Alljärgnev on
Kalevi Kulli järelsõna äsja TÜ kirjastuses ilmunud mahukale (1032
lk!) Ernst Mayri monograafiale „Bioloogilise mõtte areng:
mitmekesisus, evolutsioon ja pärilikkus”.
Hind kirjastuses 37eurot, raamatupoodides ca 50 eurot.
Hind kirjastuses 37eurot, raamatupoodides ca 50 eurot.
Vana naturalist Ernst Mayr
Kalevi Kull
Saksa-ameerika
bioloog Ernst Mayr (1904–2005) oli kahtlemata 20. sajandi
eluteadust tugevasti mõjustanud õpetlane. Võib-olla sama tähtis
bioloogiale, kui oli tema eakaaslane, samuti sajandivanuseks elanud
Claude Lévi-Strauss (1908–2009) antropoloogiale. Mõlema töö
järelmõju ulatub möödapääsmatult ka käesolevasse sajandisse.
Ent jäägu nende võrdlus teiseks korraks.
Ernst Mayri puhul on
oluline ja eriline see, et ta tundis loodust. Selle esiletoomine võib
paista ülepaisutatud, kuid tõepoolest – elust kirjutavate
teadlaste puhul on järjest haruldasemaks jäänud oskus orienteeruda
välibioloogina ökosüsteemi paljude liikide ja nende elusuhete
keskel. Mayri võib aga igati päris bioloogiks pidada. Sellest siis
ka see, et ütlen tema kohta lugupidavalt „vana naturalist”.1
Ent huvitavat on tema puhul veel mõndagi – ka neile, kes tema
teoreetilisi vaateid päris ei jaga.
Elukäigust ja teadustööst
Gümnaasiumi läbis
Mayr Dresdenis, esimese astme meditsiiniõpingud Greifswaldi
Ülikoolis, seejärel zooloogia stuudiumi Berliini Ülikoolis.
Õpingute järel töötas ta Ameerika loodusmuuseumis New Yorgis ning
siis pikka aega Harvardi Ülikoolis. Niisiis olid Saksamaa ja
Ameerika Ühendriigid Mayri peamised elu- ja tööpaigad.2
Greifswaldi lahte suubuva Rycki jõe suudmeala on võrratult
linduderohke – olen seda seal ise kogenud – ning Ernst Mayri
lindudevaimustust, mis Dresdeni ümbruses alanuna Läänemere kaldal
lahtuda ei saanud, on kerge jagada. Arstiteadusest zooloogiasse üle
läinuna sai Berliinis tema mentoriks ornitoloog Erwin Stresemann –
üks parimaid linnuteadlasi tollal.
On tähelepanuväärne,
et Mayri lähedane kolleeg Berliinis oli Bernhard Rensch, kelle
tugevat mõju enda vaadetele on Mayr ka tunnistanud. Rensch tegeles
nagu Mayrgi lindude, süstemaatika ja evolutsiooniteooriaga. Renschil
oli eriline huvi eluslooduse seaduspärade vastu, mõned neist
hakkasid hiljem koguni kandma tema nime.3
Ka Mayri nime järgi tuntakse mitut bioloogilist reeglit.4
Näiteks Mayr’i asutajaprintsiip ehk rajaja efekt, sõnastatud
aastal 1942: seaduspära, mille kohaselt uute alade asustamisel
algselt väheste isenditega kujunevad väga väikese mitmekesisusega
populatsioonid.
Lapsest peale palju
looduses – varakult naturalistiks olemise tähtsust on Mayr ise
hiljemgi rõhutanud, tuues esile, kui oluliselt see võib mõjustada
teadlase teoreetilisi vaateid. Näiteks on ta ühes intervjuus
nimetanud, et tema sõber ja kolleeg, paleontoloog George G. Simpson
sai evolutsioonilise liigikontseptsiooni (mida Mayr ei jaganud)
sõnastada küll vaid seetõttu, et tal polnud välibioloogilisi
kogemusi.
Mayr oli esmalt
ornitoloog. Aastail 1928–1930 osales ta ekspeditsioonidel
Uus-Guineal ja Saalomoni saartel. Seal tehtud ornitoloogilised
välitööd andsid materjali, millel põhinesid tema esimesed
raamatud ja paljud hilisemad mõttekäigud. Hiljem Ameerika
loodusmuuseumis lisandus mahukas tegevus Whitney-Rothschildi
linnukollektsiooni läbitöötamisel.5
Mayr kirjutas palju:
üle kümne mahuka monograafia peale arvukate artiklite. Neist
raamatuist esimesed on ornitoloogilised: Uus-Guinea, Filipiinide ja
Melaneesia lindudest (Mayr 1941, 1945; Delacour, Mayr 1946; hiljem
veel ka Mayr, Diamond 2001). Ta toimetas samuti oma
ornitoloogiamentori Erwin Stresemanni juubeliteost (Mayr, Schüz
1949).
Esimene
evolutsiooniteemaline raamat ilmus temalt aastal 1942 –
„Systematics and the Origin of Species: From the Viewpoint of a
Zoologist”. Selle pealkiri teeb viite Theodosius Dobzhansky 1937.
aastal ilmunud raamatule „Genetics and the Origin of Species”.
Sellega astus Mayr neodarvinismi ehk moodsa sünteesi ehk
sünteetilise evolutsiooniteooria rajajate ritta. Järgnevalt
toimetas ta sel teemal kaks kogumikku (Jepsen, Simpson, Mayr 1949;
Mayr, Provine 1980), avaldas mahuka valimiku oma artikleist (Mayr
1976) ning hiljem ka veidi populaarsema evolutsioonialase käsitluse
(Mayr 2001).
Väga suurt
tähelepanu pööras Mayr loomade süstemaatikale, kirjutades
süstemaatika printsiipidest paljudele zooloogidele käsiraamatuks
saanud teose (Mayr, Linsley, Usinger 1953; Mayr 1969; uuendatud
versioonis Mayr, Ashlock 1991). See on mitmekülgne, taksonoomia
eripärast tähtsust bioloogiale rõhutav, klassikalist bioloogiat
oskuslikult arvestav ülevaade.
Mayri autoriteedile
andis olulise lisa raamat liigist – „Animal Species and
Evolution” (Mayr
1963; lühendatud versioonis Mayr 1970). Sellele eelnevalt oli ta
juba toimetanud liigiprobleemile pühendatud kogumiku (Mayr 1957).
Bioloogiline liigikontseptsioon ongi vist Mayri kõige laialdasemalt
tuntud bioloogiateoreetiline saavutus. Selle kohaselt saab liik
moodustuda vaid omavahel viljakalt ristuda võivate isendite alusel.
Aastal 1982 ilmus
käesolev raamat, mis küpse Mayri jaoks tähendas bioloogia ajaloo
tõlgendamist darvinlikust vaatevinklist (Mayr 1982;
evolutsioonibioloogia ajaloole on pühendatud ka Mayr 1991). Jaotades
bioloogia põhjuslikkuse järgi evolutsiooniliseks (ehk ultimaatsete
põhjuste bioloogiaks) ja funktsionaalseks (ehk proksimaalsete
põhjuste bioloogiaks, mis haarab füsioloogia, arengubioloogia ja
neurobioloogia), võtab ta selles raamatus käsile esimese, s.o
evolutsioonilise bioloogia ideede ajaloo. Funktsionaalse bioloogia
ajalugu ehk siis selle teose teine köide jäi aga tegemata, see
oleks tähendanud süvenemist valdkondadesse, millega Mayril oli
suhteliselt vähe kokkupuudet.
Bioloogia
arengulukku süvenemise tulemusel nägi ta võimalust uuendada ka
bioloogia filosoofiat (Mayr 1988). Oma kogemusi kokku võttes on
Mayri viimaste raamatute peamine teema bioloogia autonoomia
põhjendamine (Mayr 1997a, 2004a). Nii leiab ta, et bioloogias ei ole
eriti midagi peale hakata füüsikalise essentsialismi, determinismi,
reduktsionismi ja universaalsete seadustega. Ning ta koguni lisab:
„ükski 20. sajandil tehtud suurtest avastustest füüsikas pole
lisanud midagi elusmaailma mõistmiseks” (Mayr 2004a: 35).
Bioloogia teeb eripäraseks bioloogiliste süsteemide iseära neid
iseloomustab suur keerukus ja avatus, duaalne põhjustatus (peale
loodusseaduste ka geneetilised programmid), juhuse suur roll,
holistlikkus ning eriti ajaloolisus.
Üpris huvitav on
Mayri suure produktsiooni puhul märgata, et ta ei kirjutanud peaaegu
mitte millestki muust kui bioloogiast, ka oma artiklites mitte. Väga
teisejärgulised on teemade hulgas ökoloogia ja looduskaitse,
humanitaarsem temaatika (peale selle, mis bioloogia kui teaduse ja
selle konteksti kohta käib, vt näiteks käesoleva raamatu viimast
peatükki6)
puudub enam-vähem sootuks.
Tema mõju(võim)
20. sajandi bioloogiale oli hämmastavalt suur. Oma osa ses
domineerimises on ta õpikuliselt jõulises kirjutamisstiilis. Täie
kindlusega paigutab ta ka iseennast bioloogia ajaloo ülevaateisse.7
Tema viis eristada mõisteid ei ole ei liiga jäme ega liiga peen,
vaid selge ja arusaadavana just paras kasutamaks õpikutes – mida
on ka palju tehtud. Ometi, teisalt, just tähelepanu bioloogia
mõistetele ja nende erinevusele füüsika mõistetest on olnud üks
tähtsaid Mayri panuseid. Mayri arusaam oli, et mõistete kaudu
kujuneb bioloogia iseseisvus.8
Mayri hinnangud on
olnud mõjusad.9
Teaduses on ikka olemas teatav arusaamisulatuse professionaalne
keskmine, ja just sellele on Mayri kirjutised suunatud või hästi
sobivad – bioloogilist kirjandust hästi tundes, parajal määral
uuenduslikuna. See on üks ilmseid põhjusi, miks ta on nii
populaarne. Tema käsitlused bioloogia filosoofilistes küsimustes –
bioloogia metodoloogias, epistemoloogias jm – on aga pigem
bioloogiapoolsed sissejuhatused. Seejuures leiab ta, et
teadusfilosoofia küsimuste lahendamiseks on empiiriline tee parem
kui loogiline (Mayr 2004a: ix). Enesekindel tervemõistuslikkus –
nii võib ehk Mayri vaateviisi iseloomustada.
Ometi, ka bioloogia
filosoofias arendas ta mõisteid, mille tundmisest tuleb nüüd igal
bioloogil läbi käia, et järgmisele arusaamisastmele jõuda.
Näiteks tõi ta esile, et elussüsteemide põhjuslikkuse
kirjeldamiseks on vaja mõisteid, mida füüsikas pole. Mayri
artikkel põhjuslikkusest bioloogias oli üks, mille Conrad H.
Waddington diskussiooniks laiali saatis enne „Towards a Theoretical
Biology” esimest sümpoosioni 1968. aastal (Waddington ka
taasavaldas selle artikli koos oma kommentaariga10).
Veel 100-aastasenagi
kirjutas Mayr artikli (Mayr 2004b; eesti keeles Mayr 2004c). Selles
ajaloovaatelises loos rõhutab ta veel kord, et Darwini tegelik
mõjulepääs sündis alles 70 aastat pärast „Liikide tekke”
ilmumist – niisiis algas monopoolse darvinismi periood bioloogias
1930. aastail. Praegu, mil see paistab lõppema hakkavat,11
on hea sellele tagasi vaadata.
Põhilised vaated
Mõned Mayri
seisukohad väärivad eraldi esile toomist: neid tähele pannes on
kogu tema vaateviisi lihtsam mõista. Püüan järgnevalt lühidalt
sõnastada loogiliselt kesksemad põhimõtted, millel Mayri
vaadetesüsteem rajaneb.
Populatsionism
Populatsioonilise
mõtlemise vastandamist tüpoloogilisele peab Mayr üheks kõige
olulisemaks lahutuseks bioloogilistes arusaamades. Populatsiooniline
lähenemine, mis saab alguse 19. sajandil, märkab ja rõhutab
organismide individuaalsust ja unikaalsust, hakates kirjeldama
varieeruvust. Tüüp on populatsionismi kohaselt mittereaalne
abstraktsioon, arvutatud keskmine. Seevastu tüpoloogilist vaadet
kirjeldab ta kui naiivset seisukohta, mis peab tüüpi reaalseks,
varieeruvust aga illusiooniks (Mayr 1976: 28). Indiviidide
unikaalsusest järeldub liigi populatsiooniline käsitlus, mille
kaudu saab lahti liigiteoorias varem domineerinud essentsialismist.
Populatsionismiga seob Mayr ka oma teised põhiseisukohad.
Antifüsikalism
Mayr kõneleb ja
põhjendab oma viimases raamatus (Mayr 2004a) võrdlemisi
üksikasjaliselt, et bioloogia on autonoomne teadus ja seda ei tule
ära segada füüsikaga. Evolutsionism on füsikalismi vastane, ütleb
ta. Kritiseerides füsikalismi bioloogias rõhutab ta, et
bioloogilised „seadused” on alati eranditega. Muidugi kehtivad
füüsikaseadused ka elu kohta, kuid bioloogilised süsteemid ise
põhinevad teistsugustel seaduspäradel. Bioloogia sarnaneb Mayri
vaates pigem sotsiaalteaduste kui füüsikaliste teadustega. Mayr
peab õigeks käsitleda teadust laiemalt kui angloameerika
traditsioon seda silmas peab; talle on sümpaatne vaimuteaduste
(Geisteswissenschaften)
arvamine teaduste sekka. Matemaatika rakendamist bioloogias ei
pidanud ta tarvilikuks (ja ta ei tundnud ka põrmugi huvi ei
matemaatika ega matemaatilise bioloogia vastu). Nii paigutabki Mayr
bioloogia lähemale arheoloogiale ja lingvistikale kui füüsikale
(Mayr 1976: 14), pidades evolutsioonibioloogiat peaaegu
vaimuteaduseks (Mayr 2004a: 33).
Evolutsionism
Bioloogiliste
seletuste aluseks on evolutsioon. See põhimõte on kogu
neodarvinismile keskne, sarnasena esineb ta ka Theodosius
Dobzhanskyl. Mayr seejuures detailiseerib Darwini vaadet, eristades
selles viit teooriat, nagu ta neid nimetab. Mayri evolutsionism on
kindlalt materialistlik ja monistlik. Olles ühtaegu nii
antikartesiaansete kui antivitalistlike vaadetega (seejuures Hans
Drieschi ja Henri Bergsoni varakult lugenuna – Mayr 2004a: 3) –
st organism pole masin ega evi ka erilist elujõudu –, sobib
Mayrile midagi vahepealset, mis parajal määral toetub elusolendi
autonoomsusele ja rõhutab relatsioonilisust ehk suhtepõhisust.
Bioloogiline liik
Liiki määratleb
Mayr sisemise ristumise ja välise reproduktiivse isolatsiooni kaudu
(lisades ka seotuse nišiga). Liikide moodustumise aluseks on
ristumisvõime. See liigimudel saab nimeks „bioloogiline
liigikontseptsioon” ning selle põhjendamisele pühendab Mayr palju
oma töid (alates Mayr 1942). Suurt tähelepanu pöörab ta
liikidevahelistele isolatsioonibarjääridele, pidades neid liikide
eristumisel määravaiks. Bioloogilist liigikontseptsiooni võib näha
järjekindlast populatsioonilisest lähenemisest tulenevana.
Hüppeline
liigiteke
Uute liikide teke
lähtub enamasti väikestest populatsioonidest ja on suhteliselt
kiire. Siin on Mayr tabanud olulise aspekti: looduslik valik saab
olla efektiivne väikestes isoleeritud populatsioonides, suurtes
populatsioonides on ta aga väga aeglane. Seda seisukohta saab
seostada paleontoloogide Niles Eldredge’i ja Stephen J. Gouldi
(1972) kirjeldatud punktualistliku evolutsiooniteooriaga.
Kladistika
vastasus
Mayr peab
kladistikat ja sellest tulenevat formaalset taksonoomiat ebaõigeks
ja asendab selle evolutsioonilise taksonoomiaga. Taksonoomia puhul ei
pea Mayr ranget genealoogilisust (monofüleetilisust) alati
tarvilikuks.12
Kladistika rajaja Willi Hennigi töid kritiseeris ta tublisti.
Geenikesksuse
vastasus
Mayri vaate järgi
on elus tervik organism, ja see pole taanduv geenidele. Tema kriitika
on seejuures otsene ka näiteks Richard Dawkinsi käsitluse suhtes.
Mayr väidab, et loodusliku valiku ühiku (unit
of selection) ja replikaatori
(replicator)
mõistete kasutamine ja rakendamine geenipõhisena ei ole Darwini
lähenemisele vastav (Mayr 1997b: 2093). Samuti ei pea Mayr õigeks
meemi termini kasutamist, leides, et õigem oleks rääkida ikka
arenevatest kontseptidest ehk mõistetest (ibidem).
Mayr Eestis
Mayri võimsusega
teadlasi – kes tunnevad hästi oma materjali, on oma eriala teooria
ja ajaloo suurepärased tundjad, kirjutavad väga palju ning
mõjustavad oma valdkonda üleilmselt – on Eestist vähe vastu
panna. Viimasel poolsajandil meil taolisi biolooge pole olnud, ka
muudest teadustest ulatuvad selleni ehk vaid Juri Lotman semiootikas
ja Jaan Valsiner psühholoogias.
Mayri materialism,
evolutsionism ja populatsionism sobisid hästi paljudele mu õpetajate
põlvkonnast Tartus. Mayri hindas kõrgelt zooloog Kalju Paaver ning
samuti tema õpilane Toomas Sutt. Zooloogia ja Botaanika Instituudi
filosoofiaseminaridel Tartus, mida 1970. aastatel juhatas Kalju
Paaver, kes ka diskussioonis tugevasti domineeris, oli üldine
teoreetiline lähenemine mu meelest väga Mayri-laadne ja -meelne.13
Võib-olla vaid veidi rõhutatumalt organitsistlik ja ökologistlik
oli vaade, mis valdas Tartu bioloogias. Toomas Sutt pidas Mayriga
minu teada ka veidi kirjavahetust.14
Huvitavaid teid pidi
on mu riiulisse jõudnud eksemplar sellesama siinse raamatu
esmatrükist (1982), mille Ernst Mayr omakäelise pühendusega
Tartusse saatis: „To T. Sutt and the
Estonian S.S.R. evolutionists with warm regards and best wishes –
Ernst Mayr".
Kriitikat Mayri
pihta on meie teoreetilise bioloogia aruteludel küll samuti olnud,
peamiselt üldisemas neodarvinismi kriitika kontekstis. Maie Valt
pühendab oma raamatus Baerist ja darvinismist terve peatüki Mayri
käsitluse analüüsile.15
Vastandades populatsioonilist ja tüpoloogilist vaateviisi, näib
Mayr pidavat tüpoloogilist ühtlasi alati essentsialistlikuks. Ent
ilmselt on võimalik ka tüpoloogiline mitteessentsialistlik vaade –
see, mis on omane näiteks Karl Baerile ja samuti Juri Lotmanile.
Eesti bioloogide
mõjust Mayrile on teada vähemalt üks tähelepanuväärne fakt.
Nimelt Mayri ühe kõige tähtsama tulemuse, bioloogilise
liigikontseptsiooni põhjendamisel oli üks eellasi Eesti entomoloog
Wilhelm Petersen.16
Mayr koguni alustab oma isolatsioonimehhanismide käsitlust
tsitaadiga Peterseni tööst17
(Mayr 1963: 89).
Kahepoolseid eesti
teadlaste mõttevahetusi Mayriga on mulle teada vaid üks. Nimelt
käis Mayr 1972. aastal Leningradis ja kohtus seal Kirill Zavadski
rühmaga, Zavadski kutsel oli kohal aga ka Maie Remmel.18
Huvitava seosena toob Maie Remmel esile, et Stephen Jay Gouldi
uurimistöö Baeri ja Darwini suhetest (Gould 1977) sündis Mayri
ettepanekul, mille ta tegi ilmselt pärast nimetatud
Leningradi-reisilt naasmist (Remmel 2017: 34–35). Peale selle
kohtumise Mayriga on eesti teadlastel olnud vist vaid mõned
silmsidemed temaga, aga neidki napilt.19
Ent muidugi on ta teoseid loetud ja loetakse veelgi.
Bioloogilise teooria
klassika on eesti keelde jõudnud kaunis vaevaliselt ja vähehaaval.
Baeri on napilt, Darwin jõudis hiljuti, Uexküll samuti.20
Väärt oleks tõlkida Stephen Jay Gouldi esseesid. Et aga huvi meil
on, tõendavad kasvõi teoreetilise bioloogia kevadkoolid, mis alates
1975. aastast toovad igal maikuul eluteaduse teooria huvilised kokku
ja kus ka selle raamatu tõlkija Ülo Maiväli üks põhilisi osalisi
on. Igatahes tänu talle ja tema abilistele väärt kingituse eest!
Seni oli eesti keeles tõlgetena ilmunud vaid paar Mayri artiklit
(Mayr 1989, 2004c).
Ja lõpetuseks –
loodust saab tunda veel palju paremini. Loodust ei tunne keegi kunagi
küllalt hästi. Niivõrd suur on liikide hulk, et parimgi tundja ei
tunne pooligi oma koduümbruses elavaid liike nimepidi, rääkimata
nende elukommetest ja ehitusest. Ometi on just ehe loodusetundmine
tähtsamaid tugesid iga bioloogi teaduslikule orienteerumisvõimele.
Reeglipärade rikkus elussüsteemides on suur, nende leidmiseks tuleb
elukoosluste endiga suhelda. Ent ikka ja alati, hoolimata parimatest
püüdlustest – kõik teadlased elavad poolikus mõistmises. Nii
Mayr kui meie.
Kirjandus
Baer, Karl Ernst von 2002 [1864].
Milline vaade elusloodusele on õige? Ning kuidas seda rakendada
entomoloogias? Akadeemia
(12): 2556–2589.
Baer, Karl Ernst von 2017 [1834].
Üldine seadus
looduse arengus.
Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.
Bock, Walter J. 1994. Ernst Mayr,
naturalist: His contributions to systematics and evolution. Biology
and Philosophy
9(3): 267–327.
Delacour, Jean; Mayr, Ernst 1946.
Birds of the
Philippines. New
York: The Macmillan Co.
Dobzhansky, Theodosius 1937. Genetics
and the Origin of Species.
New York: Columbia University Press.
Eldredge, Niles; Gould, Stephen Jay
1972. Punctuated equilibria: an alternative to phyletic gradualism.
In: Schopf, Thomas J. M. (ed.), Models
in Paleobiology.
San Francisco: Freeman and Cooper, 82–115.
Glaubrecht, Matthias 2002. The
“experience” of nature: From Salomon Müller to Ernst Mayr, or
the insights of travelling naturalists toward a zoological geography
and evolutionary biology. Verhandlungen
zur Geschichte und Theorie der Biologie
9: 245–282.
Gould, Stephen Jay 1977. Ontogeny
and Phylogeny.
Cambridge: Harvard University Press.
Haffer, Jürgen 2008. Ornithology,
Evolution, and Philosophy: The Life and Science of Ernst Mayr
1904–2005.
Berlin: Springer.
Jepsen, Glenn L.; Simpson, George
Gaylord; Mayr, Ernst (eds.) 1949. Genetics,
Paleontology, and Evolution.
Princeton: Princeton University Press.
Kull, Kalevi 2008. Elu enese reeglid.
Schola Biotheoretica
34: 5–35.
Kull, Kalevi
2014. Adaptive evolution without natural selection. Biological
Journal of the Linnean Society
112(2): 287–294.
Kull, Kalevi 2015. Liigipiirist.
Schola Biotheoretica
41: 27–39.
Kull, Kalevi 2017. Õppijad
evolutsiooniteooria keerus. Schola
Biotheoretica 43:
215–232.
Laland, Kevin; Uller, Tobias;
Feldman, Marc; Sterelny, Kim; Müller, Gerd B.; Moczek, Armin;
Jablonka, Eva; Odling-Smee, John; Wray, Gregory A.; Hoekstra, Hopi
E.; Futuyma, Douglas J.; Lenski, Richard E.; Mackay, Trudy F. C.;
Schluter, Dolph; Strassmann, Joan E. 2014. Does evolutionary theory
need a rethink? Nature
514(7521): 161–164.
Lovejoy, Arthur O. 1936. The
Great Chain of Being.
Cambridge: Harvard University Press.
Mayr, Ernst 1941. List
of New Guinea birds: A systematic and faunal list of the birds of New
Guinea and adjacent islands.
New York: American Museum of Natural History.
Mayr, Ernst 1942. Systematics
and the Origin of Species: From the Viewpoint of a Zoologist.
New York: Columbia University Press.
Mayr, Ernst 1945. Birds
of the Southwest Pacific.
New York: The Macmillan Co.
Mayr, Ernst (ed.) 1957. The
Species Problem: A symposium presented at the Atlanta meeting of the
American Association for the Advancement of Science, December 28–29,
1955. Washington:
American Association for the Advancement of Science.
Mayr, Ernst 1963. Animal
Species and Evolution.
Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
Mayr, Ernst 1968 [1961]. Cause and
effect in biology. In: Waddington, Conrad Hal (ed.), Towards
a Theoretical Biology,
vol. 1. Edinburgh: Edinburgh University Press, 42–54.
Mayr, Ernst 1969. Principles
of Systematic Zoology.
New York: McGraw-Hill.
Mayr, Ernst 1970. Populations,
Species, and Evolution: An abridgment of Animal Species and
Evolution.
Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
Mayr, Ernst 1976 [1977; 1997].
Evolution and the
Diversity of Life: Selected Essays.
Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press.
Mayr, Ernst 1982. The
Growth of Biological Thought: Diversity, Evolution and Inheritance.
Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
Mayr, Ernst 1988. Toward
a New Philosophy of Biology: Observations of an Evolutionist.
Cambridge: Harvard University Press.
Mayr, Ernst 1989 [1961]. Põhjus ja
tagajärg bioloogias. (Hein, Kalle, tõlk.) Akadeemia
9: 1869–1887.
Mayr, Ernst 1991. One
Long Argument: Charles Darwin and the Genesis of Modern Evolutionary
Thought. Cambridge:
Harvard University Press.
Mayr, Ernst 1993. Fifty years of
progress in research on species and speciation. Proceedings
of the California Academy of Sciences
48(6): 131–140.
Mayr, Ernst 1997a. This
is Biology: The Science of the Living World.
Cambridge: Harvard University Press.
Mayr, Ernst 1997b. The objects of
selection. Proceedings
of the National Academy of Sciences of the USA
94(6): 2091–2094.
Mayr, Ernst 2001. What
Evolution Is.
(Diamond, Jared, foreword.) New York: Basic Books.
Mayr, Ernst 2004a. What
Makes Biology Unique?: Considerations on the Autonomy of a Scientific
Discipline.
Cambridge: Cambridge University Press.
Mayr, Ernst 2004b. 80 years of
watching the evolutionary scenery. Science
305(5680) (2 July): 46–47.
Mayr, Ernst 2004c. 80 aastat vaatlusi
evolutsioonimaastikul. (Hein, Kalle, tõlk.) Akadeemia
12: 2596–2603.
Mayr, Ernst; Ashlock, Peter D. 1991.
Principles of
Systematic Zoology.
(Revised edition.) NewYork: McGraw-Hill.
Mayr, Ernst; Diamond, Jared 2001. The
Birds of Northern Melanesia: Speciation, Ecology, and Biogeography.
Oxford: Oxford University Press.
Mayr, Ernst; Linsley, E. Gorton;
Usinger, Robert L. 1953. Methods
and Principles of Systematic Zoology.
New York: McGraw-Hill.
Mayr, Ernst; Provine, William B.
(eds.) 1980. The
Evolutionary Synthesis: Perspectives on the Unification of Biology.
Cambridge: Harvard University Press.
Mayr, Ernst; Schüz, Ernst (eds.)
1949. Ornithologie
als biologische Wissenschaft: Festschrift zum 60. Geburtstag von
Erwin Stresemann.
Heidelberg: Carl Winter.
Noble, Denis 2016 [2006]. Elu
muusika: Bioloogia teispool geene.
Tallinn: Varrak.
Petersen, Wilhelm 1905. Über
beginnende Art-Divergenz (Hadena
adusta Esp. –
Lepidopt.).
Archiv für Rassen-
und Gesellschaftsbiologie
2: 641–662.
Queiroz, Kevin de 1992. Principles of
Systematic Zoology, 2nd ed. Systematic
Biology 41(2):
264–266.
Remmel, Maie 1984. Baeri paradigma,
ehk kas morfogeneesi refleksioon peab järgima morfogeneesi omaaega?
Schola Biotheoretica
10: 62–72.
Remmel, Maie 2017. Teaduslikust
uurimisprogrammist „Baer ja Darwin”. Schola
Biotheoretica 43:
13–79.
Rensch, Bernhard 1975. Evolutsiooni
seaduspärasus (bionomogenees). Eesti
Loodus 18(3, 4):
181–183, 241–244.
Shapiro, James A. 2011. Evolution:
A View from the 21st Century.
Upper Saddle River: FT Press Science.
Uexküll, Jakob von 2012. Omailmad.
Tartu: Ilmamaa.
Valt, Maie 1977. K.
E. v. Baer ja darvinism: Etüüd arenguideede draamast bioloogias.
Tallinn: Valgus.
West-Eberhard, Mary Jane 2003.
Developmental
Plasticity and Evolution.
Oxford: Oxford University Press.
3
Renschi bioloogiliste seaduspärade kohta käiv töö on eesti
keeles ilmunud Toomas Sutti tõlkes (Rensch 1975).
6
Samuti teine peatükk, kus
Mayr muuhulgas märgib, et „bioloogia ei peaks mitte ainult
traditsioonilisi väärtusi hävitama, vaid ka uusi väärtussüsteeme
looma. Kõik bioloogid on religioossed selle sõna sügavamas mõttes
[...]”.
7
Enesekindlust ja
ambitsioonikust on Mayr enda iseloomujoontena ka ise esile toonud
(Haffer 2008: 283).
8
On märkimisväärne, et
selles andis Mayrile palju ideedeajaloo rajaja Arthur Lovejoy (1936)
raamatu lugemine.
9
Mayri autoriteedi tõttu oli
tema kriitilistel hinnangutel ka märkimisväärne teaduspoliitiline
kaal. Näiteks oma kirjavahetusest Hugh E. H. Patersoniga tean, et
Mayri kriitika liigi tuvastuskontseptsiooni suhtes (näiteks Mayr
1993: 134), mis ei olnud selle kontseptsiooni autori seisukohalt
pädev, päädis selle liigimudeli kõrvalejätmisega paljudest
edasistest analüüsidest (vt ka Queiroz 1992: 264).
11
Märke ja argumente selle
kohta vt näiteks Noble 2016; West-Eberhard 2003; Shapiro 2011; Kull
2014, 2017; diskussiooni teravusest annab aimu Laland et
al. 2014.
12
Mayr siiski ei paista märkavat, et ühtki ühise eellasega
põlvnemispuud ei saagi rangelt võttes jaotada mitmeks kattumatuks
rühmaks nii, et kõik rühmad oleksid monofüleetilised (st nii et
ükski rühm poleks parafüleetiline või polüfüleetiline).
Sellest järeldub, et ainult monofüleetilisi taksoneid sisaldava
süsteemi taotlus pole mitte üksnes (empiiriliselt) saavutamatu,
vaid on koguni (loogiliselt) absurdne. (Näiteks, järeldusena: kui
elu on monofüleetiline, siis ei ole põhimõtteliselt võimalik
teda jaotada mitmeks riigiks nii, et kõik riigid oleksid
monofüleetilised ning iga organism seejuures kuuluks vaid ühte
riiki.) Niisiis – monofüleetilise taksonoomia ideaal on
loogiliselt vigane ega saa seega olla teaduslik.
13
Mayr oli tollal kättesaadav peamiselt venekeelsete tõlgete kaudu,
ent siia jõudis ka originaale. Suur bioloogilise kirjanduse
raamatukogu oli tollasel ZBI teadusdirektoril Eerik Kumaril. TÜ
raamatukogust võib praegu leida näiteks köite (Mayr, Provine
1980), millel tiitli nurgal on kiri: „From
‘Udvardy Miklós 1981’ to Erik Kumari, 1982”.
Toomas Suti raamatute seas oli ka näiteks Mayr 1976 (1977. aasta
trükk).
19
Raivo Mänd meenutab: „Mina
kohtasin Mayri 1994. aastal Viinis 21. Ülemaailmsel
Ornitoloogiakongressil, kus ta juhatas avaplenaaristungit. Sellest
mul eriti mälestust pole, sest mu tähelepanu koondus peamiselt
esinejale – teisele kuulsale ornitoloogile Chris Perrinsile. Aga
mis mul eluks ajaks meelde jäi, oli see, kui sellelsamal kongressil
anti Mayrile mingi tunnustus (ma täpselt kahjuks ei mäleta, kas
Viini Ülikooli audoktori tunnistus või midagi muud – ta sai
samal aastal veel autasusid). Mäletan, et kui Mayr kongressisaali
ees seisis ja see asi teatavaks tehti, siis tõusis tohutu suures
saalis paar tuhat inimest kogu maailmast püsti ja aplodeeris püsti
seistes lõputult kaua aega, minu arvates vähemalt viis minutit.
See oli esimest korda mul näha, kuidas läänemaailmas sõna
otseses mõttes jumaldati
kedagi, kes ei olnudki NLKP esimene sekretär :-). Igatahes jättis
see mulle, noorele äsja raudse eesriide tagant maailma piiluma
pääsenud teadusjüngrile väga sügava mulje – usun, et mu
seljakarvad olid kogu selle aja pisut püsti.” (Raivo Männi
kirjast Kalevi Kullile, 8. aprill 2015.)
20
Eesti keeles on ilmunud K. E. v. Baeri
olulisemast teadustööst kaks artiklit (Baer 2002, 2017), C.
Darwinilt hiljuti kaks põhiteost ja mõned katkendid varem, J. v.
Uexküllilt valimik (Uexküll 2012); natuke on K. Lorenzi ja N.
Tinbergenit, veidi S. Meienit. Teistelt bioloogia klassikutelt on
kas üksikud artiklid või väiksed katkendid, või siis
populariseerivad käsitlused. Elukutseliste bioloogide
ettevalmistuseks ülikoolis väärib tõlkimist märksa rohkem
eluteaduse klassikat.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar