Kaugel aegade hämaruses, ammu enne Sõda ja Pandeemiat, – aastal
2010, kui telefonidel olid nupud ja sotsiaalmeediaks Orkut – toimus
Tartus õnnekonverents.
Pidasin seal ettekande teemal
„Fülogeneesi pained ja ontogeneesi üllatused ehk sellest, kas õnn
seisneb oma loomusele alistumises või selle ületamises”.
Vastust ma loomulikult ei saanud anda ja probleemi üle mõlgutan tänini, see on väga viljakas probleem (teoloogid tunnevad seda probleemi küsimusena Jumala immanentsuse ja transtsendentsuse vahekorrast).
Ühelt poolt on selge, et liigilt oleme pärinud hunniku evolutsioonilisi mõnutundeid, teiselt poolt on selge, et neid ei saa alati usaldada (soolase-, rasvase- ja magusaarmastus on lihtsaimaks tüüpnäiteks). Indiviidi seisukohalt on targem mõned evolutsioonilised ajed alla suruda, see on selge. Aga millised? Ja kas mõnele kiusatusele pole psühholoogiliselt ökonoomsem järele anda? Ja kas võita on üldse võimalik?
*
Suurimad õndsustunded tulevad, ütleme, liigi- ja isendihuvide kooskõlastumisest, aga evolutsioonilt oleme pärinud ka tohutu hunniku konstruktsioonilisi hädasid (seljavaludest depresioonikalduvuse ja ärevushäireteni, Randolph M. Nesse „Hea põhjus tunda end halvasti. Pilk evolutsioonilise psühhiaatria eesliinile” on sel kohal tungiv lugemissoovitus).
Saab muidugi
nihverdada, kanaliseerida.
Näiteks evolutsioon on soosinud
neid, kellele meeldis nunnutada nunnusid olendeid (cuteness,
Kindchenschema). Lastel, kelle vanemad nautisid nende eest
hoolitsemist, oli kõvasti suurem ellujäämisšanss, eks.
Aga
nunnureaktsioon on robustne, semiootiliselt vahendatud, seega saab
nunnutusmõnu ka teiste nunnude olendite peal rahuldada. Näiteks
kasside. Kassid näuguvad ainult inimestega suheldes ja näugumise
helikõrgus on koevolutsioonilselt liginenud beebide häälele.
Vahel
võib nihverdamine ummuksisse viia nt väga paljud mehed muutuvad
sooelu mõttes disfunktsionaalseks kuna põhiajed, mis neid naistele
lähenema on ajanud, on virtuaalselt ära sussutatud (võitluslikud
videomängud ja netiporno). Muide, erinevalt feministlikest
stereotüüpidest incelid ei ole vägivaldsed radikaalid, täiesti
lõviosa neist ei paista üldse silma, vaid passib tubasena arvuti
taga.
*
Andrew Tate’i
fenomeni analüüsides kirjutasin:
"Ema-arhetüübi domineerimine
avalikus ja istitutsionaalses sfääris tähendab [emaliku]
ootusstruktuuri välja ekstrapoleerumist selle loomulikust
toimevallast (st emadusäärist sõna otseses mõttes), selle
bürokratiseerumist, seadustesse ja institutsioonidesse
kristalliseerumist. Kultuuripatoloogiad tulevad aga järgmistest
kohtadest: isa rolli paigutub riik (riik peab tagama turvalisuse ja
toiduvaru!). See on veel väike viga (millele majandusseadused seavad
oma piiri), laste rolli satuvad igasugused vähemused (neid
koheldakse nagu lapsi, iga nende tuju on püha, neid peab kõigiti
kaitsma ja poputama ja samuti ei laiene neile samad moraalsed
ootused, mis täisealistele)."
Sveta Grigorjeva viimane
artikkel „Miks peaks iga hetero minema Pride’ile?” on heaks
näiteks, kuidas vähemused muutuvad töötu vanemliku
afektistruktuuri sihtmärgiks st lapsendatakse
psühholoogiliselt.
Selle taustaks on
(süva)psühholoogiline tõsiasi, et „sa oled maksimaalselt nii
õnnelik kui su kõige õnnetuim laps”(Jordan
Peterson).
Abstrakstsem tasand: „Rohkem kui isiklikku õnne
vajab inimene teadmist, et kellelgi see kusagil on”
(Dostojevski)
Veel abstraktsem tasand: „Ühelegi tõelisele
kristlasele pole mingit paradiisi kui veel ükski hing patus põleb!”
(Uku Masing vrdl bodhisattva).
Konkreetsem ja
päevakajalisem tasand, mida artikuleerib Grigorjeva (ja seda kui
tõeline poeet st keegi, kelle läbi kõneleb üks ajastu ja
põlvkonna tunne), sõnastuks umbes nõnda: "Meie, heterod,
täiskasvanud ei vaja isiklikku õnne, meie õnn on see, kui meie
lapsed ehk vähemused saavad olla õnnelikud."
See tuleb
hästi välja kui lugeda kõrvale üht teist Grigorjeva artiklit,
seda, mis kirjeldab, miks täiskasvanutele ehk heterotele pole
sellist laadi naiivne Armastus lubatud. Heterote maailm on ja peab olema üha puritaanlikum.
"Vastutuse peab
võtma ei keegi muu kui võimupositsioonil olev inimene" ehk
täiskasvanu. Raske vaielda.
Keegi ei seisa oma
laste heaolu eest kompromissitumalt kui hea lapsevanem, lihtsalt
mõnel juhul on lapsed sõna otseses mõttes lapsed. Ja sealt tuleb
oi kui palju konflikte! Näiteks kui erinevat tüüpi laste kaitsjad sattuvad vastamisi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar