Ilmus ERRis 08.10.2019
Hälin ja raev – keskkonnaküsimuse psühholoogiast
Hälin ja raev – keskkonnaküsimuse psühholoogiast
Mihkel Kunnus
Erinevatel teadlastel on inimestele
väga palju väga halbu uudiseid. Kohe väga halbu. Majandusteadlased
– nimetagem neidki siin lahkelt teadlasteks – kraaksuvad suurt
majanduskriisi, Peeter Koppel on muigamisi loonud ennustatavale
tähise Suur Pahandus. Termodünaamika alusprintsiipe mõistvad
inimesed ütlevad, et odavate energiaallikatega kütame oma planeedi
niikuinii kuumaks ja et ainus leevendus on kõvast koomale tõmbamine,
ökoloogid raporteerivad pidevalt järjekordsete liikide
väljasuremisest ja elurikkuse kiirest kadumisest, meie metsasid
raiutakse laastavas ja röövellikus mahus. Takkaotsa
kliimaprobleemid. Häda on selles, et neil on kõigil õigus, kuigi
mõned rängad probleemid on ebamäärasemas tulevikus (näiteks
termodünaamilised piirid on pigem üsna kaugel, kliimaprobleemid on
Eestist vaadatuna ka pigem kaugel, majanduskriisi võib kujutleda
juba kuklasse hingamas ja see kujutlus on mõneti isetäituva
ennustuse omadustega, samas metsade röövraie ning elupaikade
kadumine toimub juba praegu reaalajas ning Rail Balticu nimelist
kuritööd Eesti looduse ja rahva vastu aetakse ka tuima
nürimeelsusega ikka edasi hoolimata väga paljude haritlaste
korduvatest märgukirjadest).
Mihaly Csikszentmihalyi
Siin tuleb asja vaadata ka psühholoogiliselt, mitte pelgalt intellektuaalselt, valgustuslike ideaalide vaimus, mis näeb peamiste takistustena õigete valikute teel harimatust ja intellektuaalset küündimatust. Intellektuaalses mõttes ei ole kuigi raske mõista, et taastumatutele ressurssidele ei saa põhimõtteliseltki kestlikku elukorraldust luua, pole raske ka mõista, et reostus, keskkonnamürgid, põllumaa väljakurnamine ja muu säärane võib olla lausa hukutav. Kas arusaam kasvuhoonegaaside mõjust pole kuigi keeruline. Ainuüksi see metafoor ise on nii täpne – ega me ju aiamaal kasvuhoonet ka otseselt küta, aga paari lihtsa võttega püüame rohkem päikesevalgust kinni ja igasuguse küttekehata klaashoone läheb kui võluväel lausa troopilisuseni lämbeks.
Siin tuleb asja vaadata ka psühholoogiliselt, mitte pelgalt intellektuaalselt, valgustuslike ideaalide vaimus, mis näeb peamiste takistustena õigete valikute teel harimatust ja intellektuaalset küündimatust. Intellektuaalses mõttes ei ole kuigi raske mõista, et taastumatutele ressurssidele ei saa põhimõtteliseltki kestlikku elukorraldust luua, pole raske ka mõista, et reostus, keskkonnamürgid, põllumaa väljakurnamine ja muu säärane võib olla lausa hukutav. Kas arusaam kasvuhoonegaaside mõjust pole kuigi keeruline. Ainuüksi see metafoor ise on nii täpne – ega me ju aiamaal kasvuhoonet ka otseselt küta, aga paari lihtsa võttega püüame rohkem päikesevalgust kinni ja igasuguse küttekehata klaashoone läheb kui võluväel lausa troopilisuseni lämbeks.
Inimene lihtsalt ei suuda väga halbu
uudiseid – eriti sellises koguses – kohe ja adekvaatselt vastu
võtta. Ja üldse – mis oleks adekvaatne reaktsioon näiteks
järjekordse liigi väljasuremisest kuulmise korral? Mis oleks
adekvaatne reaktsioon, kui sulle selgitatakse, et suur krahh on
vältimatu ja me peame praegu tegema väga suuri pingutusi ja väga
suuri ohverdusi, et jõuda pelgalt väga halbadesse ja kitsastesse
oludesse, mitte aga täiemõõdulisse katastroofi? Mis oleks
adekvaatne reaktsioon, kui antakse valida väga halbade ja väga-väga
halbade valikute vahel?
Mõned traagilised aspektid on
inimolemusse paratamatult sisse kirjutatud ning nendega on inimene
läbi aegade pidanud toime tulema ning kultuur on loonud vastavad
leevenduspraktikad. Isegi kui su elu on parim võimalik, tähendab,
elad rahuajal suhteliselt jõukas ühiskonnas ja oled hea tervisega
ja sind ei taba mingid erakorralised õnnetused, siis isegi sellel
juhul pead matma oma vanemad ja keskmiselt pooled oma sõpradest,
eks. Teisisõnu tragöödia ja lein on inimese pärisosa. Ja lein
selle sõna kõige laiemas mõttes peab tabama ka igaühte, kes selge
pilguga praegu keskkonnale vaatab.
Siin saab nüüd minna täpsemaks ja leida leinaprotsessi analüüsist päris kõnekaid analoogiaid.
Üks tuntumaid leinaprotsessi analüüse on n.n. Kübler-Rossi mudel, mis jaotab leina viieks faasiks, mis on tuntud akronüümina DABDA (Denial, Anger, Bargaing, Depression and Acceptance). Maakeeli siis eitamine, viha, tingimine, masendus ja leppimine. See pakub teatavaid analüütilisi analoogiaid küll. Laiendan nüüd selle leinapsühholoogia mudeli eestikeelse vikipeedia selgitusi praeguse olukorra näitlikustamiseks.
Kuidas reageeritakse kliimaküsimusele, keskkonnaprobleemidele laiemalt või minu pärast kasvõi IPCC viimasele raportile?
1.“Eitamine – tavaliselt esmane reaktsioon, mil kannataja kujutleb tegelikku olukorda ekslikult ja endale meelepärases reaalsuses.“
Selle faasi psühholoogiline analoogia iseloomustab poliitilisel maastikul kõige paremini EKREt ja selle sugulaskonda. Olukorda eitatakse, tegelikku olukorda kujutatakse ekslikult ja endale meelepärases reaalsuses.
Eitus leiab väga mitmesuguseid
abivahendeid alates sõnumitooja materdamisest ja teadlaste
korruptsioonis süüdistamisest kuni erinevate vandenõuteooriateni
välja (religioonipsühholoogiliselt on kõnekas, millist
oragisatoorset võimekust ja mõjuvõimu omistatakse näiteks
filantroop George Sorosele)
Siin tuleb veel juurde
grupipsühholoogiline aspekt. Kui mingi väide saab grupi-identiteedi
tunnuseks, siis selle tõeväärtus on teisejärguline. Kui inimese
identiteedi osa on „Meie oleme need, kes kliimasoojenemist ei usu“,
siis kliimasoojenemise faktiline reaalsus on täiesti
teisejärguline. Kliimasoojenemise eitamisega kinnitatakse oma
grupikuuluvust ning signaliseeritakse oma lojaalsust sellele grupile.
Klimaatiline reaalsus ei puutu üldse asjasse. „Meie ei usu
kliimasoojenemist“ on siin samas funktsioonis nagu „Meie lipp on
selliste ja selliste värvidega“.
Lisaks töötab siin teine psühholoogiline mehhanism, mida psühholoogiaklassik Robert B. Cialdini nimetab kohustumiseks ja järjekindluseks. See on inimese seesmine sund jääda kindlaks oma avalikult välja öeldud seisukohale. Inimsesel on seesmine sund olla identiteedisignaliseerimisel järjekindel. Sotsiaalmeedia võimendab seda efekti tohutult, kuna väljaütlemised salvestuvad ja muutuvad tagantjärele viidatavaks. Järjepidevus on kahtlemata oluline voorus ja sotsiaalse usalduse säilitamiseks üks keskseid – ei saa ju usaldada tegelast, kes oma seisukohti alatasa muudab! Aga siin tuleb näha ka seda, et see voorus peidab endas arenemisvõimetust, võimetust tunnistada oma kunagiste seiskohtade ekslikkust. Ja mida rohkem ja kauem on inimene mingit seisukohta avalikult kaitsnud, seda raskem on tal tunnistada selle ekslikust.
Lisaks töötab siin teine psühholoogiline mehhanism, mida psühholoogiaklassik Robert B. Cialdini nimetab kohustumiseks ja järjekindluseks. See on inimese seesmine sund jääda kindlaks oma avalikult välja öeldud seisukohale. Inimsesel on seesmine sund olla identiteedisignaliseerimisel järjekindel. Sotsiaalmeedia võimendab seda efekti tohutult, kuna väljaütlemised salvestuvad ja muutuvad tagantjärele viidatavaks. Järjepidevus on kahtlemata oluline voorus ja sotsiaalse usalduse säilitamiseks üks keskseid – ei saa ju usaldada tegelast, kes oma seisukohti alatasa muudab! Aga siin tuleb näha ka seda, et see voorus peidab endas arenemisvõimetust, võimetust tunnistada oma kunagiste seiskohtade ekslikkust. Ja mida rohkem ja kauem on inimene mingit seisukohta avalikult kaitsnud, seda raskem on tal tunnistada selle ekslikust.
2. „Viha – isik tajub, et eitamine
ei saa enam jätkuda ja tekib frustratsioon, mida väljendatakse oma
lähedaste suhtes. Levinud mõtted selles etapis on: "Miks mina?
See ei ole õiglane! "; " Kuidas see minuga juhtus? ";
"Kes on süüdi? ";" Miks Jumal laseb sellel
juhtuda?"“
Küllap selle faasi psühholoogilises analoogias on paljud noored, eriti need, kes on Greta Thunbergi ümber koondunud. See on viha. Viha selle vastu, et leiavad end kirstu sünnitatuna. Ja see viha on igati mõistetav, aga samuti pole seal midagi konstruktiivset peale tahte mobiliseerimise ja otsustajate utsitamise. Ometi on see miski, mille olulisust ei saa kuidagi alahinnata. Eriti siis, kui otsustajad ise tammuvad veel esimeses faasis. Need noored on mulle sümpaatsed, sest see on kõige arukam ja isegi täiskasvanulikum protestivorm, kuhu oma eakohane mässumeelsus suunata.
Küllap selle faasi psühholoogilises analoogias on paljud noored, eriti need, kes on Greta Thunbergi ümber koondunud. See on viha. Viha selle vastu, et leiavad end kirstu sünnitatuna. Ja see viha on igati mõistetav, aga samuti pole seal midagi konstruktiivset peale tahte mobiliseerimise ja otsustajate utsitamise. Ometi on see miski, mille olulisust ei saa kuidagi alahinnata. Eriti siis, kui otsustajad ise tammuvad veel esimeses faasis. Need noored on mulle sümpaatsed, sest see on kõige arukam ja isegi täiskasvanulikum protestivorm, kuhu oma eakohane mässumeelsus suunata.
3.“Tingimine – haigel on lootus, et
leina põhjust on võimalik vältida või vähendada ja eluiga mingil
viisil pikendada. Väiksema trauma korral püütakse välja kaubelda
kompromissi.“
Selle faasi psühholoogilises
analoogias tammub enamus tegevpoliitikuid ja n.n. tervemõistuslasi
(mainin igaks juhuks, et sõna „tervemõistuslane“ kasutas Uku
Masing sõimusõnana nende kirjeldamiseks, kes peavad oma laiskuse,
harjumuste ja olemismugavuste häirimatuse eest seismist terve
mõistuse väljenduseks). Nad nõustuvad, et põlevkivipõelatmine on
halb ja perspektiivitu, aga tingivad. Olgu, ahju enam ei aja, aga õli
võiks veel pparkümmend aastat toota! Kummi võiks ikka
maksimaalselt venitada. Metsa ei saa täielikult maha võtta küll,
aga raiemahte võiks veel veidi suurendada küll ja tööstust natuke
suuremaks paisutada. Nad saavad aru, et keskkonda ei saa lõputult
kahjustada, aga natuke rohkem veel siiski võib. Ökosüsteemide
kahjustamine on tõsti väga halb ja tuleks lõpetada, aga Rail
Balticu nimel võiks veel rea elujõulisi kooslusi ohverdada küll.
Taastumatutele loodusvaradele ei saa kestlikkus süsteemi rajada, aga
fosforiidi võiks veel enne välja urgitseda. Majandus ei saa vist
tõesti lõputult kasvada, aga meie eluajal ikka võiks. Või no
vähemalt meile antud nelja valitsusaasta jooksul, et meid tagasi
valitaks. Üldjoontes nad leiavad, et kui kuristikku hiilida, siis
alla ei kuku.
4. „Masendus – "Olen väga kurb, milleks vaevuda üldse midagi tegema?"; "Ma suren peagi, mis tähtsust on kõigel?"; "Igatsen oma armsate järele, milleks jätkata?" Neljandas staadiumis muutub isik kurvameelseks, sest tajub suremise paratamatust. Ta tõmbub endasse, on vaikne, keeldub külastajatest ja veedab palju aega mornina ning leinameeleolus.“
Selles faasi psühholoogilises analoogias on küllap need, kes on liiga lähedalt näinud poliitilisi katseid midagi ette võtta. Need, kes on tutvunud poliitiliste katsetega keskkonnaprobleeme lahendada, need, kes näevad, et suurete keskkonnaalaste kokkulepete ajalugu on ühtlasi suur luhtumiste ajalugu. Need, kes näevad, kuidas katsed midagi ette võtta on ikka ja jälle jooksnud vastu seina ja seda ikka esimeses faasis tammuvate inimeste vastuseisu ja suurtöösturite ja rahabosside aktiivse lobitöö ja vastutegevuse tõttu. Selles faasis võib näha elukogenud ökolooge, klimatolooge, keskkonnafüüsikud ja igasugu muid teadlasi, kes on juba aastate eest hääle kähedaks karjunud, aga näinud, et tulemust sel pole ja fakte eiratakse tuima järjekindlusega.
4. „Masendus – "Olen väga kurb, milleks vaevuda üldse midagi tegema?"; "Ma suren peagi, mis tähtsust on kõigel?"; "Igatsen oma armsate järele, milleks jätkata?" Neljandas staadiumis muutub isik kurvameelseks, sest tajub suremise paratamatust. Ta tõmbub endasse, on vaikne, keeldub külastajatest ja veedab palju aega mornina ning leinameeleolus.“
Selles faasi psühholoogilises analoogias on küllap need, kes on liiga lähedalt näinud poliitilisi katseid midagi ette võtta. Need, kes on tutvunud poliitiliste katsetega keskkonnaprobleeme lahendada, need, kes näevad, et suurete keskkonnaalaste kokkulepete ajalugu on ühtlasi suur luhtumiste ajalugu. Need, kes näevad, kuidas katsed midagi ette võtta on ikka ja jälle jooksnud vastu seina ja seda ikka esimeses faasis tammuvate inimeste vastuseisu ja suurtöösturite ja rahabosside aktiivse lobitöö ja vastutegevuse tõttu. Selles faasis võib näha elukogenud ökolooge, klimatolooge, keskkonnafüüsikud ja igasugu muid teadlasi, kes on juba aastate eest hääle kähedaks karjunud, aga näinud, et tulemust sel pole ja fakte eiratakse tuima järjekindlusega.
5. „Leppimine– "See on OK";
"Ma ei suuda võidelda ja võin pigem end ette valmistada."
Viimases etapis võtavad inimesed surma ja paratamatuse omaks.
Sellele etapile on iseloomulik rahulik retrospektiivne enesevaatlus
ja emotsionaalne stabiilsus.“
Siin on need, kes on säilitanud või
taastanud oma realismiga piiratud optimismi, need, kes ei anna alla
süngete prognooside kiuste, siin on need, kes räägivad kukkumise
pehmendamisest. Seltskond on siin kirju ja meeleoludki erinevad. On
süngemaid ja on (tehno)optimistlikumaid, on neid, kes panustavad
tehnoloogia veelgi suuremale arendamisele ja neid, kes leiavad, et
tuleks minna looduslähedasemaks tagasi. Ideed ja ettepanekud, mida
siin välja käiakse, võivad erineda radikaalselt. On neid, kes
usuvad radikaalsesse trasformatsiooni, ja on neid, kes tsiteerivad
stoilisel pilgul Lutherit - „Isegi kui tean, et homme on
maailmalõpp, istutan täna õunapuu“. Siin on Kaupo Vipp oma
„Lokaalravitsusega“ ja siin on Marek Strandbergi ja Katrin Idla
reipad visioonid. Mulle meeldivad nad mõlemad. Üldse, mulle
meeldivad kõik, kes siin on. Ja mida varem kogu avalikkus ja
otsustajaskond sellesse faasi jõuab, seda parem, sest siin käib
debatt, mis on konstruktiivne. Stsenaariumid, mis siin välja
käiakse, võivad suuna valikult erineda lausa diametraalselt. On
täiesti mõistatav arutluskäik, mis ütleb, et inimesed tuleks
pakkida kokku linnadesse, kus nad tegeleksid üksteisele teenste
pakkumisega ning loodus oleks jäetud maksimaalselt omapäi, toit
kasvatataks mitmekorruselistes robotite hooldatavates kasvuhoonetes
jne. Aga täiesti mõistetav on ka arutluskäik, mis näeb ette
ökoloogilises tasakaalus elavate väikekogukondade hajaasustuse jne.
Siin faasis on konstruktiivne ökoglobalism (ja õigusega, sest
atmosfäär on globaalne sõna otseses mõttes) ja konstruktiivne
ökolokalims (ja õigusega, sest kõik kooslused on sõna otseses
mõttes lokaalsed, paiksed).
Parafraseerides suurt evolutsioonibioloogi Theodosius Dobzhanskyt: mitte miski ühiskondlikes reformides ei oma enam mõtet ilma ökoloogilise perspektiivita. Eriti pensionireform.
Parafraseerides suurt evolutsioonibioloogi Theodosius Dobzhanskyt: mitte miski ühiskondlikes reformides ei oma enam mõtet ilma ökoloogilise perspektiivita. Eriti pensionireform.
Metsa tuleb raiuda, et saaks oma perele parimat pakkuda.
VastaKustuta