Ilmus mõnevõrra toimetatult nädalalehes „Sirp“06.12.2019
Populismi mõiste
kitsendus on hea, aga tüpoloogia oleks parem
Mihkel Kunnus
Jan-Werner Müller Mis on populism?
Tõlkinud Triinu Pakk. TLÜ kirjastus 2018. 176 lk
See on väga rõõmustav, et Jan-Werner
Mülleri „Mis on populism?“ ilmus nii operatiivselt eesti keeles.
Selle raamatu puhul on operatiivsus oluline, sest aktuaalsus on
esimene märksõna, mis selle teosega meenub. Nii heas kui halvas.
Kusjuures see halb on pigem tühine. See seisneb selles, et Mülleri
„Mis on populism?“ pole niivõrd klassikapotentsiaaliga
monograafia kuivõrd väike ajakohane essee, mis eelkõige oma
suhtelise pikkuse tõttu eraldi kaasi väärib. Vabalt võiks see
ilmuda ka jooksvalt „Akadeemias“, „Vikerkaares“ või
„Loomingus“ kui mahu tõttu üksinda suuremat suuremat osa
numbrist ei täidaks. „Vikerkaare“ parempoolsuse erinumbris
(2016, nr 10-11) ilmuski sellelt autorilt kattuva sisuga artikkel,
mis peamise kokku võtabi.
Kusjuures see saaks olla ka oma praeguse lühiduse juures (kõigest 176 taskuformaadis lehekülge) vabalt lühem, sest Müller kordab selles end üsna palju ja peamist teesi sõnastatakse korduvalt. Ses mõttes on Müller kannatlik pedagoog. Teose ajakirjanduslikkust rõhutab samuti see, et näitedki on eelkõige vahetust kaasajast. Mülleri „Mis on populism?“ on kirjutatud lihtsas keeles, lühike, heas mõttes ennast kordav ja väga aktuaalne – rohkem võimalikult laiale lugejaskonnale vastu tulla vist ei saagi.
Kusjuures see saaks olla ka oma praeguse lühiduse juures (kõigest 176 taskuformaadis lehekülge) vabalt lühem, sest Müller kordab selles end üsna palju ja peamist teesi sõnastatakse korduvalt. Ses mõttes on Müller kannatlik pedagoog. Teose ajakirjanduslikkust rõhutab samuti see, et näitedki on eelkõige vahetust kaasajast. Mülleri „Mis on populism?“ on kirjutatud lihtsas keeles, lühike, heas mõttes ennast kordav ja väga aktuaalne – rohkem võimalikult laiale lugejaskonnale vastu tulla vist ei saagi.
Mis on populism?
Müller kritiseerib põgusalt teisi
levinud arusaamasid populismist ja annab pakub siis välja enda oma.
Ta teeb seda eelkõige avaliku debati kommunikatsiooniselguse nimel
ja püüab samas silmas pidada praegu aktuaalsete tendentside
konkreetset ühisosa. Ta ütleb, et populismi vajalik aga ebapiisav
tunnus on kriitilisus eliitide suhtes ning võtmeliseks kitsenduseks
on pluralismivastandus ja ainuesindamisele pretendeerimine. kusjuures
viimane ei ole empiiriline, vaid moraalne. See ongi raamatu põhitees.
Populistid on need, kes kritiseerivad eliite ja ütlevad, et nemad on
tõelise/õige rahva ainuesindajad.
Selline ilming on praegu laialt levimas
küll ning nii ka Eestis. Ses mõttes on Mülleri käsitlus
asjakohane ning üks raamatu suurimaid väärtusi ongi minu arust
just see, et tegu on tõlkeraamatuga ja autor ei räägi Eestist.
Seda huvitavam on näha, kui suured kattuvused on kohelikel
ilmingutel nendega, mida kirjeldab Müller. Ometi on Mülleri
määratletud populismil rida sõsarilminguid, mis populismi peamist
voolu toetavad, aga ise vastutusest pääsevad, kui Mülleri
määratlusele rangelt truuks jääda.
See oleks ehk ka suurim etteheide Müllerile. Kust võtab ta pretensiooni populismi mõiste selliseks monopoliseerimiseks? Pole ju Populismi näol tegu loomuliku liigiga (natural kind).Sest kõik need teised populismimääratluses ja käsitlused, mida on ometi hulgi, tabavad ju samuti midagi olulist. Pealegi on tegu üsna laialt levinud tavakeele sõnaga, mille tähendusväli lai, kontekstitundlik ja hägune, aga ometi kommunikatiivselt pruugitav.
See oleks ehk ka suurim etteheide Müllerile. Kust võtab ta pretensiooni populismi mõiste selliseks monopoliseerimiseks? Pole ju Populismi näol tegu loomuliku liigiga (natural kind).Sest kõik need teised populismimääratluses ja käsitlused, mida on ometi hulgi, tabavad ju samuti midagi olulist. Pealegi on tegu üsna laialt levinud tavakeele sõnaga, mille tähendusväli lai, kontekstitundlik ja hägune, aga ometi kommunikatiivselt pruugitav.
Eesti keele
seletav sõnaraamat annab päris kena määratluse: „rahvapärasust,
(odavat) populaarsust taotlev poliitika, võimule pürgimisel
rakendatav demagoogia sugemetega poliitiline tegevus“.
Ka Vikipeedia artikkel algab igati adekvaatse täheldusega: „Mõiste täpsema defineerimise osas teadlastel üksmeelt pole“.
Ses mõttes või mutatis mutandis ka Mülleri populismikäsitlust ennast populistlikuks pidada, konkreetsemalt siis tema pluralismivastasuse tõttu. „Niisiis on populismi tuumväide pluralismivastasuse moraliseeritud vorm. Need poliitilised tegelased, kes sellele väitele truudust ei vannu, lihtsalt ei ole populistid“. (lk 53) Minu arust oleks kohasem siiski populismi mõiste pluralism säilitada (õigupoolest on ka see ettepanek pelgalt saatuse armastamine, sest vaevalt Mülleril on väge ja võimu oma nägemus ainuvalitsevana kehtestada). Sestap oleks parim lahendus ja intellektuaalitöö mingit laadi tüpoloogia välja pakkumine populismi mõistele. Näiteks ütleb Leif Kalev eessõnas, et „populismi [võib] mõista ka positiivsemas võtmes, demokratiseeriva ja vabastava nähtusena. Ilma populismita võib demokraatiast saada kiiresti valikutevaene oligarhia, kus vaadatakse vaid, et siseringi käsi hästi käiks. Mõõdukal määral populismi võib pakkuda värskust ega lase võimukandjail liiga mugavaks minna.“ (lk 7). Ja kas polnud see just see, mis oli Reformierakonna pika võimulpüsimisega juhtunud? Ei tulnud ju Aitab Valelikust Poliitkast ja Sirbi-skandaal ning haritlaste suuteipimine sugugi tühja koha pealt.
Ka Vikipeedia artikkel algab igati adekvaatse täheldusega: „Mõiste täpsema defineerimise osas teadlastel üksmeelt pole“.
Ses mõttes või mutatis mutandis ka Mülleri populismikäsitlust ennast populistlikuks pidada, konkreetsemalt siis tema pluralismivastasuse tõttu. „Niisiis on populismi tuumväide pluralismivastasuse moraliseeritud vorm. Need poliitilised tegelased, kes sellele väitele truudust ei vannu, lihtsalt ei ole populistid“. (lk 53) Minu arust oleks kohasem siiski populismi mõiste pluralism säilitada (õigupoolest on ka see ettepanek pelgalt saatuse armastamine, sest vaevalt Mülleril on väge ja võimu oma nägemus ainuvalitsevana kehtestada). Sestap oleks parim lahendus ja intellektuaalitöö mingit laadi tüpoloogia välja pakkumine populismi mõistele. Näiteks ütleb Leif Kalev eessõnas, et „populismi [võib] mõista ka positiivsemas võtmes, demokratiseeriva ja vabastava nähtusena. Ilma populismita võib demokraatiast saada kiiresti valikutevaene oligarhia, kus vaadatakse vaid, et siseringi käsi hästi käiks. Mõõdukal määral populismi võib pakkuda värskust ega lase võimukandjail liiga mugavaks minna.“ (lk 7). Ja kas polnud see just see, mis oli Reformierakonna pika võimulpüsimisega juhtunud? Ei tulnud ju Aitab Valelikust Poliitkast ja Sirbi-skandaal ning haritlaste suuteipimine sugugi tühja koha pealt.
Säilitada pluralism
Leif Kalev kirjutab: „Müller pakub
meile pidepunktid demokraatia seisukohalt ohtliku populismi
säljaselgitamiseks ja analüüsiks. Oht demokraatiale väljendub
eeskätt pluralismivastasuses, teiste jõudude mitteaktsepteerimises
ja püüdluses ainuvõimule. See on kvalitatiivselt teistsugune kui
eliidi kritiseerimine või maagiliste lahenduste pakkumine, mida
populistid samuti teevad.“(lk 6) Ühelt poolt kõik õige, aga
samas eristusjõud vähene, sest teisi jõude ehk konkurente ei
armasta suurt keegi ning ainuvõimust ei ütleks kah keegi ära.
Maagiliste lahenduste pakkumist võib nimetada kvalitatiivselt
erinevaks, võib, aga ometi ei raputa see menetlus sellelt
populismisilti. See võimaldaks teha näiteks esimese tüpoloogilise
eristuse: a) maagiliste lahenduste populism. Siin võiks olla kõik
kirvemeetodi lahendused nagu „Piirid kinni ja asi ants!“, „Kui
on must, näita ust!“ ja igasugused vastuolulised komplektid, mis
lubavad korraga rohkem toetusi ja kõrgemaid pensione ning
maksulangetusi. Sellega oleks lähisuguluses näiteks, ütleme, b)
unistuspopulism. Populism, mis müüb täitmatuid unistusi, olgu siis
kiirelt viie kõige rikkama hulka või lokaalne demograafiline plahvatus
hommepäev. Sellist arusaama nimetab Tõnis Saarts populismi mõiste
üheks enamlevinud kasutamiseks „vales võtmes“: „Pupulism kui
rahva seas populaarsete, kuid lühinägelike ja vastutustundetute
lahenduste või poliitikate pakkumine. Kuigi see võib olla populismi
väljenduseks, pole see kaugeltki selle mõiste tuum.“ii
Ma pole kindel, kas siin saab nii üheselt eristada tuuma ja
väljendust ja kas sellist essentsiaalset tuuma üldse olemaski on.
Teise tüüpilise populismimõiste eksikasutusena toob Saarts välja
populismi võrdsustamise paremäärmuslusega.
Mõeldes SAPTKile turgatab pähe kujund
moraalipopulism, aga populismi ja moraali suhe on komplitseeritum ja
vajab pisutki süvenenumat pilku.
Populism ja moralismi läbipõimitus
Seda, et moraalil ja populismil on
sügavam seos, rõhutab ka Müller. „Populistid väidavad, et nemad
ja ainult nemad esindavad rahvast. Mõelgem näiteks Türgi
presidendilt Recep Tayyip Erdoğanile, kes oma arvukaid kodumaiseid
kriitikuid trotsides kuulutas: „Meie oleme rahvas. Kes teie olete?“
Muidugi ta teadis, et ka tema vastased on türklased.
Ainuesindamisele pretendeerimine ei ole empiiriline: see on selgelt
moraalne hoiak. Ametisse kandideerides kujutavad populistid
oma poliitilisi võistlejaid ebamoraalse, korrumpeerunud eliidi osana;
valitsedes keelduvad nad tunnistamast mingitki opositsiooni
legitiimsena. Populistlik loogika annab mõista, et keegi, kes
populistlikke parteisid ei toeta, ei pruugi õieti päriselt rahva
hulka kuuluda – rahva, keda kujutatakse alati õigel teel oleva ja
moraalselt puhtana.[Mülleri rõhutus – M.K.]“(lk 29)
„Populism, pakun ma, on üks
eripärane moralistlik kujutelm poliitkast, niisugune
poliitikamaailma tajumise viis, mis seab moraalselt puhta ja täiesti
ühtse – ent, nagu ma viimaks väidan, fiktsionaalse – rahva
vastamisi eliitidega, keda peetakse korrumpeerunuks või mingil muul
viisil alamaks.[Mülleri rõhutus – M.K.]“ (lk 52)
Ei jõua piisavalt ära rõhutada, et
eliitide ülesandeks on mitte anda korruptsioonisüüdistusele alust.
Kui Saarts määratleb populismi, kui „maailmavaade[t], mille järgi
on ühiskonnas kaks vastandlikku gruppi: korrumpeerunud eliit ja
rahvas“iii,
siis ajalugu ja kaasaeg kubiseb näidetest, kus see ju nii ongi.
Seda ei tohi unustada. Aga populismi ja moraali seos on tõesti
oluline. Eriti seetõttu, et kui püüda kujutada populismi ühe
peamise psühholoogilise jõustaja vastandsuundumust, siis võiks
olla selleks just nimelt moralism. Moralism kui hoiak, mis esitab
rahvale moraalse nõudmise olla parem, töökam, kasinam, vooruslikum
jne. Näiteks moralistlik reaktsioon alkoholiaktsiisi tõusule olnuks
„Jooge vähem!“ või meietavalt „Joome vähem!“, seevastu
populistlik hoiak apelleerib ikka sellele, et mingi kuri jõud
(korrumpeerunud eliit) on rahvale jälle kuidagi liiga teinud.
Karskusliikumine on moralistlik, „Maksud sõidavad Lätti!“
populistlik. Praegu on kõige positiivsemas mõttes moralistlik
liikumine igasugune veeganlus, loomaõiguslus jms, sest moralismi
sisuks on ikka üleskutse enese vabatahtlikule piiramisele
moraalsetel kaalutlustel.
Näiteks SAPTKi keskendumist homoküsimusele nimetaksin just seepärast moraalipopulismiks, et vaid väga väiksele osale inimestest on homoseksuaalsusest hoidumine moraalne enesepiiramine, valdavale enamikule on see mitte mingit pingutust nõudvaks vaikesätteks, ning vaikesätte kujutamine moraalse saavutusena on populismiga vähemalt psühholoogilises lähisuguluses, eriti kui see vaikesäte on lausa ajalooline saatus (rass, sugu, ajalookannatused jne). Kui SAPTK nõuaks sama kindlameelselt abielulahutuse keeldu ja jutlustaks sama raevukalt abielueelse seksi amoraalsust, siis ei oleks nende mõju ligilähedaseltki sellineiv. SAPTKi homotrummi tagumine on tõelise, heas mõttes moraalse nõudlikkuse (näiteks säästlike ja keskkonnasõbralike eluviiside nõudmise) psühholoogiline vastand – see paitab ja kiidab inimesi selle eest, mis nad juba on (ja otsib teeb mugavalt kontrasti välja joonistamiseks ühest vähemusest patuoina), nad apelleerivad hoiakule „Teile on liiga tehtud! Te väärite paremat elu!“, mitte aga „Võtke end ometi kokku! Te pole praegust heaolu ära teeninud!“, moralism ütleb, et sina oled patune ja süüdi, populism ütleb, et tema on patune ja süüdi. Ja taas: ei maksa unustada, et mõnikord see ka nii on.
Näiteks SAPTKi keskendumist homoküsimusele nimetaksin just seepärast moraalipopulismiks, et vaid väga väiksele osale inimestest on homoseksuaalsusest hoidumine moraalne enesepiiramine, valdavale enamikule on see mitte mingit pingutust nõudvaks vaikesätteks, ning vaikesätte kujutamine moraalse saavutusena on populismiga vähemalt psühholoogilises lähisuguluses, eriti kui see vaikesäte on lausa ajalooline saatus (rass, sugu, ajalookannatused jne). Kui SAPTK nõuaks sama kindlameelselt abielulahutuse keeldu ja jutlustaks sama raevukalt abielueelse seksi amoraalsust, siis ei oleks nende mõju ligilähedaseltki sellineiv. SAPTKi homotrummi tagumine on tõelise, heas mõttes moraalse nõudlikkuse (näiteks säästlike ja keskkonnasõbralike eluviiside nõudmise) psühholoogiline vastand – see paitab ja kiidab inimesi selle eest, mis nad juba on (ja otsib teeb mugavalt kontrasti välja joonistamiseks ühest vähemusest patuoina), nad apelleerivad hoiakule „Teile on liiga tehtud! Te väärite paremat elu!“, mitte aga „Võtke end ometi kokku! Te pole praegust heaolu ära teeninud!“, moralism ütleb, et sina oled patune ja süüdi, populism ütleb, et tema on patune ja süüdi. Ja taas: ei maksa unustada, et mõnikord see ka nii on.
Moraliseerimise puhul on aga sedasi, et
kui see ei adresseeri seda ainsat moraalsete valikute agenti –
üksikisikut, siis muutub moralism väga hõlpsalt ühe järjekordse
mütoloogia konstrueerimise vahendiks, selliseks, kus
religioonipsühholoogilise substantsi saab mingi abstraktne tont,
olgu selleks kapitalism või globalism, neoliberalism või fašism
(sellega ma ei ütle muud, kui et nende nähtusetega võitlemiseks
pole moralism sobiv vahend). Samas inimene, zoon politikon
kasutabki orienteerumiseks mütoloogilist kaarti. Nii, et ka siin
jääb kõik samaks hoolimata intellektuaalsest moraliseerimisest.
P.S. Ühe märkusena võib veel lisada,
et olgugi Mülleri rõhuasetused väga aktuaalsed abstraheerib ta
populismimõiste küllalt sõltumatuks ajaloolisest konkreetsusest
laiemas ja sügavamas mõttes, tähendab, ta jätab kõrvale
ökoloogilise olukorra ajaloolisest unikaalsusest.
iSee
on netis vabalt kättesaadav:
https://www.vikerkaar.ee/archives/20250
iiTõnis
Saarts „Liberaalse demokraatia sõnastik“, Vikerkaar
2019, nr 10-11, lk 64
iiisamas
ivKasutaks
võimalust juhtimaks tähelepanu asisele ja pragmaatilisele
perekonnakaitsele, ühele artiklile, mis teeb konstruktiivsuses pika
puuga ära kogu SAPTKi aastate pikkusele deklaratiivsetele
ponnistustele: Erkki Laaneoks „Lapsele ühest vanemast ei piisa“
Postimees 30. X 2019
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar