Kuhi
kujunditest kasvanud monolooge
Jüri Kolk, Roheline
suits, Post factum, 2017, kujundanud Kalle Müller, 171 lk
Mihkel Kunnus
Heidan aeg-ajalt pilgu
raamatupoodide ja kirjastuste netilehekülgedele, et omada mingit
ülevaadet ilmuvast kirjandusest. Vaevalt, et see on kuigi
originaalne käitumine. Nii: Jüri Kolk „Roheline suits“. Ütlen
kohe ära, et kartes rikkuda avastamisrõõmu ei taha loo südmustiku
ja sisu kohta öelda rohkemat, kui et selleks on üks kummaline
pantvangistamine Vatikanis ja sellega otseselt või kaudsemalt seotud
isikute reaktsioonid, mõtted ja käitumised. Sündmustikku ise on
pigem vähe ja keskendutud on rohkem tegelaste sisemaailmas
toimuvale.Kirjastuse kaastekst algab nõnda: „Eesti kaasaegse
kirjanduse ühe mitmekülgsema ja põnevama autori Jüri Kolgi
mosaiikromaani „Roheline suitsˮ võib võtta kui psühholoogilist
põnevikku, teravmeelset jäädvustust ebakindlast tänapäevast või
groteskset rännakut suures maailmas seiklevate väikeste eestlaste
jälgedes.“
Nii seda kirjastuse
antud tuvustust kui raamatut on võimatu hinnata arvestamata žanrit,
kuhu see umbkaudugi kuulub (iga tekst on mitmekordselt kodeeritud,
ütleks semiootik). Žanrid on aga ähmaste piiridega ja tihti ongi
mitte ainult paratamatuks vaid ka viljakamaks lugemiseks mõningane
žanriline möödalugemine (mis võib mõnel piirjuhtumil lausa
kohtusüsteemiga kokkupuutesse viia). Näiteks kui kirjastuse
kaasteksti lugeda kui objektiivsust taotleva kriitiku iseloomustust,
siis oleks see üsna eksitav.
Põnevus põnevuseks,
aga kas Jüri Kolk on mitmekülgne autor? No ei. Pigem vastupidi.
Jüri Kolgil on üsna selge ja isikupärane käekiri, loojapaatos ja
tekste hingestav elutunne. „Minu mulje järgi pole Jüri Kolgi laad
ja n-ö tehnikate repertuaar aja jooksul eriti muutunud, küll aga
selgema kuju võtnud,“ kirjutab Aare Pilv Kolgi senise loomingu
üldiseloomustuseksi.
Rauno Alliksaar alustab luulekogu „Igapidi üks õnn ja rõõm“
(2016) arvustust järgmiselt: „Jüri Kolgi uut luuleraamatut
süvenemata sirvides on esimene emotsioon „ta tegi seda jälle“.
Pealtnäha on tegemist üpriski klassikalise Kolgiga“ ja lõpetab
lausega: „Kolk on edukalt jätkanud oma seniste kogude vaimus“ii.
Siiani ongi Kolk
avaldanud tekste oma andelaadile sobivaimates formaatides –
(proosalises) luules ja proosa lühivormides. Kas „Roheline suits“
on psühholoogiline põnevik? Ei. Teravmeelne jäädvustus
ebakindlast tänapäevast? No seal on paar pikemat esseistlikku
lõiku, mis ehk vastaksid sellele määratlusele. Groteskne rännak?
No ei.
On see mosaiikromaan?
Kujutan ette kirjastaja kimbatust ja jagan tema tõrget nimetamast
„Rohelist suitsu“ romaaniks. Eesliide „mosaiik-“ näib siin
veel päris heatahtliku kompromissina. Kui Märten Rattasepp lõpetab
oma asjatundliku ja põhjaliku analüüsi Jüri Kolgi loomingust
(konkreetsemalt lühitekstide kogumikule „Suur võidujooks“)
lausega „Ja lõpuks – ootan huviga, mis küll saab, kui Jüri
Kolk kirjutab kunagi romaani“iii,
siis „Rohelise suitsuga“ ma seda ootust täidetuks ei loeks.
Kordan siin igaks
juhuks üle, et selline kategoriseerimine pole mingi kuri arhaism ja
Prokrustese säng Loojate kallal jõhkrutsemiseks, neile kriitiku
positsioonilt koha kätte näitamiseks vms., vaid toimiva
kommunikatsiooni eeldus ja juba ammu on suuremaks probleemiks (omale
sobiva) jalgratta üles leidmine, mitte selle olemasolu või
taasleiutamine kuskil. Ei ole kerge töö raamatukoguhoidjatel või
kauba riiuleisse tõstjatel raamatupoodides, ei kellelgi, kellelt
palutakse soovitada näiteks mõnda head kaasaegset kodumaist
romaani.
Mõistagi on romaani
defineerimine ja formaalne piiritlemine komplitseeritud ja tänamatu,
aga mõne tarviliku tunnuse tuvastamisega on siiski veidi lihtsam.
Esiteks maht. Romaan ei saa olla väga väike. Romaan on pikem
terviklik proosateos. Kui pikkusega on „Rohelisel suitsul“
enam-vähem hästi (171 lk) , siis terviklikkusega enam mitte. Maht
on saavutatud rohkem kuhjamise, kui orgaanilise kasvamise läbi. Kui
organismis on osad üksteist vastastikku defineerivad ja neil puudub
põhiolemus ilma seoseta teiste osadega (süda on süda ainult
organismis, see tähendab, seoses teiste orgenitega ehk organismi
tervikuga, välja lõigatud süda on pelgalt lihatükk, koemass),
siis kuhjas puudub osade vahel vastastikku defineerivad seosed ja osa
põhiolemus ei sõltu sellest, kas ja millises kuhjas ta on.
„Rohelise suitsu“
alamosad ongi väga lõdvalt seotud ja üsna iseseisvad. Need on
suuresti erinevate tegelaste sisekõned ja just sisemonoloogid,
tähendab, need pole omavahel dialoogis ja läbi põimitud, nad on
üksteisest üsna sõltumatud ja iseseisvad, tähendab, nad
moodustavad rohkem kuhja kui organismi. Näiteks kui peaminister Kadi
Kivivilla asemel oleks mõni teistsuguse maailmapildiga peaminister,
siis mingeid muutusi mujal see kaasa ei tooks. Isegi kui kõik ta
väärtushinnangud diametraalselt vastandlikega asendada, siis ei
juhtuks ülejäänute maailmapildis ega käitumises midagi. Üks
suletud purk riiulil oleks vahetatud teise vastu ja kõik. „Roheline
suits“ koosnebki suuresti kuhjast sisemonoloogidest, millele annab
raami üks väline sündmus, aga ka selle kokkusiduv jõud on väike,
kuna tegelased elavad ikka väga autonoomselt ja suletult oma peas
ning suur taustasündmus ei moodusta kuigivõrd ühist teadvuste
kohtumise välja. Liialdamisi võiks öelda, et need lood on üheks
raamatuks on sõna otseses mõttes kokku köidetud. Ja jällegi: see
pole tingimata hinnang, vaid pigem määratluspüüd.
Teiseks. Romaani
vaimsus, see formaalselt määratlematu asi, mille artikuleerimisele
Milan Kundera nii palju oma sõnaosavust on kulutanud, „Cervantese
pärand“, see traditsioon, mis laseb Hannah Arendtil nimetada
romaani kõige uusaegsemaks kunstivormiks, ja millest lähtub see
iseenesestmõistetavus, millega Tzvetan Todorov
teeb järgmise märkuse: „[Vjatšeslav] Ivanov hindas õigesti
[Marina] Tsvetajeva annet ja intelligentsust, kuid eksis, pidades
teda suuteliseks romaani kirjutama. Romaan eeldab paljude teadvuste
tundmist, kuid Tsvetajeva, kes suutis oma vaatlustes ja analüüsides
minna äärmiselt kaugele, tundis ainult ühte teadvust: enda oma“iv.
„Rohelises suitsus“
on erinevaid teadvusi justkui omajagu, aga see jääb siiski mõneti
väliseks. Kõigi karakterite sisekõne on antud edasi jutustavalt,
vestluslikus ja just isikupäraselt jürikolgilikus maneeris.
Jutustavus seisneb omamoodi kirjalikus suulisuses. See tekst sobiks
suurepäraselt kuuldemänguks, elavaks esitluseks, sest erinevate
tegelaste sisekõned on emotsionaalsed (enamasti on emotsiooniks
mingit laadi rahulolematus maailma või inimeste mingi aspekti
nõmedusega) ja suulise kõne markeritega, täis hüüatusi ja
emotsiooniväljendusi, nohhe, mhhe, pffe ja muud sellist. „Eestlased
olla tuim rahvas. Peldikusse sõitke selle jutuga ja puhastage oma
vaim,“ kostub Mirjami peas (lk 126) „Kui platsi ühes servas oli
igivana hoone, mis oli – vähemalt ametliku teooria kohaselt –
mõeldud vaimu puhastamiseks ja selgitamiseks, siis teise serva jäi
plastmassist putkade rida, kus keha pidi taas kergemaks saama. Pff.
Kuidagi ähvardav oli see kontrast, kuidagi vastik,“ kostub Petri
peas(lk 78). „Kui keegi sai surma keskmisest ägedamal viisil, oli
see automaatselt uudis. Kõige suurem uudis oli terrorism. Tapke
inimesi keset linna ja avalikult, tapke mitu tükki korraga, ja olete
saavutanud midagi mainimisväärset. No ei ole ju! Inimeste tapmine
on nõme,“ kostub Kadi peas(lk 112).
Kõik tegelased
„Rohelises suitsus“ on mingis mõttes Jüri Kolgi jutustused. See
äratuntav Jüri Kolgi jutustusmaneer võtab juhtohjad ikka enda
kätte ja tulemuseks on vaimukas eksalteeritud pragamine,
emotsionaalsed hüüatused ja seda kõik õige sarnaselt, õige
jürikolgilikult. Anname veel ühe võimaliku tagakaanemääratluse:
„Roheline suits“ - meie ühe isikupärasema kirjaniku teravmeelne
raamjutustus.
Jüri Kolk on
loojatüübilt luuletaja, poeet. Kasutan seda sõna siin
kunderalikult, eristava kõrvutusena romaanikunstnikust. Kui Milan
Kundera on öelnud, et romaanikunsti ainus moraal on tunnetus,
tähendab, selle eetos mõneti sarnane teadusele (Dostojevski
noogutaks siin ägedalt), siis
„Luule on
territoorium, kus iga väide saab tõeks. Luuletaja ütles eile: elu
on tühine nagu nutt, täna ütleb ta: elu on lõbus nagu naer, ja
mõlemal korral on tal õigus. Ta ütleb täna: kõik lõpeb ja kaob
vaikusesse, homme ütleb ta: miski ei lõpe ja kõik kaikub igavesti,
ja mõlemad väited on tõesed. Luuletaja ei pea midagi tõestama;
ainus tõestus on tema tunnete intensiivsus“v.
Näiteks tundub, et
Jüri Kolk tabab järgmise lausega „Rohelise suitsus“ ka enda
loomisviisi: „Mõneski peas, eestlastest näiteks Mirjami omas,
tekkis mõte, et pantvangis ei olda sedapuhku mitte inimeste, vaid
pigem jumala käes, see mõte kõlas nii poeetiliselt, et sellest oli
raske loobuda“(lk80). Jääb mulje, et „Roheline suits“ on
tervikuna sündinud ühest ideest, mis kõlab nii poeetiliselt, et
sellest on raske loobuda, ja samuti paljud selle ehitusklotsid
suuremal või vähemal määral.
Näiteks „Aleks
tundis, praegu väga selgelt, et see hale punt kehastab maailma
kurjust ja mannetust. Kui suurus seisab gigantide turjal, siis kurjus
kerkib maast veidi kõrgemale magedike massi tuimal toel, seisab
väikeste inimeste peal ja sel ei ole muljetavaldavat
vertikaalmõõdet. Kurjus on horisontaalne nähtus“(lk 14-15).
Kena kujund, kena
aforism, aga hoopis teisest materjalist, kui „Ilu päästab
maailma“ või „Kui Jumalat ei ole, siis on kõik lubatud“.
„Kurjus on horisontaalne nähtus“ on sattumuslik poeetiline
kujund, mitte mingi romaanikunstilise tunnetusskeemi koondsõnastus.
„Rohelises suitsus“ ei muutuks midagi, kui Aleks oleks arutlenud
umbes nõnda, et kogu maailma kurjus ja mannetus on võimuiha, tung
ronida kellelegi kukile ja et lõppkokkuvõttes kurjus on vertikaalne
nähtus.
Ent tasub meelde
tuletada, et „Rohelist suitsu“ romaani-liistule tõmmata tähendab
olulises mõttes ikka mööda arvustamist. Jüri Kolki kui loojat ei
iseloomusta romaanikirjaniku läbinägelikkus, vaid vaimukas
sõnakasutus ja kujundiloome, mida hingestab üsna sümpaatne
eetiline põhihoiak, melanhoolne humanism, leebus ja traagilisus. Ta
vahendab eelkõige elutunnet, mitte tarkust.
Lõpetuseks võib
öelda, et „Rohelise suitsu“ kohta kehtib üsna täpselt see,
mida Jüri Kolgi loomingu kohta on öelnud kaks põhjalikumat ja
analüütilisemat arvustust, nimelt eeltsiteeritud Märten Rattasepa
ja Aare Pilve oma. Kummaltki üks tsitaat:
„Endast suuremaga
rindapistmine on veel üks motiiv, olgu see siis allegoorilise
kõnekujundina või otsesõnu – lõpptulemus pole aga üldiselt
üleliia helge. Klassikalise Vana-Kreeka kirjanduse tragöödiažanr
(millele Kolk kord vihjab, teisal otseselt ümber kirjutab, nii
käesolevas jutukogus kui ka mitmetes varasemates luuleteostes)
seisnes ennekõike indiviidist suurema ja võimsama saatuse
kiuslikkusel, inimlikult ebatäiuslike kangelaste sattumuslikult
õnnetutel eksivalikutel, millel kippusid olema teenimatult kurvad
tagajärjed.“
„Asjad, mida Jüri
Kolk tegelikult öelda tahab, on ju väga lihtsad: kas sul on hing?
kas su elul on mõte? kas sa suudad inimeseks jääda? Puhas
klassika, igihaljad küsimused, ei mingeid idiosünkraasiaid. Just
see pateetikavaba vaimukas pretensioonitus ja samas võrdselt
positsioonilt esitatud küsimuste fundamentaalsus on see, miks minu
meelest tasub Kolki lugeda.“vi
„Roheline suits“ on
Jüri Kolgi esimene pikem proosateos, Jüri Kolgi tema tuntud
headuses.
i Aare
Pilv „Pretensioonitu puudutus“, Looming, nr 11, 2016
ii Rauno
Alliksaar „Igapidi üks Jüri ja Kolk“ Sirp. 02.IX.2016
iii Märten
Rattasepp „Tänapäevatragöödia“ ERR 13.07.2015
http://kultuur.err.ee/307208/arvustus-tanapaevatragoodia
iv
Tzvetan Todorov “Elu Tules. Marina Tsvetajeva pihtimused”
Sinisukk, 2007, lk 55
v
Milan Kundera, Elu on mujal Tänapäev, 2009, lk 254
vi Enam-vähem
sajaprotsendilise täpsusega sobib „Rohelise suitsu“ kohta ka
kirjandusblogis „Loterii“ kogumiku „Suur võidujooks“ kohta
kirjutatust järgmine lõik: “Tundub,
et autorile on eelkõige oluline jutustamine ise, loo algus ning
seejärel proosajoru ja lugejaga vestlemine. Puänt kui selline pole
vist primaarne, paistab, et kogu energia lähebki
jutustamistegevusele. Jah, loo lõpud võivad olla igati
dramaatilised, aga need pole sellised, mis paneks lugeja üllatunult
juukseid katkuma. Pigem on see banaalsusse sumbumine? Või kes teab.
Ma ei ütle, et see on negatiivne või puudus – selline lihtsalt
on Kolki tekstimaailm. Kui siit midagi paistab puuduvat... siis ehk
teravate dialoogide olematus. See tekstimaailm on pigem
jutuvestmine, autor esitab oma nägemust, siin ei hakka tegelased
oma elu elama, omavahel suhtlema, see on pigem formaalsus nö suures
narratiivis.“
https://loterii.blogspot.fi/2015/06/juri-kolk-suur-voidujooks-2015.html
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar