Ilmus pisut kärbitult ajalehes „Sirp“ 06.10.2017
Häda polariseerumise pärast. Kogemusi ja õpetussõnu vanemalt vennalt.
„Sallijaskond
versus väärtuskonservatiivid. Arvamusi lahe põhjakaldalt“.
Koostajad Timo Vihavainen, Markku Hamilo ja Joonas Konstig. Tõlkija
Ene Kaaber, K&K Kirjastus, 2017, 278 lk
„Seda
raamatut ajendas kirjutama arusaam, et ühiskondliku arutelu
polariseerumine väärtuskonservatiivide ja väärtusliberaalide
vaheliseks kaevikusõjaks ei ole Soomele kasulik“ (lk 19).
Raamatupoes Rahva Raamat
Mitmekülgne publitsist ja
kultuurikorraldaja Kulle Raig on operatiivselt eesti keelde
vahendanud 2015 aasta märtsis Soomes ilmunud tähelepanuväärse ja
meidki aktuaalselt kõnetava esseekogumiku „Mitä mielta Suomessa
saa olla. Suvaitsevaisto vs. Arvokonservatiivit“. Olgu ta kiidetud!
See raamat on
tähelepanuväärne väga mitmes mõttes. Esiteks, see on keskendunud
väärtuskonfliktile, mis meiegi ühiskonnas praegu väga tuline.
Teiseks, see käsitlus on oma konkreetsuse tõttu pilkuavardavalt
nihkes – Soome ühiskond on parasjagu sarnane, et analoogiad
töötaks, ja parasjagu erinev, et analoogiad oleks veidi kummastavad
ja kriitilisele läbimõtlemisele kutsuvad. Samuti on Soome jõudnud
mitmes aspektis euroopaliku tsivilisatsiooni sisemises arenguloogikas
kaugemale kui meie ja seega on nende kogemusel teatav prognoosiv
väärtus. Kolmandaks, see raamat tundub olevat – kuna Soomet
liialt ei tunne, ei julge kindlamalt väita – mingis mõttes
representatiivne läbilõige sealsest väärtuskonservatiivsemast
seltskonnast, sest siin kirjutavad inimesed on ikka üsna erinevad,
tähendab, nad pole treenitud üheülbaliseks ühtse mõisteväljaga,
ega ammugi mitte ühtse akadeemilise haridusega, mistõttu on teos
kohati tavatult isiklik, tähendab, alati pole ronitud
objektiivsustaotlusega metatasemele, vaid on ka vahetult „valatud
oma hinge välja“.
TLÜ professor Rein Ruutsoo kirjutab: „Aja märkidele omaselt on see esseede kogumik välja kasvanud netikogukondade aruteludest. Sel viisil eostatud raamatud püüdlevad avarama mõistetavuse poole. Sellest johtuvalt põrkame ka lausa provokatiivse reljeefsusega sõnastatud seisukohtadele. Samas teeb poleemilisus, autorite esseistlik keelekasutus ja kohatine kategoorilisus raamatu mitmeti haavatavaks.“i Mitmeti haavatav on väga peenetundeline ja delikaatne väljendus selle raamatu puuduste kohta. Näiteks kaanelakkadel olevates autoritutvustustes on öeldud muu hulgas: „Teose „Kes on kes“ järgi on Vihavainen parteitu tagurlane“. Eks see ole pandud sinna taotlusega näidata, kuidas „peavool“ teda vaenab, aga tema tekstidega tutvunult kirjutaks sellele pigem alla. Timo Vihavainen tundub käesoleva kogumiku põhjal tõesti üks kibestunud ja pahur tagurlane, kes kirjutab analüütiliselt küündimatuid noorus-on-hukas-tüüpi lühiesseesid. Samas sisaldab kogumik asjalikke raporteid hetkeolukorrast Soomes, parimas mõttes rahvavalgustuslikke refereeringuid (nt Joonas Konstig Jonathan Haidti moraali põhialustest) ja üsna mitmesuguseid ühiskonnakriitilisi ja kultuuripsühholoogilisi analüüse. Eriti just psühholoogilise aspekti jõulisemat sissetoomist pean selles debatis oluliseks, sest kõik, mis puudutab tulevikukujutelmi ja hirme, mis seostuvad teiste rasside ja usunditega, immigratsiooniga, ebaõiglusega ja muu säärasega on suuresti psühholoogilised fenomenid, millel on õige lõdvad kokkupuuted reaalsusega, statistika ja faktidega, ent ometi määravad paljus inimeste ühiskondliku ja poliitilise käitumise.
TLÜ professor Rein Ruutsoo kirjutab: „Aja märkidele omaselt on see esseede kogumik välja kasvanud netikogukondade aruteludest. Sel viisil eostatud raamatud püüdlevad avarama mõistetavuse poole. Sellest johtuvalt põrkame ka lausa provokatiivse reljeefsusega sõnastatud seisukohtadele. Samas teeb poleemilisus, autorite esseistlik keelekasutus ja kohatine kategoorilisus raamatu mitmeti haavatavaks.“i Mitmeti haavatav on väga peenetundeline ja delikaatne väljendus selle raamatu puuduste kohta. Näiteks kaanelakkadel olevates autoritutvustustes on öeldud muu hulgas: „Teose „Kes on kes“ järgi on Vihavainen parteitu tagurlane“. Eks see ole pandud sinna taotlusega näidata, kuidas „peavool“ teda vaenab, aga tema tekstidega tutvunult kirjutaks sellele pigem alla. Timo Vihavainen tundub käesoleva kogumiku põhjal tõesti üks kibestunud ja pahur tagurlane, kes kirjutab analüütiliselt küündimatuid noorus-on-hukas-tüüpi lühiesseesid. Samas sisaldab kogumik asjalikke raporteid hetkeolukorrast Soomes, parimas mõttes rahvavalgustuslikke refereeringuid (nt Joonas Konstig Jonathan Haidti moraali põhialustest) ja üsna mitmesuguseid ühiskonnakriitilisi ja kultuuripsühholoogilisi analüüse. Eriti just psühholoogilise aspekti jõulisemat sissetoomist pean selles debatis oluliseks, sest kõik, mis puudutab tulevikukujutelmi ja hirme, mis seostuvad teiste rasside ja usunditega, immigratsiooniga, ebaõiglusega ja muu säärasega on suuresti psühholoogilised fenomenid, millel on õige lõdvad kokkupuuted reaalsusega, statistika ja faktidega, ent ometi määravad paljus inimeste ühiskondliku ja poliitilise käitumise.
Eelneva saab
väheinformatiivselt kokku võtta tõdemusse, et kogumik on väga
ebaühtlase tasemega, miska poleks kiuslikumal arvustajal kuigi raske
teha tsitaatitega põhistatud hävitavat arvustust. Näiteks Timo
Vihavaineni neljaleheküljelise tühimoralismi „Eidelikkuse
võidukäik“ ainus väärtus on antropoloogilise toormena,
dokumendina, et ka nii mõtlevaid inimesi on olemas. Kuigi ta
defineerib eidelikkuse lausa poliitiliselt korrektselt, tähendab,
soo- ja vanusneutraalselt – „Eidelikkus ei ole seotud vanusega
ega isegi mitte sooga, see on vaimne seisund, kus saavad kokku
vaimustuse ja ilutaju puudumine ning karjamentaliteet“ (lk 169) –
laskub ta sellise sõnavalikuga nende radikaalfeministide tasemele,
kes teostavad oma kujutelma sotsiaalsest õiglusest muu hulgas
sõnaloomega, mis seob inimlikud puudused seksistliku
essentsialismiga, täpsemalt siis misoandriaga (toksiline
maskuliinsus, mansplaining, male gaze, manspreading
jms.).
See
kogumik ei ole midagi sellist, millele saaks viidata kui
autoriteetsele allikale (kuigi sellest endast võib leida hulganisti
viiteid igati autoriteetsetele allikatele), küll aga nõustun
täielikult Rein Ruutsoo iseloomustusega, et sellel „ladusalt kirja
pandud esseekogumikul on potentsiaali väga tähendusrikaste
mõttevahetuste algatamiseks meilgi. Esiteks pole teos dotseeriv
traktaat, vaid elava mõttevahetuse „sünnimärkidest“ pungil.“
Konservatiivi sõnastik
Suureks boonuseks on
„Konservatiivi sõnastik“ raamatu lõpus. Seal antud märksõnad
on defineeritud tähendusfinitistlikult, teisisõnu, sõnade
tähenduse on määratud nende kasutamise kaudu, miska määratlustena
ongi toodud nende sõnade tähendus (väärtuskonservatiividele)
üldrahvalikus debatis. Nii algab sõna „fašism“ definitsioon
lausega: „Fašism - paremäärmuslusele viitav sõna, mille
algupärane sisu on laiendatud tähendama peaaegu kõike“(lk 253).
Sõnastiku väärtus tuleb suuresti sellest, et seal on küllaga
märksõnu, mida eesti keeles ja kultuuris pole. Osalt seetõttu, et
mõned neist on täiesti Soome-spetsiifilised, ent sõnastik
tervikuna annab hea heuristilise kaardistiku. Näiteks on seal
märksõna „Kõva pauk“, mis tähendab Põlissoomlaste erakonna
„maavärinat meenutavat võitu 2011. aasta Eduskunta valimistel“
(lk 261) ja „mittedramatiseerimine“, mis pärineb Tarja Haloneni
2009. aasta uusaastakõnest, kus ta soovitas soomlust mitte
dramatiseerida ja mittedramatiseerimisest sai väljend, mis tähendab
Soome rahvusriigi ja -kultuuri halvustamist. Taolisi
kultuurispetsiifilisi märksõnu, millele meil on rohkem või vähem
kauged analoogiad olemas, on selles sõnastikus üksjagu (nt
„maailmanuhtleja“, „orjalaevatõrv“, „võlusein“,
„bussijänes“ jms).
Kuna sõnastik on
koostatud väärtuskonservatiivide positsioonilt, siis peegeldab see
ühtlasi nende hirme ja neuroose. Näiteks märksõna
„Väärtusliberaalne ülimina“ on järgmise selgitusega:
„1980. aastatel võttis
Erkki Lampn kasutusele termini feministlik ülimina. See on
feministlikuks peetav sisehääl, mis kontrollib mehe mõtteid,
tundeid ja tegevust ning normib kõike seda. Suhetes naistega
põlistab feministlik ülimina mehe alaväärsus- ja süütunnet.
Argikeeles võib seda kutsuda sisenäägutajaks.
Mõiste värske laiendus
on väärtusliberaalne ülimina, mis paneb häbenema
väärtuskonservatiivseid mõtteid ja tundeid ning
väärtuskonservatiivset tegevust. Aeg-ajalt mõjutab
väärtusliberaalne ülimina uuskonservatiivi psüühikat. Ta ei
söanda enam toetada sõjaveterane, kuna väärtusliberaalne ülimina
tembeldab sellise teo esimeseks sammuks fašismi teel“(lk 277).
Eks see ole koht, kus
täieliselt kehtib ütlus, et see on tundjale tragöödia ja
mõtlejale komöödia. Ei saa salata, et naersin isegi mitmel korral
seda kogumikku ja sõnastikku lugedes. Aga näiteks ka kujutluspilt
Eero Epneri sõbrast, kes EKRE „kümne käsu“ peale nutma
hakkabii,
on sama skeemi järgi kas hingelõikavalt liigutav või grotesksuseni
koomiline.
Polariseerumise sügavust,
mis ühtlasi tähendab mõlemasuunalist radikaliseerumispotentsiaali,
näitabki see, et kumbki poolus tunneb ennast reaalselt ohustatuna,
tunneb siiralt, et vastaspool on millimeetri kaugusel riiklikult
represseerivast ülemvõimust. Üks pool kardab, et tuuakse sisse
tohutud kogused immigrante ja kohe-kohe hakkab riik peredelt lapsi
ära võtma ja homodele jagama, ja teine pool kardab sama reaalselt,
et kohe-kohe rakendub riiklik tsensuur kunstile ja ajakirjandusele,
keelatakse abort, suletakse piirid jne. Mõistuslikult võib ju
tunduda ebaloogiline, et muna on korraga mõlemas lauaservas ja
ähvardab korraga mõlemale poole maha kukkuda, aga psühholoogilise
kliima mõttes on see igati seaduspärane. Juri Lotman on rõhutanud,
et kiire tehnoloogia, mäluvahendite, kommunikatsiooniviiside ja
ühiskonnaeluvormide muutumine desorienteerib rahvahulki, sest
harjumuslik ja tavaline lakkab olemast efektiivne ning see sünnitab
massilisi stressi- ja hirmusituatsioone ning reanimeerib väga
arhailisi teadvusmudeleid. Üha suuremat mõju saavutav
sotsiaalmeedia, mis väga palju muudab kommunikatsiooni ja mälu, on
siin veel ekstratõhus barbariseerija, sest oma reaalajalisuse tõttu
soodustab see nii öelda „kiiret mõtlemist“ (Daniel Kahneman)
ehk kognitiivset protseduuri, millel pole logos'e ja ratio'ga
eriti mingit pistmist.
i
Rein Ruutsoo „Soome sõltumatu haritlaskonna manifest“,
„Postimees“ 8. IX 2017
ii Eero
Epner „Kurjuse normaliseerumine“, „Postimees“ 8. IX 2017
Kus on meie
punarohelised?
Selles kogumikus toodu on
õpetlik just oma reljeefsuses. Tendentsid, mida selles käsitletakse,
on Soomes üksjagu rohkem välja arenenud. Meil on kõik mahedam,
pisem ja lahjem. Meie äärmused on väiksema mõjuga ja rohkem
tsentris ning käremeelsemad neistki on pelgalt kehvalt juurduv
importkraam, olgu siis Odini või sotsiaalse õigluse sõdalased. See
muidugi ei tähenda, et psühholoogilised reaktsioonid oleks
lahjemad, ei, ka eestlane tahab oma kodu pagulashordide eest kaitsta,
võidelda religioossete fanaatikute ja vahkvihas sallimatutega – ka
meie oleme eurooplased!
Pean
ütlema, et üldiselt see lahjendatus mulle väga meeldib, Eesti on
oma suhtelises tuimuses märksa õdusam. Meil on olnud ainult üks
euroopalik mäsu ja seegi kümnekonna aasta eest ja tekitas trauma,
mis siiani vaikselt veritseb. Ka see on tore, sest mu arust pole
midagi debiilsemat kui protesti märgiks oma kodu segi peksta. Aga
ühe nähtuse puudumisest on mul siiralt kahju. Nimelt kogumikus
mainitakse sageli selliseid tegelasi nagu punarohelised. Olen ise
korduvalt väljendanud mõtet, et tulevik peaks olema punaroheline.
Roheliselt mõtleb iga ühiskondlik mõtleja, kel reaalsustaju olemas
ja punane toon peaks tulema arusaamisest, et rohelisus peab kindlasti
hõlmama tarbimise vähendamist, see on aga tsirkulaarselt seotud
majanduslanguse ja-ehk vaesusega ning kõige vähem tigestav ja
rahvamasse radikaliseeriv vaesumine on tõenäoliselt punane,
sotsiaalsele õiglusele apelleeriv (pooldan kodanikupalka kui kiiret
ja kõige rõõmsamat üldist vaesumist). Meie sotsid on aga, jumal
paraku, rohelisest mõtteviisist veel väga kaugel, kuigi
Ida-Virumaal on need teemad täiesti lahutamatult seotud ja iseärnis
Eestis peaksid rohelised ja punased koopereeruma. Ometi meie sotsid
toetavad põlevkivi tööstuse subsideerimist, samas Eestis tekib
inimese kohta ohtlikke jäätmeid 35 korda rohkem kui EL-is
keskmiselt, neist 98% on tingitud põlevkivi põletamisest ja
rafineerimisest ja selle tõttu on Ida-Virumaal sündinud laste
oodatav eluiga keskmisest viis aastat lühem, rääkimata selle
piirkonna rahvuspõhisest getostumisest. Ja ma isiklikult ei suuda
neile (ega ühelegi teisele poliitilisele jõule) andestada Rail
Balticu toetamist – toimiv ökosüsteem on ainus, mis meie
järglastele elujõu ja -võimaluse võib tagada, seega on selle
kahjustamine kuritöö põhiseaduse vaimu, et mitte öelda elu enese
vastu. Ja meie rohelised – hoian neile kõvasti pöialt! – on
paraku veel embrüonaalses faasis.
Jääda alati
mõõdukaks!
Enim kõrva taha panemist
väärivadki selles kogumikus toodud hoiatused ja näited sellest,
kuidas ilma igasuguse irooniata progressiivsed liikumised muutuvad
liialduste läbi tagurlikeks, autoritaarseteks, repressiivseteks ja
ka enda vastanditeks. Jällegi, tihti on tegu psühholoogiliste
aspektidega, aga tuletaks meelde, et nii õnn kui ebaõiglustunne,
nii viha kui hirm on eelkõige psühholoogilised fenomenid, tähendab,
mingis mõttes on inimese psühholoogia mõistmine üks olulisemaid
asju ühiselu korraldamisel.
Tsiteerin näiteks
Tocqueville'i efekti konservatiivide sõnastikust (see on Alexis de
Tocqueville'i enese tsitaat): „Inimeste viha eesõiguste vastu
kasvab sedamööda, kuidas need vähenevad ja muutuvad väiksemaks.
Võikski öelda, et demokraatlikud tunded löövad lõkkele just
siis, kui demokraatia eest seisjatel on kõige vähem põhjust
rahulolematuseks./.../ Kui olud on igas suhtes ebavõrdsed, ei torka
ka suur ebavõrdsus silma, ent kui need on peaaegu ühesugused,
jahmatab ka väike erinevus. Erinevuse nägemine muutub seda
väljakannatamatumaks, mida vähem seda inimeste vahel on. Järelikult
on täiesti loomulik, et armastus võrdsuse vastu kasvab pidevalt
koos võrdsuse suurenemisega. Võrdsusjanu rahuldades toodetakse seda
samal ajal juurde.“(lk 272)
Näited liialdamisest ja
Tocqueville'i efektist on ühed informatiivsemad. Näiteks Marko
Hamilo artikkel „Miks homotrummi tagumine ärritab. Vana
homopropagandisti meenutus“ on hoolimata ettevaatlikuks tegevast
pealkirjast üks asjalikumaid. Hamilo pole oma seisukohti muutnud, ta
jätkuvalt pooldab homode õigust registreeritud kooselule – see
ongi juba Soomes seadusesse kirjutatud – ja igakülgsele
võrdsusele, aga teda ärritab see, et „geid ja lesbid on juba
kätte saanud kõik need õigused, millele neil liberaalsete
põhimõtete järgi on õigus. Kui hakatakse nõudma midagi rohkemat,
rikutakse kellegi õigusi. Sama on kogetud feministide puhul. Kui
võrdsus on saavutatud, ei pane vabastusliikumine pille kotti ega
lõpeta tarbetu organisatsiooni tegevust. Vastupidi, nüüd alles
kõik algab – süües kasvab isu.“(lk 160). Probleem sellega, et
revolutsionäärid ei lepi kuidagi oma töötuks jäämisega, on
muidugi ammutuntud. Hamilo viitab ka Sayre'i seadusele, mille järgi
mistahes tüli tundepinge on pöördvõrdeline mängus olevate asjade
tähtsusega, ning tsiteerib SDP liiget Mikael Jungerit, kes
võrdsustab homopaaride lapsendamisõiguses kahtlejad orjanduse
pooldajatega. „Sellised ajaloolise reaalsustaju täielikku
puudumist väljendavad lausungid on üks põhjus, miks homopropaganda
hakkab ärritama neidki, kellele see probleem üldse korda ei lähe
või kes isegi toetavad seaduseuuendust. Kui ühiskondlikus arutelus
peetakse vastuvõetavaks sisutühje sõnu, millega nii absurdsel
viisil tembeldatakse inimõigustevastasteks kõik eri viisil mõtlevad
inimesed, ei ole oodata midagi head.“(lk 161-2)
Tundub, et Tocqueville'i
tähelepanek oli tabav, sest ka meie sotsiaalse õigluse sõdurite
sõnavara kangus näib suurenevat seda enam, mida võrdsemaks olud
muutuvad. Kui kriminaliseeritud homoseksuaalsusega ühiskonnast välja
kasvav Tõnu Õnnepalu on segaduses ja hämmelduses, siis vallali
kapiustega ent abiellumisvõimaluseta Risto Kübar tunneb, et Varro
Vooglaid tahab teda tappai.
Ometi sooneutraalse perekonna ideed realiseerides luuakse
maailmaajaloolist pretsedenti, mitte ei tagastata mingeid õigusi,
mis alatult röövitud.
Mõneti sarnane on Heidi
Marttila artikkel „Miks ma ei ole feminist“. Kuigi ta oma
omaduste poolest võiks olla lausa stereotüüpne feminist: pigem
noor (s. 1978), naine ja ühiskonnateaduste magister, siis asjalood
on ta kodumaal nüüdseks arenenud nii kaugele, et sotsiaalne
õiglustunne ei lase tal ennast enam nii määratleda. Eestis pole
olud nii kaugele arenenud, akadeemilised feminismikonverentsid, mida
ma võimalusel ikka külastan, on õige asjalikud ja praktiliselt
sotsiaalse mõjuta (palju üldse on kuuldud ajakirjast „Ariadne
lõng“?) nurgas nokitsemised ja suurema sotsiaalse
mõjupotentsaaliga sotsiaalmeedia liikumised (näiteks
ajakirjanduseski populariseeritud Facebooki grupp „Virginia Woolf
sind ei karda“) kipuvad oma radikaalsuse ja hegemooniataotlusega
end ise täis tegema, sest istuvad oma aksiomaatilisel ohvristaatusel
nagu suveräänitroonil, lõug uhkelt püsti, üleolev-põlglik pilk
silmis ja muudkui mõistavad kohut, kellel on vale särk seljas, kes
teeb valet nalja, kelle tekste ei peaks toimetajad enam avaldama
(olgu öeldud, et kuulun nende hulka), kes tuleb naelutada häbiposti
jne. võrdsetest õigustest on asi ammu väga kaugele veerenud.
Rootsis on aga lausa feministlik partei Feministisk Initiativ (FI) ja
Soomes Naisasialiitto Unioni ning need ajavad „ulatuslikumat
positiivse diskrimineerimise poliitikat, lähtudes seisukohast, et
naine on ohver ning et mees ja üldiselt patriarhaat on naiste
õiguste jalge alla tallaja. Eesmärgina ei taotleta naiste ja meeste
võrdseid võimalusi, vaid lõpptulemust, mis peab olema
poliitiliselt korrektne feministidele meeldival viisil. Soomes on
näiteks börsiettevõtete juhtkondades praegu naisi 25-30 protsenti,
kuid feministidele on see tohutu probleem, mille nad tahaksid
lahendada seadusandlike vahenditega.“(lk 147) Kergus, millega
autoritaarseteks relativistideks arenenud väärtusliberaalid
taotlevad riigi sekkumist, ongi see, mis väärtuskonservatiive väga
ärritab. Marko Hamilo on sellele protsessile pühendanud terve
essee, „Kuidas väärtusliberalismist sai autoritaarne relativism“.
Ta kirjutab seal: „Peamine eristaja on riigisse suhtumine.
Klassikalisele liberaalile tähendab sallivus seda, et ta ei kasuta
riigivõimu teiste eluviisidele piirangute seadmiseks, kuid teised
samuti hoiduvad riigivõimu abil tema eraellu sekkumast.“(lk 38)
Heidi Marttila kirjutab:
„Ameerika filosoof ja ennast võrdsusfeministiks nimetav Christina
Hoff Sommers kutsub seda FI ja sõprade esindatud suunda
gender-feminismiks ja ohvrifeminismiks. Sommersi sõnul viivad
ohvrifeministide meestevihkamine ja faktide moonutamine põhja alt
kõigelt sellelt healt, mille eest võrdsusfeministid, equity
feminists on omal ajal tööd teinud. Seades naised vaid süütute
ohvrite ja rõhutud õnnetukeste rolli, ei ole nad süüdi mitte
meeste alusetus needmises, vaid ka naiste alahindamises: naistel nagu
puuduks eripära ning võime ja soov teha oma valikuid ja olla ise
oma õnne sepp.
Pisut karikeerides võib
öelda, et ohvrifeminist on õnnelik alles siis, kui kõik maailmas –
ülesanded, ametid, staatused, varandused ja jõuvahekorrad – on
meeste ja naiste vahel võrdselt ära jagatud, olenemata sellest,
mida keegi elult tahab. Võrdsuse saavutamist mõõdetakse
numbriliselt: riigis on võrdsust seda rohkem, mida lähemal on kõik
näitajad meeste ja naiste tööjaotusele seisuga 50:50.“ (lk 148)
Samuti on Marttilale
ülimalt vastukarva see suhtumine, et väärtuslikuks peetakse
eelkõige „sugupoolesisest normist kõrvale kaldunud erinevust“
(stereotüübi praktiline purustamine, eks) ja eriti selle suhtumise
avaldumist lastekasvatamise juures: „Feministi unelmatelapsed on vallatu
ja enesekindel tüdruk, kes tahab mängida röövlit ja politseid, ja
õrnahingeline poiss, kes tingimata tahab saada roosat
talvekombinesooni. Printsessi mängivat tüdrukut feministist ema
veidi häbeneb ja mõtleb, mis on läinud valesti. Autodega mängivale
poisile ostab ta poliitkorrektse mustanahalise nukubeebi ja soovib,
et poiss selle eest hoolitsema hakkaks.
Ajal, mil rõhutatakse
erinevuste rikastavat mõju, pole niisugune mõtteviis mitte ainult
ebaloogiline, vaid halvimal juhul hukatuslik nii tüdrukutele kui
poistele. Sugu on oluline osa inimese identiteedist ja seepärast
võib soo eitamine tekitada suurt kahju omailmelise isiksuse
arengule.“(lk 151)
Ütleksin, et Heidi Marttila on klassikaline liberaal, sümpaatne mõõdukas väärtuskonservatiiv nagu enamik kogumiku teisigi autoreid. Nad toovad ka päris palju konkreetseid näiteid (mõistagi Soomest, vahel ka Rootsist), mis on head hoiatused ja õpetlikud näited sellest, milliseid vigu meie kordama ehk ei peaks.
Ütleksin, et Heidi Marttila on klassikaline liberaal, sümpaatne mõõdukas väärtuskonservatiiv nagu enamik kogumiku teisigi autoreid. Nad toovad ka päris palju konkreetseid näiteid (mõistagi Soomest, vahel ka Rootsist), mis on head hoiatused ja õpetlikud näited sellest, milliseid vigu meie kordama ehk ei peaks.
Loe ja mõtle kaasa!
Kogumikus vastustatakse ka
teiste moekate progressiivsete tendentsidega liialdamist, millest üks
on see sama erinevus-rikastab mentaliteet, mida meilgi üritatud
propageerida. Jukka Aakula näitab artiklites „Hea ühiskonna alus
on usaldus“ ja „Identiteet, signaliseerimine ja ühiskonna
polariseerumine“ mitmetele sotsioloogideleii,
majandustealastele, bioloogidele ja psühholoogidele toetudes, et
liigsel mitmekesisusel on kahjustav mõju grupiidentiteedile ja
eelkõige sidususele ja usaldusele, aga tõhusat ühiskonda
iseloomustab just nimelt kodanikevaheline usaldus ja sellest tulenev
sotsiaalne kapital (see on ka põhjus, miks multikultuursetes
ühiskondades spontaanselt tekivad rahvuse-, usundi- jms põhised
kogukonnad).
Teemasid, mida
käsitletakse on muidugi rohkem, näiteks see, miks rahvusülest
identiteeti on nii raske luua, miks au-kultuurist tulijaile on suur
häbi olla riigi ülalpeetav (ja häbi transformeerub väga kergelt
vägivallaks), kuidas ja miks seksrevolutsioon tõi kaasa lähisuhte
vägivalla tõusu (1920-29 oli Helsingis 94% tapetutest mehed,
2003-2012 vaid 64%), kuidas poliitilise korrektsusega liialdamine
asendab teadmise tahtmisega, kust pärineb komme pidada igasugust
võimu vägivaldseks rõhumiseks, kuidas varanduslik kihistumine
hävitab sotsiaalset sidusust (väärtuskonservatiiv ja
väärtusliberaal on muidu majandusmõõtmest lahutatud mõisted),
kuidas mingi väite (nt kliimasoojenemine) muutumine grupiidentiteedi
osaks lahutab selle tõeväärtusest ja nii edasi ja nii edasi. See
raamat on kaugel täiusest, siin on palju koomilist ja tobedatki, aga
samuti on see tõesti „elava mõttevahetuse „sünnimärkidest“
pungil“. Ma võiks sellest mitu kummist „Sirpi“ täis
kirjutada!
i
Risto Kübar „«Ei ebanormaalsusele» ehk kuidas Varro Vooglaid
mind tappa tahab“, „Postimees“ 6. X 2014
ii Muu
hulgas viitab ta Robert Putnami raamatule „Üksi keeglisaalis.
Ameerika kogukonnaelu kokkuvarisemine ja taassünd“ Hermes, 2008.
vt selle arvustust Triinu Pakk „Kas vastuvoolu edasi?“, „Sirp“
8.VIII 2008
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar