil.
/.../
158. Võimalik oleks ette näha toetus vähese nõudlusega
piirkondade apteekidele. Toetuse maksjaks võiks olla kas riik või kohalik
omavalitsus või moodustataks toetusfond, millesse maksaksid suure nõudlusega piirkondade
apteegid kas tasu fikseeritult või osana käibest. Seejuures peaks seadusandja
otsustama, kas apteegiteenuse kättesaadavuse tagamine on riigi või kohaliku
omavalitsuse ülesanne. Toetus aitaks asutamispiirangutest paremini kaasa vähese
nõudlusega piirkondades apteegiteenuse kättesaadavuse eesmärgi saavutamisele.”
(Riigikohtu 9.12.2013 otsuse punktid 157-161)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar