Ilmus kärbitult ajalehes “Sirp”01.09.2017
Elusus
on kujunemislugu
Karl Ernst von Baer Teateid härra
salanõuniku dr Karl Ernst von Baeri elu ja kirjatööde kohta,
edastatud tema enda poolt. Ilmamaa. 2015. 424 lk. Tõlkinud Anti
Lääts
Mihkel Kunnus
Kaunis kindlalt võib öelda, et vihikumahtu doktoritöö „Eestlaste endeemilistest haigustest“ on Karl Ernst von Baeri (1792-1876) loetuim kirjatükk eesti keeles. See on ühelt poolt mõistetav – kuidas saakski mõni teadusteoreetiline arutlus olla nii üldhuvitav kui üks kõrvaltpilk enesele –, ent samas on sellest ka väga kahju, sest see on tõenäoliselt ta kõige aegunum ja väheväärtuslikum kirjutis, mis takkapihta põlistab eestikeelse lugeja teadvusesse meie esindusülikooli suurimast kasvandikust täiesti ebarepresentatiivse ja halvas mõttese karikatuurse pildi. Baeri enese sõnadega on sel tööl „umbes sama palju väärtust kui teistel töödel, mis noored kogenematud inimesed kirjutavad – nimelt üsna vähe“(lk 144). Küll oleks hea, kui tema autobiograafia saavutaks osagi sellest loetavusest! Lausa võrratu oleks aga kui loetaks juba tõlgitust ta kõnet „Milline vaade elusloodusele on õige? Ning kuidas rakendada seda entomoloogias?“i . Samuti saab mõned pidepunktid olulisemast kätte tema loomingu kõige hilisemast eestindusest, 1830ndatel peetud kõnest – „Üldine seadus looduse arengus“ii.
Aga mis on see oluline,
mille pärast Baeri – seda 19. sajandi teadlast – üldse lugema
peaks? No selleks on ikka kõige olulisem ja eksistentsiaalsem asi
üldse – elu! Baeri kirjatööd aitavad heita valgust elu olemusele
kõige sügavamas mõttes. Seega iseenesestmõistetavalt ka
inimolemusele, inimloomusele. Ning kujutelmad inimolemusest –
olgugi, et enamikel meist vaikselt sissekasvanud ja sõnastamata –
ei tapitseeri ainult eeterlike vaimude vandlitorne, vaid suunavad
paljus ka argipoliitilisi hoiakud.
Tsiteerin siin
illustratsiooniks ühte Toomas Pauli isiklikumat, otsapidi mälestuste
vormi võtvat esseed „Uskumatu Tooma lugu“:
„Miks ma sellest inimese
lahkamisest nii pikalt pajatan? Aga seepärast, et sellele mõtlemine
ongi olnud mu elu. Välised asjad ja sündmused jäävad väliseks,
fooniks, mis neist ikka meeles pidada või teistele rääkida. Olen
lakkamatult otsinud vastust küsimusele: kui palju on inimene
muudetav? Kas inimisiksus ja ühiskond saaks olla ka teistsugune ja
mis selle nii- või teistpidi „arengut“ tingib? Olin kunagi
optimistlik inimloomuse muudetavuse suhtes. Järk-järgult olen
pidanud loobuma lootmast, et kõik
on võimalik, ning otsima seda, mis
on võimalik.[autori rõhutused – M.K.]“iii
Tõesti, küsimus, kui
palju on inimene muudetav, on väga oluline küsimus. Ja mitte ainult
teoloogile. Näiteks vägagi aktuaalseid ühiskondlikke hoiakuid
lahkav Mihkel Muti raamat „Eesti ümberlõikaja“ polemiseerib ju
paljuski sama küsimuse ümber.
Kui muudetav on siis inimene?
Küsimus ise on aga väga
mitmeti mõistetav, sest sõltub sõna „inimene“
vaikemääratlusest. Peetakse „inimese“ all vaikimisi silmas
inimliiki, inimühiskonda või inimindiviidi, kogu inimindiviidi
elukaart või mingit lõiku sellest – see on tavaliselt
kriitiliselt teadvustamata, ent määrab väga palju. Näiteks
rousseaulik jutustus vabana sündinud inimesest ja igasugused
liiladustesse kalduvad emantsipatsioonijorud saavad
mu arust kõlada veenvalt ainult neile, kes on autentseimaks
inimolemiseks – ehk siis intuitiivseks inimese määratluseks –
kogenud äsja vanemate sõltuvusest vabaks kiirendava nooruki
elutunde. Abitul lapsel takistab selle arusaama omaksvõttu puudulik
mõistus, vananev inimene või järglaste eest hoolitsev inimene aga
tajub sõltuvust teistest ja üksilduse abitust märksa teravamalt.
Samuti paistab heaks ja
kõnekaks näiteks olema Hannah Arendti ühiskonnafilosoofia. Minu
arust on Hannah Arendt üks sügavamalt (siin: baerilikumalt) elu
mõistnud poliitiline mõtleja, kes on üsna aksiomaatiliselt adunud,
et inimkond on pidevalt voolav paljuline eluprotsess, mis koosneb
ühekordselt tõusvatest-kestvatest-vajuvatest ja osaliselt
hargnevatest ontogeneesidest. Kui see äratundmine on mõistmisena
juurdunud, mitte pelgalt kinnitava allkirja saanud isoleeritud
faktiväide, siis on võimatu võtta ühiskondlikku lepingut (Hobbes,
Rousseau) millegi enamana kui väga halva metafoorina, nii halvana,
et see eksitab rohkem kui seletab. Toon kõrvutuseks teise kujundi.
Kujutlegem ette tänavat, kus jalakäijad liiguvad pideva voona, mis
korrakski ei peatu, ning seadke ülesandeks saavutada mingis keerukas
küsimuses kokkulepe ühel tänavalõigul. Seal tänavalõigul on
igal ajahetkel inimesi küll umbes sama palju, aga kogu aeg lahkub
osa inimesi seltskonnast oma tahtmiste ja veendumuste osakaaluga ja
kogu aeg tuleb osa inimesi juurde, kes ei tea kokkulepitavast
küsimusest midagi ja kellele tuleb asjad nö jooksu pealt selgeks
teha. See metafoor on juba palju parem ühiskonna või riigi
metafoor, aga kaugeltki mitte hea.
Baer ütleb otsesõnu, et „[l]oodus paigalseisu ei tunne, vähemalt
mis puudutab elavaid organisme. Seepärast, kui usume eluslooduses
paigalseisu nägevat, on süüdi selle mõõdupuu väiksus, mida me
tarvitame“iv
Näiteks ei piisa sellest, et jõuame kokkuleppele ühises eesmärgis,
elu pole matemaatiline võrrand, kus lahenduse õigsus ei sõltu
lahendamise kiirusest. Tempo on eluprotsesside – ja seega ka
ühiskondlike protsesside – mõistmisel ja kujundamisel
väljataandamatu faktor. Näiteks ta meenutab, kuidas ta isa püüdis
igati kergendada oma talupoegade elu ja nii oli Baeri isa „meie
provintsis üks esimesi, kes juurutas ristikukasvatust ja
turbalõikust (1801-1802) ning võttis mõisas metsa säästmiseks
põhilise küttematerjalina kasutusele turba. Külades hakati
kasvatama kartulit, talupoegade vastuseisu tõttu tehti seda ka
sunniviisil“(lk 44) ja hiljem Baer üldistab: „Olen küll näinud
oma isa tegutsemist olude parandamise nimel, ent iial ei kuulnud ma
temalt mingeid vabameelseid kõnesid. Vabameelne vaim haaras mind
kaasa – küllap ülearugi – mu teise õpetaja juttude mõjul,
hiljem olen pidanud jällegi meelt muutma, mitte küll ajaloo
uurimise või valitsemisalaste kogemuste, vaid pideva eluosolendite
arengulooga tegelemise ning poliitiliste sündmuste mõjul. Minus
süvenes veendumus, et sotsiaalsed arengud ei saa kulgeda teisiti kui
orgaanilised, seega järk-järgult, ning arengud saavad olla
mõistlikud vaid siis, kui neiks vajalikud tingimused on täielikult
välja kujunenud ja kestnud pikemat aega. Igasugust progressi
kiirendamist võrdleksin ma oma kunstliku haudemasina ülekütmisega,
mis samuti läheks katki, ning iga seisakut võrdleksin tule
kustumisega, mis ei põhjustaks küll äkksurma, ent siiski aeglast
väljasuremist“ (lk 46). Jah, inkubaator on ka hea kujund
illustreerimaks mõõdukuse võtmelisust.
Niisiis, kui paindlik on inimene? Vastamiseks peame tegema eristuse: inimliik on lausa väga paindlik – asustab kõrgmäestikke ja erinevaid orge, kõrbeid ja polaaralasid, pea kõik laiuskraadid on inimasustusega ja elukorraldust toetavad kultuurid on väga erinevad. Seevastu indiviidi paindlikkusega on lood märksa komplitseeritumad – kui beebi ees avaneb võimalike arengustsenaariumite kirev kaardistik, siis märkimisväärseid tagasihüppeid individuaalsel elukaarel siiski teha ei saa. Iga indiviidi elulugu on kahaneva paindlikkuse lugu. Õppimise sisu terminites „põhiharidus“ ja „elukestev õpe“ on kaunikesti erinev. Pisikestest lasteaiaeelikutest saab vormida kohe väga erinevaid täiskasvanuid, inimene on siin väga paindlik. Näiteks isegi XX-kromosoomipaar ei määra üheselt soolisi omadusi ja ka imetoredast tüdrukbeebist, kelles särab õigusega suur lapselapse-lootus, võib saada hoopis turjakas viljatu jõmm, kui ta satub näiteks keskkonda „Ida-Saksamaa kergejõustikukoondis“ (NB! Geenijärjestus sealjuures ei muutu!) ning kui see juba juhtunud on, siis tagasi tavapärasema naise elurajale enam ei saa. Nagu ei saa tuhandeid tööta jäänud hiliskeskealisi kaevureid nagu naks koolitada ametnikeks Euroopa Liidu eesistumise ajaks ja pärast omakorda kellekski muuks.
Karl Ernst von Baeri
eluloo teeb nii huvitavaks ja väärtuslikuks päris suur komplekt
plusse, mida see korraga hõlmab. Esiteks: tegu on tõeliselt
silmapaistva suurvaimuga täiesti globaalses mõõtkavas; teiseks:
tema kutsumuslik uurimissuund – indiviidi arengulugu ja selle
seos keskkonnaga kõige laiemas mõttes – kattub antud juhul
objektiga; kolmandaks: tema lokaalsus on juhtumisi meie kodukohas, ta
kuulub meie kodulukku. Raamat on kirjutatud enda 50ndaks juubeliks,
tähendab tagasivaatev pilk on tippvormis arenguteadlase oma ning
eraldi tasub siin esile tõsta ta väga head ja detailitäpset mälu.
Oma arengutingimused suudab ta rekonstrueerida alates väga
varajasest lapsepõlvest, samuti kirjeldab põhjalikult haridusteed,
alates koduõpetajatest lõpetades ülikoolidega. Lõikude kaupa
võiks välja tuua tsitaate, mille aktuaalsus pole sugugi kahanenud.
Näiteks meenutab ta, et
päris väiksena teda tavapäraase kooliõpetusega ei koormatud,
lugema õppis pigem hilja ja meenutab võrdlevalt varaküpseks
praetud õpetlase Karl Witte elulugu: „Ei tea, kas tulevane
professor oli oma isale rõõmsa noorpõlve lühendamise eest ka
tänulik, kuid ma kahtlen selles. Selline sõgedus on õnneks
haruldane, ent pahatihti utsitavad vanemad lapsi liialt palju õppima
ega taipa, et suur sund ei tekita õpirõõmu. Ja kui puudub rõõm,
siis pole õpilastelt palju loota – ka see, mis õpitud, läheb
peagi kaotsi“(lk 30). Heade sõnadega meenutab ta Tallinna Rüütli-
ja Toomkooli, kus „[s]eisuslikest vahedest või eelarvamustest
polnud juttugi. Õpetajad ja kuraatorid olid siis kindlat seda meelt,
et õpilased on ikka õpilased, keda tuleb hinnata teadmiste ja
võimete järgi“ (lk 71) ning kuidas talle seal „avaldasid väga
soodsat mõju kaks asjaolu. Koduga võrreldes pakkus kool ja linn
mulle hoopis rohkem raamatuid. Eriti soodsalt mõjus see, et koolis
oli meil sarnaste huvidega noorukite ring“ (lk 73). Nagu ikka teeb
ta meenutades ohtralt esseistlikke kõrvalepõikeid ning annab nõu,
näiteks, et „inimesse ei tohi suhtuda kui vormitusse taignasse,
mida võib vägisi suruda nõutavasse vormi. Inimeses on peidus
eeldused, mida on tarviis toita ja arendada nagu õiepungi, et need
võiks puhkeda. See nõuab aga üldarendavat hoolitsust. Seega oleks
ilmne anakoronism, kui tulevasele elukutsele pannakse liigset rõhku
mõttetöö arvel – iseärnis nooremates klassides, kus koolipingis
istuvad veel puhkemata pungad, kelle kohta ei või ka kõige kogenum
koolmeister teada, mis neist ükskord saada võib“(lk 97). Väga
kaasaegselt mõjuvad ka mõtted pedagoogide ja haridusfunktsionäride
vahekorrast: „Kui kuratooriumi ja vaated üksteisest liiga palju
lahknevad, siis võib see tõsiselt mõjutada kooli käekäiku.
Selliste konfliktide vältimiseks ei oska ma anda muud nõu, kui et
kooli tuleb võtta võimalikult häid ja tublisid õpetajaid ning
seejuures ei maksa ka palgaga koonerdada. Kuratoorium peaks usaldama
pedagoogide pädevaust ja kogemusi“(lk 85).
Samuti võib mürgiselt
resümeerida, et juba toona õitses vaim pigem ülikoolide
administratiivsüsteemi kiuste kui toel, näiteks meenutab Baer:
„Enne kaitsmist ja doktrordiplomi kaitsmist pidin vastavalt
eeskirjadele läbi tegema veel ühe suurema laibalahkamise
operatsiooni. Laipu polnud aga anatoomikumis saada. /.../ Asjatult
püüdsin selgitada, et mul pole ju olnudki võimalust
operatsioonikursust kaasa teha ja ja ma ei tahagi opereerijaks saada.
Dekaan ei tahtnud sellest midagi kuulda; seadus pidavat kehtima kõigi
jaoks. Niisiis jooksin nagu näljane kaaren linnas ringi, et leida
mõnd surijat. Ühest sõjaväehospidalist leidsin haige, kes
heasüdamliku sõjaväearsti kinnituse kohaselt pidi surema kahe
päeva pärast. Tudeng pidi ju vana praktikut ometi uskuma! Kindluse
mõttes arvestasin kolme või nelja päevaga ning lasin väitekirja
kaitsmise kuupäevaks märkida 24. augusti. Kuid haige polnud ka
selleks päevaks veel surnud. /.../ Mees, kelle surma ma suure
igatsusega ootasin, suri alles 26. või 27. augustil, päev pärast
seda lõikasin tal jala maha ning lasin selle kohta anda endale
tunnistuse, pärast aga pidin Balki presideerimisel sooritama veel
eraldi operatsiooni“(lk 145)v.
Millal algab inimese
elu?
See küsimus tundub nii
mõistlik, et üks meie praegu tegusamaid biolooge, Tartu Ülikooli
rakubioloogia professor Toivo Maimets on võtnud vaevaks kirjutada
sellele küsimusele vastuseks põhjaliku ülevaateartikli („Millal
algab inimese elu?“ Akadeemia, 2008, nr 8). Maimets
resümeerib: „Praeguste teadlaste ja filosoofide seisukoha võib
lühidalt kokku võtta ainult nii, et ühtse seisukohani inimelu
alguse kohta ei ole jõutud, ja tõenäoliselt see ei olegi võimalik“
(lk 1671).
Sellele artiklile
järgnenud diskussioon Toomas Vooglaiuga (Akadeemia, 2009, nr1), kus
viimane süüdistab Maimetsa mitmes akadeemilises patus ning toob rea
allikaid, kus määratakse inimelu alguseks seeme- ja munaraku
ühinemine. See, et katoliikliku taustaga Vooglaid kaitseb (eelkõige
aborditemaatika tõttu) sellist seisukohta, on igati loomulik,
huvitavaks teeb artikli ja selle diskussiooni just nimelt see, et
igati ilmaliku Toivo Maimetsa positsioon on milleski sarnane. Ta küll
laiutab nõutult käsi ja ütleb, et inimelu algust pole võimalik
(praegu) üheselt määrata, aga ta nagu ei tulekski selle
bioloogiliselt korrektse seisukoha peale, et inimelu ei algagi
ja just seepärast pole võimalik seda määrata! Bioloogide hulgas
on kaunis konsensuslik, et elu on alanud Maal üks kord (või
täpsemini – kõik kes me praegu Maal elame, oleme ühest
algusajast pärit). Lühimalt: elu(sus) ei ole loendatav entiteet
(või kui, siis et Maal on üks elu), see, mille algusest Maimets
räägib, on organismi, mitte elu algus ja tõepoolest, ka selle
määramine pole lihtne, sest see toimub pideva protsessina (üks
organism kasvab sujuvalt välja teisest). Organismid on mõistagi
loendatavad, aga neisse mingi jagamatu terviklik-loendatava elususe
projitseerimine on võimetus loobuda elust kui kristliku hinge
sekulaarse ekvivalendist. Elu algas üks kord, mõni miljard aastat
tagasi ja on seejuures hargnenud paljudeks organismideks ja elususe
seisukohalt on see hargnemine olnud alati pidev ja mitte katkeline.
Siin on lihtsalt oluline
tähele panna, et uue indiviidi tekkel pole bioloogiliselt relevantne
ei inimese ega elu mõiste! Mida tähendab
bioloogilises mõttes inimene? See on liigimääratlus ja seega on
sel tähendus ainult suhtes teiste liikidega. Aga kogu
paljunemisprotsess käib ühe liigi sees (see ongi liigi tavalisim
määratlus), teisisõnu, paljunemisprotsessist rääkides on
kategooria "inimene" sisutühi. Igale etapile võib ette
kirjutada täpsustuse „inim-“: inimsperm ühineb inimmunarakuga
tekib inimsügoot jne.
Kogu
paljunemisprotsess on ühe liigi sees, seega selle protsessi
erinevate etappide kirjeldamisel ei saa teha inimene-mitteinimene
eristust, sest inimene-mitteinimene on liikidevaheline eristus, aga
paljunemine on tervikuna liigisisene. Samuti ei ületata
paljunemisprotsessi kordagi elus-eluta piiri, ei ole mingit hetke,
kus mingile ainekogumile järsku „elu sisse puhutakse“. Toimub
lihtsalt elusate rakkude ühinemine, pärilikkusaine rekombineerumine
ja siis omakorda jagunemine ja jagunemine. Kus juures oluline on
tähele panna, et viljastatud munarakk võib ka pärast viljastumist
hargneda mitmeks organismiks (ühemunamitmikud).
Von Baer nägi meie
paljunemisprotsessi sugulust taimsega väga selgelt: „Aga kui
võrsete ja muna[rakku]de vahel pole olulist erinevust, siis ei saa
ka kõiki paljunemisi pidada absoluutselt uute olendite sündimiseks,
vaid juba olemasolevate eluprotsesside jätkumiseks – võrse
iseseisvub lihtsalt hiljem, muna aga varem“(lk 288). Tõsi,
organismi, indiviidi alguse küsimus pole küsimus liigi piiri
järele, pole küsimus eluta ja elusa piiri järele, vaid küsimus
iseseisvuse, ontogeneesi autonoomia järele. See autonoomus aga pole
kuidagi kvantifitseeritav või loendatav, vaid ühtlaselt kasvav ning
selle maksimum sõltub liigist ja elutingimustest. Kusjuures
inimisend saavutab autonoomia lausa rekordaeglaselt, ei ole mõtet
teda võrrelda suurte rohusööjatega, kes platsentast välja astudes
kohe rohtu näksivad või munadest kooruvate röövikutega, kes ei
vaja mingeid eluõpetusi elukogenumatelt generatsioonidelt. Õigusega
on inimbeebit nimetatud kehaväliseks looteks, võib kujundlikult
öelda, et pärast sündi on nabanöör eeterlikum ja perioodilisem,
toitub ta ju nüüdki emaihust, kuigi hingab iseseisvalt.
Enamikul meist on ettekujutus, et paljunemises tekivad loendatavad elud, organismid, mis on „otsekui veemullid, mis pole üksteisega seotud. Aga see mõte tekib üksnes inimese ja kõrgemate loomade pealiskaudsest vaatlusest, sest tõeline eluseos läbib tegelikult kõiki järelpõlvi ning kogu jada võib võrrelda pigem kokkusõlmitud nööriga. Viljastamine nimelt ei tähenda uue moodustamist, vaid ümberkujundamist, see on vaid kasvamise erivorm, organiseerumise alamatel astmetel on see osa kasvamisest [autori rõhutused – M.K.]“vi. Tõepoolest, hulkrakulisus ja suguline paljunemine on nii vanad evolutsioonilised leiutised, et nende mehaanika on meil taimedega sama. Niisiis, uue inimese paljunemine pole järjekordse autonoomse (surematu) hinge sisenemine seemne- ja munaraku ühinemisel, vaid pigem üle käte läinud võrsumine, üsnagi taimne protsess. Selles võimalikus identiteediriives, mis kaugelt ületab Darwini tehtu, kannatab mehelik kõrkus rohkem, sest emakas jääb emakaks, aga meheliige degradeerub tolmuka lähisugulaseks. Huvitava faktina võib veel märkida ära, et 2014. aasta lõpus sai päris suurt tähelepanu Massachusettsi Tehnoloogiainstituudi biofüüsiku Jeremy Englandi teooria elust kui dissipatsiooni survel käivituvast kohastumuslikust isekorrastumisest (vist võib öelda, et England suutis termodünaamiliste protsesside matemaatilisel modelleerimisel sammukese Ilya Prigogine'ist edasi astuda), mis maakeeli tähendaks, et elu on mõneti tule laadne nähtus ja seega loomulikult pidev protsess ning leekide (loe: organismide) loendamine kui atomiseeritud tulede loendamine vägagi tinglik. Sel on siis baerliku vaatega natuke klappi.
Enamikul meist on ettekujutus, et paljunemises tekivad loendatavad elud, organismid, mis on „otsekui veemullid, mis pole üksteisega seotud. Aga see mõte tekib üksnes inimese ja kõrgemate loomade pealiskaudsest vaatlusest, sest tõeline eluseos läbib tegelikult kõiki järelpõlvi ning kogu jada võib võrrelda pigem kokkusõlmitud nööriga. Viljastamine nimelt ei tähenda uue moodustamist, vaid ümberkujundamist, see on vaid kasvamise erivorm, organiseerumise alamatel astmetel on see osa kasvamisest [autori rõhutused – M.K.]“vi. Tõepoolest, hulkrakulisus ja suguline paljunemine on nii vanad evolutsioonilised leiutised, et nende mehaanika on meil taimedega sama. Niisiis, uue inimese paljunemine pole järjekordse autonoomse (surematu) hinge sisenemine seemne- ja munaraku ühinemisel, vaid pigem üle käte läinud võrsumine, üsnagi taimne protsess. Selles võimalikus identiteediriives, mis kaugelt ületab Darwini tehtu, kannatab mehelik kõrkus rohkem, sest emakas jääb emakaks, aga meheliige degradeerub tolmuka lähisugulaseks. Huvitava faktina võib veel märkida ära, et 2014. aasta lõpus sai päris suurt tähelepanu Massachusettsi Tehnoloogiainstituudi biofüüsiku Jeremy Englandi teooria elust kui dissipatsiooni survel käivituvast kohastumuslikust isekorrastumisest (vist võib öelda, et England suutis termodünaamiliste protsesside matemaatilisel modelleerimisel sammukese Ilya Prigogine'ist edasi astuda), mis maakeeli tähendaks, et elu on mõneti tule laadne nähtus ja seega loomulikult pidev protsess ning leekide (loe: organismide) loendamine kui atomiseeritud tulede loendamine vägagi tinglik. Sel on siis baerliku vaatega natuke klappi.
Mis siis see indiviid
on? Kant ja seesmisus
Üks tänapäeva juhtivaid
vaimufilosoofe Daniel Dennett näitab raamatus „Darwini ohtlik
idee“, et evolutsioon on suurepäraselt modelleeritav algoritmina.
Tõsi. Ma ütleks, et Dennett on hiilgavalt täitnud mõtteharjutuse
proovida seletada evolutsiooni ja elu nii nagu elusorganismid poleks
elus. Sellel teoorial on ainult üks, aga see-eest ületamatu puudus
– see ei vasta tõele. Kuidas ma sellist ülbet hinnangut
põhjendan? Ega eriti saagi. See on see koht, kus veendumus kasvab
välja, nagu William James ütles, sellest kõige võimsamast
eeldusest, mida filosoofilistes aruteludes üldse ei mainitagi, nii
öelda filosoofilisest tempermendist. Tuletan siinkohal meelde, et
William Jamesi temperamendimõistest kumab läbi selle märksa
arhailisem ja kosmilisem taust ning sel pole midagi pistmist
koleerikute, sangviinikute ja muu puhtpsühholoogilisega,
temperament on temal rohkem „muusikaline termin, mis tähendab
häälestust, ning see kuulub sisult ja etümoloogiliselt kokku
temperatuuriga. Temperamendimõistes väljendub muistne arusaam
mikro- ja makrokosmose, meeleolu ja atmosfääri harmooniast,
taevaliku ja maise muusika kooskõlast“vii.
William Jamesi sõnutsi
see „ei ole mingi tehniline asi; see on meie enam-vähem
väljendamatu aimus, mida elu kõige ausamas ja sügavamas mõttes
tähendab. See pärineb ainult osaliselt
raamatutest; see on meie isikupärane viis lihtsalt näha ja tunda
kosmose totaalsuse tõuget ja survet[minu rõhutus – M.K.]“viii.
Kui professionaalne
filosoof Peter Singer jõuab kohani, kus tunneb, et peab
argumenteeritult tõestma, et ka teised loomad peale inimese tunnevad
valu, siis teeb ta džentelmenliku žesti: „Lugejad, kelle
tavamõistus ütleb, et ka loomad kannatavad, võivad eelistada selle
osa vahelejätmist ning liikuda edasi leheküljele 79, kuna
vahepealsetel lehekülgedel ei tehta muud, kui kummutatakse
seisukohta, mida nad ei jaga“ix.
Peter Singeri pedagoogiline kannatlikkus teeb talle au, aga suuremat
kasu sellest siiski pole, sest descarteslik-dennetliku
argumentatsiooni see ei kõiguta. Kõik, mis puudutab organismi
seesmisust, ei saa kuidagi mööda teadusmetodoloogiliselt talumatult
ebarangest pudelikaelast, mille lühisõnastus kõlab nagu teaduse
objektiivsust taotleva põhimeetodi kolmekordne eitus – „tundub
nagu mul/mina“, st seal on korraga nii ebarange tunnetusmeetod nagu
tundumine, ühemõtteline subjektiivsus ja siis analoogiaprintsiip.
„Kust sa tead, et koer tunneb ka valu?“ „Sest ta tundub nagu
mina“. Loodusteaduslikule meetodile nui neljaks truuks jäädes
saabki elusorganismi modelleerida kui algoritmilisi masinaid, aga
üldiselt jäetakse see epistemoloogiline buldooser siiski enda
teadvuse ees seisma ning siis hämmeldutakse teadvuse kui
filosoofilise Suurprobleemi ees. Baeriliku pilguga vaadates on
teadvus loomse virgeoleku spetsiifiline
erivorm (mis inimindiviidil pole püsiv –
see lülitub välja magades (kolmandik elust!) ja on näiteks
mõjutatav keemiliselt lausa taimse koomani), mis on sama sujuvalt ja
mitmekesiselt evolutsioneerunud kui kogu väliselt vaadeldav
elurikkuski. Et mitte seda seisukohta von Baerile inkrimineerida pean
tunnistama, et dennetlik analüütiline vaimufilosoofia, mis jändab
kujutlustega ajust purgis või kardab, et internet või liiga kiire
arvuti hakkab ise mõtlema, tundub mulle hüpertroofiana sellest
kognitiivsest puudest, mis vajab pikka formaalset tõestust, et kõhtu
pussitatud koer tunneb valu, mitte ei krigse nagu kell, millesse on
sattunud liiv.
Kui ma ennist näitasin,
et baerilik vaade elule naerab välja küsimuse „Millal algab
inimene?“, siis võib jääda mulje, et Baer eitab üldse
individuaalsust. Tegelikult on muidugi vastupidi, Baer jätab
seesmise subjektsuse ka teistele organismidele, lihtsalt subjektsus
on protsessuaalne entiteet, mis on seotud eluvormi iseseisvusega,
mitte elususega. Lõpeks Baer ju avastas imetaja muna. Baer mitte ei
võta inimeselt hinge, vaid jätab selle kõigile elusorganismidele,
jätab kõigile seesmisuse, kogemis- ja valikuvõime ehk elu
fundamantaalsed tunnused. See vaade on õhtumaise teaduse peavoolule
nii võõraks jäänud, et seda aksioomina võttev Valdur Mikita peab
end väljendama vigurades ja keel põses. Näiteks
„Lingvistilist metsa“
arvustav Hasso Krull nimetab kõige vahetuma kogemuse pagendatust
tänapäeva teadusest Philippe Descola eeskujul „naturalistliku
ontoloogia probleemiks”. Krull kirjutab: „Naturalistlik
ontoloogia, mis valitseb niihästi loodusteadusi kui kogu tänapäeva
Lääne kultuuri, eeldab täielikku pidevust füüsilisel, välisel
tasandil, sellal kui sisemust omistatakse ainult inimesele ja see on
täiesti individuaalne“x.
Akadeemiline traditsioon, mis sellist ontoloogiat omaks ei võta, on biosemiootika ning selle distsipliini üks elavaid legende on Kalevi Kull. Karl Ernst von Baer kõrval on teoreetilisele bioloogiale (ja biosemiootikale) tohutu pause andnud teinegi kohalik baltisakslane - Jakob von Uexküll (1864-1944). Viimase loodud omailmateooriat on nimetatud ka subjektiivseks bioloogiaks, mille üks lühimääratlus võikski olla see, et see on bioloogia, mis põhjendab seda, et ka teistel elusolenditel on seesmisus, ka neil on liigiomane mälu ja maailmasuhestus, poeetilisemalt öelduna, et ka neil on hing. Tunne aukartust elu ees!
Akadeemiline traditsioon, mis sellist ontoloogiat omaks ei võta, on biosemiootika ning selle distsipliini üks elavaid legende on Kalevi Kull. Karl Ernst von Baer kõrval on teoreetilisele bioloogiale (ja biosemiootikale) tohutu pause andnud teinegi kohalik baltisakslane - Jakob von Uexküll (1864-1944). Viimase loodud omailmateooriat on nimetatud ka subjektiivseks bioloogiaks, mille üks lühimääratlus võikski olla see, et see on bioloogia, mis põhjendab seda, et ka teistel elusolenditel on seesmisus, ka neil on liigiomane mälu ja maailmasuhestus, poeetilisemalt öelduna, et ka neil on hing. Tunne aukartust elu ees!
- P.S. Von Baeri bioloogiatraditsiooni elujõulisusest ja järjest saab kena ülevaate selle aasta teoreetilise bioloogia kevadkooli kogumikust Schola Biotheoretica 43. 2017 toimetajad Lauri Laanisto jt.
i
Akadeemia, 2002, nr 12, lk 2556-2589
iiKarl
Ernst von Baer Üldine seadus looduse arengus. 2017, TÜ
Kirjastus, ilmumas ka ajakirjas Akadeemia 2017
iiiToomas
Paul Uskumatu Tooma lugu LR 2009, nr 1-2, lk 72
iv„Milline
vaade eluselusloodusele on õige? /.../“ lk 2564jj
vÕigluse
huvides olgu mainitud, et kergem polnud ka vägevaimatel: „Sajandi
lõpus tõi Königsbergile suurimat kuulsust surematu Kant, kes viis
tippu selle teaduse, milles peale kreeklaste näikse kõige
võimekamad olema just sakslased. Otseallikast vaimutoidu
ammutamiseks pidid sakslased rändama Ida-Preisimaale. Kanti kõrvaal
oli suur mõju ka J. Krausil, äärmiselt haritud ja teravmeelsel
mehel, kes lõpuks pühendus peamiselt majandusteadusele. Kraus
pooldas vabakaubanduse põhimõtteid ja üliõpilased olid temast
vaimustuses.
Kõik need mehed saavutasid kuuluse aainuüksi
omal jõul. Riik ei aidanud selleks kuigi palju kaasa. Ülikoolis
oli vähe õppetoole, raamatukogu oli üsna vaene. Ülikooli
puudutavad seadused olid üle saja aasta vanad ja keskaegsest
mõtteviisist kantud. Näiteks pidi teaduskonna dekaan jälgima, et
dissertatsioonides ei esitataks mingeid uusi seisukohti (ne quid
novi insit)“ (lk 229).
viÜldine
seadus looduse arengus. lk 15
viiMärt
Väljataga „William Jamesi temperamentne konstruktivism“,
järelsõna raamatule William James Pragmatism ja elu ideaalid.
Vagabund 2005, lk 374
viiiWilliam
James Pragmatism ja elu ideaalid. Vagabund 2005, lk 14
ixPeter
Singer „Kõik loomad on võrdsed“ kogumikus Keskkonnaeetika
võtmetekste. Koostanud ja toimetanud Aire Vaher Riste Keskpaik
Külli Keerus. TÜ Kirjastus 2008, lk 74
xHasso
Krull, „Lugu mehest, kes kukkus oma sokiauku“.“Vikerkaar“
2013, nr 10–11, lk 156
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar