Ilmus ajalehes „Eesti Ekspress“ 28.09.2016
Oma
peaga mõtlemise ja loovuse võimalikkusest õppeasutustes.
Mihkel
Kunnus
Loovusest on kaheldamatult saanud üks ajastu märksõnu. Loovusesse usutakse ja loovuselt loodetakse. „Loovus annab võime lahendada keerulisi ja enneolematuid olukordi originaalselt ja uudselt. Loovus annab inimesele võimaluse tunda end vabana ning õnnelikuna,“ kinnitavad mitmed äravahetamiseni sarnased raamatud ja netisaidid.
Loovusest on kaheldamatult saanud üks ajastu märksõnu. Loovusesse usutakse ja loovuselt loodetakse. „Loovus annab võime lahendada keerulisi ja enneolematuid olukordi originaalselt ja uudselt. Loovus annab inimesele võimaluse tunda end vabana ning õnnelikuna,“ kinnitavad mitmed äravahetamiseni sarnased raamatud ja netisaidid.
„Lähenege loovalt!
Laske fantaasial lennata!“ hüüavad lugematud masinlikud
koolitajad zombistunud karjadele loovmajades, loovtubades,
loovkeskustes, loovusringides, loovuslaborites. Loovalt keeratakse
rooli, loovalt maitsestatakse putru, loovalt plötsitakse saviga ja
loovalt tehakse paber vesivärviseks. „Loov saab olla igaüks ja
igal ajal!“ kinnitavad kõikvõimalikud loovusgurud.
„Olen loov! Olen
loov!“ korrutavad seestunult ärijuhid, koduperenaised,
müügiagendid pärast järjekordset Koolitust.
„Loovus on isiksuse
omaduste kogum, mis annab eeldused mistahes inimtegevuse valdkonnas
probleeme uut viisi lahendada ja algupäraseid tulemusi saada (McLeod
& Cropley, 1989). Loovus selliste uudsete ideede tootmine, mis on
asjakohased ja tõhusad (Cropley & Urban, 2000); selliste uudsete
ideede, toodete, seadmete või kunstiteoste loomine, mis meie elu
edendavad (Feldhusen, 1999)“ kirjutab Vikipeedia.
Tõepoolest, ega me ju
ei vajagi õigupoolest midagi muud, kui pelgalt võimet, mis
„mistahes inimetegevuse valdkonnas probleeme uut viisi lahendada“.
Seega pole ka ime, et kui räägitakse haridusest, siis jõutakse
varem või hiljem selleni, et rõhutatakse loovuse suurt tähtsust ja
vajadust seda imelist võluvärki rohkem õppimisasutuste seinte
vahele saada.
Senikaua kuni
detailidega end vaevama ei pea, on kõik hästi. Aga küsime siis
konkreetsemalt, et kuidas õigupoolest õppimine ja loovus
suhestuvad. Kasutan esmaseks vastamiseks suure humanistliku
psühholoogi Abraham Maslow sõnastust: „Kui mõttetegevusel on
üldse mingi tähendus, siis definitsiooni järgi on see loovus,
ainulaadsus, vaimukus ja leidlikkus. Mõtlemine on tehnika, läbi
mille inimene loob midagi uut, mis omakorda tähendab, et mõtlemine
peab olema murranguline selles mõttes, et satub aeg-ajalt vastuollu
sellega, mida on juba järeldatud. Kui see vastandub vaimsele status
quole, siis on see harjumuse või mälu või juba õpitu vastand
sel lihtsal põhjusel, et see peab definitsiooni järgi vastanduma
sellele, mida me oleme juba õppinud. Kui meie eelnevalt õpitu ja
meie harjumused töötavad hästi, saame reageerida automaatselt,
harjumuslikult, tuttavalt. See tähendab, me ei pea mõtlema. Sellest
vaatenurgast vaadatuna on mõtlemine õppimise vastand, mitte üks
õppimise tüüp.“(„Motivatsioon ja isiksus“ Mantra, 2007, lk
364-365)
Tõsi. Kui me
natukenegi järele mõtleme, siis peame möönma, et praktiliselt
kõik, mis me koolis õpime (ja mitte ainult koolis!), ootab meid
suuresti valmiskujul ees. Ei leiuta ju me ise õigekirjareegleid, ei
mõtle välja prantsuse keelt, ei Newtoni seadusi, ei matemaatika
teoreeme, ammugi ei mõtle me ise välja geograafiat või ajalugu.
Või kui vaatame enda ümber, siis kui palju näeme asju, mis oleks
meie enda leiutatud? Või mis leiutatud, oleks kasvõi enda tehtudki!
Ikka kipub ununema, et
inimene on suur leiutaja ainult liigilises mastaabis ja tema edukus
ei tulene kõigi isendite pöörasest loovusest ja leiutusvõimest,
vaid liigilises mõttes pretsedentitust õppimisvõimest. Ja pange
tähele, viimane on suuresti see, mida õigusega peetakse loovuse ja
originaalsuse vastandiks, tähendab, matkimisvõimekus, võimekus
teha järele, võimekus hakata käituma ja toimima sama moodi nagu
teine isend. Üks nutikas isend leiutab viisi, kuidas panna kaks
ratast raami vahele ja ühendada kettülekandega pedaalid, ning
kasulik konstruktsioon levib kulutulena mööda inimpopulatsiooni.
Pilt muutub veel selgemaks, kui toome siia juurde ühe levinuima ja
hõlmavaima kultuuri definitsiooni: kultuur on mittegeneetiline
pärilikkus. See tähendab, kultuur on miski, mis antakse ühelt
põlvkonnalt teisele. Inimene on kõige kultuurisõltelisem loom.
Ühelt poolt tähendab see seda, et ellujäämisvõimeliseks
saamiseks peab ta olema väga pikalt eelmise põlvkonnaga kontaktis,
neilt õppima, aga teisalt annab selline saamatus suure
kohastumusliku paindlikkuse, sest ta saab mingis mõttes omandada
kogemusi ilma ise neid kogemata. Kui miski on kord leiutatud, ei pea
seda iga põlvkond uuesti leiutama, tuletegemisoskusest
elektrigeneraatorini, rattast kirjani – õppimine päästab
korduvleiutamise kulukast vaevast.
Loovuse-kultuse
lähisugulane on ka teine anti-intellektuaalne moehaigus: kohustus
mõelda oma peaga. Sellega on samuti nagu loovusega, tähendab, seda
soovitust tuleks otsesõnalises tähenduses rakendada ainult viimases
hädas, siis, kui tõesti ühegi targemat pead kontaktiulatuses pole.
Ometi üha odavnev trükitehnoloogia ja internet teeb üha rohkem
päid kättesaadavaks. Raamat on tõhusaim ühendus teise teadvusega.
Valdur Mikita on õigusega rõhutanud, et üksik inimteadvus sõltub
teistest inimteadvustest. Inimese erakordne vaimne võimekus
liigilises mastaabis tulebki sellest, et (tänu sümbolilisele
kommunikatsioonile) on tal võimalus kasutada väga paljusid
teadvusi. Kes on inimkonna helgemad pead? Ikka need, kes on endasse
ahminud tohutus koguses „võõraid“ mõtteid. Soovitus mõleda
oma peaga pädeb ainult selle pisikese kröömikese jagu, mis ütleb,
et ära allu pimesi ühele teisele ajule. Rõhutan: ühele. Lolli ja
vähemlolli erinevus ei seisne niivõrd ühes või teises teadvuses,
kuivõrd vähestes või paljudes teadvustes. Mida vähem teisi
teadvusi üksikinimene kasutab, seda lollim ehk vaimselt
ahtapilgulisem see inimene on.
Kool on ikka olnud see
koht, kus püütakse uuele põlvkonnale inimkutsikatele avada
jõukohasel määral uusi teadvusi ning mõned teadvussisud (näiteks
Eukleidese ja Pythagorase omad) on kristalliseerunud tuhanded aastad
tagasi ja kantud põlvest põlve ühest teadvusest teise ilma, et
oleks olnud vahepeal vaja nende sisu uuesti leiutada või avastada.
William James on
formuleerinud sõnadesse takerdumise vältimiseks pragmatismi
printsiibi. See tähendab lihtsustatult seda, et kui erinevatest
sõnastusest ei tule mingit erinevust käitumispraktikatesse, siis
need sõnastused on samaväärsed, samatähenduslikud. Oletame, et
lapsel on mingi probleem, näiteks tahab ta lahendada matemaatika
ülesannet või ehitada küülikupuuri. Kui lapsevanem vastab talle
seepeale: „Kasuta oma loovust! Ära lase oma fantaasiat millestki
piirata!“, siis on see pragmatismi printsiibi järgi samaväärne
vastusega: „Ah, mõtle ise välja! Ma ei anna sulle abiks ühtegi
juhtnööri!“. Sest mõlemal juhul jäetakse laps oma murega üksi
ja omapäi. Soovitus läheneda loovalt ja nõuandmisest keeldumine on
ses mõttes samaväärsed.
Hannah Arendt sõnastab
sellist võltsvabaduse jätmist lapsele veel karmimalt. Ta ütleb, et
nii käitudes keeldub täiskasvanu vastutusest uue põlvkonna ees, et
nii käitudes annab täiskasvanu lapsele mõista, et ka tema,
täiskasvanu, tunneb end siin maailmas sama ebakindlalt ja saamatult,
et ka tema on siin võõras ja ei tunne seaduspärasid.
Kuidas siis määratleda harimatut lollpead? See on õnnetu hing, kes pole midagi õppinud, kes pole saanud ega saa kontakti teiste teadvustega, inimkonna varasemate ja kaasajas sündivate vaimusaavutustega. Loll püüab mõelda oma peaga ja olla loov, tark kasutab teiste teadvusi, võimalikult paljude teiste.
Kuidas siis määratleda harimatut lollpead? See on õnnetu hing, kes pole midagi õppinud, kes pole saanud ega saa kontakti teiste teadvustega, inimkonna varasemate ja kaasajas sündivate vaimusaavutustega. Loll püüab mõelda oma peaga ja olla loov, tark kasutab teiste teadvusi, võimalikult paljude teiste.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar