Ilmus
ajakirjas „Teater. Muusika. Kino“ X. 2019
Loomad ja liikuvad pildid: 400 aastat Descartes'i unenägu
Loomad ja liikuvad pildid: 400 aastat Descartes'i unenägu
Mihkel
Kunnus
1.
„Ärge
unustage, et organismid on algoritmid,“ rõhutab üks kaasaja
populaarsemaid autoreid Yuval Noah Harari oma rahvusvahelistes
bestsellerites. Harari on hariduselt ajaloolane ja oma väite
kinnitamiseks viitab ta teadusele. Sellise viitamise kallal võiks
kiuslikult närida, aga ülearu originaalne see suhtumine tõesti ei
ole. Loodusteadused on konsensuslikult – ja õigustatult! – kõige
paremate teadmiste allikaks (iseasi on see, kui suur on see valdkond,
milles sellise garantiiga teadmised võimalikud). Loodusteadused
kitsamas tähenduses modelleerivad maailma matemaatiliselt ja sellise
modelleerimise pretsedenditu edukus paneb ühelt poolt ka
humanitaarsemaid distsipliine seda matkima ja samas toidab hästi
uskumust, et maailm on ülesehituselt olemuslikult matemaatiline.
Seda suhtumist põlistab veel ka asjaolu, et tõenäoliselt on oma
valdkonnas edukamad ja seetõttu ka autoriteetsemad just need
teadlased, kes tõesti usuvad, et matemaatika on midagi enamat kui
lihtsalt üks puhtinimlik asi, see on enamat kui üks hästi üheselt
mõistetav kommunikatiivne süsteem, et tegeledes matemaatikaga ja
maailma matemaatiliselt modelleerides kombatakse kõiksuse struktuuri
ennast.
Koordinaateljestiku looja, Prantsuse filosoofi ja
matemaatiku René Descartes'i roll on sellise
maailmapildi kujunemisel olnud nii suur, et teda on nimatatud lausa
uusaja filosoofia isaks. Nagu ikka, maksab ajalooline täpsus ja
mõtteloo kujunemise keerukus siin lõivu teatavale
tseremoniaalsusele ja pidulikkusele, aga sümboliks sobib ta tõesti
suurepäraselt.
Sel
aastal möödub 400 aastat Decartes'i legendaarsest unenäost (ööl
vastu 11. oktoobrit 1619), mil 23 aastasele noorukile ilmus unes
kujutlus universumist kui hiiglaslikust mehhanismist, matemaatilisest
kellavärgist. See teadvushämaruse personaalfilm suunas ta elukäigu
rajale, mille järgi me teda tänapäeval mäletame. Toona kõiges
peituv animistlik komponent – hing – pagendati siis maailmast.
Elavat hinge pole mehhaanises kellas, pole ka mujal. Kõik loomadki
on mehhaanilised nagu kellad, aga keerukamad.
Tänapäeva
juhtivaid vaimufilosoofe Daniel Dennett kirjutab sellele alla ning
kinnitab oma suuremahulises monograafias „Darwini ohtlik idee“:
„Elu Maal on arenenud miljardite aastate jooksul üheainsas
hargnevas puus – Elupuus – toimunud erinevate algoritmiliste
protsesside tulemusena.[...] Selles seisnebki Darwini ohtlik idee:
algoritmi tasand on just see tasand, mis seletab kõige paremini ära
antiloobi kiiruse, kotka tiiva või orhidee kuju, liigirikkuse ja
kõik need imepärased nähtused.“i
Descartes
uuris ka „orgaanilise kelli“ tõelise teadlaseinnukusega, täiesti
vabana igasugusest antropomorfistlikest kujutelmadest, et loom on ka
nagu inimene, nagu mina. „Kui te lõikate maha elava koera südame
kitseneva otsa ning panete oma sõrme ühte õõnsusesse, siis
tunnete selgelt, et süda surub iga kokkutõmbe ajal sõrmele ning
lõdvenemise ajal surve lakkab“ii.
Ei ole vist vaja meelde tuletada, et koeri lõikus ta elusast peast
ja narkoosi asemel kasutas ta vana head kinnisidumist.
Elavalt
lahti lõigatava koera meeleheitlikke agooniakarjeid pidas ta
samaväärseks kriginaga, mida tekitab kell, kui hammasrataste vahele
satub liiv.
2.
Miks ma
räägin sellest selles ajakirjas „Teater. Muusika. Kino“? Sest
loodusfilmidele – ja loomakäsitlustele laiemalt – heidetakse
sageli ette antropomorfismi. Heidetakse ette, et loomi kujutletakse
liialt inimlikena, et loomadele omistatakse inimlikke tundeid ja
motivatsioone. See on sageli tõesti nii. Aga alustasin Descartes'i
räigustega, et juhtida tähelepanu vatandsuundumusele, sellele, et
see pole mitte vähem ekslik ja ohtlik, vaid pigem rohkemgi.
Descartes
ehmatab meid sellaga, et ta läks antropomorfismi eitamisega
kaugemale kui oleme harjunud, Descartes oli seal rangem ja
järjepidevam kui tavaks. Kuulu järgi oli tema laborisse tööle
saamise üheks nõudeks suutlikkus lüüa oma koera jalaga. See test
pidi näitama, et inimene on piisavalt vaba sentimentaalsest
antropomorfismist. Võib öelda, et keegi ei läinud ühe
spetsiifilise intellektuaalse askeesiga nn antropomorfismi
metoodilise eitamisega nii kaugele kui Descartes.
Hollandi
etoloog, paljude akadeemiliste tunnustustega pärjatud USA ja
Hollandi Teaduste Akadeemia liige Frans de Waal on selle hoiaku
tähiseks loonud termini antropoeitus [anthropodenial] ning ta kutsub
koos Ameerika bioloogi Gordon Burghartiga üles kriitilisele
antropomorfismile. (vt SIIA!)
Antropoeitus
„tähendab a priori inimlaadsete joonte eitamist meie juures.
Antropomorfism ja antropoeitus on vastupidises [st pöördvõrdelises
– M.K.] seoses: mida lähem on meile teine liik, seda enam on selle
liigi mõistmisel abiks antropomorfism ja seda ohtlikum antropoeitus.
Teisalt, mida kaugem on mingi liik meile on, seda suurem on risk, et
antropomorfism võib põhjustada küsitavaid sarnasusi, mis tekivad
peaaegu omatahtsi. Kui ütleme, et sipelgatel on „kuningannad“,
„sõdurid“ ja „orjad“, siis on see pelgalt antropomorfistlik
lühinägelikkus. Me ei tohiks anda sellele suuremat tähtsust kui
juhtudel, mil anname orkaanile mõne isiku nime, või kirume arvutit,
justkui sel oleks vaba tahe.“iii
On vale arvata, et imetaja ei tunne psüühilisi piinu,
kui ta näiteks vastsündinust lahutatakse. Muide, ravimitööstus
teab seda hästi, mistõttu saab psühhofarmakone edukalt teiste
liikide peal tesitida. Kassile saab tekitada kassiahastust sõna
otseses mõttes.
Ent on samuti on vale arvata, et karusloomad vaimustavad noorte inimeste kombel emantsipatsioonist ja vabadusaatest. Farmiloomad tunnevad tõelisi psühholoogilisi piinu, aga mitte näiteks alandust ja ebaõiglust, mis on pigem ülikollektiivse inimese küllaltki spetsiifilised kannatused. Samas mõnes puhtinimlikuks peetud tundes võib mõni teine liik inimest ületadagi. Näiteks nobelistist etoloog Konrad Lorenz on öelnud, et kõige truum loom on koer (mitte igast tõust koer, aga mõnest küll), tähendab, koera kiindumussuhe peremehesse võib olla kõige raskekujulisem ja parandamatum truudus üldse. Ses mõttes ei ole siin psühholoogilised antropomorfistlikud analoogiad üldse alusetud. Tuntuim näide on ehk üks Jaapani koer, akita tõugu Hachiko, kes pärast peremehe surma teda üheksa aastat raudteejaamas truult ootas (sellest on vändatud ka film – Hachi: A Dog's Tale (UK 2009) – aga kuna ei ole seda näinud, siis ei saa kommenteerida).
Ent on samuti on vale arvata, et karusloomad vaimustavad noorte inimeste kombel emantsipatsioonist ja vabadusaatest. Farmiloomad tunnevad tõelisi psühholoogilisi piinu, aga mitte näiteks alandust ja ebaõiglust, mis on pigem ülikollektiivse inimese küllaltki spetsiifilised kannatused. Samas mõnes puhtinimlikuks peetud tundes võib mõni teine liik inimest ületadagi. Näiteks nobelistist etoloog Konrad Lorenz on öelnud, et kõige truum loom on koer (mitte igast tõust koer, aga mõnest küll), tähendab, koera kiindumussuhe peremehesse võib olla kõige raskekujulisem ja parandamatum truudus üldse. Ses mõttes ei ole siin psühholoogilised antropomorfistlikud analoogiad üldse alusetud. Tuntuim näide on ehk üks Jaapani koer, akita tõugu Hachiko, kes pärast peremehe surma teda üheksa aastat raudteejaamas truult ootas (sellest on vändatud ka film – Hachi: A Dog's Tale (UK 2009) – aga kuna ei ole seda näinud, siis ei saa kommenteerida).
3.
Aeg-ajalt
on kasulik filosoofilised targutused kõrvale jätta ning vaadata
asja läbi pragmatistliku pilgu, tähendab, vaadelda oma käitumist
ja praktikaid, mitte mõtteid, arusaamu ja seisukohti. Vaadata mitte
seda, mida me arvame end uskuvat, vaid seda, milliseid uskumusi me
välja elame, käitume ja praktiseerime. Eriti oluline on see loomade
puhul, sest erinevalt inimesest ei leia nemad inimlikest jutustustest
õigustust ega lohutust.
Milan
Kundera on sellest oma tuntuimas raamatus kirjutanud nii hästi, et
see väärib pikemat tsiteerimist:
„Inimkonna tõeline moraalne eksam, see kõige põhilisem (mis on paigutatud nii sügavale, et meie nägemisvõime sinna ei ulatu) seisneb tema suhtumises nendesse, kes on antud tema meelevalla alla: loomadesse. Ja siin on inimest tabanud täielik krahh, nii põhjalik, et just sellest tulenevad kõik ülejäänud.
„Inimkonna tõeline moraalne eksam, see kõige põhilisem (mis on paigutatud nii sügavale, et meie nägemisvõime sinna ei ulatu) seisneb tema suhtumises nendesse, kes on antud tema meelevalla alla: loomadesse. Ja siin on inimest tabanud täielik krahh, nii põhjalik, et just sellest tulenevad kõik ülejäänud.
Üks
mullikas lähenes Terezale, jäi seisma ja vahtis teda kaua oma
pruunide silmadega. Tereza tundis teda. Kutsus teda Marketaks.
Meeleldi oleks ta nimed andnud oma kõikidele mullikatele, kuid ei
suutnud. Neid oli liiga palju. Kunagi ammu, kindlasti veel enne
neljakümnendaid aastaid, olid kõikidel lehmadel selles külas siin
nimed olnud. (Ja kuna nimi on hinge tähiseks, siis võin ma ütelda,
et Descartes’ist hoolimata oli neil hing.) Aga siis tehti küladest
suur kooperatiivne vabrik ja lehmad elasid ära kogu oma elu kahel
ruutmeetril lehmalaudas. Sellest ajast peale pole neil enam nimesid
ja neist on saanud „machinae animatae.“ Maailm on andnud õiguse
Descartes’ile.[...]
Nietzsche
väljub Torinos oma hotellist. Ta näeb enda ees hobust ja kutsarit,
kes peksab looma piitsaga. Nietzsche läheb hobuse juurde ja kutsari
silma all embab tema kaela ja nutab.
See oli
aastal 1889 ja Nietzsche oli siis juba inimestest eemaldunud. Teisti
öeldult: just tollal lõi välja tema vaimuhaigus. Kuid just
seepärast, mulle näib, et tema žestil on kaugeleulatuv mõte.
Nietzsche tuli hobuselt andeks paluma Descartes’i pärast. Tema
hullumeelsus (niisiis tema irdumine inimkonnast) algab hetkel, mil ta
nutab hobuse juures.“iv
Jah,
pragmatistlikult vaadatuna on pilt selge: maailm on andnud õiguse
Descartes'ile. Mitte et Descartes'il oli õigus, vaid me käitume
nagu Descartes'il oleks olnud õigus.
4.
Ilmekaks
näiteks sellest, kui sügavale on imbunud kartesiaanlik maailmapilt
õhtumaisesse mõtteruumi, on üks lõik loomaõigusluse kaasaegsese
klassikasse kuuluvast teosest, Austraalia filosoofi Peter Singeri
raamatust „Loomade vabastamine“ (Animal Liberation, 1975). Nimelt
peab ta vajalikult pikalt ja argumenteeritult tõestada, et ka teised
loomad peale inimese tunnevad valu (sic!)v.
Peter Singeri pedagoogiline kannatlikkus teeb talle au, aga suuremat
kasu sellest siiski pole, sest descarteslik-dennetliku
argumentatsiooni see ei kõiguta. Kõik, mis puudutab organismi
seesmisust, ei saa kuidagi mööda teadusmetodoloogiliselt talumatult
ebarangest pudelikaelast, mille lühisõnastus kõlab nagu teaduse
objektiivsust taotleva põhimeetodi kolmekordne eitus – „tundub
nagu mul/mina“, st seal on korraga nii ebarange tunnetusmeetod nagu
tundumine, ühemõtteline subjektiivsus ja siis analoogiaprintsiip.
„Kust sa tead, et koer tunneb ka valu?“ „Sest ta tundub nagu
mina“. Loodusteaduslikule meetodile nui neljaks truuks jäädes
elusorganismi ainult algoritmilise masinana modelleerida saabki, aga
enese, tähendab inimese poolde pöördudes hämmeldutakse teadvuse
kui filosoofilise Suurprobleemi ees. Teadvus kui
filosoofiline/teaduslik suurprobleem (või ka hirm, et arvutid
hakkavad mõtlema) saab ilmneda ainult sellele, kes algselt
materialislik-reduktsionistlike metoodiliste lähte-eeldustega kõik
kogemusliku ja seesmusliku maailmast välja roogib ja siis omaenese
teadvuse ees ehmunult seisma jääb, sest selle olemasolu eitamine ja
arhailise maailmapildi jäänukiks lugemine on liiga palju ka kõige
paadunumale materialistlile. See on lävepakk, mille otsa iga
järjekindel neokreatsionist peab koperdama. Neokreatsionism on Frans
de Waali loodud mõiste ja see "seisneb selles, et see tunnistab
evolutsiooni, ent ainult poolenisti. Selle keskne tõekspidamine on,
et põlvneme ahvidest küll keha, aga mitte mõistuse poolest.
Otsesõnu välja ütlemata eeldab see, et evolutsioon seiskus inimpea
juures. See idee on jäänud valdavaks paljudes sotsiaalteadustes,
filosoofias ja humanitaarteadustes"vi.
Kujundlikumalt
väljendudes on tegu siis epistemoloogilise ranguse buldoosriga, mis
lükkab kogu teadvuslikkuse inimesse kuhja ja nimetab selle siis
suureks probleemiks – et tohoh, kust see siis järsku siia ilmus?!
Ilmus tasapisi, aastamiljarditega vaikselt üha keerukamaks
evolutsioneerudes nagu kogu elugi.
5.
Peter
Singer lähtub utilitarismist – loomade puhul on see triviaalne,
inimeste puhul lihtsalt vale. Inimeste suhe kannatusega on nii
kompleksne ja vastuoluline, et võib aforismitseda, et inimesele pole
suuremat psüühilist kannatust kui võimetus leida oma elu
tähenduslikustamiseks väärilisi kannatusi. Kui aga jääda rangelt
ratsionalistlikuks ning liita „eukleidilise mõtlemisega“
utilitarstlik kannatuste minimeerimise printsiip fenomenoloogilise
tõsiasjaga, et elu on kannatusrikas (et mitte öelda budistlikku
ühemõttelisusega, et elu on kannatus), siis saab lihtsa
deduktsiooni teel päris õõvastava imperatiivi: eetika kõrgeim
siht on elu(suse) vähendamine. Näiteks suur mõistuslane Bertrand
Russell olla oma nooruspäevil murdnud humanistliku kaastunde
sirgjoonelisel mõjul pead, kuidas võimalikult tõhusalt võimalikult
palju inimesi tappa, sest need kannatavad elusolemise käes nii
kohutavalt. Kui see veel spetsiesismi-kontseptsiooniga üle käia,
siis saab antropotseeni saatev liikide kuues suur väljasuremislaine
rasvase plussmärgi – enne isekat enese liigi eutaneerimist
hoolitseb Homo sapiens ka vähemsuutlike kaaskannatajate eest!
6.
Loodusfilmidest
rääkides peaks kindlasti mainima ka representatiivsuseprobleemi.
Klassikalised loodusfilmid on reeglina sama representatiivsed kui,
ütleme, inimfilmid marslasele.
Ses
mõttes on inimfilmid ja loomafilmid samavõrd esinduslikud. Tähendab
üldse mitte. Sellel on laias laastus kaks allikat. Esiteks
filmitakse erilisi inimesi ja erilisi loomi, teiseks valitakse nende
argielust väga erilised ja eredad seigad. Tavaline elu on nii
loomadel kui inimesel ... tavaline. Igav ja madala esteetilise
väärtusega. David Attenborough ja BBC kajastatu pole vähimalgi
määral representatiivne. Ja üha kiiremini ähvardab kätte jõudvat
aeg, mil neil on ainult puhtmuseaalne väärtust ja nad on meenutused
kadunud maailmast.
Inimkond
on praeguseks hävitanud 83% metsikutest imetajatest ja poole
taimedest, et teha ruumi oma vajadustele: praeguseks on biomassi
poolest 96% maailma imetajatest kariloomad ja ainult 4% metsikudvii.
Sestap, kes tahab tõelisi dokumentaale, neid, mis kajastavad
reaalsete loomade reaalset elu, peaks pigem vaatama loomaõiguslaste
klippe, mis on salaja tehtud loomafarmidesse sisse murdes. Need
esindavad 96% loomade elust. Matsalu loodusfilmide festivalil näeb
aga murdosast murdosa põnevamaid ja dramaatilisemaid eluhetki.
Descartesi
unenägu kestab ja see on enam-vähem kõigile liikidele peale
inimese õudusunenägu.
iDaniel
Dennett „Darwini ohtlik idee“ Varrak 2011. lk 63-73
iiTsiteeritud
Rupert Sheldrake „Dogmadeta teadus“ Eesti Transpersonaalne
Assotsiatsioon 2014. lk 45
iiiFrans
de Waal „Kas oleme küllalt nutikad mõistmaks, kui nutikad on
loomad?“ Tänapäev 2018. lk 35
ivMilan
Kundera „Olemise talumatu kergus“ Monokkel 1992. lk 175-176
vPeter
Singer „Kõik loomad on võrdsed“ kogumikus „Keskkonnaeetika
võtmetekste.“ Koostanud ja toimetanud Aire Vaher, Riste Keskpaik,
Külli Keerus. TÜ Kirjastus 2008, lk 74
visamas,
lk 146
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar