Ilmus ajalehes „Postimees“15.07.2017
Tarkus
istub korraga kahel toolil
Mihkel Kunnus
Charles Percy Snow„Kaks kultuuri ja teadusrevolutsioon“. Jerome Kagan„Kolm kultuuri. Loodusteadused, sotsiaalteadused ja humanitaarteadused 21. esimesel sajandil“. Tartu Ülikooli Kirjastus. 2007. Tülkinud Mart Trummal, järelsõna Jüri Engelbrecht
Charles Percy Snow„Kaks kultuuri ja teadusrevolutsioon“. Jerome Kagan„Kolm kultuuri. Loodusteadused, sotsiaalteadused ja humanitaarteadused 21. esimesel sajandil“. Tartu Ülikooli Kirjastus. 2007. Tülkinud Mart Trummal, järelsõna Jüri Engelbrecht
Olgu
kohe öeldud, et see on suurepärane raamat, suurepärane köide.
Ühtede kaante vahele on pandud tõlge ühest lääne mõtteloo
silmapaistvast tektist – Charles Percy Snow' „Kaks kultuuri ja
teadusrevolutsioon“ – , siis tõlge ühest kaasaegsemast ja
põhjalikumast kommentaartekstist sellele – Jerome Kagani „Kolm
kultuuri. Loodusteadused, sotsiaalteadused ja humanitaarteadused 21.
esimesel sajandil“ – , siis kodumaise valdkonnakorüfee saatesõna
– Jüri Engelbrechti „Kas kultuuride paljusus või lihtsalt
kultuur?“ – ja siis veel tõlkija – Mart Trummali –
saatesõna.
Charles Percy Snow 1959. aastal peetud
kõne on vähemasti teadusfilosoofide ja -intellektuaalide seas nii
sageli viidatud, et seda ähvardab kõigi liiga tuntud ja liiga
viidatud tekstide sage saatus – olla just selle üleviidatavuse
tõttu väga vähe loetud ja seega paratamatult ka mõneks
ülelihtsustavaks loosungiks taandatud. Snow kõne kuulub sealjuures
nende eriti õnnetu saatusega tekstide hulka, millest elujõulise
loosungina on käibesse läinud just see lausepoolik, mida antud
tekstis lammutatakse ja kritiseeritakse. Umbes nagu meie
kultuuriruumi ühe tuntuima teksti„Tõe ja õiguse“ esimene osa
taandub paljudes teadvustes loosungiks „Tee tööd ja näe vaeva,
siis tuleb ka armastus“, ometi see teos on paljus selle
protestantliku maksiimi kriitika. Samuti nagu Dostojevski „Idioot“
on taandatud teose enda sisu lihtsustavaks ja osalt eitavaks
loosungiks, selliseks, mis sobib pigem ilusalongidele või
elustiiliajakirjadele - „ilu päästab maailma!“.
Nii rõhutab ka Snow oma kõnes, et
„arv kaks on väga ohtlik arv – just seetõttu on dialektika
ohtlik meetod. Püüdesse jagada ükskõik mida kaheks tulebki
suhtuda suure umbusuga“(lk 17), ometi on just see intellektuaalse
sfääri kaheksjaotus üks ta kõnest elujõulisemalt välja tulnud
aspekt: ikka füüsikud ja lüürikud, humanitaarid ja reaalid, kõvad
teadused ja pehmed teadused.
„Kirjanduslikud intellektuaalid ühel pool ja teisel pool teadlased, kõige tüüpilisemana nende seas füüsikud. Neid lahutab vastastikuse taipamatuse veeväli, mõnel juhul (eriti nooremate seas) vaenulikkus ja antipaatia, ent üle kõige vastastikkuse mõistmise puudumine. Neil on teisest poolest veidralt moonutatud ettekujutus.“ (lk 13)
Lühimalt: Snow kõne keskendubki selle vastastikkuse väärettekujutuse kirjeldamisele, põhjuste otsimisele ja ületamisele. Kõne lõpulõigus võib leida ka niiöelda loo moraali: „Kõik märgid otsustavad ühes suunas. Meie kahte kultuuri lahutava lõhe ületamine on hädavajalik nii kõige abstraktsemas intellektuaalses kui ka kõige praktilisemas mõttes. Kui need kaks tunnetusviisi on lahku kasvanud, ei suuda ükski ühiskond targalt mõelda“ (lk 51).
„Kirjanduslikud intellektuaalid ühel pool ja teisel pool teadlased, kõige tüüpilisemana nende seas füüsikud. Neid lahutab vastastikuse taipamatuse veeväli, mõnel juhul (eriti nooremate seas) vaenulikkus ja antipaatia, ent üle kõige vastastikkuse mõistmise puudumine. Neil on teisest poolest veidralt moonutatud ettekujutus.“ (lk 13)
Lühimalt: Snow kõne keskendubki selle vastastikkuse väärettekujutuse kirjeldamisele, põhjuste otsimisele ja ületamisele. Kõne lõpulõigus võib leida ka niiöelda loo moraali: „Kõik märgid otsustavad ühes suunas. Meie kahte kultuuri lahutava lõhe ületamine on hädavajalik nii kõige abstraktsemas intellektuaalses kui ka kõige praktilisemas mõttes. Kui need kaks tunnetusviisi on lahku kasvanud, ei suuda ükski ühiskond targalt mõelda“ (lk 51).
Ometi on rakendatakse Snow' kõnet
pahatihti selle lõhe põlistamisele, mitte ületamisele,
kaheksjaotuse põlistamisele, mitte ületamisele. Seepärast kehtibki
siin täieliseslt sama üleskutse, mis „Tõe ja õiguse“ ning
„Idioodi“ puhul – lugege terviktekste, mitte lühikokkuvõtteid!
Loomulikult kannab Snow tekst, mis
paljus on siiani väga aktuaalne, ka selgelt oma ajastu märke,
mistõttu ongi eriti tänuväärne selle avaldamine ühtede kaante
vahel kaasaegsete kommentaaridega. Näiteks Snow ei uskunud aastal
1959, et selline globaalne kihistumine, lõhe kasvamine rikaste ja
vaeste riikide vahel, saab kesta aastani 2000, sest Snow ajal oli
üliterav kahe suurideoloogia vastasseis, millest Snow hinnagul üks
pidi lahenduse peagi enda kanda võtma, aga suur mõõduvõtt lõppes
ise alles veidi enne tuhandivahetust. Nii ongi selle ohtliku ilmingu
eiramisest tulenevate globaalühiskondlike mullistuste kasvu
kiirenemine – millest paar näidet on suur majandusvapustus ja uued
rekordid migratsioonis – on alles praegu hoogus sisse saamas. Aga
see on pelgalt ebatäpsus ajalisel skaalal.
Charles Percy Snow oli ise füüsikalise
keemia taustaga ja ta näeb väga hästi loodusteaduste rolli
ühiskondlikes muutustes ning on ilmalikult selgepilgulisel
seisukohal, et tööstusrevolutsioon „oli kahtlemata suurim
ümberkorraldus ühiskonnas põllumajanduse leiutamisest saadik“ ja
läheb isegi nii kaugele, et väidab, et „põllumajanduslik ja
tööstuslik-teaduslik [revolutsioon on] ainsad kvalitatiivsed
muutused ühiskonna elus, mida inimene on kogenud“ (lk 28). Ta
ütleb, et „industrialiseerimine on vaeste ainus lootus“ ja
kasutab sõna „lootus“ jämedas ja proosalises tähenduses öeldes
oma aja hipsteritele, et „meil, kes me millestki puudust ei tunne,
võib olla tore mõelda, et materiaalne elujärg ei ole ju teab mis
oluline. Mul ei ole midagi selle vastu, kui keegi isikliku valikuna
industrialiseerimise tagasi lükkab – mängides tänapäeva
„Waldenit“, kui soovite, ja kui te ajate läbi vähese toiduga,
vaatate, kuidas teie enamik lapsi sureb imikueas, põlgate
kirjaoskuse eeliseid ja olete nõus oma elueast kakskümmend
protsenti maha arvama, siis ma austan teie esteetilise põlguse
jõudu. Ent te ei pävi mult penni eestki respekti, kui te kas või
passiivselt üritate seda valikut peale suruda neile, kel see
valikuvabadus puudub“ (lk 31).
Ometi toob Snow' tuumasõja ja globaalse kihistumise kõrval ülerahvastatuse esile ühe suurima globaalse ohuna. Ja ülerahvastatus toitub on industrialiseerimist nagu lõhe rikaste ja vaeste vahelgi. Tõesti, ainult inseneridega maailma ei päästa.
Ometi toob Snow' tuumasõja ja globaalse kihistumise kõrval ülerahvastatuse esile ühe suurima globaalse ohuna. Ja ülerahvastatus toitub on industrialiseerimist nagu lõhe rikaste ja vaeste vahelgi. Tõesti, ainult inseneridega maailma ei päästa.
Jerome Kagan on väga tunnustatud
arengupsühholoog ja tema on märksa sügavamalt ja nüanseeritumalt
kodus inimhinge keerdkäikudes. Seega annab ta ülimalt vajaliku
komplemetaarse panuse insener-tehnilisele mõtlemisele ning tema
raamat sobib ideaalselt pärast Snow lühikest ja seega paratamatult
visandlikku ja lihtsustavat sõnavõttu (vastavalt ca 45 ja
300lk).
Ka Kagani raamatu kohta käib väga
hästi soovitus lugeda just raamatut ennast, mitte mõnda kokkuvõtet.
Asi pole selles, et Kagani teos sandistuks lihtsustumise läbi samal
viisil oma põhiideele lausa vastandlikuks, vaid selles, et „Kolme
kultuuri“ suur väärtus on väga paljudes faktides ja osutustes,
mis sellele raamatule mahu annavad. Jerome Kagan on tark, inimhinge
hästi tundev erudiit, miska tema kirjutistes on palju elutarkust.
Inimesele, kes õpingute või professiooni tõttu ei huvitu
teadusfilosoofiast, võib raamatu algusosas olev teadusvälja
detailne eritluspüüd olla isegi eemale peletav. Jerome Kagan jagab
inimtunnetuse kolmeks üldiseks sfääriks – loodusteadused,
sotsiaalteadused ja humanitaarteadused, ning seejärel vaatleb neid
üheksa mõõtme alusel (peamised huvivaldkonnad, peamised
tõendusmaterjali allikad ja tingimuste kontrollitavus, põhisõnavara,
ajalooliste tingimuste mõju, mõjutatus eetikast, sõltuvus välisest
toetusest, töötingimused, panus riigi majandusse, ilu
kriteeriumid).
See lühem alguse osa Kagani raamatust
on ideaalne erinevatele tudengitele, õppijatele, aga mitte
seepärast, et tegu oleks õpikuga, tähendab raamatuga, mis koondab
endas kõige üldisemat ja konsensuslikumat, vaid just seetõttu, et
selles on piisavalt avatust ja poleemilisust, see inspireerib ja
provotseerib parimal moel kaasa mõtlema. Üldpilt hea ja
tasakaalukas, aga võib ette kujutada, et iga „oma kultuuri“
aluseid sügavamalt tundev teadlane nuriseks ja täpsustaks veidi,
mis on igati mõistetav, sest ammu on möödas ajad, mil keegi
ülivõimekas üksikinimene võis enam-vähem kõigi suuremate
teadusharudega sügavuti kursis olla (John Stuart Mill (1806-1873) on
hiliseim, kellele olen kohanud omistatavat auväärse tiitli olla
viimane inimene, kes teadis enam-vähem kõike, mida tema ajal
teaduslikku oli võimalik teada.).
Kagani haare pole tippe ja sügavusi
maha tasandav nagu suur hõlmamistaotlused pahatihti, vaid korraga
avatud ja mõistev, nagu Snow'gi ei mõista ta kohut, vaid on korraga
ühiosa leidev ja eritlev.
Kui oma ala andunud fanaatikud – kes just tihti selle tõttu tõesti jõuavad omal ala väga kaugele – on üsna üleolevad teiste distsipliinide ja inimtunnetuse valdkondade suhtes, siis Kagan on mõistev ja lepitav ning suudab säilitada koha ka sellele, mida juba definitsiooni kohaselt ükski üldistus hõlmata ei suuda – indiviidile.
Kui oma ala andunud fanaatikud – kes just tihti selle tõttu tõesti jõuavad omal ala väga kaugele – on üsna üleolevad teiste distsipliinide ja inimtunnetuse valdkondade suhtes, siis Kagan on mõistev ja lepitav ning suudab säilitada koha ka sellele, mida juba definitsiooni kohaselt ükski üldistus hõlmata ei suuda – indiviidile.
„Isegi egalitaarsed ühiskonnad
nõuavad, et inimene võtaks osa vastutusest eluraskuste eest enda
kanda, ja keelavad neil veeretamast kogu süüd kaasinimeste või
saatuse kaela. Nõnda pakuvad religioossed jutlused ja rahustav
kokkukuuluvustunne omasuguste keskel leevendust enesesüüdistustele
selle eest, et hariduse, kutseala ja materiaalsete hüvedega seotud
noorpõlveunistusi pole suudetud ellu viia, ning on tõenäoliselt
tõhusam kaitse rahvarahutuste, depressiooni ja enesetapumõtete
vastu kui ükski teadaolev psühoteraapia ja farmakoloogiline vahend“
(lk 158).
Väikse teisenduse on teinud põletavamad globaalprobleemid (muidugi raske öelda, kas tuumasõja oht on praegu väiksem või suurem või oleme lihtsalt harjunud selle ohuga), Kagan toob suurima ohuna tööstusriikidele välja fossiilenergeetika krahhi, kliimamuutuse, mis tekitab paljudes kohtades veepuuduse ja ujutab teised kohad üle ning üha kasvava muslimikogukonna, kes valab välja viha, milleks usub end õiguse olevat – need võivad „üheskoos mooodustada esimese faasi täiuslikust tormist“ (lk 324).
Väikse teisenduse on teinud põletavamad globaalprobleemid (muidugi raske öelda, kas tuumasõja oht on praegu väiksem või suurem või oleme lihtsalt harjunud selle ohuga), Kagan toob suurima ohuna tööstusriikidele välja fossiilenergeetika krahhi, kliimamuutuse, mis tekitab paljudes kohtades veepuuduse ja ujutab teised kohad üle ning üha kasvava muslimikogukonna, kes valab välja viha, milleks usub end õiguse olevat – need võivad „üheskoos mooodustada esimese faasi täiuslikust tormist“ (lk 324).
Füüsikalise keemia haridusega Snow,
kes oli ka arvestatav ilukirjanik, meenutab oma mitmeid viibimisi
kirjanduslike intellektuaalide koosviibimistel, kus mõnigi kord
suure naudinguga väljendati „oma uskumatust [loodus]teadlaste
kirjaoskamatuse üle“. Ja kui provokatsioonile allunud Snow on
küsinud vastu, et kui paljud neist suudaks selgitada termodünaamika
teist seadust. „Reaktsioon on olnud jahe; ja vastus on olnud eitav.
Ometi ma küsisin midagi sellist, mille vasteks oleks küsimus: kas
te olete lugenud mõnd Shakespeare'i teost?“ [lk 22, rõhutus
originaalis – M.K.]
Snow oli britt, meie kultuuriruumis võiks asendada Shakespeare'i näiteks A.H. Tammsaarega, aga sellele osutamine juhtiks tähelepanu peamiselt kõrvale. Nimelt sellele, et termodünaamika teist seadust ei saaks asendada Newtoni teise seaduse, Ohmi seaduse või mõne muu koolifüüsikasse kuuluvaga. Snow ei tee osutust, et ei tunta triviaalsusigi, vaid et ei tunta fundamentaalsematki.
Snow oli britt, meie kultuuriruumis võiks asendada Shakespeare'i näiteks A.H. Tammsaarega, aga sellele osutamine juhtiks tähelepanu peamiselt kõrvale. Nimelt sellele, et termodünaamika teist seadust ei saaks asendada Newtoni teise seaduse, Ohmi seaduse või mõne muu koolifüüsikasse kuuluvaga. Snow ei tee osutust, et ei tunta triviaalsusigi, vaid et ei tunta fundamentaalsematki.
See pole juhus, et meie viimane
universaalgeeniusele lähenev haritlane Uku Masing ohkas
eksistentsiaalse meeleheite sügavusest religioosset lootust välja
pigistades, et ehk saab inivaim kuidagi kunagi termodünaamika teise
seaduse vastu.
Maakeeles
võib saada lühikese ülevaate termodünaamika teise seaduse ehk
entroopia kasvu seaduse ülemvalitsusest ENSV Teaduste Akadeemia
pikaaegse presidendi füüsik Karl Rebase (1926-2007) kõnest, mille
ta pidas aastal 1988 noortele teadlastele. See on trükitud ajakirja
„Akadeemia“ 1990 aasta kolmandas numbris (saadaval ka netis) ja
pealkirjaks on :„Energia, entroopia, keskkond: miks on keskkonna
kaitse objektiivselt keerukas“ (põhjalikumaks ja sügavamaks
analüüsiks tuleb aga kätte võtta Kaupo Vipi raamatu
„Globaalpohmelus“ vastilmunud järg „Lokaalravitsus“).
„Kas entroopia seaduse tõttu on
tänapäeva tsivilisatsioonil perspektiivi väga kaua eksisteerida ja
edasi areneda? Just nimelt — ka edasi areneda,“ küsib Karl
Rebane kohe kõne alustuseks olles enne veel tsiteerinud ühe
põhjaliku termodünaamika raamatu algust, kus viidatakse just nimelt
sellele Snow kirjakohale, mis siingi just toodud sai. Karl Rebane
jätkab: „Oma ebaharilikkuse tõttu oleks entroopia seaduse maine
just nagu ebakindel: üsnagi tihti esineb ütlusi, seisukohavõtte,
otsuseid, mis seda seadust ei arvesta. Arvatakse, nagu oleks
entroopia kasvu seadust erinevalt energia jäävuse seadusest siiski
võimalik mõnevõrra ignoreerida, sellest mööda hiilida. Aga ei
ole. Ja sellest tulebki süvaraskus keskkonnakaitses.“
Siis muutub selgemaks ka see, miks
käesoleva raamatu tõlkija mainib oma järelsõnas nii ajalikku
nähtust nagu Donald Trump. Pole põletavamaid ja akutuaalsemaid
küsimusi kui igavikulised.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar