Ilmus ajalehes EPL 10.06.2015 nii
sõnastuselt kui vormistuselt pisut toimetatuna.
Kaks kerget suvelugemist
romantilistele hingedele
Mihkel Kunnus
Mihkel Kunnus
Kaur Riismaad on kõvasti
kiidetud ja tunnustatud. Õigustatult. Võib-olla küll mitte kõige paremate ja
täpsemate põhjendustega alati, aga tema populaarsus ja loetavus peaks head
meelt tegema igaühele, kellele eesti kultuuri ja keele saatus korda läheb. Populaarseks
saada on tal head eeldused seetõttu, et ta keelekasutus on lihtne ja ei nõua
pingutust, samas täpne ja elegantne. Küllap lood ise kõnetaks eelkõige
temaealisi ja nooremaid, tähendab, gümnaasiumi- ja ülikooliealisi.
Kõige teravamalt on minu mälu järgi Kaur Riismaad arvustanud Eugen Põld[1]. Samuti õigustatult. Kirjutasin ja küsisin temalt arvamust ka nende kahe raamatu kohta. Autori loal toon siin ära ta (enda toimetatud) vastuse. See on järgmine:
Kõige teravamalt on minu mälu järgi Kaur Riismaad arvustanud Eugen Põld[1]. Samuti õigustatult. Kirjutasin ja küsisin temalt arvamust ka nende kahe raamatu kohta. Autori loal toon siin ära ta (enda toimetatud) vastuse. See on järgmine:
„Kaur Riismaa on
romantik. Võiksin isegi öelda, et lootusetu romantik. Ja ikkagi poleks ma võimaliku
lugeja jaoks veel midagi ära rikkunud. Õige lugeja jaoks vähemasti. Sest
romantikaarmastajale on mõlemad sõnad positiivse kõlaga – nii lootusetus kui
romantik. Olgu, nüüd juba olen natuke rikkunud.
Esiteks ma kasutasin sõna „sest”, mis tähistab pahatihti
intellektuaalset järeldusseost (ehk siis midagi antiromantilist), teiseks
tekitasin nõnda võimaluse seada kahtluse alla veendumus, et romantik ja
lootusetus on positiivsed nähted. Tõestuseks võite ise veenduda, et eelmine
lause kõlas pigem antiromantiliselt. Isegi kuidagi tigedalt või õelalt. Nii
ongi.
Lootusetusi on muidugi
mitut tüüpi ja kõik pole kaugeltki romantilised.
Aga no Koidu ja Hämariku
armastuse lootusetus on nii romantiline, et tee või püksi. Just, tee või püksi!
Ütlen seda teadliku (vastu)mürgisusega, sest püksi tegemine on karjuvalt
ebaromantiline. See on ju proosa ja titemähe! Võtke või selline
mõtteeksperiment: Romeo mürgikogus ei osutunud piisavaks ja surma asemel saabus
pidurdamatu kõhulahtisus. Vaat, just! Romantilisi suitsiidikuid ei ravi miski
paremini kui detailne kujutlus nende laiba esteetlisest tülgastavusest. Surm
ise on kohutavalt romantiline, eriti veel vastamata armastuse pärast või
vägivaldselt takistatud armastuse pärast.
Romantilise poeedi üks
keskseid unelmaid on olla maetud vaatluspunktis, aga seda justkui Lumivalgeke
klaaskirstus (närbumatu ilu ja noorus!) või siis maetuna sammaldunud hauakivi
alla, millesse on graveeritud igavese etteheite ja õhkena – „See, keda ei mõistetud”.
Mittemõistmine on taas
väga romantiline. Saladuslikkus üldse. Seepärast romantikud kasutavad sõnu
pigem varjamiseks kui näitamiseks. Mõistatuslikkuse ja salapära loomisega
romantilised loojad tegelevadki ja selle pärast neid armastatakse. Ja
sellepärast ongi nad vaenujalal analüütilise intellektiga, mis muud ei teegi
kui aina paljastab ja analüüsib, see tähendab, hävitab mõistatuslikkust ja
salapära.
Teadmine, et poodu nägu
pundub üles ja sooled tühjenevad mõjub romantilisele suitsiidikule palju hirmutavamalt
kui panustamine mingile vastutustundele või mahajääjate leinale. Vastutustunne
puudutab eetikat ja mahajääjatele kaasatundmine empaatiat, aga need on
ebaromantilised omadused. Romantik jumaldab ilu ja selle ilu altarile toob ta
kõik.
Seepärast mind häiribki, kui Riismaa puhul toonitatakse tema empaatiavõimet. Empaatia on võime tajuda teise tundeid, emotsioone ja vajadusi, aga romantik loob erinevaid kujutlusi oma peas. Kui romantik näeb, kuidas hilisel õhtutunnil istub üksik neiu bussijaamas ja vaatab pinevil pilgul kaugusesse, siis ta kujutleb, kuidas see neiu ootab oma kallimat, suurt armastust või muud säärast. Eriti kui see neiu on ilus ja kurb (ah, pole midagi romantilisemat kui ilus ja kurb neiu!). On võimatu, et see „romantiku emptaatia” tuleks millegi proosalise ja argise peale, selle peale, mis on palju tõenäolisem. Näiteks, et pinev nägu tuleb pingul põiest, ebamugavatest kingadest või sellest, et telefoni akul on „ainult üks pulk”.
Seepärast mind häiribki, kui Riismaa puhul toonitatakse tema empaatiavõimet. Empaatia on võime tajuda teise tundeid, emotsioone ja vajadusi, aga romantik loob erinevaid kujutlusi oma peas. Kui romantik näeb, kuidas hilisel õhtutunnil istub üksik neiu bussijaamas ja vaatab pinevil pilgul kaugusesse, siis ta kujutleb, kuidas see neiu ootab oma kallimat, suurt armastust või muud säärast. Eriti kui see neiu on ilus ja kurb (ah, pole midagi romantilisemat kui ilus ja kurb neiu!). On võimatu, et see „romantiku emptaatia” tuleks millegi proosalise ja argise peale, selle peale, mis on palju tõenäolisem. Näiteks, et pinev nägu tuleb pingul põiest, ebamugavatest kingadest või sellest, et telefoni akul on „ainult üks pulk”.
Kujutlus on romantiku
päriskodu ja kokkupuude reaalsusega on selle suurim vaenalne. Empaatia aga
tähendab kontakti saavutamist teise inimese reaalsete tunnetega. Ja mitte
ainult armuohetega, vaid ka proosaliste ja labaste tundmuste, olmemurede ja muu
sellisega.
Kõnealused raamatud pakuvadki romantilisi kujutelmi. Kuna paljud inimesed tahavad olmest põgeneda, kaotada korrakski kontakt reaalsusega, tahavad ajupuhkust ja empaatiapuhkust (on võrratult kergem „olla empaatiline” romantilise kujutelma vastu kui majanaabri vastu, kes on vastu ühisele torude vahetusele).
Heaks võrdlevaks
kõrvutuseks oleks Eestiski väga populaarse Alessandro Baricco teosed. Ka
kunstilistes võtetes on palju kattuvusi, näiteks karakterite loomine
mõistatuslike kinnisideede või konkreetsuste kaudu. See on hea viis lülitamaks
analüütiline register kujutluslikule, sest kui inimest kirjeldatakse sellega,
et ta kannab endaga alati kaasas üht klaaskuulikest, jutustab memuaare oma
taimedele, maalib merega merd vms, siis üldistuste ja eritluste peal töötav
intellekt kukub rööbastelt ja kujutlusvõime pääseb vabadusse ja õhkab
lummatult, et see peab olema märk Kirjeldamatust Sügavusest, Kohutavast
Saladusest vms.
Niisiis, Riismaa raamatud
sobivad romantikutele. Tal ei ole midagi öelda, aga ta teeb seda võluvalt. Kui
kogu eeltoodud selgitus ärritas, siis on see hea märk, sest romantik mõõdab ka
analüüsi tõeväärtust esteetilistes kategooriates, mistõttu arenev mõistus
tõstab ilu vastu mässu end inetusega relvastades, tihti lausa tülgastusse
viskudes. See on aga veel ikka romantiline (nagu ka taoline stseen „Pühamäes”).
”Pühamäe” lõpus tundub autor viitavat pöördele kujutlusest elu suunas, proosa suunas. Samas on ka see suureline hüvastijätt ja suurelised hüvastijätud on ikka romantilised. Ja „Pimeda mehe aiad” on jätkuvalt paduromantiline. Võimalik, et romantilise kujutlusvõime ja keskpära ületava kirjaoskuse tõttu ongi Kaur Riismaa lootusetult romantikuks aplodeeritud (inimene on nii sotsiaalne loom, et järjekindla kiitusega saab tast teha mis tahes värdja). Need Riismaa teosed on lihvitud kujutlused, sädelevad romantilised klaaspärlid, empaatiast ja kriitilisest mõistusest vabad nagu Byroni püksid sitast.”
”Pühamäe” lõpus tundub autor viitavat pöördele kujutlusest elu suunas, proosa suunas. Samas on ka see suureline hüvastijätt ja suurelised hüvastijätud on ikka romantilised. Ja „Pimeda mehe aiad” on jätkuvalt paduromantiline. Võimalik, et romantilise kujutlusvõime ja keskpära ületava kirjaoskuse tõttu ongi Kaur Riismaa lootusetult romantikuks aplodeeritud (inimene on nii sotsiaalne loom, et järjekindla kiitusega saab tast teha mis tahes värdja). Need Riismaa teosed on lihvitud kujutlused, sädelevad romantilised klaaspärlid, empaatiast ja kriitilisest mõistusest vabad nagu Byroni püksid sitast.”
Ehh.. PMi Peeter Helme tehtud intekat lugedes näis, et jumalast head raamatud on ilmunud. Kahju!
VastaKustutaPakun, et võiksidki edaspidi nii kirjutada, et paned kopit ja peisti oma varasalvest. Miks mitte. Priimägigi vist tsiteeris end meeleldi oma teostes, põhjendusega, et paremat pole.
Raamatud ongi head omas žanris ja Eugen Põld teeb pigem žanrikriitika ABCd
KustutaTuleb hinnanguga nõustuda. Riismaa on üdini romantik, rambivalguse fetishiga teatraali musternäide. Selliste inimeste südametunnistuse ilmingud on vaid näitemäng, teesklus, traagika lavastamine ilma tegeliku mõistmiseta.
VastaKustutaNeil on alati kõrv kikkis, kas juba kuuleb oma väljamõeldud traagikale hardunud ja lummatud publikult nuukseid või hoopis joovastunud aplodeerimist. Ühe ajukääruga fänne jagub alati, nagu ka rokkstaarile voodikaaslasi.
Lõpuks "maestro" kummardab teeseldud tagasihoidlikusega ja astub lavalt minema, oma päriselu sigatsemistesse, järgmist lava-teesklust meisterdama. See on üks eemaletõukavamaid inimtüüpe VK arvates.
Ja tea, kas vastassuunda kapates jõuab peagi inkvisiitorliku vanapiigani, kes taskuvargal käe maha raiumist nõuab (oot, taskuvargal või romantikul?), või eluvõimetu halisejani, kes isegi kivilt maha astuda ei julge, kuna kardab lömastada sipelga?
KustutaIgatahes võime tunda sirgjoonelist ja veendunud eemaletõukavust mingi inimtüübi vastu on pigem esimese kui teise tunnus ;)
Nõus, et see oht on olemas. Siiski ei jõua inkvisiitorliku käe maha raiujani või halisejani, kui analüütiline mõtlemine (mõistus) säilib ka selgete väärtushinnangutega (sisaldab emotsiooni) samaaegselt.
KustutaAnalüüsil ja empiirilistel tähelepanekutel baseeruvate väärtushinnangute vormumine ning nende põhjal mõne inimtüübi mitte sallimine on minu arvates väga ebaromantiline omadus. Seda juhul, kui see pole isiklik vaen kellegi vastu, vaid väärtushinnangute mittesobivus. Miks siis mitte sallida? Sest faktid ja empiiriline kogemus näitavad, milleks sellise hingelaadiga teatraalid on päriselus võimelised ning mis ei kuulu nende ampluaa hulka.
PS! Kui inimene armastab kõike ja kõiki, siis pole tal väärtushinnanguid, nagu ka inimesel, kes vihkab üheülbaliselt kõike. Tasakaal on oluline ja selle säilitamine on muidugi raske nagu me teame :), sest inimene on nii mõtlev kui ka tundev olevus. Mjah, oma neuronite aktiivsust ei saa kuigi hästi kontrollida.