Sõna „vasakintellektuaal“
võib kohata päris sageli, sõna „paremintellektuaal“ aga väga
harva. Miks on see nii?
Arvan, et see sõnakasutus
pole üldjoontes ebaõiglane, sest seda, kes peaks asetuma
„paremintellektuaali“ positsioonil, on korrektsem nimetada
konservatiivseks haritlaseks või konservatiivseks mõtlejaks ja nii
ka tehakse. (mõistepaari ajalooline pärinemislugu on siin)
Kui vasakintellektuaali
poliitiline aktiivsus seisneb püüus muuta maailma, tavaliselt
ühiskonda õiglasemaks (nt Occupy Wall Street!), siis konservatiivse
haritlase võib hädaga saada meeleavaldusele, mis taotleb midagi
säilitada (nt vastuseis Rail Balticule).
Kitsendan siin
vasakintellektuaali sellise tunnusteparvega:
a)arvab, et kommunism on
põhimõtteliselt hea idee, paraku selle elluviijad osutusid
türannideks
b)arvab, et rahvuslus ja
religioon on primitiivsed jäänukid algelisematest aegadest
c)arvab, et kõik
hierarhiad on halvad, kuivõrd need põhinevad võimul ja kuivõrd
võim on kõikide meie hädade peapõhjus, siis tuleb see maailmast
kaotada.
d) arvab, et bioloogial ei
ole inimloomuse kohta midagi öelda (pigem on õigus Sartre'il sel
asjas).
Raskematel juhtudel (SJW) võib lisada ka:
d) arvab, et fallogotsentrism on mõistlik kontseptsioon
e) arvab, et soo- ja
queerteooria peaks
olema ülikoolis alusmooduli aine
f) arvab, et sotsiaalne
õiglus peaks olema ülikoolides kõrgeim väärtus
Valisin need, sest siis on see nii hõlmav, et sisse mahuvad ka paljud ühiskondlikult aktiivsed vasaknoored, keda intellektuaaliks nimetada oleks palju. Sealhulgas arvamusliidrid, aktivistid, sotsiaalse õigluse sõdalased ehk sõssid (SJW-d) jne.
Nii.
Sõssid on õigusega tajunud, et Toronto ülikooli psühholoogiaprofessor Jordan Peterson nende suur vaenlane. (Peterson on hea näide, kuna ta on väga tuntud hetkel ja ta videoloengud vabalt saadaval).
Sõssid on õigusega tajunud, et Toronto ülikooli psühholoogiaprofessor Jordan Peterson nende suur vaenlane. (Peterson on hea näide, kuna ta on väga tuntud hetkel ja ta videoloengud vabalt saadaval).
Mis on see, mis
iseloomustab Petersoni kõige rohkem. Ta on praktiseeriv psühholoog,
kes on dostojevskiliku innu ja võimekusega pühendunud INIMLOOMUSE
tundmaõppimisele. Ja nagu suur psühholoog Dostojevskigi on ta
jõudnud seal väga kaugele. Ja jälle – nagu Dostojeskigi muutunud
igasuguste vasakutopistide üliveenvaks oponendiks.
Mäletatavasti suur ja mõjukas, innukalt kommunistidega flirtiv vasakintellektuaal Jean-Paul Sartre kuulutas, et kuna Jumalat ehk Loojat pole olemas, siis inimese puhul tema eksistents eelneb olemusele, miska inimene ise loob ennast. Eesti ilmalikus kontekstis oleks selgitavam seda veendumust kirjeldada nii: inimloomus pole bioloogiliselt determineeritud.
Seega sobib Jean-Paul Sartre hästi esindama tüüpi, kes inimloomuse olemasolu eitab ja usub, et meil on võimalik seda meelepäraselt vormida. See suhtumine on ka praegu sõsside ja vasakintellektuaalide hulgas väga levinud: inimene ei ole bioloogiliselt determineeritud, miska kultuuri muutes muudame inimest ja nii saame muuta kogu ühiskonna selliseks, kuidas aga tahame.
Mäletatavasti suur ja mõjukas, innukalt kommunistidega flirtiv vasakintellektuaal Jean-Paul Sartre kuulutas, et kuna Jumalat ehk Loojat pole olemas, siis inimese puhul tema eksistents eelneb olemusele, miska inimene ise loob ennast. Eesti ilmalikus kontekstis oleks selgitavam seda veendumust kirjeldada nii: inimloomus pole bioloogiliselt determineeritud.
Seega sobib Jean-Paul Sartre hästi esindama tüüpi, kes inimloomuse olemasolu eitab ja usub, et meil on võimalik seda meelepäraselt vormida. See suhtumine on ka praegu sõsside ja vasakintellektuaalide hulgas väga levinud: inimene ei ole bioloogiliselt determineeritud, miska kultuuri muutes muudame inimest ja nii saame muuta kogu ühiskonna selliseks, kuidas aga tahame.
Lühim vastus sellele,
miks vasakutopistid on inimvaenulikud, ongi selles, et nad ei tunne
praktiliselt üldse inimloomust, sest nad selle olemasolu eitavad.
Loomulikult on neil paar triviaalset aksioomi, näiteks, et
põhiloomuselt on inimene hea, ainult ühiskondlikud olud teevad ta
kurjaks, või et inimene on sündinud vabana.
Nüüd tuleb lihtsalt
välja mõelda – seda tehakse mõistusega,
eks –, milline see uus uljas maailm olema peaks.
Eelkõige muidugi õiglane,
mida iganes see ka ei tähendaks.
Loomulikult hindavad ka
konservatiivsed haritlased väga kõrgelt mõistust. Mõistus on
vägev tunnetusvõimendi ja mõistuslikkusel on väga kõrge
kommunikatiivne funktsioon. Viimane tähendab täpsemalt seda, et hea
mõtlemise atribuudid (selgus, mittevasturääkivus, koherentsus,
järjekindlus) kuuluvad ka hästi toimiva kommunikatsiooni
struktuuri, aga inimese vabatahtelist käitumist ei saa iial
struktureerida nende printsiipide järgi (kuigi, möönan, meil
kõigil on hetki, mil käitume mõistuspäraselt).
Sellepärast vasakpoolsed
intellektuaalid, utopistid ongi suurimad totalitarismide loojad –
nad üritavad korraldada maailma nii, et seal oleks kõik võimalikult
mõistuspärane, mõistuspärane nagu Jaapani autotehases, pluss kõik
oleks võrdsed ja vabad ja valitseks üldine õiglus. Aga inimene
tahab ja ka suudab elada ainult oma vajaduste, tahtmiste, tujude,
tunnete, spontaansuse, esteetiliste kiindumuste ja kõige muu säärase
mittemõistusliku ajel, lühimalt oma loomuse ajel. Inimese
loomusel aga on üüratu bioloogiline inerts ja väga suur
kultuuriline inerts, täpsemini, see ongi inimloomus.
Vasakpoolne sellele
lausele kuigivõrd alla ei kirjuta, konservatiiv küll. Siin ongi
võtmeline vahe.
Sest ühel juhul tuleb selle hiigelrongi vääramatu kulgemisega lihtsalt kohaneda, kusjuures see väiksema inertsiga kultuuriks kutsutud nähtus ise ongi kohanemismehhanism pluss infoallikas selle kohta, kuidas enese hiiglasliku bioloogilise inertsiga kohaneda, kuidas oma loomusega kohaneda (nagu Piiblis on öeldud – linna on lihtsam valitseda kui iseennast). Siit johtub kaks asja.
A) see sama kultuur (traditsioonid, tavad, religioon st eluviis kõige üldisemalt) olgu see kuitahes ebatäiuslik – on ainus kaitsemehhanism, mis meil enda bioloogilise loomuse ees on. See tähendab, kui selle kultuuri puruks peksame (sest see on ebatäisulik ja eelkõige ebaõiglane), siis me ei saa tõeliselt vaba ja autentset inimlast või mida iganes need vasak-rousseaud kujutlesid, vaid metsiku karvutu ahvi, kes ei oska istuda ega astuda ning ammugi ei saa endast aru.
Sest ühel juhul tuleb selle hiigelrongi vääramatu kulgemisega lihtsalt kohaneda, kusjuures see väiksema inertsiga kultuuriks kutsutud nähtus ise ongi kohanemismehhanism pluss infoallikas selle kohta, kuidas enese hiiglasliku bioloogilise inertsiga kohaneda, kuidas oma loomusega kohaneda (nagu Piiblis on öeldud – linna on lihtsam valitseda kui iseennast). Siit johtub kaks asja.
A) see sama kultuur (traditsioonid, tavad, religioon st eluviis kõige üldisemalt) olgu see kuitahes ebatäiuslik – on ainus kaitsemehhanism, mis meil enda bioloogilise loomuse ees on. See tähendab, kui selle kultuuri puruks peksame (sest see on ebatäisulik ja eelkõige ebaõiglane), siis me ei saa tõeliselt vaba ja autentset inimlast või mida iganes need vasak-rousseaud kujutlesid, vaid metsiku karvutu ahvi, kes ei oska istuda ega astuda ning ammugi ei saa endast aru.
Muidugi peab vapper
vasakinsener tundma oma materjali. Ülesehitus inimesel ju on, nii
lihalik kui psühholoogiline.Vasakintellektuaal püüab inimloomuse
pigem ise välja mõelda, leiutada oma peas. Alates
Jean-Jaques Rousseaust lõpetades Lacanide Žižekite ja Butleritega
igasuguse postmodernistliku jampsimiseni välja. Mõni võib küll
„käed mustaks teha“, näiteks Freud mõtles ilusti oma teooria
välja (sai paljus täppi) ja püüdis siis sellega ka ravida.
Muidugi pidi ta enne patsiendile selgeks tegema, kuidas selle teooria
järgi haige olla. Nii nagu feministid on tohutult higi valanud, et
teha teistele naistele selgeks, et nad peaksid end 24/7 rõhututena
tundma. Sellest, et tänamatu töölisklass osutub kommunistidele
ikka ja jälle väga suureks pettumuseks, võiks omaette raamatu
kirjutada...
Paraku see, mida me võiks
kutsuda oma hingeks, oma psüühiliseks sisestruktuuriks, on samuti
evolutsioonivanune (arusaadavalt öeldi kunagi igavikuline).
Seega meest ja naist, musta ja valget, noort ja vana samasuguseks treivale sõssile, ütleks lihtsalt Orgeli teise seaduse: evolutsioon on targem kui sina.
Meie psüühiline seesmisus, afektsistruktuur ja motivatsioonidünaamika on kujunenud samuti aastamiljonitega ja sel on vastav inerts. Sellega kohanemise, selle tundmaõppimise kogemus on talletatud müütidesse ja religioonidesse, akadeemilises mõttes siis teoloogiaosakonda.
Seda määratut bioloogilist inertsi on kristluses kutsutud pärispatuks ja vasakpoolsuse lühimääratlus ongi pärispatu eitus.
Seega meest ja naist, musta ja valget, noort ja vana samasuguseks treivale sõssile, ütleks lihtsalt Orgeli teise seaduse: evolutsioon on targem kui sina.
Meie psüühiline seesmisus, afektsistruktuur ja motivatsioonidünaamika on kujunenud samuti aastamiljonitega ja sel on vastav inerts. Sellega kohanemise, selle tundmaõppimise kogemus on talletatud müütidesse ja religioonidesse, akadeemilises mõttes siis teoloogiaosakonda.
Seda määratut bioloogilist inertsi on kristluses kutsutud pärispatuks ja vasakpoolsuse lühimääratlus ongi pärispatu eitus.
Näiteks seksuaalsuse
inerts on 1,2 miljardit aastat, nälg aga oligi see, mis meid põrmust
kergitas 3,5 miljardi aasta eest. Viimase ees oleme täiesti
kaitsetud.
Muidugi on meil väga suur
vabadusaste, muutus avaldub eelkõige pingena. Hiigelinertsiga elu ei
tiri meid edasi jäigalt, vaid justkui kummi otsas. Söömisvajadus
avaldub sisemise tungina ja vähemalt mõni aeg suudame sellele vastu
panna. See siis ongi me kuulus tahtevabadus.
On, väga palju on meie
teha ja me saame valida väärtusi, mille nimel.
Kujutan seda ühe
mõistuloona.
Jordan Petersoni
kuulutustöö langeb sama kõvale kivile kui Dostojevski oma.
Judith Butleri nimelise
ülikooli asutaja, 22. sajandi suur õpetlane, 7. laine feminist ja
uusfallogotsentristliku queerteooria
rajaja Mia-Muhhin Pedro-Ylgem VI loob teooria, mis on lühidalt
järgmine:
See, miks ei oldud siiani – ikka veel! – täielikult suudetud välja juurida meeste domineerimist, seisnes viimases instantsis faktil, et nende vertikaalmõõde on keskeltläbi suurem (loe: nad on keskmiselt pikemad) ja on läbiv kultuuriuniversaal, et kõrge on väärtustatum kui madal (jumalad on alati kõrgel), siis selle diskrimineeriva, patriarhaalset domineerimstruktuuri taastootva sotsiaalse konstruktsiooni (beebide jälgimisel tehti kindlaks, et vertikaalasend pole kaasasündinud) dekonstrueerimineks peaks kogu progressiivne inimkond jätkama oma eksistentsi neljakäpukil, sest juba 20. sajandil oli tõestatud (Lakoff-Johnson), et meie väärtusmaailm tuleneb meie kehaehitusest. Esimese asjana ehitatakse ümber WCd, reaktsionäärid ja teised püsti hullud jms paigutatakse paranduskarpidesse.
See, miks ei oldud siiani – ikka veel! – täielikult suudetud välja juurida meeste domineerimist, seisnes viimases instantsis faktil, et nende vertikaalmõõde on keskeltläbi suurem (loe: nad on keskmiselt pikemad) ja on läbiv kultuuriuniversaal, et kõrge on väärtustatum kui madal (jumalad on alati kõrgel), siis selle diskrimineeriva, patriarhaalset domineerimstruktuuri taastootva sotsiaalse konstruktsiooni (beebide jälgimisel tehti kindlaks, et vertikaalasend pole kaasasündinud) dekonstrueerimineks peaks kogu progressiivne inimkond jätkama oma eksistentsi neljakäpukil, sest juba 20. sajandil oli tõestatud (Lakoff-Johnson), et meie väärtusmaailm tuleneb meie kehaehitusest. Esimese asjana ehitatakse ümber WCd, reaktsionäärid ja teised püsti hullud jms paigutatakse paranduskarpidesse.
Olgu, nali-naljaks, aga on
ilmne, et tehniliselt on võimalik selline kultuur. Miks me aga seda
üldse ei taha? Sest kuigi meil on võime käpuli käia, me seda
pikalt ja püsivalt teha ei taha. See pole meie loomuses.
Aga sarnaselt on psüühiliste protsessidega: meil on väga raske muuta püsivalt mitmeid psüühilisi struktuure ka. Näiteks nõukaaegsetele paneelelamutele projekteeriti väikesed köögid, sest olid veendunud, et kommunismi jõudnud inimesed käivad ainult ühissööklas ning teevad kodus ainult hädapäraseid snäkke. 19. sajandi Venemaal panid ka ratsionaalselt mõtlevad vasakinsenerid talupojad elama taolistesse ühiselamutesse. Neid põletati vihaga mahagi. Inimesel pole selliseid instinkte, ütles Dostojevski, ta ei ole sipelgas. Inimese jaoks on need elamud sõjaväebarakid.
Aga sarnaselt on psüühiliste protsessidega: meil on väga raske muuta püsivalt mitmeid psüühilisi struktuure ka. Näiteks nõukaaegsetele paneelelamutele projekteeriti väikesed köögid, sest olid veendunud, et kommunismi jõudnud inimesed käivad ainult ühissööklas ning teevad kodus ainult hädapäraseid snäkke. 19. sajandi Venemaal panid ka ratsionaalselt mõtlevad vasakinsenerid talupojad elama taolistesse ühiselamutesse. Neid põletati vihaga mahagi. Inimesel pole selliseid instinkte, ütles Dostojevski, ta ei ole sipelgas. Inimese jaoks on need elamud sõjaväebarakid.
Bioloogiaklassik Edward O.
Wilson suutis ühe väga lühikese lausega formuleerida kommunismi
põhivea: „Hea idee, vale liik“.
Kommunism pole
inimsusevastane, vaid inimloomusevastane
kuritegu. Umbes nagu jääkaru pidamine soojas ja kuivas puuris või
pardi pidamine õrrel. Ega ära ei sure, aga hirmsasti tahaks kuidagi
teisiti.
P.S.
P.S.
Edward O. Wilson viitas oma kuulsa
tsitaadiga sellele, et kommunism sobib ühiselulistele putukatele –
sipelgatele, mesilastele, termiitidele jms.
Ühiselulistel putukatel
puudub (töölistel) seksuaalne konkurents. Inimesega on aga see
häda, et iga liige on seksuaalne, igal liikmel on sugutung ja
seksuaalvajadused (ja populatsiooni säilimiseks peab enamik osalema
sigimisprotsessis). Kõlab täiesti triviaalselt, aga arvestada
sellega ei osata.
Kirjutasin 2015 aasta septembris (ÄP) üsna lihtsa inimloomusest tuleneva ennustuse:
Õuduspilt laevatäiest
tumedatest noormeestest.
Kas nad on keskmisest
agressiivsemad ja kriminogeensemad? Loomulikult, aga seda mitte nende
rassi pärast, vaid selle pärast, et noored mehed on igas
populatsioonis kõige agressiivsemad ja kriminogeensemad. Vanglad on
lõviosas täidetud just noorte meestega ja seda üle maakera. Kuna
neil puudub võimalus omakultuuriliseks sooliseks suhtluseks, siis on
ka seksuaalne frustratsioon garanteeritud.
Jah, võib ju küll
humanistlik-õilsalt importida tugeva soolise disproportsiooniga
inimgrupi, aga milline MTÜ või riiklik institutsioon tagaks nende
seksuaalsete vajaduste rahuldamise?
2015/2016 aastavahetusel toimus Kölnis teadupärast kurikuulus massiahistamine.
2015/2016 aastavahetusel toimus Kölnis teadupärast kurikuulus massiahistamine.
08.12.2016 kirjutab Airi Keller Feministeeriumi blogis põhjaliku artikli "Vaikus feministide rindejoonel".
See on feministide kimbatusest, sest ei suudeta siiani luua korrektset ohvrimaks olemise hierarhiat.
„Kui Wagenknecht täiesti
õigustatult avaldas pahameelt naiste massilise ahistamise kohta,
nägi tema kodupartei enamik kriitilises sõnavõtus pigem ohtu
põgeniku kui ülima ohvri mainele“.
P.P.S. vt ka "Seksuaalse emantsipatsiooni kuritöö ja karistus". See on pikem ja põhjalikum lahtiseletus feministlikust kanapimedusest seksuaalse konkurentsi suhtes.
Just ... "At the moment, then, of Man's victory over Nature, we find the whole human race subjected to some individual men, and those individuals subjected to that in themselves which is purely `natural'—to their irrational impulses... Man's conquest of Nature turns out, in the moment of its consummation, to be Nature's conquest of Man."
VastaKustutaSee 22. saj. mõistujutt on pigem ikka 21. sajandi oma. Kui hakkad SJW rahva tegemisi tähele panema, ei jõua enam ära imestada. Ja naerda, nutta.
VastaKustutaVõrdluseks Vonnegut: http://www.tnellen.com/cybereng/harrison.html
Parempoolseid intellektuaale pole hetkel lihtsal põhjusel, et meie praegused probleemid ja nende lahendused on nii ilmselged, et probleemide ja lahenduste mõistmiseks pole vaja intellektuaale vaidlihtsat talupojatarkust. Delfi hoiab vanad kommentaarid alles. Lugege ntx 2003da aasta kommentaare Iraagi sõjast ja veenduge ise, et inimesele tänavalt oli asi selge 10 aastat enne kui intellektuaalne mõte hakkas tunnistama, et seal pole võimalik luua sellist riiki nagu läänes. 1988 sai iga laps aru, et probleemid on Nõukogude Liidus ja vaja pole mitte Nõukogude Liidu mõtestamist vaid et see hullumeelne absurd tuleb ajaloo prügikasti saata. Parempoolsed intellektuaalid muidugi tekivad. Aga alles siis kui lihtsad probleemid on ära lahendatud ja meil on aega suuremate ja sügavamate asjadega tegelemiseks.
VastaKustuta